FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.12.17, 18:20

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1478159 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #280 on: 18.04.06, 04:13 »

Eilen ainakin uhmattiin vesiliirtoa illalla varsin tehokkaasti. Miljoonaa ohi vaan, ite ajelin satasen alueella 80-100kmh kun ohi mentiin niin että heilahti.
+ Sitten se yksi värisokee, joka tuli 70 alueella about 100 lasissa punasiin, kun mulla palo vihree. Tapahtumarikas päivä siis.  Tongue
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6024
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #281 on: 18.04.06, 09:19 »

Pikku rekka se on.. Wink

Juu, sen lavalla Lepardikin liikkuu mukavasti... Ja taitaa kuitenkin olla kokonaispainoa enemmän kuin pikku taistelupanssarivaunussa...

-JukSii-
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #282 on: 18.04.06, 11:31 »

Moikka!

Sen verran noista nopeuksista vielä,että on se mukavaa kun samat ihmiset(poliitikot),jotka puhuvat paatoksella liikenneturvallisuudesta hehkuttavat "seuraavissa" lauseissaan siitä että kyllä Suomen moottoritienopeudet voidaan nostaa 130 km/t.

No nyt nämä kuuliaiset ajavat tuolla jo sitä 130 km/t ja prosentit päälle.

No ei kaikki tietenkään...

Oli muuten tuossa 3 tiellä Hanko-Mäntsälä iten rampin tolpassa aikas rusinan oloinen ha.Oli kattoa leikattu pois yms.Toivottavasti on tuon auton kyytiläiset hengissä.Näytti aikas pahalta.. Cry

Niin ja se on kanssa kaikkea muuta mutta ei hauskan näköistä,kun lukevat kirjaa/lehteä ajaessaan tai pitävät muuten vain toimistoa.Läppärit auki ja kansiot...

No juu.Sellaisia tänään...

-Jukka Cheesy
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #283 on: 18.04.06, 14:20 »

Kaahaaminen on tietenkin edesvastuutonta. Mutta mitä on kaahaaminen? Sitä, että ajaa sellaisella tavalla, ettei näkyvyys, sääolosuhteet ja muu liikenne huomioiden ole kohtuullisen varmalla pohjalla, että pystyy hallitsemaan ajokkinsa ja väistämään vaaratilanteet. Tyhjällä moottoritiellä, jolla piennar on raivattu kymmenien metrien matkalla kuivalla kelillä hyvässä valaistuksessa voisi ajaa turvallisesti paljon lujempaa kuin rajoitus sallii. Mutta samalla tiellä pimeässä sakeassa lumisteessa jouluruuhkassa on edesvastuutonta ajaa edes sitä 100 km/h, jonka talvirajoitus sallii. Tähän juuri yleensä puutun, että nopeusrajoituksella ei ole mitään tekemistä kaahaamisen kanssa, paitsi että jos 50 km/h alueella ajaa 120 km/h, muut tiellä liikkujat eivät osaa sellaiseen varautua.

Toinen mihin puutun on tuo meillä niin yleinen mentaliteetti, että on sitä turvallisempaa mitä hiljempaa ajaa. Ei ole. Jonossa on turvallisinta ajaa samaa vauhtia kuin kaikki muutkin. Muita hitaammin ajaminen on törkeää liikenteen vaarantamista.

Lisäksi tuntuu olevan vallalla käsitys, että valoista pääsee sitä paremmin, mitä hiljemmin ajaa. Kaupungeissa tuppaa olemaan kyllä pääväylien valot ajastettu älyttömän hitaalle niin, että pysähtymättä läpi pääsee 30 km/h, mutta ei niin pidä olettaa, ellei tiedä kyseisellä tieosuudella kyseiseen aikaan niin olevan. Normaalisti 50 km/h alueella ajetaan 50 km/h eikä yhtään hitaammin. Ja joskus se ohitettu ehtii samoihin valoihin, joskus taas jää punaisiin kun ohittanut ehtii vihreillä. Ei ohittamisen hyöty siis automaattisesti mitätöidy valoihin. Ohittaminen on täysin laillista, ja niin sopii tehdä jos huvittaa ja siihen turvallisesti pystyy. Itse mieluummin ohitan kuin ajan toisen perässä hitaammin kuin järkevältä tuntuu. Jonossa kiilaajat ovat eri asia, heidän käytöksensä on melkein yhtä piittaamatonta kuin jonontukkojenkin.

Auton kiihdyttäminen tiettyyn nopeuteen vaatii saman verran energiaa, tekipä sen hitaasti tai nopeasti. Vaikutus polttoaineenkulutukseen ei ole siis suuri. Kyllä sen kaasun ihan saa painaa pohjaan asti, ei se siitä mene rikki. Tietty ei kannata suotta sudittaa, eikä ehkä muutenkaan rytkyttää voimansiirtoa pikkuvaihteilla täydellä teholla ihan joka liikkeellelähdössä.

Antti Kähönen
Offline Offline

Posts: 89
Date Registered: 11.05.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #284 on: 18.04.06, 15:29 »

Tulipa taas tuossa pääsiäisliikenteessä huomattua yksi ärsyttävä asia, joka tulee vastaa joka ainoa kerta kun kohdalle sattuu. Nimittäin ohituskaistakiihdyttelijät.

Ohituskaistallahan saa ajaa lujempaa kun ohittaa, mutta selittäkääpä joku, miksi ajetaan 5-10 km/h alle annetun rajoituksen, ja sitten kun alkaa ohituskaista ja tulisi takanaolijalle turvallinen paikka ohittaa, kiihdytetäänkin ihan reiluun ylinopeuteen siinä oikeanpuoleisella kaistalla. Että ihan vahingossakin olisi hitaampaa ja vaikeampaa päästä ohi siitä vierestä. Eikä tämä koske vaan yhtä autoa, vaan usein huomaa, kun koko letka lähtee ohituskaistan alkaessa tolkuttomaan kiihdytykseen. Sitten taas kaistan päätyttyä hidastellaan siihen tuttuun ja turvalliseen alkuperäiseen vauhtiin.

Tuossahan menee v****ksi koko ohituskaistan idea. Mieli ohittaa joitakin 80 km/h -rajoituksen kohdalla, pitää itse ajaa 110:ä jotta pääsee ohi siitä vierellä yhdeksäänkymppiin hetkellisesti kiihdyttäneeseen.  Angry

Mutta hyvät ilmailijat ja muutkin foorumilaiset, mehän käyttäydymme liikenteessä rauhallisesti, emmekä syyllisty moiseen, emmehän?!
Osku
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #285 on: 18.04.06, 15:51 »

Talvinopeuksilla tuolla Tampere-Helsinki -motarilla vielä ajettiin, juu. Aivan selvästi huomasi, ettei juuri kukaan nostanut nopeutta 120:een kun se rajoitus astui siinä Kuljun paikkeilla voimaan.

Jossain Hyvinkään kohdalla, hieman sen Ahlsellin varaston jälkeen (Helsinkiin päin mentäessä siis) oli joku pamauttanut moottoritien ylittävän sillan keskipilariin uudenkarhealla VW-farmarilla. Olisiko joskus hieman ennen puoltapäivää tämä tapahtunut. Auto vielä savusi kun ohitin paikan, tilanne saattoi olla aivan minuutti aiemmin tapahtunut. Autoja oli tien sivussa molemmin puolin, ja taisi siinä joku auto olla hälytysvalojenkin kanssa. Keskityin vain himmaamaan vauhtia ja havainnoimaan mikä auto siihen oli posautettu, joten en muista kamalasti yksityiskohtia. Lienee käynyt melko huonosti. Cry

Pohdittiin vain autossa, että aika uskomatonta että on siltapilariin onnistunut osumaan. Kaidetta lienee ~50-100m ennen siltapilaria, joten auto on ajautunut motarin keskelle jo hyvissä ajoin. Syytä on paha lähteä arvailemaan.
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #286 on: 18.04.06, 18:10 »

Kaahaaminen on tietenkin edesvastuutonta. Mutta mitä on kaahaaminen? Sitä, että ajaa sellaisella tavalla, ettei näkyvyys, sääolosuhteet ja muu liikenne huomioiden ole kohtuullisen varmalla pohjalla, että pystyy hallitsemaan ajokkinsa ja väistämään vaaratilanteet. Tyhjällä moottoritiellä, jolla piennar on raivattu kymmenien metrien matkalla kuivalla kelillä hyvässä valaistuksessa voisi ajaa turvallisesti paljon lujempaa kuin rajoitus sallii. Mutta samalla tiellä pimeässä sakeassa lumisteessa jouluruuhkassa on edesvastuutonta ajaa edes sitä 100 km/h, jonka talvirajoitus sallii. Tähän juuri yleensä puutun, että nopeusrajoituksella ei ole mitään tekemistä kaahaamisen kanssa, paitsi että jos 50 km/h alueella ajaa 120 km/h, muut tiellä liikkujat eivät osaa sellaiseen varautua.

Toinen mihin puutun on tuo meillä niin yleinen mentaliteetti, että on sitä turvallisempaa mitä hiljempaa ajaa. Ei ole. Jonossa on turvallisinta ajaa samaa vauhtia kuin kaikki muutkin. Muita hitaammin ajaminen on törkeää liikenteen vaarantamista.

Lisäksi tuntuu olevan vallalla käsitys, että valoista pääsee sitä paremmin, mitä hiljemmin ajaa. Kaupungeissa tuppaa olemaan kyllä pääväylien valot ajastettu älyttömän hitaalle niin, että pysähtymättä läpi pääsee 30 km/h, mutta ei niin pidä olettaa, ellei tiedä kyseisellä tieosuudella kyseiseen aikaan niin olevan. Normaalisti 50 km/h alueella ajetaan 50 km/h eikä yhtään hitaammin. Ja joskus se ohitettu ehtii samoihin valoihin, joskus taas jää punaisiin kun ohittanut ehtii vihreillä. Ei ohittamisen hyöty siis automaattisesti mitätöidy valoihin. Ohittaminen on täysin laillista, ja niin sopii tehdä jos huvittaa ja siihen turvallisesti pystyy. Itse mieluummin ohitan kuin ajan toisen perässä hitaammin kuin järkevältä tuntuu. Jonossa kiilaajat ovat eri asia, heidän käytöksensä on melkein yhtä piittaamatonta kuin jonontukkojenkin.

Auton kiihdyttäminen tiettyyn nopeuteen vaatii saman verran energiaa, tekipä sen hitaasti tai nopeasti. Vaikutus polttoaineenkulutukseen ei ole siis suuri. Kyllä sen kaasun ihan saa painaa pohjaan asti, ei se siitä mene rikki. Tietty ei kannata suotta sudittaa, eikä ehkä muutenkaan rytkyttää voimansiirtoa pikkuvaihteilla täydellä teholla ihan joka liikkeellelähdössä.

Todella hyvä teksti Esa! Voisin allekirjoittaa itsekin samat mielipiteet, todella hyvin puettu sanoiksi. Smiley Thumbs up!
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #287 on: 18.04.06, 18:29 »

Tähän on kyl sanottava jotain taas kerran Smiley

No joo ennakointi on avain siihen, että saadaan taloudellisuus kohdalleen, ja myös itselle sitä aikaa tehdä havainnoinnit ennen risteystä. Kun esim, ottaa sen kaasun pois 5 vaihteella, se auto rullaa ihan nätisti sitä 50kmh, samalla bensasyöttö (uudet ruiskukoneet) on poikki, ei mene kakkua ja ne havainnoinnit ehtii todella hyvin tekemään, mikä oli on siis tarvetta, etenkin kolmioristeykset.
Jos takana ei ole ketään lähellä ja olosuhteet on OK, ni miksi ajaa punasiin odottamaan`?

Muutenkin, ennakointi, "turvavälit" on ihan hyvä pitää, okei se on vaikeeta kun kokoajan jengiä tulee eteen, mutta mitä sitten?  Ajaminen on kuitenkin paljon rauhallisempaa, niin matkustajille kuin kuljettajalle. Ei stressaa niin paljoa kun pitää jarrua kokoajan painella, ei myöskään rasita henkisesti kun ei tarvitse kokoajan olla tarkkana, mitä se edellä ajava oikeen meinaa. Ja ennen kaikkea ne havainnot ehtii tekemään....eli voi pelata itelleen aikaa, JOS.......

Niin ja se liikenteessä ajaminen, se on kyllä siis ihan todistettu juttu, että kun unohtaa kiireen, miettii miten ajaa, ajaako valoihin kaasulla ja pysähtyy ja 2 sekan päästä taas lähtee reippaasti ja taas hetken päästä sama juttu, että mitä siinä voittaa?
Jos ennakoi, rullaa, ajelee siinä rajotuksien mukaan ja miettii liikenteen tapahtumia 2-3 sekkaa etukäteen, siinä voittaa loppuenlopuks aikaa, uskokaa tai älkää.

Tässä en sano, että pitäisi ajaa hiljempaa kuin 90v mummot, vaan sitä, että miettii mitä tekee tuola.
En minäkään todellakaan oo mikään täydellisyys, mutta noita asioita kun miettii ja kokeilee tuola tienpäällä, niin kyllä sen eron huomaa, jos toisen hanurissa roikkuu tai pitää 3-4 sekan väliä edellä ajavaan, koko homma muuttuu paljon rauhallisemmaksi. Sanon minä.  Tongue
arzzi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #288 on: 18.04.06, 18:44 »

Joillekin näyttää olevan tärkeää, että pääsee ajamaan 100-alueella koko matkan juuri kyseistä maksiminopeutta. Jos hitaampi auto tulee eteen, niin oli tilanne mikä tahansa, ohi on päästävä. Ei näin. Tiehallinnon kotisivuilta pientä esimerkkiä:

MISTÄ = Oulu
MIHIN = Helsinki
NOPEUS = 85

Välimatka on 607 km
Nopeus on 85 km/h
Ajoaika on 7 h 8 min

       TAI

MISTÄ = Oulu
MIHIN = Helsinki
NOPEUS = 80

Välimatka on 607 km
Nopeus on 80 km/h
Ajoaika on 7 h 35 min

Jos elämä on kiinni esimerkiksi tuosta 5 km/h keskinopeuden erosta niin sitten on. Pienemmällä stressillä pääsee eteenpäin, kun ei tarvitse kelloa koko ajan kytätä. Taas tuli sen verran tiukkoja ohitustilanteita pääsiäisliikenteessä nelostiellä että en oikein tiedä mitä noille kuskeille pitäisi sattua ennen kuin uskovat.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #289 on: 18.04.06, 18:52 »

Jep...kiire on kiva juttu. Sillä voi voittaa parit liikennevalot ja pari minuuttia, tai siinä voi hävitä 3-4kk auton korjaamolle, kortin hyllyle tai vielä jotain...mitä ei voikkaan rahalla korvata.
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #290 on: 18.04.06, 18:57 »

Joo, jos kiire tarkoittaa, että ajaa lujempaa kuin turvallisesti pystyy, ohittaa vaarallisella tavalla tms. Ei niin pidä tietenkään tehdä, eikä kukaan ole sellaista ainakaan tässä ketjussa suositellutkaan.

Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #291 on: 18.04.06, 19:16 »

Joillekin näyttää olevan tärkeää, että pääsee ajamaan 100-alueella koko matkan juuri kyseistä maksiminopeutta. Jos hitaampi auto tulee eteen, niin oli tilanne mikä tahansa, ohi on päästävä. Ei näin. Tiehallinnon kotisivuilta pientä esimerkkiä:

MISTÄ = Oulu
MIHIN = Helsinki
NOPEUS = 85

Välimatka on 607 km
Nopeus on 85 km/h
Ajoaika on 7 h 8 min

       TAI

MISTÄ = Oulu
MIHIN = Helsinki
NOPEUS = 80

Välimatka on 607 km
Nopeus on 80 km/h
Ajoaika on 7 h 35 min

Jos elämä on kiinni esimerkiksi tuosta 5 km/h keskinopeuden erosta niin sitten on. Pienemmällä stressillä pääsee eteenpäin, kun ei tarvitse kelloa koko ajan kytätä. Taas tuli sen verran tiukkoja ohitustilanteita pääsiäisliikenteessä nelostiellä että en oikein tiedä mitä noille kuskeille pitäisi sattua ennen kuin uskovat.

Jokaiselta joka ajaa Oulu-Helsinki välin normaali ajokelillä 80km/h pitäisi kieltää autoilu kokonaan Angry
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #292 on: 18.04.06, 19:18 »

Niin no, mielummin kaahaa tolla Oulu-Helsinki välillä kun kaupungissa 30-40-50 rajotuksilla...tietenkin vaarantamatta muita siis. Eli jos pitää kaahata, niin sitte vaa jonneki motarille kaahaamaan.... muttei kaupungissa.
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #293 on: 18.04.06, 19:24 »

Niin no, mielummin kaahaa tolla Oulu-Helsinki välillä kun kaupungissa 30-40-50 rajotuksilla...tietenkin vaarantamatta muita siis. Eli jos pitää kaahata, niin sitte vaa jonneki motarille kaahaamaan.... muttei kaupungissa.

Mitäköhän kaahausta on ajaa Oulu-Helsinki väli yli 80km/h?
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #294 on: 18.04.06, 19:29 »

Tarkotin tossa sitä, että jos pitää ajaa KOVAA, ni ajakoot sitte tuola tollasilla motareilla, siis tarkotan nyt 80 alueella 120... ym.
TarppiVertainen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #295 on: 18.04.06, 19:33 »

Ja heitänpä tähän hyvän esimerkin vaikka Konginkangas-Hattula väliltä Wink
Tai siis toisin päin. Mutta eilen lähdin Hattulasta ja ajelin rajoitusten mukaan välin: Hattula-Kangasala-Orivesi-Keuruu-Multia-Sahrajärvi-Pajupuro-Kukonhiekka-Kekkilä-Häkkilä-Konginkangas...
Matkaa kertyi n.273km, aikaa n.3h30min, yhdellä stopilla.
En ohittanut kyseisellä välillä kuin yhden auton ja osan matkaa (n.40km) ajelin hiekkatietä.
Jos olisin ajanut nopeinta reittiä 020202.fi löytyy, olisin luultavasti ruuhkan takia ajellut kotiin ehkä neljässä tunnissa Huh

Reittivalinta osui nappiin ja ruuhkaa ei ollut. Lisäksi löytyi upea levähdyspaikka Orivesi-Keuruu väliltä.
Ja maksiminopeus oli ehkä 100km/h, tuskin paljon enempää.

Eli haluan tässä kertoa, ettei se vauhdikkain reitti aina ole se nopein. Katselkaa kartalta vaihtoehtoiset reitit ja kokeilkaa...
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #296 on: 18.04.06, 21:14 »

Juu, kyllä pääteiltä kannattaa mennä pois aina välillä, kunhan vaan vähänkään tolkullinen vaihtoehto löytyy. Ja jos ei ole tiukka aikataulu, niin saa aikaakin mennä enemmän. Pienemmät tiet ovat viihtyisempiä, ja niillä saa vauhdin sovittaa tien ja tilanteen mukaan tarvitsematta kytätä mittaria ja rajoituskylttejä. Se on puuduttavaa junnata kahdeksaakymppiä suoraa maantietä pidempää matkaa. Tarkkaavaisuuskin herpaantuu, kun ei ole virikkeitä.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #297 on: 18.04.06, 21:33 »

Jos elämä on kiinni esimerkiksi tuosta 5 km/h keskinopeuden erosta niin sitten on. Pienemmällä stressillä pääsee eteenpäin, kun ei tarvitse kelloa koko ajan kytätä. Taas tuli sen verran tiukkoja ohitustilanteita pääsiäisliikenteessä nelostiellä että en oikein tiedä mitä noille kuskeille pitäisi sattua ennen kuin uskovat.

Itselläni se edessä sitä mittarisatasta rullailevasta autoilijasta ohitse pääseminen lievittää stressiä. Ei siksi, että on upeeta ohitella, tai muuta vastaavaa, vaan siksi, että kun ajan siitä "köröttelijästä" ohi, voin ajaa sen jälkeen täysin omaa ajoani. Mun ei tartte välttämättä ajaa kuin se 1km/h nopeampaa, niin ei edes sitä just ohitettua häiritse mitenkään, kun se jää sitten hitaasti mutta varmasti ja myös se saa jatkaa omaa ajoaan ilman, että sen tarvitsisi kytätä minua peileistään.

Mikään ei ole stressaavampaa, kuin ajaa toisen perässä. Kokoajan saa kytätä, että mitähän se nyt seuraavaksi tekee, milloin se jarruttelee jne. Paljon mieluummin ajaa sen auton ohi ja jatkaa omaa tasaisen tappavaa menoa...

Ps. En siis tarkoita, että siitä olisi päästävä ohi hinnalla millä hyvänsä. Nuorempana tuli tehtyä kieltämättä älyttömiäkin ohituksia, mutta jotenkin se pikkuhiljaa tuntuu laantuvan se tarve, kun kilometrejä kertyy...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #298 on: 19.04.06, 10:43 »

Moips!

Pakko taas tunkea oma lusikka tähän herkulliseen liikennesoppaan.

Kokeilkaapa joskus löysätä sitä kaasujalkaa,kun se 1-4 km/t hitaammin ajeleva köröttelijä on siellä tulppana.Tai menkää vaikka tauolle...

Kyllä jos liikenteessä kokee stressiä,niin se ei ainakaan ole oikea paikka sen stressin purkamiseen.

Nimittäin silloin juuri tulee tehtyä niitä virhearvioita,joita ei pitäisi liikenteessä tehdä.Tottaki kaikki niitä tekevät,mutta niitä pitää yrittää välttää.

Itsellänikin oli ennen täyspötköuraani aika paha tapa stressata tuolla tien päällä,mutta siitä olen onneksi päässyt eroon ja nyt on tosi mukava reissata!

Ja laskekaa piruuttanne noita matka-aikoja.Paljonko niistä ohituksista hyötyy.. Shocked

Se mieshenkilö,jonka auton eilen näin betonipylväässä ilmeisesti muuten paloi autoonsa,ellei sitten ollut jo kuollut tuon törmäyksen voimasta.(Kolarin syytä ei vielä aamun HS kertonut,mutta varmasti suuri ajonopeus/tilannenopeus ainakin osasyynä).

Ja vaikka kuinka olisi hiljainen motari tms,niin muistakaa että ne fysiikanlait siellä ratkaisevat,kun niitä yllättäviä tilanteita jatkuvasti sattuu.Jossain päin,jollekin meistä... Cry


Vähän meinasi taas aihe,ja aatokset siitä eilisestä pahasta kolaristakin vetää vakaviksi.....

Ajellaan TURVALLISESTI,jookosta!

-Jukka Cheesy

Kun eikös se perille ehjänä pääsy kuitenkin ole sen matkan päätarkoitus! Wink
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #299 on: 19.04.06, 10:53 »

Kokeilkaapa joskus löysätä sitä kaasujalkaa,kun se 1-4 km/t hitaammin ajeleva köröttelijä on siellä tulppana.Tai menkää vaikka tauolle...

Jos edessä on jono, joka "matelee", on tauko poikaa. Mutta jos siinä on yks tai kaksi autoa köröttelemässä "alinopeutta", en näe sitä mitenkään tarpeelliseksi ruveta ajamaan heidän perässään. Tai itseasiassa en järkeväksikään. Jos et sinä itse lähde siitä ohi, sillä mahdollisella sun perässä tulevalla onkin jo useampi auto ohitettavana --> vaaratilanteiden mahdollisuus kasvaa. Sen sijaan, jos itse ajan siitä turvallisessa paikassa ohi, jää mahdollinen letkan alku ainakin omalta osalta aiheuttamatta.

Quote
Kyllä jos liikenteessä kokee stressiä,niin se ei ainakaan ole oikea paikka sen stressin purkamiseen.

Eihän tässä olekkaan kyse stressin purkamisesta, vaan ennaltaehkäisystä Grin Mutta juu, vakavasti puhuttuna olet oikeassa. Tokihan tilanteita tulee, jolloin esim. joku kanssa-autoilija saa sapen kiehahtamaan. Turha kenenkään yrittääkkään sanoa, ettei sellaisia tilanteita tulisi. Aivan varmasti tulee jokaiselle, ajoi itse miten rauhallisesti tahansa. Onneksi olen tehnyt päätöksen, että en polta autossa. Se suo hyvän tekosyyn pysähtyä vaikka nortille ja antaa tilanteen rauhoittua Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1