Tahdon 2013

(1/5) > >>

vostok:
Hyvää tasa-arvon päivää! 

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/192

http://ypcs.fi/tahdon2013/

JiiHoo:
Siinä ei ollut sitä ei-nappia tasa-arvoisille. 

karantan:

Periaatteessa kannatan kyllä tasa-arvoista avioliittolakia, mutta käsittämätöntä on tasa-arvoinen adoptio-oikeus. Kaikkea muuta kuin lapsen etujen mukaista. Enkä ole homofobikko.

Yleensä lapsen etua ajavat perustelevat vastustamista joko sillä, että lapsi ei saa käsitystä normaaleista sukupuolirooleista tai mahdollisella kiusaamisella. Kumpaakaan perustelua en oikein ymmärrä. Ensimmäisen pitäisi mahdollisesti johtaa yksinhuoltajien adoptiokieltoon ja jälkimmäisen perusteella pitäisi taas kieltää adoptio ties kuinka monessa tilanteessa. Lisäksi olisi vähän omituista jos muiden suvaitsemattomuuden perusteella rajoitetaan vähemmistöjen oikeuksia.
Olennaista on huomata myös se, että homoilla on ollut lapsia iät ja ajat, ei kyse ole mistään uudesta asiasta.

karantan:
Tuskin kiusaamisen suhteen on tapahtunut mitään muutosta, ennen syyksi riittivät vaikkapa vääränlaiset vaatteet, kampaus, puhetyyli tai mikä tahansa mikä erottaa joukosta. Ja kyllä syyksi kelpasi myös kyseisestä henkilöstä riippumattomat perhesyyt. Jos adoptiota lähdettäisiin rajaamaan kiusaamisen takia, niin sitten pitäisi rajata hyvin paljon muidenkin kuin sukupuolen perusteella. Alkaen adoptoitavista lapsista itsestään. Jos lähdetään siitä, että tällainen ns kiusaamiselle altistuminen on peruste rajoittaa adoptioita, niin heti ensimmäisenä pitäisi kieltää adoptiot ulkomailta jos lapsi ei ole kantasuomalaisen näköinen. Eiköhän se johda kiusaamiseen vähintään yhtä varmasti kuin vanhempien seksuaalinen suuntautuminen. Todellisuudessa ei pidä tietenkään lähteä siitä, että kiusaajat saavat määritellä minkälainen lapsi tai hänen perheensä saavat olla.
Mitä taas sukupuolirooleihin tulee, niin ensimmäiseksi voi kysyä mitkä ovat ne "oikeat" sukupuoliroolit jotka lapsen pitäisi omaksua. Ja toiseksi itse taas uskoisin, että lapsi osaa myös hakea sukupuolirooleja perheen ulkopuolelta mikäli vanhemmat ovat samaa sukupuolta.

pho201:
Kiusaaminen ei tosiaankaan riitä perusteluksi homo/lesboavioliittoja vastaan. Kiusaamisen syitä on miljoonia. Mitä nyt ajattelemattoman lapsen tai kieroontuneen aikuisen päässä ikinä voi syntyä. Myös minua kiusattiin koulussa mm. sen takia, että isäni oli paikkakunnalla tunnettu poliitikko, jolla tietenkin oli paljon vihollisia ja verivihollisia. Tämä heijastui sitten myös heidän lapsiinsa (kiusaajiin). Pitäisikö tämän takia kaikilta poliitikoiltakin kieltää lasten huoltajuus?

Minä näen tärkeimpänä syynä samaa sukupuolta olevien avioliittojen vastustamiseen pelkät ennakkoluulot ja erinäisten vaikuttajatahojen kuten kirkon vastustuksen. Ateistina ja (toivottavasti) ennakkoluulottomana ihmisenä en voi hyväksyä noitakaan "perusteluja". Näin siitä huolimatta, että olen itse heteroseksuaalinen ihminen.

Pekka

Navigation

Up one level

Next page