FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
13.07.20, 04:17

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 487 488 [489] 490 491 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1568154 times)
Mikko86
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9760 on: 02.11.10, 18:04 »

Kaikki tavaraliikenteen autot, joissa on keltaset rekisterikilven reunukset sais mun puolesta kulkea dösäkaistalla siinä missä muutkin taksit ja isommat henkilökuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot.
anneli
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9761 on: 02.11.10, 18:17 »

Kaikki tavaraliikenteen autot, joissa on keltaset rekisterikilven reunukset sais mun puolesta kulkea dösäkaistalla siinä missä muutkin taksit ja isommat henkilökuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot.
Keltaiset reunukset tarkoittavat siis sitä, että ko. ajoneuvolla on liikennelupa. Sinä ja minä tiedämme molemmat sen. Ajan itse pakulla jossa ei ole keltaista reunusta (vaikka sellainenkin firmasta löytyy) mutta silti ajan ammattimaista ajoa. 
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6514
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9762 on: 02.11.10, 18:18 »

Kaikki tavaraliikenteen autot, joissa on keltaset rekisterikilven reunukset sais mun puolesta kulkea dösäkaistalla siinä missä muutkin taksit ja isommat henkilökuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot.

Meinasin itse kanssa kommentoida samaa, että nälkäraamein varustetut autot, eli nimenomaan ne keltaiset reunukset kilvissä. Nälkäraamein varustettu auto on luvanvaraisessa liikenteessä ts. sille on liikennelupa. Tällä tavoin kaikki luvanvarainen liikenne voidaan ohjata bussikaistoille ja tietysti 24h ajan. Sujuvoittaa liikennettä ja jakeluautonkuljettajien työpäivää.
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9763 on: 02.11.10, 18:20 »

Paras ratkaisu olisi lopettaa bussikaistat kehä I sisäpuolella kokonaan ja tehdä niistä kevyenliikenteen väyliä.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6514
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9764 on: 02.11.10, 18:24 »

Keltaiset reunukset tarkoittavat siis sitä, että ko. ajoneuvolla on liikennelupa. Sinä ja minä tiedämme molemmat sen. Ajan itse pakulla jossa ei ole keltaista reunusta (vaikka sellainenkin firmasta löytyy) mutta silti ajan ammattimaista ajoa. 

Mitä ajoa ajat?

Laki kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä 21.7.2006/693

7 §


Quote
Ilman lupaa sallittu kaupallinen liikenne

Lupaa ei tarvita suoritettaessa:

1) tavaran kuljetusta ajoneuvolla tai ajoneuvoyhdistelmällä, jonka suurin sallittu kokonaismassa on enintään 2 000 kiloa;

2) tavaran kuljetusta opetusministeriön koulutuksen järjestämisluvan haltijan kuljettajan ammattiopetuksen yhteydessä;

3) elinkeinotoiminnan yhteydessä siihen tavanomaisesti liittyvää tavaran kuljetusta elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

4) työurakoiden tai muiden sopimuksen kohteena olevien työkokonaisuuksien yhteyteen kuuluvaa tavaran kuljetusta urakoitsijan tai muun suoritusvelvollisen hallinnassa olevalla ajoneuvolla, jos tiellä suoritetun kuljetuksen kuljetuskustannusten osuus on enintään 30 prosenttia urakasta tai työkokonaisuudesta;

5) maa-, metsä-, eläin- tai kalatalouden kuljetusta näiden alojen elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla liikennetraktorilla 50 kilometrin etäisyydelle elinkeinonharjoittajan maa- ja metsätilasta taikka eläin- tai kalatalouden harjoittamispaikasta sekä koko tämän sijaintikunnan alueella;

6) kotihoidon palveluun liittyvää kuljetusta tämän alan elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla yhden kunnan alueella;

7) tien ja kadun hoitoon liittyvän maa-aineksen, veden, suolan tai muun vastaavan aineen levittämistä tielle tai kadulle;

Cool konsernin tai siihen verrattavan yhtymän, kunnan, kuntayhtymän tai yhteisön, jossa kunnalla on kirjanpitolain (1336/1997) 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta, sisäistä kuljetusta sen hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

9) kunnan, kuntayhtymän tai yhteisön, jossa kunnalla on kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta, järjestämiin sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä opetuspalveluihin liittyvää kuljetusta sen hallinnassa tai näille palveluja tuottavan elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla;

10) postipalvelulaissa (313/2001) tarkoitettua postinkuljetusta postitoimenluvan haltijan hallinnassa olevalla ajoneuvolla tai postinkuljetusta, mukaan lukien sanomalehdet ja postinkuljetuksen yhteydessä tavanmukaisesti tapahtuva osoitteellinen lehtien, mainosten ja pakettien jakelu, postitoimenluvan haltijaan työsuhteessa olevan henkilön hallinnassa olevalla ajoneuvolla; (7.8.2009/599)

11) ruumiinkuljetusta;

12) kuljetusta, josta työnantaja maksaa palkansaajalle verohallinnon verottomana hyväksymän suuruisen korvauksen työtehtäviin liittyvien tavaroiden kuljettamisesta palkansaajan hallinnassa olevalla ajoneuvolla.

Edellä 1 momentin 3, 5 ja 6 kohdassa tarkoitettujen kuljetusten kustannusten osuus saa olla enintään 30 prosenttia koko elinkeinotoiminnan suoranaisista kustannuksista tilikaudella, ja se lasketaan vertaamalla kuljetustoiminnasta aiheutuneita suoranaisia kustannuksia harjoitettavan koko elinkeinotoiminnan suoranaisiin kustannuksiin tilikaudella. (22.12.2006/1231)

Kuljetuksen osuuteen lasketaan kuljettajan työpanos tavaran kuormaamisessa ja purkamisessa, myös tien ulkopuolella, siltä osin kuin ne tapahtuvat kuljetuksen mahdollistamiseksi.

Nuo alle 2000kg pakettiautot on niitä kaikkein härskeimpiä liikenteessä ja niiltä ajaminen pitäisikin kieltää lailla ja loppujen ei tarvitsekaan ajaa bussikaistoilla.
anneli
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9765 on: 02.11.10, 18:36 »

Ajan ajoa 1. 3. ja 4. Joona hyvä, ajan "bussikaistalla" täysin laillisesti ketutti se sinua tai ei...
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6514
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9766 on: 02.11.10, 18:38 »

Ajan ajoa 1. 3. ja 4. Joona hyvä, ajan "bussikaistalla" täysin laillisesti ketutti se sinua tai ei...

Ei se minua ketuta lainkaan. Käyn silloin tällöin Helsingissä Tukkutorilla. Sinnekin suoraan Lahdentietä pitkin ja Arabian kohdalta sivuun. Harvoin tulee käytyä myös Eteläsatamassa tai Katajanokalla mutta muuten pysyttelen koko keskustasa kaukana. En halua käydä siellä edes vapaa-aikana. Ei siis haittaa lainkaan, vaikka ne olisivat täynnä henkilöautoja tai bussikaistoja ei olisi lainkaan Smiley Lisäsin vain oman lusikkani soppaan.
anneli
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9767 on: 02.11.10, 18:45 »

Ei se minua ketuta lainkaan. Käyn silloin tällöin Helsingissä Tukkutorilla. Sinnekin suoraan Lahdentietä pitkin ja Arabian kohdalta sivuun. Harvoin tulee käytyä myös Eteläsatamassa tai Katajanokalla mutta muuten pysyttelen koko keskustasa kaukana. En halua käydä siellä edes vapaa-aikana. Ei siis haittaa lainkaan, vaikka ne olisivat täynnä henkilöautoja tai bussikaistoja ei olisi lainkaan Smiley Lisäsin vain oman lusikkani soppaan.
Lusikkaa on välillä hyvä uittaa sopassa. Itse joudun työni takia ajelemaan ytimessä joka päivä mutta siihen on jo tottunut. En enää jaksa stressata ruuhkissa istumisen kanssa... Onni sinulla ,ettei keskustaan tarvitse tulla Smiley 
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9768 on: 02.11.10, 18:52 »

Itse olen sitä mieltä, että 24h bussikaista on huono veto. Lisää tosiaan ruuhkia ja ehkä jopa onnettomuuksia. Mielestäni nykyinen käytäntö on varsin mainio, vaikkakin ehkä sallisin tavaraliikenteen (nimenomaan tavaraliikenteen) käyttää bussikaistaa ihan koko skaalalta. Eli klo. 6-18 välillä. Myönnettäköön että oman edun vuoksi ja ettei aina tarvitsisi "kuumottaa" milloin niitä vahditaan ja milloin ei. Tulee kyllä ronskisti ajettua klo. 15 jälkeen bussikaistaa pitkin hallille, jotta pääsis joskus kotiinkin töistä.

Tavaraliikennehän saa sielä ajaa edelleenkin!?
MIKÄ ON ONGELMA?!

Sen mitä minä sitä kylttiä olen katsonut, sielä saa tavaraliikenne ajaa edelleenkin, eritellyt kellonajat siinä uusitussa kyltissä on.
Eivät saa käyttää sitä arkisin 7–9 ja 15–18, muina aikona saavat.
Mun puolesta ajakoot vaikka 24h, ne on joka tapauksessa töissä sielä liikenteessä, eri juttu kun ajaa töihin omalla autolla 1000 muun kanssa samaan aikaan joka ikinen aamu.

Täällä kovasti halutaan joukkoliikennettä sujuvammaksi?
Onkos sitten ehdotuksia?
Mitä pitäisi tehdä, jotta siitä saataisiin sujuvampaa?
« Last Edit: 02.11.10, 18:59 by Sami Aaltonen »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6514
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9769 on: 02.11.10, 19:10 »

Tavaraliikennehän saa sielä ajaa edelleenkin!?
MIKÄ ON ONGELMA?!

Kovasti tunnut ottavan asian henkilökohtaisesti. Miksi?

Quote
eri juttu kun ajaa töihin omalla autolla 1000 muun kanssa samaan aikaan joka ikinen aamu.

Lisää tohon pari nollaa perään.

Quote
Täällä kovasti halutaan joukkoliikennettä sujuvammaksi?
Onkos sitten ehdotuksia?
Mitä pitäisi tehdä, jotta siitä saataisiin sujuvampaa?

Siitä kun pitäisi saada myös mielekkäämpään. Ja kyllä, ensimmäisenä ne somput pois sieltä ratista. Samaten ajotaidottomat pellet rotuun ja ihonväriin katsomatta.
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9770 on: 02.11.10, 19:13 »

Kovasti tunnut ottavan asian henkilökohtaisesti. Miksi?


En ota, ihmettelen vaan tätä purnaanista tästä tavaraliikenteestä kun saavat sielä edelleenkin ajaa. Ymmärtäsin tän hyvin kyllä jos nekin olisi sieltä häädetty.
kille
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9771 on: 02.11.10, 19:16 »

Täällä kovasti halutaan joukkoliikennettä sujuvammaksi?
Onkos sitten ehdotuksia?
Mitä pitäisi tehdä, jotta siitä saataisiin sujuvampaa?

Helsingin keskustassa?

Hevletin kovat tietullit henkilöautoille keskustan alueella. Liityntäliikenne houkuttelevammaksi tällä tavoin.

Pahimmissa sumpuissa busseille ajo sporakiskoja pitkin sallituksi.

petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9772 on: 02.11.10, 19:44 »

Helsingin keskustassa?

Hevletin kovat tietullit henkilöautoille keskustan alueella. Liityntäliikenne houkuttelevammaksi tällä tavoin.

Pahimmissa sumpuissa busseille ajo sporakiskoja pitkin sallituksi.



Toi olis hyvä idea. Pysyis  köyhät niissä hikisissä busseissa ja kaistat vapaina. Polttoaineen hinta kannattaisi kanssa nostaa kymppiin litra, niin ei landellakaan tulis ohitustilanteita niin usein.
kille
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9773 on: 02.11.10, 19:48 »

Toi olis hyvä idea. Pysyis  köyhät niissä hikisissä busseissa ja kaistat vapaina. Polttoaineen hinta kannattaisi kanssa nostaa kymppiin litra, niin ei landellakaan tulis ohitustilanteita niin usein.

Virtanen ajelee vaan sillä jopolla niinkuin ennenkin  Grin
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9774 on: 02.11.10, 19:57 »

Virtanen ajelee vaan sillä jopolla niinkuin ennenkin  Grin

En sano sinua idiootiksi, koska se olisi vastoin palstan sääntöjä ja mikä tärkeintä, loukkaisi idiootteja.
kille
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9775 on: 02.11.10, 20:53 »

En sano sinua idiootiksi, koska se olisi vastoin palstan sääntöjä ja mikä tärkeintä, loukkaisi idiootteja.

Tiedän jotain vielä parempaa - älä sano mitään!
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9776 on: 02.11.10, 21:07 »

Eihän toi Helsingin keskusta tarvitse kuin keskustatunnelin, jota kautta pääsee idästä länteen ilman keskustassa vääntämistä. Siinä jo säästyy monelta niin sanotulta ruuhkalta. Sitten voisi joitain tekemällä tehtyjä pullonkauloja katkoa. Eräs kaikkien tuntema pullonkaula on kehien liikennevalot paikoissa, joissa olisi tilaa tehdä liittymiä. Joskus voitaisiin myös laatia uusiksi Teollisuuskadun molemmat päät, koska sitä osuutta on joskus pakostikin parannettava - Itäväylältä vie vain yksi kaista sinne ja Pasilan päässä kapenee taas yhdeksi kaistaksi lyhyen sillan ajaksi, jossa olisi tilaa toiselle kaistalle. Eräs hyvä liittymille olisi Kehä I ja Itäväylän risteys, mutta sitäkin paikkaa on kovaa vauhtia pistetty tukkoon ostoskeskuksilla ja niiden jatkeilla, kun olisi voitu ennen niitä tai edes toista kaavoittaa liikennejärjestely uusiksi.

Suurin osa Helsingin "ruuhkista" syntyy tällaisten ihmisten toimista, jotka laativat 24h bussikaistoja. Liikennesuunnittelu on yksinkertaisesti sanottuna paskaa, eikä edes pelkkiä kylttejä haluta muuttaa liikenteen sujuvoittamiseksi - päinvastoin. Auto on yksinkertaisesti saatanasta tällä aikakaudella, eikä politiikot jostain syystä uskalla käydä tätä oletettua "valtavirta-ajattelua" (elitismistä?) vastaan. Joukkoliikennettä tuputetaan vaihtoehdoksi, vaan ei sekään toimi kuin juuri siedettävästi yhdessä kaupungissa.
Henri Laitinen
Offline Offline

Posts: 334
Date Registered: 15.04.10

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9777 on: 02.11.10, 22:14 »

Yksi paikka mikä pitäisi saada pikaisesti ajan tasalle, on se ns. Pasilanväylän toteuttaminen lopulliseen asuunsa. Tätä on puuhattu jo 80-luvun alusta ja nyt se lopulta on ollut valmis tynkäversiona.
Alkujaan se Manskun alittavan tunnelin piti jatkua saman Haagan paloasemalta edelleen suoraan turun motarille. Nyt kun tuo Hakamäentien osuus parannettiin, lisäsi se (odotetusti) ruuhkia Lapinmäentien-Munkkivuoren päässä.

Ja opitut tavat ovat tosiaankin tiukassa. Nykyään sujuvammin pääsee usein motarille Haagan ympyrän kautta (kuten on nykyään viitoitettu) mutta silti vasen kaista Lapinmäentielle on usein tukossa tunnelin suulta asti kun ei osata muuttaa tapoja. Seisoohan se Huopalahdentie myös usein ympyrästä asti mutta monesti pääsen sitä kautta nopeammin Niemenmäkeen/Munkkivuoreen, kuin pääsisin jonottamalla Lapinmäentien kautta. Mutta sinne sekaan vaan pitää punkea...?


Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9778 on: 02.11.10, 22:40 »

Tavaraliikennehän saa sielä ajaa edelleenkin!?
MIKÄ ON ONGELMA?!

No se on ongelma on juuri se klo 7-9 ja 15-18, arkipäivisin, jonka itsekin mainitsit.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Sami Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #9779 on: 03.11.10, 14:59 »

No se on ongelma on juuri se klo 7-9 ja 15-18, arkipäivisin, jonka itsekin mainitsit.

OK, no kuten sanottua; mulle on ihan OK jos sielä ajavat. Töissähän ne sielä on.

Asiasta neljänteen; tietääkös kukaan mitä poliisi antaa penaltya tollasesta jarruvalojen tahallisesta vilkuttelusta "kiusaus" mielessä?
Tuntuu aika usealla idioottilla olevan ratkasu oman mokansa anteeksi pyytämiseen tahallinen jarruvalojen vilauttelu tai jopa jarruttelu.
Ilmeisesti kertovat olevansa sillä täysin kusipäitä ja aina oikeassa?

Mutta mitä tuosta saa penaltya, jos virkavalta näkee?
Tahallinen liikenteen vaarantaminen? Vai meneekö jo törkeän puolelle? Vaaran aiheuttaminen? Vai mitä?
Lähteekö kortti hyllylle vai onko kovinkin tapauskohtasta?
Pages: 1 ... 487 488 [489] 490 491 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1