Author
|
Topic: Keskustelua liikenteestä (Read 1555166 times)
|
Antti Havukainen
Offline
Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04
|
Erityisesti täytyy pitää mielessä, että suurin sallittu ajonopeus on ehdottomasti myös pienin sallittu nopeus.
Tästä voidaan osittain kiittää viisaita insinöörejä, jotka suuressa viisaudessaan kuvittelevat saavansa pudotettua liikennekuolemien määrän nollaan laskemalla nopeusrajoituksia vuosi vuodelta alemmas. Projekti onkin vuosikymmenten varrella edennyt hitaasti mutta varmasti jo niin pitkälle, että pian ei enää edes tarvitse syksyisin siirtyä mihinkään talvirajoituksiin, kun samat rajoitukset ovat jo valmiiksi voimassa kesäisinkin. Jipii! Asia nyt vaan sattuu kaikilla elämänalueilla olemaan niin, että järkevästi perusteltavissa olevia rajoituksia ja kieltoja on huomattavasti helpompi noudattaa kuin niitä vähemmän järkeviä. Jos siis nopeusrajoitus ei ole tavallisen tienkäyttäjän näkökulmasta katsottuna mitenkään järkevässä suhteessa tien kuntoon, liikennemäärään, keliin tai muihinkaan maalaisjärjellä ymmärrettävissä oleviin seikkoihin nähden, niin sattuneesta syystä kiinnostus kyseisen rajoituksen noudattamiseen ei ole ainakaan allekirjoittaneella siellä kaikkein korkeimmalla tasolla. Motivaatio heikkenee entisestään, mikäli on tiedossa, että tieosuudella on vielä muutama vuosi sitten ollut korkeampi rajoitus.
|
|
|
|
Joonas Mustonen
Offline
Posts: 2185
Date Registered: 31.07.09
|
Justiin luin lehdestä, että talvinopeusrajoitukset koskevat myös vaihtuvia rajoituksia.
Myös ihan kesäkeleillä?
|
|
|
|
Jukka Siirilä
Offline
Posts: 6029
Date Registered: 17.04.02
|
Myös ihan kesäkeleillä?
Kyllä, Marraskuun alusta kun talvinopeusrajoitukset astuvat voimaan ne koskevat myös vaihtuvia nopeusrajoituksia. Loppuu sitten kun talvirajoitukset muutetaan taas kesärajoituksiksi.
|
-JukSii-
|
|
|
Joona Väisänen
Offline
Posts: 6466
Date Registered: 27.10.01
|
Kyllä, Marraskuun alusta kun talvinopeusrajoitukset astuvat voimaan ne koskevat myös vaihtuvia nopeusrajoituksia. Loppuu sitten kun talvirajoitukset muutetaan taas kesärajoituksiksi.
Turun moottoritiellä olen ajanut talvirajoitusaikaan kesäkelissä usein 120km/h rajoituksella alueella, jossa on vaihtuvat rajoitukset.
|
|
|
|
Teemu Kokkonen
Offline
Posts: 1689
Date Registered: 25.10.08
|
Turun moottoritiellä olen ajanut talvirajoitusaikaan kesäkelissä usein 120km/h rajoituksella alueella, jossa on vaihtuvat rajoitukset.
Tähän liittyen tuli tehtyä "mielenkiintoinen" havainto viime viikolla. Ajelin välin Kotka-Veikkola ja tällä välillä oli Porvoon moottoritiellä käytössä 100-rajotus ja sitten taas Turun motarilla olikin 120-rajotus näiden vaihtuvien rajoitusten alueella. Tuli vaan pohdittua sitä, että millä perusteillä tuota nopeusrajotusta tiputetaan hyvällä kelillä...
|
Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
|
|
|
Joonas Mustonen
Offline
Posts: 2185
Date Registered: 31.07.09
|
Kyllä, Marraskuun alusta kun talvinopeusrajoitukset astuvat voimaan ne koskevat myös vaihtuvia nopeusrajoituksia. Loppuu sitten kun talvirajoitukset muutetaan taas kesärajoituksiksi.
Asia kunnossa, mutta hölmöltähän tuo vähän vaikuttaa.
|
|
|
|
Tatu Koiranen
Offline
Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07
|
Kyllä, Marraskuun alusta kun talvinopeusrajoitukset astuvat voimaan ne koskevat myös vaihtuvia nopeusrajoituksia. Loppuu sitten kun talvirajoitukset muutetaan taas kesärajoituksiksi.
Erikoiselta kuulostava väite, pitääpä joskus ajan kanssa tutustua tähän erityislainsäädäntöön. Äkkiseltään kuulostaa kovin tarkoitushakuiseiselta tulkinnalta, ei niinkään siltä, mitä laissa tai sen esitöissä olisi asiasta sanottu.
|
0503277581 - tatu at koiranen piste fi
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
Erikoiselta kuulostava väite, pitääpä joskus ajan kanssa tutustua tähän erityislainsäädäntöön.
Yritin itsekin löytää tähän vastausta, kun kyllä mun mielestä on ennen saanut esim. Jyväskylästä Kuopioon lähtiessä hyvillä talvikeleillä ajaa satasta Hankasalmelle asti, minne muuttuvat nopeusrajoitukset tuolla tieosuudella loppuu. Vai kultaako nyt vaan aika muistot? Anyway, en löytänyt vastausta. Oli vain mainintoja, että satasen rajoitukset voivat jäädä voimaan tieosuuksilla, joilla on keskikaiteella erotetut menosuunnat ja jotain sellaista höpinää. Mutta ei missään mainittu noita vaihtuvia rajoituksia...
|
|
« Last Edit: 05.11.14, 13:58 by Mikko Maliniemi »
|
|
|
|
|
Olavi Uotila
Offline
Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08
|
Ajelin keväällä Turun motarilla talvinopeuksien aikaan. Kauniilla kuivalla kevätsäällä vaihtuvat rajoituskilvet näyttivät 120.
|
Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320
--- .... ..--- -.. .--
|
|
|
Jukka Siirilä
Offline
Posts: 6029
Date Registered: 17.04.02
|
Turun moottoritiellä olen ajanut talvirajoitusaikaan kesäkelissä usein 120km/h rajoituksella alueella, jossa on vaihtuvat rajoitukset.
Se mistä tuon tiedon bongasin oli haastattelu jossa haastateltiin liikennekeskuksessa työskentelevää henkilöä talvirajoituksista. Ainakin Tampereen alueella on moottoritiellä ollut 100 km/h tän kuun ajan vaihtuvien alueella. Ainakin silloin kun minä olen ajellut.
|
-JukSii-
|
|
|
Arne Wallen
Offline
Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06
|
Olisikohan sitten vaihto Toyotaan paikallaan, en tiedä millä ajelette mutta pystyn ajamaan omalla autollani sekä 30-40-50-60-70-80-100-120 tuntikaupalla, eikä mene hermo suomeen tai muutenkaan, jos lainsäätäjä on Anderssonin ja minun valtuuksilla päättänyt että jokin rajoitus on hyvä, miksei. Voisin toki näin ajankuluksi hermostua ja kehuaretostella miten asioitten pitäisi mielestäni olla, miten tyhmä suomi onkaan kotimaana, miksen minä saa tehdä niinkun hyväksi katson, pitäisi meidän kaikkien saada ihan vapaasti ajella kuten hyväksi katsomme, eikö, muutenhan kotimaamme on tyhmä. 
|
2f.1 Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä. Rangerit kunniaan.
|
|
|
Jan Fredriksson
Offline
Posts: 1100
Date Registered: 15.07.01
|
Hola! Todella hedelmätöntä tämä keskustelu, koska tämä on niitä asioita joista sopua ei löydy koskaan. Samaa sarjaa kuin kitka-, tai nastarengas-väittely. Arnen onneksi päättäjät tässä maassa tulevat aina olemaan mielestäni yhtä pihalla kuin ovat nytkin, joten ei hätää siellä suunnalla. Ja minulle on aivan sama mitä nopeutta kukin ajelee, en tuomitse hitaampia, mutta kummasti niillä hitailla tuntuu olevan kova hinku olla myös liikennepoliiseja. Mahtaa olla vaikeaa. Noh, mutta kuten olen moneen kertaan todennut, niin taistelen tyylimyllyjä vastaan (Ei, en edelleenkään ole kaahari, mutta kyseenalaistan täysin järjettömiä päätöksiä - niin liikenteessä kuin liikenteen ulkopuolella), joten täällä kirjoittelu on totaalisen turhaa. Lähinnä vaan näyttää kirjoitettuna sen, mitä näen tuolla liikenteessä. Joten tämä tästä minun osaltani. Ajakaa miten ajatte, kunhan ajatte.  Tässä vielä kuva, joka havainnollistaa tyypillistä suomalaista liikennekulttuuria. Ennen oli 80kmh, se laskettiin mielivaltaisesti ja täysin turhaan 60kmh. Mutta ei sekään riitä, vaan päivittäin se tuntuu olevan monelle liian vaativa vauhti ja nopeus on 50-55kmh. Hienoa. Jatkakaa samaan malliin. [ attachment removed / expired ]
|
When once you have tasted flying, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and you will always yearn to return- Leonardo da Vinci
|
|
|
Topi Falkenberg
Offline
Posts: 2668
Date Registered: 12.12.08
|
En tiedä keskustelun hedelmättömyydestä? Käsittääkseni ajonopeus pitää suhteuttaa vallitseviin keliolosuhteisiin! Nopeusrajoitukset voisivat olla taajaman ulkopuolella mitä tahansa jos liikenteen valvontaan olisi asettaa riittävät resurssit: jos esim. ajaisi pimeällä sateessa 120 km/h saisi päiväsakkoa näillä tuloilla vaikkapa 500 €, ja jos sattuisi syyllistymään moiseen lumipyryssä niin siitä napsahtaisi tonnin mätkyt. Loskaisella tiellä liirtoon joutuneelta, tai muuten vaan ojaan päätyneeltä otettaisiin kortti automaattisesti kuivumaan muutamaksi kuukaudeksi sakkorangaistuksen lisäksi. Hirvivaara-alueella eläimeen törmännyt on ajanut liikennemerkillä osoitettuun olosuhteeseen nähden liian kovaa aina kun törmäyksestä on aiheutunut vakavia ruumiinvammoja. Rangaistuksen suuruus voisi korrelloida hirven ja matkustajien vammojen vakavuuden mukaisesti.
Jo vai olisi viranomaismielivallalle temmellyskenttää. Nykyisinkin voidaan tosin ojentaa rangaistus liikenteenvaarantamisesta, jos ajonopeus ei ole sovitettu vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Mutta onko kukaan koskaan Suomessa saanut sakkoa ajettuaan liian kovaa, mutta kuitenkin alle nopeusrajoituksen, huonossa kelissä tai pimeällä?
Ja kyllä minäkin syyllistyn moiseen piittaamattomuuteen vuodesta toiseen, toivottavasti en koskaan satuta teoillani ketää sivullista. Riskejä on otettava, yritetään kuitenkin pitää ne ajoneuvon hallittavalla tasolla.
|
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
|
|
|
|
Tarmo Kallio
Offline
Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09
|
Formuloihin suunnitellaan virtuaalista turva-autoa. Eli tuplakeltaisen lipun alueella F1 auton kaasupoljin ei tottele kuskia. Auton maksiminopeuden määrää tuomaristo. Samaa pitäisi soveltaa liikenteeseen.  Esimerkki: Ökyllä on täysin turha puolen miljoonan euron auto. Huippunopeus on vaikka 350 km/h. Liikennemerkki näyttää 100 km/h mutta liikennejärjestelmä rajoittaa ökyn auton nopeuden kelin mukaan. Olkoon vaikka sitten 20 km/h. Eli auto kulkee kaasu pohjassa tasan 20 km/h.  Toivottavasti tälläinen systeemi tulee uusiin autoihin heti pakolla.
|
|
|
|
Joonas Mustonen
Offline
Posts: 2185
Date Registered: 31.07.09
|
Formuloihin suunnitellaan virtuaalista turva-autoa. Eli tuplakeltaisen lipun alueella F1 auton kaasupoljin ei tottele kuskia. Auton maksiminopeuden määrää tuomaristo. Samaa pitäisi soveltaa liikenteeseen.  Esimerkki: Ökyllä on täysin turha puolen miljoonan euron auto. Huippunopeus on vaikka 350 km/h. Liikennemerkki näyttää 100 km/h mutta liikennejärjestelmä rajoittaa ökyn auton nopeuden kelin mukaan. Olkoon vaikka sitten 20 km/h. Eli auto kulkee kaasu pohjassa tasan 20 km/h.  Toivottavasti tälläinen systeemi tulee uusiin autoihin heti pakolla. Mitähän siinä aamupuurossa taas on ollut kun ihan levottomia höpiset. 
|
|
|
|
Niko Leppänen
Offline
Posts: 846
Date Registered: 01.02.10
|
Pudotus vastaa hyvin törmäystä kiinteään esteeseen viidenkympin vauhdista. Huomaa miten turvallisia nuo ovat...tuo video pitäisi jokaisen mopoautosta haaveilevan teinin nähdä.
|
|
« Last Edit: 11.11.14, 14:33 by Niko Leppänen »
|
|
|
|
|
man
Former member
|
Mopo tai skootteri on siis turvallisempi?
|
|
|
|
Marika Silvennoinen
Offline
Posts: 303
Date Registered: 17.06.11
|
Mopo tai skootteri on siis turvallisempi?
Eiköhän nuo kaikki ole aika turvattomia törmäyksessä. Paljon vaikuttaa kuitenkin se kuuluisa ajotapa. Nimimerkillä skootterilla monta vuotta aikoinaan ajanut. Mopoautoilla taisi olla poikkeuksellisen paljon peräänajoja, minkä ehkä selittää mopo/skootteri/mopoautokuskien turhan yleinen tapa ajaa puskurissa kiinni.
|
|
|
|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline
Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01
|
Yritin itsekin löytää tähän vastausta, kun kyllä mun mielestä on ennen saanut esim. Jyväskylästä Kuopioon lähtiessä hyvillä talvikeleillä ajaa satasta Hankasalmelle asti, minne muuttuvat nopeusrajoitukset tuolla tieosuudella loppuu. Vai kultaako nyt vaan aika muistot? Anyway, en löytänyt vastausta. Oli vain mainintoja, että satasen rajoitukset voivat jäädä voimaan tieosuuksilla, joilla on keskikaiteella erotetut menosuunnat ja jotain sellaista höpinää. Mutta ei missään mainittu noita vaihtuvia rajoituksia...
Itse itselleni vastaten: Jyväskylä-Äänekoski väli, vaihtuvat nopeusrajoitukset, viime sunnuntai, rajoitus 100km/h. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Jyväskylä-Hankasalmi väli, vaihtuvat nopeusrajoitukset, eilen maanantaina, rajoitus 100km/h. [ attachment removed / expired ] Pohjoisemmassa onkin sitten vielä pykälän verran enemmän maalaisjärkeä noissa rajoituksissa. Pyhäjärven rajalta (itse asiassa Elämäjärveltä, vähän lääninrajasta etelään) ylöspäin on satasen rajoitus ympäri vuoden. Oliskohan tämä johonkin Pulkkilaan asti, tai vastaavaa. Satakunta kilometriä kuitenkin. Ja tässä ei siis ole edes vaihtuvia nopeusrajoituksia. [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ]
|
|
|
|
|
|
|
|