FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.04.18, 15:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  En lupaa mitään....
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 ... 13 Reply Print
Author Topic: En lupaa mitään....  (Read 47145 times)
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9254
Date Registered: 14.02.02

WWW
En lupaa mitään....
« on: 05.06.13, 19:25 »

...ja monta mutkaa on varmasti vielä matkassa.... mutta jos tästä sais tehtyä joillakin kompromisseilla jotain.

[ attachment removed / expired ]

'Don't panic'
Joonatan Anttila
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 05.12.10

Re: En lupaa mitään....
« Reply #1 on: 05.06.13, 20:37 »

 thmbup

Se "jotain" olisi oiva lisä Suomen FS-yhteisölle!
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 4076
Date Registered: 19.06.07

Re: En lupaa mitään....
« Reply #2 on: 05.06.13, 21:54 »

thmbup

Se "jotain" olisi oiva lisä Suomen FS-yhteisölle!

Kyllä  thmbup
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: En lupaa mitään....
« Reply #3 on: 06.06.13, 13:42 »

Mikä on tämä?

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1688
Date Registered: 25.10.08

Re: En lupaa mitään....
« Reply #4 on: 06.06.13, 14:00 »

Mikä on tämä?

Olisikohan Rovaniemi?

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Jarkko Kautto
Offline Offline

Posts: 567
Date Registered: 26.12.12

Re: En lupaa mitään....
« Reply #5 on: 20.06.13, 08:08 »

Kuinkahan pitkällä se "jotain" mahtaa olla?  Smiley

Intel Core i5-3350P | NVIDIA GTX1050 TI 4 GB | 16 GB DDR3 1333 MHz | Kingston HyperX 3K 240 GB SSD | Seagate FireCuda 2TB ST2000DX002| Win 10
 
Ville Lindgren
Offline Offline

Posts: 1250
Date Registered: 19.06.10

Re: En lupaa mitään....
« Reply #6 on: 20.06.13, 08:32 »

Eiköhän tekijä itse kerro sitten kun on jotain kerrottavaa.

Eihän tässä ole mennyt kuin vasta 15 päivää eli noin kaksi viikkoa, ja otsikkokin on että "En lupaa mitään..."
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9254
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: En lupaa mitään....
« Reply #7 on: 26.06.13, 21:55 »

On homma edennyt. Olen konvertoinut osan rakennuksista FSX:lle, uusien materiaalien ja tekstuurien säätämisessä on mennyt aikaa. Pohjan suhteen pääsin rullausteiden viivojen tekemiseen, vähän testailin tuota 03 päätä. Ja noita viivojahan riittää myös ihan kiitettävästi. Pohja muutenkin on aivan hemmetin työläs FSX:lle.

No kaiken kaikkiaan.... etenee, etenee....

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

'Don't panic'
Jarkko Kautto
Offline Offline

Posts: 567
Date Registered: 26.12.12

Re: En lupaa mitään....
« Reply #8 on: 27.06.13, 09:39 »

Upean näköistä jälkeä!  thmbup Kiitos Tatu!

Intel Core i5-3350P | NVIDIA GTX1050 TI 4 GB | 16 GB DDR3 1333 MHz | Kingston HyperX 3K 240 GB SSD | Seagate FireCuda 2TB ST2000DX002| Win 10
 
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4194
Date Registered: 14.10.01

Re: En lupaa mitään....
« Reply #9 on: 27.06.13, 09:48 »

Hienolta näyttää. Mitkä puut ovat kyseessä?

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AsusGeForceGTX 1060 6Gt/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub. PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9254
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: En lupaa mitään....
« Reply #10 on: 27.06.13, 11:48 »

Kiitti vaan.

Piti saada vähän mäntyjä ja sen semmosia.... Tein omat autogen puut.

'Don't panic'
Samuli Niemi
Offline Offline

Posts: 159
Date Registered: 05.10.11

Re: En lupaa mitään....
« Reply #11 on: 27.06.13, 13:47 »

Pohja muutenkin on aivan hemmetin työläs FSX:lle.
Voisitko kenties hieman kertoa miten tuollainen pohja tehdään ja mitkä on siihen hyviä työkaluja? Itseltä sujuu 3D-mallinnus jotenkin ja inspis olisi yhteen projektiinkin, mutta pohjan tekoon ei ole vielä tullut vastaan hyvää ohjetta..

Hyvältä näyttää. Wink
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9254
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: En lupaa mitään....
« Reply #12 on: 27.06.13, 14:37 »

...miten tuollainen pohja tehdään ja mitkä on siihen hyviä työkaluja?

1. Alimpana kerroksena on photopohja. Se tehdään FSX SDK mukana tulevalla resample työkalulla ja ohjeita tähän löytyy tältäkin foorumilta helposti.
2. Tämän päällä on "AFCAD", eli ADE ohjelmalla tehty kenttä. http://www.airportdesigneditor.co.uk
    ADElla on tehty uusi flatten kentälle ja piirretty AI koneiden rullausreitit. Default lennonjohto käyttää tätä infoa myös. Reitit pelkästään viivoina (path), eli eivät piirrä mitään asfalttia, ei rullausteiden viivoja, ei valoja yms. maisemaan. Kiitotie on on ainoa näistä "reiteistä" jonka asfaltti jää näkyviin. Kiitotiestä on kaikki maalaukset poistettu, jäljellä vain se asfaltti ja valot.
    Tämän jälkeen ADE:lla tein erikseen ison asfalttialueen joka sisältää kaikki rullaustiet ja platat jne. Eli polygon rajatutuu kentän ulommaisten rullausteiden reunaan.

Tämän epäselvän selostuksen jälkeen tässä vaiheessa pitäisi siis olla photopohja jonka päällä on kiitotie ilman maalauksia ja iso asfalttialue joka peittää koko kentän.


3. Otetaan ilmakuva photariin (MML ilmakuva sellaisenaan kuin se ladataan palvelimelta. Ei projisoitua tiedosta) ja pilkotaan se 1024x1024 kokoisiin palasiin. Rajataan niin tiukasti kuin mahdollista ja mahdollisimman vähille tekstuuripalasille. Mulla on nyt tuossa 8 tekstuuria, joka on aika paljon. Voi olla, että saan EFROn vielä tehtyä vähemmillä paloilla.
Photarissa totta kai kannattaa pitää ilmakuva yhtenä isona kuvana, itse laitoin guidet joiden avulla palaset on helppo pilkkoa eri tiedostoihin simua varten.

4. Pohjan tekstuureille tehdään alpha channel. Eli nyt ideana on se, että ADE:lla tehty asfalttialue näkyy hiukan läpi sieltä missä asfalttia on. Eli pohjasta maalaillaan alpha channeliin aluksi asfalttialueet. Ei kokonaan läpinäkyväksi, vaan sen verran, että vesisateen aiheuttama "heijastus-efekti" tulee FSX:ssä näkyville.

5. Itse päätin tehdä myös valot näin, eli lähestymis- ja kiitotievalot sekä PAPI ovat default valoja. Valojen kohdalta maalataan alpha channel taas sopivasti läpinäkyväksi, jotta valot näkyvät simussa pohjan läpi. PAPIn kohdalta pitää ottaa reilusti isommalta alueelta valojen etu- ja takapuolelta.

6. Sitten tietysti pitää maalailla pehmeät rajat alpha channeliin kentän ympärille, jotta se istuu ympäröivään maisemaan hyvin.

Tuossa kuva miltä EFRO näyttää. Alpha näkyy punaisena.
[ attachment removed / expired ]

Tällä pääsee jo alkuun. Tähän pohja-tiedostoon ja photariin tullaan palaamaan tsiljoona kertaa kun sitä pitää säätää ja säätää, ja tehdä vuodenajat jne. jne.


7. Kohdistin gmaxin ensin tekemällä kiitotien kokoisen laatikon ja laitoin sen ADE:sta selville käyviin koordinaatteihin ja samalla siitä näkee oikean suunnan kiitotielle. Kun tämä onnistuu, niin tehdään ruudukko (gmaxilla) pohjan tekstuureita varten. Eli mulla on siis suorakulmio jaettuna 2 x 8 neliöön. Sitten asetellaan tekstuurit kohdilleen tähän suorakulmioon ja jaetaan alue noin 100 x 100 metriä kokoisiin ruutuihin. Tämä siksi, koska FSX maapallo on pyöreä ja pohja alkaa vilkkua jos polyt ovat kovin paljon suurempia kuin 100m.

8. ModelConverterX sisältää Groundpoly wizard työkalun, jolla pystyy kääntämään gmaxista tuotetun *.mdl tiedoston simuun groundpolyksi. ModelConvertX lukee kyllä muitakin tiedostoja. Jouduin tappelemaan hiukan ohjelman kanssa, pohja vilkkui ja vilkkui kunnes keksin ottaa "optimize coordinates" ja "group polygons to 500m areas" (tai joku vastaava) ruksit pois. Groundpoly wizard osaa myös pilkkoa polyt 100m ruudukoksi, mutta totesin, että taitaa olla parempi tehdä homma itse.

9. Groundpolyt asetellaan kaikki 0 korkeudelle gmaxissa, mutta groundpoly wizardilla annetaan eri polyille eri layer-numero, jotta nämä piirtyvät oikein.

10. Kun pohja on saatu simuun (esim. layer 4), niin minä tein kaikki asfalttialueet erikseen polyina ja annoin niille asfalttitekstuurin. Samoin nurmikoilla on oma nurmikkotekstuuri. Ja näiden välissä on reuna-alue. Kapea suikale, joka pehmentää asfaltilta nurmikolle siirtymistä. Asfaltti ja nurmikot ovat layer 8, reuna alueet layer 16.

11. Nyt sitten on meneillään rullausteiden viivat ja muut maalaukset, Ne voi periaatteessa laittaa myös layer 16, koska eivät ylety tässä tapauksessa reunatekstuurin päälle.

Sitten taas hinkataan ja säädetään, maalataan, maskataan, testataan jne.

 Cool Aivan helvetisti hommaa.  Grin

On toki olemassa ohjekin, http://iblueyonder.com/ground-poly-tutorial/
Tuohon tyyliin eri kerroksilla eri juttuja päällekkäin. Tuota voi varioida tarpeen mukaan.

EDIT
Noita tekstuuripalasiahan onkin 12, eikä 8!!!  Shocked
« Last Edit: 27.06.13, 14:43 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Samuli Niemi
Offline Offline

Posts: 159
Date Registered: 05.10.11

Re: En lupaa mitään....
« Reply #13 on: 27.06.13, 16:17 »

Cool Aivan helvetisti hommaa.  Grin
Huhhuh, pitää katsella jos joku päivä jaksaisi perehtyä. Kiitos!
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9254
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: En lupaa mitään....
« Reply #14 on: 02.07.13, 19:33 »

Nonnii.... on noita viivoja vedelty. Alkais olla kunnossa.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

'Don't panic'
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 4076
Date Registered: 19.06.07

Re: En lupaa mitään....
« Reply #15 on: 03.07.13, 18:00 »

Hyvältä vaikuttaa  Tongue
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9254
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: En lupaa mitään....
« Reply #16 on: 19.07.13, 18:41 »

RWY 03 ALS 720m  Wink

[ attachment removed / expired ]

'Don't panic'
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 4076
Date Registered: 19.06.07

Re: En lupaa mitään....
« Reply #17 on: 22.07.13, 20:21 »

Hyvä hyvä  Tongue
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9254
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: En lupaa mitään....
« Reply #18 on: 01.08.13, 13:28 »

Lapin lennostoa ei sitten ole tulossa tähänkään versioon EFRO:sta. Lapin lennoston hallussa oleva alue on julkirauhan ja julkisuuslain nojalla suojattua aluetta, jossa valokuvaaminen on luvanvaraista toimintaa, luki vastauksessa kyselyyni. Kuvauslupaa ei myönnetä. Se siitä, helpottui homma puolella.  Tongue

Pistän FSX:n mukana tulleet tönöt takaisin MIL puolelle, niin ei ole ihan autio.

Rajavartiostosta tulee varmaan samanlainen vastaus... sitä odotellessa voisi klikkailla rullausteiden valot paikalleen.

'Don't panic'
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 4076
Date Registered: 19.06.07

Re: En lupaa mitään....
« Reply #19 on: 01.08.13, 14:29 »

Lapin lennostoa ei sitten ole tulossa tähänkään versioon EFRO:sta. Lapin lennoston hallussa oleva alue on julkirauhan ja julkisuuslain nojalla suojattua aluetta, jossa valokuvaaminen on luvanvaraista toimintaa, luki vastauksessa kyselyyni. Kuvauslupaa ei myönnetä. Se siitä, helpottui homma puolella.  Tongue

Pistän FSX:n mukana tulleet tönöt takaisin MIL puolelle, niin ei ole ihan autio.

Rajavartiostosta tulee varmaan samanlainen vastaus... sitä odotellessa voisi klikkailla rullausteiden valot paikalleen.

No yllätys etteivät anna valokuvata  Undecided No kuten sanoit helpottaa kummasti  Wink Tätä odotellessa  thmbup
Pages: [1] 2 3 ... 13 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1