Fsx.cfg. approach?

(1/1)

Danielakesson:
Hej!

När man sitter och flyger och ska gå in för inflygning, är det inte lite väl överdrivet.
Jag menar en inflygning på nästan 30 nm. Kan man ändra detta? Isåfall i Fsx.cfg, eller vart kan man ändra det?

Tack på förhand!

Nigge:
Hej

Jag förstår inte vad du menar, du kanske kan förtydliga dig lite?

Vad menar du med approach? menar du när du börjar sjunka mot din destination? allstå din top of descent? eller när du svänger in mot ILS-localizern?

Dessa avgör du ju själv som pilot, så det går dessvärre inte att ändra, då jag inte förstår vad du vill ändra...

Är det hur ATCn som är inbyggd i FSX hanterar saker du vill ändra? isåfall är det nog inte heller möjligt... men då finns det massvis med bra ATC-addons man kan köpa som gör ett mycket bättre jobb..

stu7708:
Antar att du använder dig att den ATC som följer med som standard i FSX, och den har jag inte sett någonstans att det går att göra ändringar i inställningar för.

Beroende på vilken typ av flygningar du gör (VFR eller IFR) finns det ju tillägg som till viss del är långt bättre än det som medföljer FSX.

För IFR använder jag mig av Radar Contact, den har några år på nacken men funkar bra. I samband med att ATC börjar styra dig till din inflygning kan du begära att få flyga en STAR, den tilldelar dig dock ingen själv utan du måste välja rätt STAR för den bana du ska landa på. Dessutom kan det leda till vissa problem med AI-trafiken eftersom dom fortfarande hanteras av FSX, så risken är att du hamnar helt fel i förhållande till dem.

Du kan se programmet i aktion, tillsammans med PMDG NGX och FS2Crew, i min video jag länkat nedan under inflygning efter en STAR till bana 19L på Arlanda. När jag följde den rutten hade jag runt 5 nm kvar till banänden när jag var etablerad på ILS. Om du bestämmer dig för att se hela filmen kan du stoppa när det blir svart, det var den första video jag gjorde och jag lyckades lägga med 8-9 tomma minuter på slutet... Landningen är dessutom långt ifrån den bästa jag gjort

http://www.youtube.com/watch?v=3WxWjgiE4CI

Det finns även andra alternativ, flyger du mest VFR tror jag att det enda alternativet är VOX-ATC. Nackdelen för oss svenskar är att det är röst-baserat och kräver en engelsk version av windows Vista/7 eftersom de svenska versionerna inte har stöd för röststyrning. Har inte testat det själv, men det finns en bra recension på engelska på länken nedan. Den stödjer även IFR-flygning om jag minns rätt.

http://www.mutleyshangar.com/reviews/jack/vatc/vatc.htm

För IFR flygning finns även PRO ATC/x, men den har jag bara sett diverse filmer på YouTube av och har ingen direkt erfarenhet av. Det jag dock har förstått är att det programmet i princip är en Beta som du betalar för att vara med i. Det är långt i från färdigutvecklat.

Sen tror jag även att Pro Flight Emulator från Aerosoft är någon form av ATC-addon, men där har jag noll koll i övrigt....

Tror även att det finns nåt mer alternativ, men just nu kommer jag inte på vad det heter..

Mvh
Mikael Stockfors

Navigation

Up one level