Amsterdam - Mykonos - Santorini // HV463

(1/6) > >>

Osguu:
Huomenta!

Ei ole taas tullut kuvasarjaa tehtyä vähään aikaan, joten korjataanpa erhe pistämällä muutama ruutu eiliseltä välimeren kierrokselta. Lähdettiin aamulla Amsterdamista suuntana Mykonoksen saari. Mykonoksella jätetään osa matkustajista pois, ja jatketaan Santorinille. Sainpa samalla syyn testata tuota Aerosoftin Mykonos X sceneryäkin 

Eli ei muuta kuin pidemmittä puheitta kuviin.

Koneemme, 737-800 PH-HSG, edustaa Transavian uudempaa laivastoa ja siinä on vanhempaan PH-HZ_ kalustoon erona mm. Collinsin MCP, Digitaaliset varamittarit, VSD ja ETOPS rahtitilan palojärjestelmät. Kone löytyy parkkeerattuna Amstedamissa paikalta D51. Ensimmäisenä aletaan valaisemaan konttoria. Kuvassa juurikin "ensihenkoset" meneillään.



Ja mites muutenkaan sitä jatkettaisi, kuin valitsemlla IRS-selectorit ALIGN asentoon ja kun valot sammuu kierretään kytkimet vielä NAV asentoon.


Reitin syöttöä masiinaan. Reitti olikin melkolailla suorin mahdollinen, siitä ei liene jälkipolville kerrottavaa.


Leipää kansalle!


PERF INIT sivu näyttää tältä. Näin kauden alussa ei vielä ihan täysiä koneita saada, matkustajia kyydissä 148. Pintana koko lennon ajan 370. Tuulet puhaltelee koko matkan melko sivusta eli mitään reittiennätyksiä ei tulla tekemään.


Lähtöaika oli merkattu aikatauluun 0610 joka alkaa jo uhkaaasti lähestyä. Lyödään siis APU tulille ja aletaan irroitella konetta maallisista rajoitteista


EHAM 060925Z 05014KT 020V080 9999 FEW045 06/M05 Q1021 NOSIG

Ylläolevien säätietojen valossa käytössä lentoonlähdöille 36L/36C. Onnea matkassa sen verran, että pääsemme 36C:ltä jonne on noin puolitoistatuntia vähemmän rullausaikaa 

Ja hetken päästä ollaankin jo rullaamassa pitkin Bravoa ja Quebeciä kohti 36Centteriä, josta ilmaan lähdetään IVLUT2W lähtöreittiä.



A/T armille ja line-up baanalle. Laskeutumisvalot päälle, rullausvalo pois, kello pyörimään, transponderi TA/RA:lle ja ollaankin valmiita lähtemään.


Tässä vaiheessa jo luovutettu komento autopilotille. Kiihdytellään FLCH:lla flaps up nopeuteen jossa lätkäistään sileäksi päästyä VNAV päälle. Laipat tulossa ylöspäin


Aamuruuhkaa molempiin suuntiin.


Försti alkoi taiteellseksi 




T/D kiiluu jo silmissä, eli vuorossa lähestymisen säätietojen täyttö, approach brief ja tarvittavat laskennat. Tarkimmat huomanevat suurehkon keromäärän, joka johtuu siitä että Mykonoksella ei tankata laisinkaan, vaan paluulennon kerosiini otetaan vasta Santorinilla.



LGMK 061220Z 10014KT CAVOK 21/13 Q1009

Mykonoksen säätiedotus näyttää "voimakkaita" tuulia suunnasta 100, eli saamme käyttöömme baanan 16. Baana ilmeisesti niin harvoin käytössä, ettei sille ole kartoissa minkäänlaisia tulomenetelmiä. Ajamme siis 34:lle tarkoitettua VARIX1P tuloreittiä kohti kenttää niin kauan, kunnes baana näkyy ja suoritamme näkölähestymisen 16:lle. Mykonoksen baana on 1902m pitkä, joten käytössä flap30 sekä autobrake 3. Transavian SOPien mukaan kuitekin aloitetaan manuaalijarrutus jo 100kts vauhdissa, joten AB:llä ei kovin paljoa lopulta ajeta.


Pelivaraa ei ole liikaa, mutta riittävästi


Mikäli haluaa, voi kurkata youtubesta oikean maailman laskun 16:lle
http://youtu.be/uYb1ZCSvLVU


Ylitettiin Ateena


Raybanit päässä kirkkaassa kelissä 


Curva Finale 


Baanan päässä käännytään takaisin asematasolle. Nätit on maisemat ja nätti on scenery 


Hollantilainen tuulimyllykansa on kuin kotonaan 


Aikataulussa pysyttiin ja ensimmäinen etappi takana. Pudotellaan satakunta matkustajaa pihalle, näplätään kone uusiksi kuntoon ja lähdetään matkoihin. Aikaa jäljellä 35min. Toimikaa!




Rullaus 16:n päähän, 180* käännös ja matkaan. 43n henkilön kanssa saatiin käyttää 65c deratea.


Lähtöreitti tekee täyden ympyrän heti nousun jälkeen, ja sen ansiosta saimme nätit näkymät kentälle 


Ja sen että kerkeää CLB tehoille vähentää, alkaakin jo laskeutuminen kohti Santorinia. Käytössä VOR/DME 16L. Tullaan ns. straigt in ilman kiertoa VORrin päältä kiertoa joten jouduttiin tulemaan vähän nopeammin alaspäin.
LGSR 061417Z 10015KT 9999 FEW059 SCT260 20/13 Q1009


Ensimmäisellä yrityksellä päädyttiin ylösvetoon johtuen nosteesta kynnyksellä. Positive rate, gear up, Flaps 15.


Ja ylösvedon jälkeen tultiinkin näkölähestymisellä alas asti.


Ja näin on tämäkin saaga saatu päätökseen.


Kiitoksia katselusta, toivottavasti kelpasivat!

Lauri FIN918:
Hienot kuvat !

Joona:
Harvinaisen nätti tuo Mykonoksen maisema.

Donald:
Mikä logiikka tässä on, että napataan irssit pois päältä käännön ajaksi? 

MrMissedApproach:
Quote

Mikä logiikka tässä on, että napataan irssit pois päältä käännön ajaksi? 

IRS:ät alignoidaan uudelleen, jos aikaa on, sillä IRS saattaa ns "ryömiä" ja olla lennon päätteeksi hieman väärässä. Uudelleen alignoimalla varmistutaan siitä, että IRS positio on varmasti korrekti.

Navigation

Up one level

Next page