FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.10.19, 01:04

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Kenttiä ja maisemia FSX:lle?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Kenttiä ja maisemia FSX:lle?  (Read 3049 times)
Ilves
Former member
Kenttiä ja maisemia FSX:lle?
« on: 03.03.13, 08:51 »

Tervehdys taas täältä Norrpasta!
Kun on tullut hommattua uus kone ja siihen toi FSX, niin olis kiva saada siihen myös paikkoja, mistä ja mihinkä lentäis.
Katselin noita tämän FSNordic:in tiedostoja ja siellä ei ollut kun aivan jokunen kenttä FSX:lle.
Siellä taisi olla vain yxi, jota mulla ei ole.

« Last Edit: 03.03.13, 09:23 by Esa Sulanko »
Jarkko Kautto

Date Registered: 26.12.12

Re: Kenttiä ja maisemia FSX:lle?
« Reply #1 on: 03.03.13, 08:53 »

Osta Mega Airport Helsinki,tosi hyvin tehty mallinnus Helsinki-Vantaasta. Maksaa 25€.
Ilves
Former member
« Reply #2 on: 03.03.13, 09:31 »

Hejsan Jarkko!
Ajattelin nyt lähinnä noita maxuttomia, joita FS9:lle siellä on vaikka kuinka paljon.
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #3 on: 03.03.13, 09:41 »

Tämä: http://www.freewarescenery.com/fsx.html on ehkä paras paikka maailmassa maksuttomien FSX-maisemien etsimiseen.

Valitettavasti FSX-maisemia Suomeen ei enemmälti löydy sen paremmin maksuttomina kuin maksullisinakaan. "FS2004-aikaan" Suomeen löytyi paremmin maisemia kuin esimerkiksi Ruotsiin. Nyt FSX:n suhteen asia on kääntynyt päinvastaiseksi.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

« Reply #4 on: 03.03.13, 11:21 »

Tämä FSX ja Suomikentät nousee puheenaiheena esiin lähes päivittäin eri yhteyksissä. Sitä minä vain ihmettelen, että miksi ette käytä Suomessa lentelyyn Fs2004:sta. Ei se Fsx nyt varmaan Niiiiin paljon parempi ole, etteikö Fs 2004:stakin voisi käyttää Suomimaisemissa!
Eikös noihin uusiin supertietokoneisiin sitäpaitsi mahdu useampiakin simuja maisemineen ihan vaivatta?
Tongue

Rolf Niemi

Date Registered: 14.02.05

« Reply #5 on: 03.03.13, 12:44 »

Tämä FSX ja Suomikentät nousee puheenaiheena esiin lähes päivittäin eri yhteyksissä. Sitä minä vain ihmettelen, että miksi ette käytä Suomessa lentelyyn Fs2004:sta. Ei se Fsx nyt varmaan Niiiiin paljon parempi ole, etteikö Fs 2004:stakin voisi käyttää Suomimaisemissa!
Eikös noihin uusiin supertietokoneisiin sitäpaitsi mahdu useampiakin simuja maisemineen ihan vaivatta?
 Tongue

Onhan se noinkin ja minäkin tässä yrittelin saada ensin Suomi-pakettia kasaan FS9:ssä kotimaan (ja Euroopan) lentämistä silmällä pitäen, mutta en jostain syystä saa sitä siihen kuosiin kuin muistan sen joskus olleen - siis noin visuaalisesti.. Joko syynä on liika pörrääminen ORBX-maisemissa tai sitten on joitakin kikkakolmosia FS9:n säätämisessä unohtunut. Esim. E. Sairion mahtavat Photosceneryt eivät näytä lainkaan siltä kuin hänen tekemissään screenshoteissa puhumattakaan sinun kuvasarjoistasi.

Rakennukset tulevat hitaasti esiin vaikkapa nyt Helsingin ympäristössä, maasto suttuista ja niin pois päin - ei kyllä nyi yhtään  Grin

Minulla tuottaa tietenkin tuo UT Eurooppa joitakin ongelmia, mitä ehkä ei kaikilla välttämättä ole eli yhteensopivuusongelma, mikä taas ei muualla vaikuta.

Totta - ei haittaa simujen lukumäärä. Minulla on FSX, FS9 ja X-Plane asennettuina yhtäaikaa. FS9:ssä on potentiaalia ja toimii hyvin kaikkialla muualla ja mikä parasta, sille löytyy myös ilmaista tavaraa siihen mallliin, että sen runsaus suorataan joskus hankaloittaa valintoja asennusten suhteen. FS Genesis tarjoaa halvalla meshejä, jotka muuttavt simun maisemaa häkellyttävästi. Minä niitä olen muutaman joskus hankkinut ja vakuutan, että ei menneet roposet hukkaan.

No joo - FS9 on siis koneella asennettuna ja voin rauhassa pähkäillä ja etsiä ratkaisuja, joista yksi tietysti on olla asentamatta Suomi-pakettia ja lentää ulos jostakin muualta, mutta se ei oikein kuullosta hyvältä sekään.

Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #6 on: 03.03.13, 13:21 »

Onhan se noinkin ja minäkin tässä yrittelin saada ensin Suomi-pakettia kasaan FS9:ssä kotimaan (ja Euroopan) lentämistä silmällä pitäen, mutta en jostain syystä saa sitä siihen kuosiin kuin muistan sen joskus olleen - siis noin visuaalisesti.. Joko syynä on liika pörrääminen ORBX-maisemissa tai sitten on joitakin kikkakolmosia FS9:n säätämisessä unohtunut. Esim. E.
...

Taitaa olla niin, että FS9 näyttää aika vaatimattomalta sen jälkeen, kun on tottunut FSX:ään ja ORBX:n maisemiin.

Grin

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

« Reply #7 on: 03.03.13, 13:29 »

Täällä on kyselty FS 2004:n näyttävyydestä. Ohessa muistin virkistämiseksi minun säätö- ja lisäosalista Suomen osalta. Muu maailma on sitten erikseen.

Perussäädöt FS 2004:een:

Jokaisen toimenpiteen jälkeen kannattaa käynnistää simulaattori ja katsoa, miltä maisema näyttää ja miltä lentäminen tuntuu – ja mikä on framerate eli ruudunpäivitysnopeus.

1.   Asennus
·   ensin asennetaan itse FS 2004 kolmelta levyltä (laajana). Asennetaan mieluiten omalle kiintolevylle, esim. D tai E, siis eri levylle kuin C, jossa on mm. käyttöjärjestelmä
·   seuraavana asennetaan FS 2004:n patsi eli päivitys (FSNordicista)
·   sitten NoCD- lisäosa (FSNordicista) , jolloin käynnistettäessä simua ei tarvita CD-levyä tietokoneeseen

2.   Tallennetaan jokin lento (esim. EFHK rata 22L Boeing 737-400) aloituspaikaksi, johon simu automaattisesti menee käynnistyksen jälkeen

3.   Muutokset fs9.cfg:hen, joka löytyy piilotetuista tiedostoista (ensin laitettava piilotetut tiedostot näkyviin): C:/käyttäjät/Oma nimi/AppData/Roaming/Microsoft/FS9
·   Terrain_default_radius = 4
·   Terrain_extended_radius=4
·   Terrain_extended_levels=4
·   Show_opening_screen=0
·   Ave_frame_rate_display=1
·   Texture_bandwith_mult=900
·   Tallenna muutosten jälkeen

4.   Muita muutettavia
·   simusta framerajoitin arvoon 40 (oletus tehokas tietokone)
·   autogen-folderista default.xml muutetaan defaul.bak (framet nousevat)
·   vakio AI-liikenne poistetaan
·   asennetaan tietokoneelle WOAI-installeri 2.4.0.0.
·   asennetaan AI-liikennettä WOAI:n sivuilta. Imurointi kerralla paljon, menee sitten yhdellä installeriajolla
·   asennetaan Suomen pienkoneet: GAFIN ja FINNAFCADS
·   ai-liikenteen säätö simusta 50…100% (mieluiten 100%)

5.   Näytönohjaimen säädöt (jos ATI)
Graphics/3D
·   AA=8
·   AS=8
·   Catalyst a.i.= disable
·   Mipmap=quality
·   Wait for ref.=performance
·   Anti alias mode=performance
·   Open GL= ei ruksia

Graphics/Desktop&Dispalys (riippuu näytöstä!)
·   valitse näyttö
·   configure – scaling options= 0% ja ruksi pois
·   HDTV support (jos näyttönä HDTV 60Hz) tehdään 1080p60standard (1920 x 1080@ 60Hz)
·   olennaista on, että FS 2004 näkyy näyttölaitteessa kuvasuhteiltaan 4:3 joka HDTV:ssä on 1440 x 1080 pixeliä. FS 2004:n 2D-lentokonepaneelit tukevat tätä sivusuhdetta. 3D-paneelit tukevat 16:9 sivusuhdetta eli 1920 x 1080 pixeliä. Yleensä lennetään 2D-paneeleilla eli 4:3 kuvasuhteella

Maisemat ja kentät Suomi

20100121 (Vaasan kenttäkoe)
EFET
EFHF
EFHK 1.61
EFII
EFIV2
EFJY
EFKA
EFKG
EFKJ
EFKT
EFKU
EFMA
EFOU
EFPO (sisältää photosceneryn), 3 patsia
EFRO4 (sisältää photosceneryn)
EFSI
EFSO
EFTP
EFTU
Espoo Landmarks
Finnish Photosceneries I (Espoo, Helsinki, Vantaa, Oulu, Porvoo, Raahe)
FinnBush
Finnclass 2.2
Finnchurchs
FinnMesh 2.0
FinnObjects 4.3 (ei efektejä, kaatavat FS:n)
FinnSki
Finnterrain 1.8
FinnTrees 2004 1.0
FISD-library 1.5
Helsinki5rc1(Jari Varjeen nettisivuilta)
Finnish Photosceneries II (Hyvinkää-Tuusula, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Turku, Vaasa)
FinnAfcads 2004
Finnbuildings 2004 2.0
Kokkola Photoscenery 1.0
Nurmijärvi Photoscenery 1.0
Itä-Helsinki - Järenpää - Kerava Photoscenery 1.0
Riihimäki Photoscenery 1.0
Tampere Photoscenery 1.0

Muut tärkeät lisäosat

Fs2night2- hienot yövalot (C. Arrington)
HD-pilvet v.2
MyFstars-1-0
Photoreal Vegetation Ground Texture Set (photorealistiset maatekstuurit)
Pienemmät kiitoratavalot, aht5.zip (tarvitaan kun monitorina 40-tuumainen HDTV)
Realistisemmat laskeutumisvalot (Landing lights enhancement textures)
Revontulet poistettu
Starlight 1.0 (Huom. asennettava uudelleen Canarias 2006:n asennuksen jälkeen)
Realistisempi horisontti: softhr07.zip (J. Cillis)
Timezone + kaikki patsit
Waterzone uudet vesitekstuurit
Weather.dll (korjaa sumua)

yES Smiley

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Rolf Niemi

« Reply #8 on: 03.03.13, 16:54 »

No kopsasinpa tuon Esan ohjeen ja arkistoin sen käyttöä varten. Joitakin kompromissejä on tehtävä, sillä olen ostellut kaiken sortin lisäosia ja aion niitä silloin myös käyttää jollei ne sitten ole täysin sopimattomia Suomi-yhdistelmässä. Ovat ne ainakin ennen toimineet moitteetta - tosin silloin alla oli Win XP.

Olen tutkaillut myös tuon Tatun tekemän ohjeen joka kerta, kun FS9:n olen koneelleni asentanut.

Esan ohjeessa oli parikin kohtaa, joista en ole ennen kuullut - hyvä kun asia tuli esiin  thmbup

Jari Vanhatupa

« Reply #9 on: 04.03.13, 05:58 »

Minäkin jäin miettimään erästä kohtaa tuossa Esan ohjeessa. Mikä lisosa on "FinnSki" yritän miettiä mutta ei sytytä, olenko jäänyt paitsi jostain olennaisen tärkeästä? Grin

Muutamia vuosia sitten olin niin innostunut tästä simulaattori harrastuksesta, että tallensin lähes kaikki kuvasarjat mitä täällä foorumilla julkaistiin! Kun katselee niitä vanhoja sarjoja joissa monet vielä lentelivät Fs9:llä niin kyllä siellä usealla oli Fs9 todella hyvässä hapessa ja erittäin hyvän näköinen.
Monilla kuvasarjojen näyttävyys putosi Fsx:ään siirtymisen jälkeen mikä johtui varmasti siitä, että silloinen tietokonekanta ei mahdollistanut lentämistä asetukset tapissa. Täytyy sanoa, että kyllä esim. O.Leskisen, T.Hiltusen ja monen muun silloinen Fs9 oli varsin makoisan näköinen.

Toki kuvankäsittelyllä, terävöityksellä jne. saattoi olla oma osansa noissa kuvasarjoissa mutta noin pääpiirteittäin kyllä oli hienosti viritelty maisemat kuntoon. Smiley

Esa Kaihlanen

Date Registered: 12.11.01

« Reply #10 on: 04.03.13, 06:14 »

Minäkin jäin miettimään erästä kohtaa tuossa Esan ohjeessa. Mikä lisosa on "FinnSki" yritän miettiä mutta ei sytytä, olenko jäänyt paitsi jostain olennaisen tärkeästä? Grin

Muistelisin tuon FinnSki-palikan lisäävän joukon laskettelurinteitä eripuolille Suomea.

-Esa

Jari Vanhatupa

« Reply #11 on: 04.03.13, 06:27 »

Muistelisin tuon FinnSki-palikan lisäävän joukon laskettelurinteitä eripuolille Suomea.

-Esa

AARG! Tätä arvelinkin! Olen jäänyt paitsi jostain tärkeästä! "Tahoo tuon FinnSki lisäosan" Minultahan puuttuvat siis laskettelurinteet. Shocked
Kuinka olen voinut harrastella ilman rinteitä. Onko Esa sinulla minun sähköposti osoitetta, voisitko laittaa minulle tulemaan tuon lisäosan, Tai onko latauslinkkiä? Kuka tuon lisäosan on tehnyt, onko tämä vähän samanlainen kuin FinnBush, että linkki on joskus ollut jossakin?

Esa Kaihlanen

Date Registered: 12.11.01

« Reply #12 on: 04.03.13, 07:15 »

Onko Esa sinulla minun sähköposti osoitetta, voisitko laittaa minulle tulemaan tuon lisäosan, Tai onko latauslinkkiä? Kuka tuon lisäosan on tehnyt, onko tämä vähän samanlainen kuin FinnBush, että linkki on joskus ollut jossakin?

Linkki on ollut aikoinaan ainakin tällä foorumilla, mutta se ei ikävä kyllä enää toimi.
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,62917.msg695023.html#msg695023

Mahtaisikohan Kantomaan Tatulla olla vielä alkuperäinen paketti jossain tallella? Minulla kyllä pitäisi olla tuo ainakin asennettuna, katselen jahka pääsen taas kotikoneelle.

-Esa

Jarkko Kautto

« Reply #13 on: 04.03.13, 08:22 »

Toimiiko FinnSki FSX:llä? Tuleeko siinä mukana Levin ja Ylläksen rinteet?
Rolf Niemi

« Reply #14 on: 04.03.13, 14:36 »

Maisemat ja kentät Suomi

20100121 (Vaasan kenttäkoe)
EFET
EFHF
EFHK 1.61
EFII
EFIV2
EFJY
EFKA
EFKG
EFKJ
EFKT
EFKU
EFMA
EFOU
EFPO (sisältää photosceneryn), 3 patsia
EFRO4 (sisältää photosceneryn)
EFSI
EFSO
EFTP
EFTU
Espoo Landmarks
Finnish Photosceneries I (Espoo, Helsinki, Vantaa, Oulu, Porvoo, Raahe)
FinnBush
Finnclass 2.2
Finnchurchs
FinnMesh 2.0
FinnObjects 4.3 (ei efektejä, kaatavat FS:n)
FinnSki
Finnterrain 1.8
FinnTrees 2004 1.0
FISD-library 1.5
Helsinki5rc1(Jari Varjeen nettisivuilta)
Finnish Photosceneries II (Hyvinkää-Tuusula, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Turku, Vaasa)
FinnAfcads 2004
Finnbuildings 2004 2.0
Kokkola Photoscenery 1.0
Nurmijärvi Photoscenery 1.0
Itä-Helsinki - Järenpää - Kerava Photoscenery 1.0
Riihimäki Photoscenery 1.0
Tampere Photoscenery 1.0

yES Smiley

Tuo järjestys minua pohdituttaa ja on tehnyt sitä aina arpoessani noita paketteja paikalleen asentaessani FS9:isä ja olenpa sitä kysellyt ennenkin ja Tatukin minua tässä hiljakkoin opetti lähes kädestä pitäen asiaa. Mitä tulee yllä olevaan Esan listaan, niin mikä on noiden järjestys Addon Scenerystä ylöspäin?

Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

« Reply #15 on: 04.03.13, 15:48 »

Tuossa on scenerylista FS 2004-simustani. Osa lisäosista asennetaan ihan muualle kuin Addon Scenery-kansioon, joten niitä ei tietenkään löydy tästä listasta. Tuossa näkyy kaikki Addoniin asentamani lisäosat eli myös muita kuin Suomen maisemia on aika paljon. Mesh-tiedostot ovat sellaisia, että olen yhdistellyt esimerkiksi kaikki saatavilla olevat Eurooppaa koskevat meshit yhteen pakettiin ja nimennyt sen "Mesh Eurooppa". Näin lisäosien hallinta helpottuu.

n[ attachment removed / expired ]

Toivottavasti tästä on apua! Minulla simu toimii erinomaisesti näin.

yES

PS. Joku voi ihmetellä, mikä on ylin (numero1) maisema. Se on toistaiseksi salaisuus! Wink

i7 6700K 4,4GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/3 x SSD/ Sony 43" 4k-TV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Jarkko Kautto

« Reply #16 on: 04.03.13, 15:59 »

Haistan uuden photosceneryn...  Grin
Alex Lund

Date Registered: 13.08.12

« Reply #17 on: 04.03.13, 16:07 »

Jaa. Miksi mä en haista mitään?  Huh

Patrick Ojanen

Date Registered: 13.04.09

« Reply #18 on: 04.03.13, 16:32 »

Onneksi en ole ainoa  Wink
Rolf Niemi

« Reply #19 on: 04.03.13, 16:53 »

Kiitos Esa - tuosta kuvasarjasta on enemmän kuin paljon apua. Loppuu arpominen...

Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1