Sjunger datorn på sista versen?

(1/3) > >>

Martin Loxbo:
Jag har en ca 4 år gammal dator som normalt brukar klara FS9 mycket bra. På senare tid har den dock börjat bli rejält trött efter att ha kört FS ett tag. Ofta hänger sig FS efter någon timmes flygning (gärna precis innan landning förstås). Dessutom får jag ljudstörningar när jag kör Squawkbox - det blir raspigt ljud ibland och laggar en del (hårdvaruproblem - överhettning?). Ibland får jag också väldigt suddiga texturer på scenery, som vägrar gå tillbaks och bli skarpa som de brukar.

Jag kan inte påminna mig om att ha gjort några ändringar som skulle kunna påverka prestandan så här mycket så jag frågar mig om det är något jag kan ha missat. Grafikdrivrutiner? (Har ett GeForce GTX 275.) Något som ligger i bakgrunden och stör? Eller kan det vara CPU som sjunger på sista versen? (En i7-processor på 2,67 GHz och 6 GB RAM.)

Johan Grauers:
defragmenterat disken?

Martin Loxbo:
Ja, dels är det schemalagt, dels gjorde jag det ganska nyligen. Då var den några procent fragmenterad.

Johan Grauers:
hm, hatr du kört minnesdiagnostik på den? Jag har vart med om att döda minnesceller orsakat en del trubbel.

Annars, hm, kan du kolla cpu-temperaturen efter den kraschat? Kanske är överhettning?

Martin Loxbo:
Hur kör man minnesdiagnostik?

Annars, hm, kan du kolla cpu-temperaturen efter den kraschat? Kanske är överhettning?

Misstänker detta eftersom den ofta klagar på "CPU overtemperature error" efter omstart. Men det har börjat hända på senare tid. Något man kan göra åt det?

Navigation

Up one level

Next page