FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.09.17, 09:03

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 480 481 [482] 483 484 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470844 times)
Mikko Kukkanen
Offline Offline

Posts: 417
Date Registered: 21.01.06

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9620 on: 21.10.10, 17:22 »

Ei se kaikille mene nuo kyltit tai tiemaalauksetkaan perille ihan ygösellä....

Vaikeaa se on myös Vantaalla niiden maalaaminen: Valimotietä levennettiin taannoin ja Tasetien liikenneympyrään maalattiin nuoli vasemmalle kun Tammiston suunnasta tullaan. Tokihan siitä periaatteessa ajetaan risteyksestä vasemmalle mutta ympyrässä vasemmalle kääntyminen on kovin vaikeaa. Sittemmin maalaus käytiin raapimassa pois ja maalaamassa pelkästään nuoli suoraan.

Liekö sama porukka ollut tekemässä myös Läntisen Valkoisenlähteentien - Junkersintien ympyrää kun sielläkin oli nuoli vasemmalle Tikkurilasta tullessa ja korjattu samaan tapaan. Taisipa siihen vielä jäädä Tuusulanväylän suunnasta tullessa sisemmälle kaistalle nuoli vasemmalle ja suoraan.

Ei se nyt ihan näinkään ole. Totta kai on mahdoton tilanne, että jokainen auto jonossa lähtisi liikkeelle täysin samalla hetkellä, jolloin myös jonon viimeinen 50m päässä pääsisi liikkeelle välittömästi valon vaihduttua vihreälle, vaikka se olisikin ihanteellista. Luonnollisesti seuraava auto lähtee aina hetki edellisen jälkeen ja viimeisille se kertautuu sillä, ettei valoista välttämättä kovinkaan moni ehdi ajaa ja osa vielä seisoo 50m päässä paikallaan, kun valot jo vaihtuvat takaisin keltaiselle. Mutta, kun sitä hitautta myös edesauttaa se, että n. 80-90% autoilijoista eivät ole valppaana ja valmiina lähtemään välittömästi liikkeelle, vaan jonoissa kaivetaan nenää, arvotaan vaihdetta, haahuillaan sitä sun tätä, tuijotellaan ihan muualle, räplätään radiota/navigaattoria/puhelinta/yms ja kun lopulta valo vaihtuu vihreäksi ja edellämenijä lähtee liikkeelle, tulee tilanne täysin yllättäen.

Minä yleensä jätän metrin puolitoista edelläolevaan autoon valoissa ja valmistaudun lähtemään liikkeelle samalla kun autot edellä lähtevät ja yleensä pääsenkin liikkeelle täsmälleen samaan aikaan edellämenijän kanssa ja naureskelen, kun takanatulija pääsee liikkeelle vasta kun olen ainakin autonmitan ehtinyt jo kulkea.

Muutenhan tuo raon jättäminen olisikin hyvästä, mutta turhan moni risteys on niin alimitoitettu liikennemääriin ettei yhtään ylimääräistä tilaa jää vaikka kaikki olisivat liki kiinni toisissaan vaan jono leviää edeltäväänkin risteykseen. Kyllä se henkilöauto siitä perästäkin lähtee ihan näppärästi ilman turhia viiveitä jos keskittyy seuraamaan a) valojen vaihtumista b) muutaman edessä olevan auton jarruvaloja eikä kohtaan c.

Tilannetta parantaisi myös se, että valot palaisivat hetken pidempään kerrallaan yhteen suuntaan. Monesti kun jono alkaa viimein liikkua valoissa alkaa myös valojen vaihtuminen takaisin punaiselle. Voisipa sitä karsia niitä varoaikojakin, nykyisellään kun keltainen on käytännössä vihreän jatke ja punaisellakin ehtii hyvin jos on hyvä vauhti päällä.

Pietarin suunnalla valot vaihtuivat useassa risteyksessä keltaiselle molempiin suuntiin samalla hetkellä ja toinen sitten vihreäksi, toinen punaiseksi. Tämä homma toimi oikein hyvin ja jarruvalot syttyivät kun keltainenkin. Autuaaksi ei tuokaan tee ja löytyy sieltäkin kuljettajia, joita moinen ei kiinnosta ja sitten seuraa liike-energian siirtymistä muodonmuutoksiin sun muuhun vähemmän toivottuun... PS: Siellä lähtee valoista vanhat Ladatkin ripeämmin kun täällä monet isomoottorisetkin autot!

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9621 on: 21.10.10, 18:30 »

Tilannetta parantaisi myös se, että valot palaisivat hetken pidempään kerrallaan yhteen suuntaan. Monesti kun jono alkaa viimein liikkua valoissa alkaa myös valojen vaihtuminen takaisin punaiselle. Voisipa sitä karsia niitä varoaikojakin, nykyisellään kun keltainen on käytännössä vihreän jatke ja punaisellakin ehtii hyvin jos on hyvä vauhti päällä.

Vietnamissa on käytössä sellaiset hienot LED-valoin toteutetut laskurit. Eli siis pieni countdown-laskuri valotolpassa, joka näyttää ajan valon vaihtumiseen. Valon vaihtuessa punaiselta vihreälle laskuri rupeaa laskemaan 30.......0 ja päästessään nollaan, valot vaihtuvat punaiselle ja taas laskuri aloittaa 30..........0 ja nollaan päästessä valot vaihtuvat vihreälle ja taas alkaa 30:stä... Kyseinen laskuri löytyy lähes jokaisesta risteyksestä ja liikennevalotolpasta. Vaan täällä liikenteen "edelläkävijämaassa" ei varmaankaan tommosista järkevistä investoinneista olla kuultukaan.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9622 on: 21.10.10, 18:33 »

Vaan täällä liikenteen "edelläkävijämaassa" ei varmaankaan tommosista järkevistä investoinneista olla kuultukaan.
Tai sitten ollaan, mutta kun rahat tuhlataan noihin joutaviin kam... muihin juttuihin Tongue
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9623 on: 21.10.10, 18:45 »

Tilannetta parantaisi myös se, että valot palaisivat hetken pidempään kerrallaan yhteen suuntaan. Monesti kun jono alkaa viimein liikkua valoissa alkaa myös valojen vaihtuminen takaisin punaiselle. Voisipa sitä karsia niitä varoaikojakin, nykyisellään kun keltainen on käytännössä vihreän jatke ja punaisellakin ehtii hyvin jos on hyvä vauhti päällä.

Pietarin suunnalla valot vaihtuivat useassa risteyksessä keltaiselle molempiin suuntiin samalla hetkellä ja toinen sitten vihreäksi, toinen punaiseksi. Tämä homma toimi oikein hyvin ja jarruvalot syttyivät kun keltainenkin. Autuaaksi ei tuokaan tee ja löytyy sieltäkin kuljettajia, joita moinen ei kiinnosta ja sitten seuraa liike-energian siirtymistä muodonmuutoksiin sun muuhun vähemmän toivottuun... PS: Siellä lähtee valoista vanhat Ladatkin ripeämmin kun täällä monet isomoottorisetkin autot!

Vilkkuvihreän käyttöönotto saattaisi myös parantaa tilannetta jonkin verran. Eli siis vihreä valo vilkkuisi pari kertaa ennen vaihtumistaan keltaiseksi, jolloin suoja-ajat voitaisiin poistaa kokonaan ainakin sellaisissa risteyksissä, joissa ei ole suojateitä. Toisin sanoen keltaiset palaisivat samaan aikaan risteäviin suuntiin, kuten tuossa mainitsemassasi Venäjän mallissa.
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9624 on: 21.10.10, 19:00 »

Vietnamissa on käytössä sellaiset hienot LED-valoin toteutetut laskurit.

Kuten myös Tuot-namissa eli Virossa Smiley

Jo 70-luvun alkupuolen interraililla minun oli kiinnostavaa havainnoida vaihtumisprotokollaa eri maissa. Oisko ollut Italiassa, jossa vihreän kanssa syttyi keltainen varoitus, notta "kohta punastuu" (sai vielä ajaa). Punainen vaihtui vihreäksi suoraan ilman keltaista, jolloin luonnollinen reaktioaika määritti turva-välin.
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9625 on: 22.10.10, 07:12 »

Totta kai on mahdoton tilanne, että jokainen auto jonossa lähtisi liikkeelle täysin samalla hetkellä, jolloin myös jonon viimeinen 50m päässä pääsisi liikkeelle välittömästi valon vaihduttua vihreälle, vaikka se olisikin ihanteellista. Luonnollisesti seuraava auto lähtee aina hetki edellisen jälkeen ja viimeisille se kertautuu sillä, ettei valoista välttämättä kovinkaan moni ehdi ajaa ja osa vielä seisoo 50m päässä paikallaan, kun valot jo vaihtuvat takaisin keltaiselle. Mutta, kun sitä hitautta myös edesauttaa se, että n. 80-90% autoilijoista eivät ole valppaana ja valmiina lähtemään välittömästi liikkeelle, vaan jonoissa kaivetaan nenää, arvotaan vaihdetta, ....
Juu,eihän nyt kaikki voi lähteä yhtäaikaa, kun (yleensä) on autojen väli valoissa seistessä metrin luokkaa tai allekin usein, niin eihän ainakaan minun kantti kestä ajaa enää 30-40km/h vauhdilla jossain alle 2m päässä toisen perässä. Tuo valppaus siis koskee pääosin 1-2(3 max.) jonon alussa olevia, lopuilla on aikaa vaikka hiukan haahuilla vihreän sytyttyä. Yleeensä jos olen itse 1. jonossa, on äkkiä seuraavaan 20-30m matkaa kun se on vasta mennyt muutaman metrin. Pitää vaan lähteä heti kun keltainen vilahtaakin. Kieltämättä täällä periferiassa usein huomaa kun joku alkaa arpomaan pykälää silmään vihreän jo tultua, parhaimmillaan sitten vielä ätäilee ja sammuttaa pelin siihen. Muutamat ei pahimmillaan ensin tajua vihreää nuolta ajoissa tai muuten tössii, sitten ei tajuta kääntyäkään "pyöreellä" vihreellä vaan odotetaan uudestaan nuoli-vihreää.
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9626 on: 22.10.10, 18:17 »

Vietnamissa on käytössä sellaiset hienot LED-valoin toteutetut laskurit. Eli siis pieni countdown-laskuri valotolpassa, joka näyttää ajan valon vaihtumiseen. Valon vaihtuessa punaiselta vihreälle laskuri rupeaa laskemaan 30.......0 ja päästessään nollaan, valot vaihtuvat punaiselle ja taas laskuri aloittaa 30..........0 ja nollaan päästessä valot vaihtuvat vihreälle ja taas alkaa 30:stä... Kyseinen laskuri löytyy lähes jokaisesta risteyksestä ja liikennevalotolpasta. Vaan täällä liikenteen "edelläkävijämaassa" ei varmaankaan tommosista järkevistä investoinneista olla kuultukaan.

Väittävät ettei onnistu kun valojen vaihtumissyklit ovat muuttuvia. Ja voihan tuo pitää paikkaansa, jos valo päättää esimerkiksi kymmenen sekuntia ennen vaihtumistaan, että nyt on aika vaihtaa.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9627 on: 22.10.10, 18:40 »

Väittävät ettei onnistu kun valojen vaihtumissyklit ovat muuttuvia. Ja voihan tuo pitää paikkaansa, jos valo päättää esimerkiksi kymmenen sekuntia ennen vaihtumistaan, että nyt on aika vaihtaa.

Mikäpä täällä onnistuisi..
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9628 on: 22.10.10, 18:41 »

eihän ainakaan minun kantti kestä ajaa enää 30-40km/h vauhdilla jossain alle 2m päässä toisen perässä.

Ei ehkä sinun kanttisi, mutta suurimmalla osalla autoilijoista kantti kestää ajaa alle 2m päässä toisen perässä yli 100km/h vauhdeissa. Vieläpä vilkuttelevat valoja, että marssivauhti on liian hidas Wink
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9629 on: 22.10.10, 18:49 »

Ei ehkä sinun kanttisi, mutta suurimmalla osalla autoilijoista kantti kestää ajaa alle 2m päässä toisen perässä yli 100km/h vauhdeissa. Vieläpä vilkuttelevat valoja, että marssivauhti on liian hidas Wink

Fiksummat sitten keksivät ratkaisuksi nopeuden alentamisen satasesta kasivitoseen ja valvovat sitä kameroin.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9630 on: 22.10.10, 19:07 »

Fiksummat sitten keksivät ratkaisuksi nopeuden alentamisen satasesta kasivitoseen ja valvovat sitä kameroin.

Fiksummat ja fiksummat.. Viisainta olisi ruveta kamera-autoilla valvomaan turvavälejä esim. maantienopeuksissa ja ruveta ihan rehellisesti määräämään päiväsakkoja nopeuden mukaan. Esim 120km/h 2m turvavälillä enemmän päiväsakkoja kuin 100km/h vauhdissa. Rupeaa kummasti auttamaan, kun keskivertoa paremmat autoilijat rupeavat saamaan rangaistuksia turvavälin jättämättä pitämisestä ja monilla ajokortti ripustetaan kuivumaan. Se on ainoa asia, millä voidaan vaikuttaa esim turvaväleihin. Suomalaiset ovat niin tottuneita ajamaan kelissä kuin kelissä edellämenijän perseessä kiinni (tästä osoituksena hienot 100 auton ketjukolarit 4- ja 7-teillä muutama vuosi sitten) ettei siihen mitkään Liikenneturvan kampanjat vaikuta paskan vertaa. Kaiken maailman turvavälikampanjoita voidaan pitää vaikka viikottain, mutta toivottu vaikutus on hyvin minimaalinen. Tarpeeksi sakotuskertoja ja kortin kuivuminen päälle rupeaa kummasti vaikuttamaan siihen ajotapaan.
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9631 on: 22.10.10, 19:09 »

Just noin mutta virallinen liturgia (kuten myös palstan populistit) on toista mieltä.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9632 on: 22.10.10, 19:15 »

Sellasta pitää kysästä täällä kun lakipykäliä tänne työnnetään usein, että JOS tiellä ei ole bussipysäkin syvennystä, jossa siis se pysäkki on; vaan pysäkki on merkitty mutta siihen ei ole mitään erillistä syvennystä vaan bussilla sitten pysähdytään keskelle kaistaa ja otetaan jengi kyytiin ja lähdetään vilkulla pois.
Niin mikäs tässä on tämä laki pykälä?
Saakos tollasen bussin ohittaa huoletta vai pitääkö sen lähtöä jäädä odottamaan?

Tullu vaan mietittyä tätä aika usein, Järvenperässä/Niipperin nurkilla sekä Kanniston suunnalla on näitä pysäkkejä, joissa ei syvennyksiä ole, eli jäät siihen keskelle vaan ja lähdet kun on valmista. Mietin vaan, että aikamoisella riskillä sieltä ohi mennään.
Hiljentämättä ja usein vielä vähän hanaa avatenkin. Miten he voivat olla varmoja, että bussin edestä ei ketään kävele tielle, tai yleensäkin näkevät mitä sielä bussin edessä on?

Eräs päivä Järvenperässä olin pysäkillä, lapsien koulusta lähtö aika ja näitä noin 7 vuotiaita oli jalkakäytävä täys sekä myös vastaantulevan puolen pientareella käveli pari muksua. Katselin pysäkille mennessä peileistä, että "tästä ei hyvää seuraa". Luojan kiitos sieltä tuli auto vastaan, ja blokkasi näin sitten tämän takana oleen ohitus aikomuksen. Miten tuo ohittamista miettinyt autoilija olisi nähnyt ne lapset sielä edessä? Niistä kun koskaan ei tiedä mitä keksivät tuon ikäisistä siis. Hämmästyttää joka kerta, että eikö noilla tosiaan yhtään leikkaa kun nuo tuola ajavat? Ohi vaan, vaikka mitään et nääkään?
Mitäs jos etuovesta kuljettajan väliin ehtimistä juokseekin tollanen 7 vuotias ulos kääntyen keulan edestä kadulle ja juosten kadun toiselle puolelle? Ei ton ikänen osaa vielä katsoa ja ajatella, että sieltä mahdollisesti tulee auto. Mitä tollasessakin tilanteessa sitten selität, etenkin vanhemmille, jonka yli ajoit?!

Mietin vaan, että keskinmäärin sielä pysäkillä ollaan se noin 10s kun kaikki menee putkeen. Muutama matkustaja ja leimaavat kortin ja sitten ovi kiinni ja menoksi. Onko se tosiaan niin iso aika odottaa, että on pakko ottaa iso riski siitä, että ajaa jonkun yli kun lähtee tälläsissä tilanteissa bussia ohittamaan?
Oikeasti joskus tekisi mieli mennä ihan kysymään, että "mitä sitten selität sen muksun vanhemmille, jonka yli ajoit sen takia, ettet voinut 10 sekunttia odottaa"?

NIin onko tässä joku lakipykälä olemassa, vai saako sen bussin ohittaa tälläsissä tilanteissa vapaasti?
Tosiaan vaikka saisi ohittaa, niin kannattaako se, mitä voitat ja mitä voit hävitä, jos ohitat? Kysyn vaan ihan rehellisesti.
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9633 on: 22.10.10, 19:21 »

Sellasta pitää kysästä täällä kun lakipykäliä tänne työnnetään usein, että JOS tiellä ei ole bussipysäkin syvennystä, jossa siis se pysäkki on; vaan pysäkki on merkitty mutta siihen ei ole mitään erillistä syvennystä vaan bussilla sitten pysähdytään keskelle kaistaa ja otetaan jengi kyytiin ja lähdetään vilkulla pois.
Niin mikäs tässä on tämä laki pykälä?
Saakos tollasen bussin ohittaa huoletta vai pitääkö sen lähtöä jäädä odottamaan?
Kaupintiellä Lassilassa on tosi ärsyttävästi laitettu pysäkit kun ei pääse ohi korkean keskikorokkeen ansiosta thmbdn Eihän siinä mee kuin se 10-20s kuskista ja matkustajista riippuen, mutta mutta.. Grin

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9634 on: 22.10.10, 19:26 »

Kaupintiellä Lassilassa on tosi ärsyttävästi laitettu pysäkit kun ei pääse ohi korkean keskikorokkeen ansiosta thmbdn Eihän siinä mee kuin se 10-20s kuskista ja matkustajista riippuen, mutta mutta.. Grin

Kaatuuko se tosiaan 10-20 sekunttiin se maailma? EIkös se ole kaikkien etu, että kukaan ei lähde ohi?
Ketään ei vaaranneta ja kenenkään ei tarvitse miettiä mitä tuli tehtyä?

Noissa tilanteissa se mitä siinä voittaa on mitätöntä siihen nähden mitä siinä voi hävitä.

Ja toinen asia mitä tässä olen ihmetellyt; ilmeisesti bussin saa ohittaa tuplakeltasilla missä paikassa tahansa millä nopeusalueella tahansa?
Vai miten tämä nyt meni?
Meinaa turhan usein esim. Riipiläntiellä jengi lataa ohi vaikka ajat rajotusten mukaan. Varsin mielenkiintonen käsitys joillain näistä säännöistä.
Olet esim. pysäkillä ja lähdet sieltä sitten asian mukaisesti; takaa tullaan hiljentämättä ja vaikka olet jo kaistalla pitkällä siitä pysäkistä saaden mittariin jo sen 50kmh about, silti ladataan ohi tuplakeltasilla.

Joskus tiiettekö harmittaa, ettei näissä busseissa ole kameraa keulalla. Ei tarttisi kun rekkari saada ja kuva poliisille ja lappu kotia. Ajoi sitä autoa omistaja tai ei........
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9635 on: 22.10.10, 19:28 »

Kaatuuko se tosiaan 10-20 sekunttiin se maailma?
Ei se kaadu, mutta se ärsyttää kun kyseisessä paikassa dösä vetää vilkun oikeelle Grin Turha pysähtyminen oman ajamisen kannalta on aina epämiellyttävää..

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9636 on: 22.10.10, 19:29 »

Mikäli bussi pysähtyy keskelle kaistaa "pysäkille", niin kyllähän sen saa ohittaa vastustajan kaistaa pitkin ihan yhtä lailla kuin muunkin esteen, esim pysäköidyn auton, työmaan jne. Meillä ei tietääkseni laissa kielletä pysäkillä seisovan linja-auton ohittamista. Toki eri asia on se, hyötyykö siitä mitään. Joskus tosin olen ajanut pitkiä matkoja vastaavanlaisessa tilanteessa bussin takana, kun ohi ei vain yksinkertaisesti päässyt vastaantulevien, huonon näkyvyyden jne takia. Lopputulos oli, että matkanteko hidastui huomattavasti, kun 200m välein pysähdyttiin pysäkille. Siinä vaiheessa se rupeaa kummasti rassaamaan.

Toisekseen, mikäli pysähdyt "pysäkille" suojatien eteen, niin eihän se ohittaja voi ohittaa sinua pysähtymättä suojatien eteen. Näin siis lain mukaan. Käytännössähän suojatien eteen pysähtynyt auto kuuluu ohittaa pysähtymättä mahdollisimman suurella nopeudella.   Angry
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9637 on: 22.10.10, 19:30 »

Ei se kaadu, mutta se ärsyttää kun kyseisessä paikassa dösä vetää vilkun oikeelle Grin Turha pysähtyminen oman ajamisen kannalta on aina epämiellyttävää..

No sitten sun pitää varmaan ajaa toista kautta, jos tuo on niin kamalaa. Tai voithan sä kokeilla ohi tietenkin mennä, jos vanteet kestää. Voittaahan siinä sen, että oot ennen sitä bussia seuraavissa valoissa sen edessä. Roll Eyes
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9638 on: 22.10.10, 19:30 »

Ja toinen asia mitä tässä olen ihmetellyt; ilmeisesti bussin saa ohittaa tuplakeltasilla missä paikassa tahansa millä nopeusalueella tahansa?

Saa, ja nimenomaan pitää ohittaa. Sama koskee myös raskaita yhdistelmiä.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9639 on: 22.10.10, 19:31 »

Mikäli bussi pysähtyy keskelle kaistaa "pysäkille", niin kyllähän sen saa ohittaa vastustajan kaistaa pitkin ihan yhtä lailla kuin muunkin esteen, esim pysäköidyn auton, työmaan jne. Meillä ei tietääkseni laissa kielletä pysäkillä seisovan linja-auton ohittamista. Toki eri asia on se, hyötyykö siitä mitään. Joskus tosin olen ajanut pitkiä matkoja vastaavanlaisessa tilanteessa bussin takana, kun ohi ei vain yksinkertaisesti päässyt vastaantulevien, huonon näkyvyyden jne takia. Lopputulos oli, että matkanteko hidastui huomattavasti, kun 200m välein pysähdyttiin pysäkille. Siinä vaiheessa se rupeaa kummasti rassaamaan.

Toisekseen, mikäli pysähdyt "pysäkille" suojatien eteen, niin eihän se ohittaja voi ohittaa sinua pysähtymättä suojatien eteen. Näin siis lain mukaan. Käytännössähän suojatien eteen pysähtynyt auto kuuluu ohittaa pysähtymättä mahdollisimman suurella nopeudella.   Angry

Oollrrait, muistelin vaan että Stadissa pysäkillä olevan sporan ohittamisesta lähti melkeempä kortti aikoinaan, en tiedä lähteekö nykyäänkin vai saako vaan maksukehotuslapun.
Pages: 1 ... 480 481 [482] 483 484 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1