FSXn perusteellinen säätöohje

(1/11) > >>

Kerosiini:
Teinpä nyt tällaisen "täydellisen" ohjeen FSX:n säätämiseen, kun sellaista ei täällä vielä ole ja tarvetta tuntuu olevan.

Muutoshistoria:
08.05.2013: Threadi luotu09.05.2013: Ohje Vsyncin päälle laittamiseksi

Parannussuunnitelmia:
Alkuun osio FSX:n oikeaoppisesta asentamisesta, suorituskyvyn maksimoimiseksiParit kuvat havainnollistamaan joidenkin tweakkien vaikutuksia
Aloitetaanpa:

1. Tärkeintä aloittaa säätäminen puhtaalta pöydältä, ja esimerkiksi simun uudelleenasennuksen jälkeen vasta sitten, kun kaikki tärkeimmät lisä-osat ovat asennettu eikä simuun tule suuria muutoksia. Joten jotta kaikki asetukset saadaan resetoiduksi, tulee navigoida kansioon missä FSX.cfg sijaitsee ja kopioida se esimerkiksi nimellä fsx_alkup.cfg, joten jos jotain menee vikaan voi vanhoihin asetuksiin palata. (FSX.cfg sijaitsee kansiossa C:\Users\*käyttäjänimi*\AppData\Roaming\Microsoft\FSX, lisäksi tulee huomauttaa että Appdata on piiloitettu kansio, joka saadaan esiin Ohjauspaneeli -> Ulkoasu ja Mukauttaminen -> kansion asetukset alapuolella on linkki "näytä piiloitetut kansiot" jonka jälkeen seuraavanlainen ikkuna aukeaa, jota alaspäin skrollaamalla löytyy valinta piilotetuille tiedostoille ja kansioille, siitä valitaan "näytä")



2. Sitten itse tweakkien kimppuun. (huom! Jos näitä komentoja ei löydy valmiiksi fsx.cfg:stä, ei hätää. Kaikkia ei löydy vakiona mutta ne voi huoletta lisätä sinne. Lisäksi nämä tulee lisätä yksi kerrallaan configiin jonka jälkeen testata FSX, jotta pystyy heti näkemään vaikutuksen simuun ja myöhemmin tweakkaamaan tätä arvoa balanssissa muiden tweakkien kanssa.)

[Bufferpools]
Poolsize=0 / Usepools=0 (molemmat ajavat saman asian, käytä jompaa kumpaa.)
Ohittaa FSX:n alkuperäisen bufferpoolin, ja lähettää datan suoraan prosessorilta näytönohjaimelle. Nostaa framerateja, mutta vaatii hyvän balanssin lukittuun FPS:n, on tärkeää että GPU ei joudu työskentelemään kuitenkaan liian kovaa,  muuten voi aiheuttaa artifakteja. Vesi-efektit pitää olla vähintään High 2.X, muuten voi aiheuttaa vesien välkkymistä. Koska dataa lähetetään suoraan prosessoriltä näytönohjaimelle, jos näytönohjain joutuu työskentelemään täysillä, ei fsx osaa rajoittaa datan lähettämistä ja ylikuormittaa sen, johtaen artifakteihin, ja muihin graafisiin ongelmiin. Ratkaisu laskea joko muita asetuksia, lisä-osa pilvien tekstuuritarkkuutta tai yksinkertaisesti ostaa parempi näytönohjain.

[JOBSCHEDULER]
AffinityMask=14
Neliydin prosessori jolla HyperThreading pois päältä = 14
Neliydin prosessori HyperThreading päällä = 84

Tämä tweakki siirtää FSX:n Core1:lle (toisin sanoen toiselle ytimelle) sekä levittää fsx:n "päälaskelmat" ja tekstuurit eri ytimille parantaakseen suorituskykyä. FSX siirretään toiselle ytimelle, koska windowsin prosessit pyörivät yleensä ensimmäisellä, Core0 ytimellä jolloin muut windowsin ohjelmat rajoittaa fsx:n laskentatehoa.

Kyseessä on binäärikoodi, 14= 0111 ja 84= 00101010 (eli fyysiset ytimet, hyperthreading ytimet eivät käytössä). Näitä voi laskea esim. windowsin laskimella, kun valitsee näytä -valikosta "ohjelmointilaskin" jotta se näyttää numerot myös binäärisinä.


[Graphics]
HIGHMEMFIX=1
Nimi kertoo kaiken, korjaa ongelmia kun lisurit pyrkivät käyttämään paljon muistia mutteivat saa sitä käyttöön = lisää artifakteja, joista yleisin on se että lentokone on osittain läpinäkyvä.


[Display]
Texture_Bandwidth_Mult=40
Vakioarvo, jotkut sanovat korkeammista arvoista olevan hyötyä mutten ole itse nähnyt mitään eroa. Voit kokeilla 80, 90, 100 tai 120 jos haluat.

[Graphics]
Texture_Max_Load=4096
Sallii FSX:n käyttävän max 4096x4096 resoluution tekstuureja sellaisenaan, ilman pienentämistä. Huom! Arvo itsessään ei tee mistään tekstuureista korkeampilaatuisia, mutta sallii niiden käytön, jos esimerkiksi REX tai Active Sky:n pilvet ovat 2048x2048 tai 4096x4096 resoluutioiset. Myös esimerkiksi PMDG:n NGX virtuaaliohjaamon tekstuurit ovat 4096x4096 resoluutioiset, joten tweakki on ihan hyödyllinen. Saa kuitenkin säätää miten itse tykkää, 4096 vs. 2048 vs vakio 1024 (en suosittele alempaa arvoa, textuurit tulee liian suttuiseksi)


[Display]
Upper_Framerate_Limit=30
Säätää fsx:n sisäisen fps rajoittajan arvoon 30. Omasta kokemuksesta on parempi rajoittaa FPS sisäisesti, sillä jättämällä se rajoittamatta ja käyttämällä ulkoista limitteriä tulee paljon enemmän blurreja ja pätkimistä fps:n nopean vaihtelun takia.

On tärkeää, että FSX saavuttaa asetetun rajoituksen lähestulkoon koko ajan, sulavimman kokemuksen saavuttamiseksi. kun frameratet pysyvät rajoituksessa, se takaa että maastotekstuurit latautuvat nopeasti; jos kone ei jaksa pyörittää esimerkiksi 30 fps rajoitettuna, tämä voi pidemmän päälle aiheuttaa tekstuurien blurrautumista koska tietokone ei pysy perässä koneen kanssa ja lataa tekstuureita tarpeeksi nopeasti.

[TERRAIN]
LOD_RADIUS=6.500000
Määrittää alueen lentokoneen ympärillä, jossa ladataan tarkemmat maatekstuurit. Parantaa parhaiten esimerkiksi kauempana olevia vuoria, mutta tarkentaa kaikkia maatekstuureja. Voi olla kovakin vaikutus suorituskykyyn, kannattaa kokeilla vakio (4.500000) ja tämän väliltä ja päättää tuleeko tarpeeseen. Mitä korkeampi numeroarvo = tarkemmat tekstuurit, mutta yleensä 6.5 on riittävä / suuremmalla voi tulla helposti out of memory -erroreita. (Jopa 6.5 asetuksella voi näitä aiheutua!)

LOD_Radius ja Texture_Max_load säädetään molemmat simusta, mutta nämä tweakit menevät "sliderien yli" niin sanotusti, ja tästä syystä jos menee vaihtamaan simun omista asetuksista jotain ja tallentaa vaihdokset, nämä arvot palautuvat vanhoihin arvoihinsa eli 4.50000 ja 1024. Tämä on hyvä muistaa jos käy säätämässä simun sisäisiä asetuksia.

[DISPLAY]
WideViewAspect=True
True jos käytössä laajakuvanäyttö, mikä hyvinpitkälti kaikilla nykypäivänä on. Periaatteessa säätää kuvasuhdetta laajakuvanäyttöön sopivammaksi = näet laajemman alueen samalla zoomilla.


[Main]
FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.15
Yksinkertaistettuna, säätöarvo maisemienlataukselle ja korkeammalle FPS:lle. Alempi = antaa vähemmän aikaa ladata maisemia jolloin fps voi nousta, mutta tekstuurien latautuminen hidastuu. Joissain defumaisemissa voi käyttää niinkin alhaista arvoa kuin 0.10, mutta esimerkiksi ORBX:n maisemien päällä lennellessä paljon tarkemmat tekstuurit vaativat ainakin 0.20 arvon jotta ne latautuvat ajallaan. Tässäkin tweakissa on tärkeää, että se on balanssissa muiden asetuksien kanssa. Vaatii testailua, default arvo .33 ja mitä pienempi = korkeampi fps mutta hitaampi tekstuurien latautumien; mitä suurempi sitä nopeampi tekstuurien latautuminen mutta alhaisempi fps. HUOM! ei tule asettaa arvoon 0.


[DISPLAY.Device.NVIDIA GeForce GTX 580.0](riippuu mikä näytönohjain käytössä jne, omalle koneelle oikea rimpsu löytyy automaattisesti fsx.cfg:stä)
Mode=1920x1080x32
Anisotropic=1

Anisotrooppinen suodatus kannattaa olla simussa itsessään päällä, toimii yleisesti ottaen paremmin ja vaikutus framerateen voi olla järjettömän suuri lennettäessä veden päällä. Eli Nvidia inspectorista OFF asentoon ja simusta Anisotropic. Lisäksi huomion arvoista on x32, eikä x16. Tämä siis väriavaruus, 16 bittisillä väreillä ei saa täyttä värikirjoa ja esim. taivas näyttää erittäin rumalla vanhalla 16-bittisillä väreillä.

Nämä asetukset siis tarkoitettu nykypäivän kohtuullisen tehokkaalle koneelle Core i7 2600k ja GTX580 ja noin 8 gigaa muistia. FSX:n sisältä asetukset ovat kaikki tapissa, paitsi vedet high 2.x ja Autogen Density: Very Dense. AI lentokoneet pois päältä, mutta jos koet niitä tarvitsevasi voit säätää tweakkeja uudelleen.


Nvidia Inspector asetukset:



Avainasetukset on AA 8xS ja siihen lisäksi 2x Sparse Grid SuperSampling (SGSS). 2x SGSS vähentää välkkymistä erittäin paljon, muttei ole hirveän kova isku frameratelle. uudemmilla näytönohjaimilla voi käyttää myös korkeampia SGSS asetuksia, esim 4x SGSS. Kannattaa testata esim myrskyisessä säässä, ne ovat suurin ongelma korkeammilla anti-aliasing asetuksilla.

FSX toinen rikkinäinen ominaisuus on Vsync. Tai no, se on osittain rikki, nimittäin windowed -moodissa. Tämän kiertäminen on hieman vaivalloisempi, ja helpoin keino vaatii FSUIPC:n maksullisen version.

Ensin tarpeelliset asetukset, eli lisää FSX.cfg [Graphics] osion alle nämä rivit:
ForceFullScreenVsync=1
ForceWindowedVsync=1

Tämän lisäksi laitetaan Nvidia inspectorilla Vsync päälle niin, että se rajoittaa FPS 30. Tämä riippuu näytöstä, joten sinun tulee ottaa selvää minkä hertzinen näyttö sinulla on. 60Hz näytöt, kuten minulla, laittavat Inspectorista Vsyncin päälle "1/2 refresh rate" asetuksella. Jos käytät 120Hz näyttöä, vastaavasti "1/4 refresh rate". Tämän jälkeen asetukset näyttävät tältä:



Tämä riittää, jos käytät FSX:ää fullscreen -tilassa. Windowed -tilassa homma menee vähän vaikeammaksi: nyt Vsync on päällä, mutta kuten monet varmaan ovat kokeilleet, rajoittaa fps heti kun se tippuu vähänkin eli jos fps tippuisi 30 -> 29, se menisi suoraan 20. Tämä on se ongelma joka täytyy korjata seuraavalla fixillä, jotta fps liikkuu vapaasti 0-30 välillä.

Aloitetaan helpommalla, FSUIPC:n vaativalla tavalla (jota itsekin käytän): Tarvitaan .bat tiedosto, joka käynnistää windows aeron uudestaan (dwm.exe). Se tapahtuu avaamalla muistion, kopioi siihen

net stop uxsms
net start uxsms

Ja tallenna se sitten omavalintaisella nimellä ja tärkeä on kirjoittaa päätteeksi .bat , jotta se tekee mitään. Oma tiedostoni on nimellä fsx.bat. Tämä tiedosto voi olla missä tahansa kansiossa, mutta itsellä on se modules kansiossa, missä fsuipc sijaitsee myös. Kun .bat tiedosto on luotu, klikkaa sitä varmistaaksesi että se toimii. Ruudun pitäisi välkähtää hetken, tämän jälkeen teema vaihtuu windows 7 basicciin ja sitten välkähtää uudestaan ja vaihtuu aeroksi.


Tämän jälkeen lisää FSUIPC4.ini tiedostoon joka löytyy Modules kansiosta kohta
[programs]
Run1=HIDE,"D:\MS FSX\modules\fsx.bat"
Jossa polku on se, missä tämä fsx.bat sijaitsee. Itselläni FSX on D: osiolla ja heti sen juuressa kansiossa MS FSX. (Huomion arvoista on, että jos polku sisältää välejä niinkuin minulla, tarvitaan lainausmerkit osoittamaan että koko rimpsu on osa polkua. Muuten polku loppuisi välilyönnin kohdalla)

Nyt kun käynnistät FSX ja free flight aloitusruutu aukeaa, pitäisi ruutu välähtää kerran ja windowsin teema vaihtua windows basicista aeroon, jolloin Vsync toimii oikein.


Hankalampi tapa, ilman FSUIPC rekisteröityä versiota:

Teet .bat tiedoston kuten yllä, mutta sisällöksi laitetaan

@echo off
start "" "D:\MS FSX\FSX.exe" (tähän taas oman fsx.exen polku)
net stop uxsms
net start uxsms

Nyt, FSX aukeaa normaalisti ja samalla  se avaa taustalle hetkeksi konsoli-ikkunan joka käynnistää aeron uudestaan ja Vsync toimii oikein.

Lopuksi parit "hyvä tietää" fixit:


G3D.dll crashit:
Fixi on sisälletytetty FSUIPC:in, eli jo ilmaisversioon. löytyy osoitteesta http://www.schiratti.com/dowson.html


Crash kun käyttää fsx:n menupalkkia eli uiautomationcore.dll -fixi:
FSXssä on bugi, kun klikkailee paljon niitä yläpalkin menuvalikkoja, fsx voi joko jäätyä tai kaatua. Tämä korjaantuu laittamalla UIautomationcore.dll tiedoston FSX-kansioon. Lataus löytyy täältä.


Lopuksi vielä huomautan, että nämä olivat mitä olen itse kokeillut muiden asetuksia, tämäkin "ohje" on pitkälti suomennos englanninkielisestä Kosta's FSX tweaking guide joten iso kiitos kuuluu hänelle näistä asetuksista, minä vain korkeintaan käänsin suomenkielelle niin hyvin kuin osasin.


Joo... Eiköhän siinä ollut tältä kertaa kaikki. Kirjoitusvirheistä sun muista kieliopillisista laittomuuksista saa huomauttaa, mutta toivottavasti tästä oli apua ja piditte.


J Ahponen:
Jos jotain vielä liimataan, niin tämä ehdottomasti. Myöskin tuonne hyödyllisiin simulunkkeihin.

Hieno opas, varmasti on monelle hyötyä tulevaisuudessa. On se FSX vaan kinkkinen ohjelma. Paljon vaatii ja silti joissain tapauksissa kyykyttää parhaimmatkin masiinat.

Jouka

flykarppa:
No ensinnäkään ihan huoletta noita rivejä ei kannata lähteä sinne mättämään koska homma on tehtävä muutos kerrallaan, rauta ratkaisee paljon. AM viimeisenä. Raju LOD_Radius niittaa konee aika äkkiä jumiin jos sattuu olemaan heviä Rex-kamaa tai NGX:ää yhtäaikaa käytössä, samoin bufferpoolsin käyttö. Tähän kun yhdistetään vielä näyttiksen modaus niin saattaa olla tulos huonompi kuin lähtötilanne. Vsync-on on pahasta.
Pisti silmään, onko sulla käytössä useamp näyttö? Ajatko simun ja nvidian limiitteriä yhtäaikaa? FSX käyttää max 3 prerendered frames ja Kostas 1, täytyy kokeilla.
Pääsääntö FSXssä on että prossu tekee työt. Itsellä fps esim Hesan ultra -asetuksilla 28-30 fps, vanhalla 10-14 ihan perus hesa-asetuksilla.

jari

Kerosiini:
Niin.... Hyvä huomio tuo, että jokainen tweakki tulisi laittaa kerrallaan ja käydä katsomassa simussa vaikutus, eikä heittää kaikki kehiin ja sitten ihmetellä että mikä näistä on se, joka rokottaa suorituskykyä. Lisään tuonne alkuun.


Kyllähän se näin on, tuossa on tweakkeja jotka lisää performanssia mutta myös niitä, jotka parantaa kuvanlaatua ja rokottaa performanssia. Avain tähän onkin omalle koneelle räätälöiminen. REX HD 4096 32-bittisiä pilviä EI kukaan pysty pyörittämään, valitsetpa mitkä tahansa suosittelen aina DXT5 vaihtoehtoa. Itselläni käytössä 2048 DXT5 resoluutio, ja silti pohdin laskemista DXT5 1024 resoluutioon...

On mulla useampi näyttö, en ole varma noista pre-rendered frameista, mutta pidin sen tuossa Kostan antamassa arvossa kun en tiedä/ole nähnyt mihin se vaikuttaa. En usko että näyttöjen määrällä on tähän vaikutusta.


Inspectorin fps limitteriä ei ole pakko pitää päällä, mutta mulla se on varotoimenpiteenä, jos jostainsyystä simun limitteri menee pois päältä niin framet ei lähde pomppimaan 20-100 välillä ja aiheuta nykimistä. Ei ole tarpeellinen, mutta ei siitä ole mitään haittaakaan. Ja lopuksi tuosta vsyncistä... Se kyllä toimii, ja  simun fps lukittuna 30 ja sitten Vsync 1/2 refresh ratella (olettaen että 60Hz monitori!) tuottaa sulavimman kuvan ehdottomasti. FSXssä on vain ongelma saada vsync toimimaan kunnolla, mutta laitan siitäkin ohjeen jossainvaiheessa tuohon alkuperäiseen viestiin.

flykarppa:
Itse otin tuon vsyncin pois, paremmat framet, mutta niinku sanottu , makuasia. Windowed mode

jari

Navigation

Up one level

Next page