Grafikkort

(1/1)

butthead:
Funderar på att byta grafikkort. Har ett GTX460 (DDR5 minne) som fungerar rätt bra, men skulle vilja ha ett tystare.
Det finns fläktlösa med tillräcklig minnesstorlek (1GB) , t.ex. Radeon HD7750 (DDR5) och även billigare med DDR3 bara.

FSX är det enda spel jag kör och ska ju enligt många mest vara CPU beroende. Vilka krav bör man ställa på ett kort? Jag kan inget om detta med Unified Shaders
och Shaderhastighet, Pixel Pipeline, Vertex Pipeline; vad som är viktigt och vad som inte är det för FSX.




Putte:
Ska du ha ett grafikkort som är något att ha så kan du välja bort dem fläktlösa direkt.

Något som kan låta konstigt är att du faktiskt för välja ett kort med många fläktar, t.ex 3 fläktar är bättre än 1.
Det låter ologiskt, men när man tänker på det såhär, istället för en fläkt som går på högvarv så har du istället 3 fläktar som gör jobbet, vilket innebär att alla dessa 3 kan gå på väsentligt lägre varvtal och på så vis får du ett tystare grafikkort.

Men det kan ju vara bra att veta lite mer vad du har i din dator, t.ex CPU.

butthead:
Hej!

Jo lågvarv gör säkert skillnad. Men vad är det som gör ett fläktkylt kort bättre? Grafikprestandan sitter ju inte i fläktarna precis och t.ex. ett HD7750 som är fläktlöst är ju av senaste familjen från radeon. Har det med Unified Shaders
och Shaderhastighet, Pixel Pipeline, Vertex Pipeline att göra och är det viktigt för FSX?

Putte:
Grafikprestandan sitter i att du vill kyla kortet så mycket som möjligt för att få ut så mycket som möjligt ur kortet. Ett varmt kort slits betydligt snabbare än ett väl-kylt. I dagens datorer är desto högre prestanda, lika med att desto högre värme kommer att utvecklas.

Svårt att förklara, men tänk dig en bil som blivit överhettad, den fungerar ju inte särskilt bra. :-)

Navigation

Up one level