Lämmintä pukkaa . . .

<< < (5/8) > >>

jamann51:

Nimenomaan . . Auringonpuoleisesta mittarista voi kyllä katsoa lämpötilan mutta se lukema on vain sen mittarin henkilökohtainen mielipide ja koska se on auringossa niin sillä on kuumempi kuin veljellään joka on talon toisella puolella. Toisen mittarin mielestä on paljon viileämpää. Varjossa oleva mittari väittää olevansa viisaampi mutta auringon puolella tosiaankin tuntuu kuumemmalta.

Aikoinaan kun näitä asioita pohdin, niin tulin siihen löpputulokseen, että aurinko saattaa lämmittää niin minua kuin mittareitakin. Toisaalta saattaa olla myös niin, että lämpömittarit lämmittävät ilmamassan ja ilmoittavat sitten vain lämmitetyn ilman lukeman.

Myös vaikuttaa se,mitä taustaa vasten mittari on ripustettu,siis jos se on auringonpaisteessa.Tumma tai musta kiviseinä tai metalli saa mittarin nousemaan älyttömiin lukemiin. Itse vartioin aina tarkkaan,että mittarin tulee olla täysin varjossa,niin lomareissulla kuin kotonakin

Humppakummitus:

Myös vaikuttaa se,mitä taustaa vasten mittari on ripustettu,siis jos se on auringonpaisteessa.Tumma tai musta kiviseinä tai metalli saa mittarin nousemaan älyttömiin lukemiin. Itse vartioin aina tarkkaan,että mittarin tulee olla täysin varjossa,niin lomareissulla kuin kotonakin

Täytyy kuitenkin huomioida, että vaikka mittari on varjossa, niin se absorpoi silti heijastunutta säteilyä. Vaikutus mittarilukemaan on kesällä maksimissaan 1-2 asteen luokkaa, mikä toki on vain murto-osa suoran auringonsäteilyn vaikutukseen verrattuna. Tarkka päivälämpötilan mittaaminen on vaikeaa ilman ammattimaisia säteilysuojuksia. 

Wanhis:
Jos voitan lotossa niin ostan talon lapista. Vuokraan rekka-auton ja vien kaikki romuni sinne lappiin! Kaitpa siellä on keskimäärin kylmempää kuin täällä Vaasassa suomen aurinkoisimmassa kaupungissa.

Toinen vaihtoehto olisi ostaa täältä talo jossa on samanlaiset jäähdytyslaitteet kuin noissa K-Supermarketeissa. Ne onkin jokseenkin ainoita paikkoja joissa meikäläinen tuntee olevansa miellyttävässä lämpötilassa. Olisin sitten siellä jäähdytetyssä talossa koko kesän sisällä ja joskus marraskuussa voisin ehkä tulla ulos! Nythän on kyllä taas luvattu sään viilenevän rajusti mutta kokemuksieni mukaan se ei koske Vaasaa! Täällä porottaa aurinko silti lähes varmasti pilvettömältä taivaalta.

tare:

Jos voitan lotossa niin ostan talon lapista. Vuokraan rekka-auton ja vien kaikki romuni sinne lappiin! Kaitpa siellä on keskimäärin kylmempää kuin täällä Vaasassa suomen aurinkoisimmassa kaupungissa.

Toinen vaihtoehto olisi ostaa täältä talo jossa on samanlaiset jäähdytyslaitteet kuin noissa K-Supermarketeissa. Ne onkin jokseenkin ainoita paikkoja joissa meikäläinen tuntee olevansa miellyttävässä lämpötilassa. Olisin sitten siellä jäähdytetyssä talossa koko kesän sisällä ja joskus marraskuussa voisin ehkä tulla ulos! Nythän on kyllä taas luvattu sään viilenevän rajusti mutta kokemuksieni mukaan se ei koske Vaasaa! Täällä porottaa aurinko silti lähes varmasti pilvettömältä taivaalta.

Kohta tulee taas lunta ja pakkasta on jotain -35 astetta. Ja hytistään kylmissään.

Sitten sanotaan, että tulisi äkkiä kesä, silloin olisin tyytyväinen . 

Suomessa on onneksi vaihtelevat kelit. Siksi paras maa asua .

Wanhis:

Kohta tulee taas lunta ja pakkasta on jotain -35 astetta. Ja hytistään kylmissään.

Sitten sanotaan, että tulisi äkkiä kesä, silloin olisin tyytyväinen . 

Suomessa on onneksi vaihtelevat kelit. Siksi paras maa asua .

Olen samaa mieltä! Onneksi on nuo neljä vuodenaikaa vaikka tämä kesä ottaakin niistä lujimmalle. Luulen kuitenkin, että lapissa olisi paras asua. Kylmää saisi olla, sitä en vieroksu. Moottoripyörälläkin on pakkasennätys -32 astetta.
No se siitä mutta olen monesti miettinyt olisiko pohjoismaissa vallitsevat vakaat ja rauhalliset oltavat osittain tuon sään ansiota?
Monissa kuumemmissa maissa joissa on ainainen kesä ja paahtava auringonpaiste, on jatkuvasti kaikenlaista kansanmurhaa, hulinointia ja muuta vallankaappausta. Kuumentaako aurinko ihmisten tunteet ja mielipiteet tekemään sellaista . . .

Navigation

Up one level

Next page

Previous page