FSX - True 180" näkymä kahdella short throw tykillä

(1/2) > >>

Transisto:
http://www.youtube.com/watch?v=WIzrO42qUrU

Kohdassa 0:25 näkyy 'perinteinen' täysin taakse zoomattu kuva mikä meilläkin on jaettu tripleheadilla kolmelle tykille (102 astetta lleveä näkymä)

Kohdassa 0:30 kaksi 90-asteen kuvaa. Näissä erikseen ikkunoiduissa näkymissähän tuli aikanaan testien myötä todettua se ongelma,
että kun maisema ikkunoidaan useammalle erilliselle virtual cockpit-näkymällä, horisontti taipuu kaarella nousuissa ja laskuissa + kaarroissa ikkunoiden rajoihin muodostuu sahalaitaa.
Tästä syystä Porissakin päädyttiin käyttämään yhtä ehjää horisontti-näkymää, vaikka jouduttiin tinkimään visuaalikaaren maiseman asteista (ei todellinen 180").

Tämä Warpalizerin ja kahden videotykin ratkaisu näyttäisi kuitenkin korjaavan ongelman osaksi päällekkäisillä kuvilla ja kuvan blendauksella.

Tuosta kun vielä ottaa pois virtual cockpitin muut osat ja jättää propellin (jeteissä ei tarvita edes sitä) niin on ainakin minulle ihan uusi tapa tehdä tämä juttu erittäin asiallisesti.
Kohdassa 1:30 näkyy parhaiten miten Warpalizer yhdistää kaksi ikkunoitua ruutua saumattomasti yhdeksi maisemaksi.

Ainoa miinus mitä tulee mieleen on se, että simulaattoriohjelma joutuu laskemaan yhden maisemanäytön sijaan kahta, eli vaatinee koneelta enemmän vääntöä.
Videolla toimintaa on testattu domella, mutta en keksi miksi tämä ei yhtä hyvin toimisi perinteisellä visuaalikaarella.

Kohdassa 1:40 näkyy läppärin ruudulla 'warpattu' pallokaaren kuva ja kaksi VC ikkunaa ilman warppausta. Tässäkin on ohjelmassa pyöristelty vain reunoja niin, että kuva asettuu visuaali-domeen, mutta kuvanhan ei tarvi perinteisessä visuaalikaaressa olla puristettu edes näin paljon pyöreään muotoon.

Eikös tämä toteutustapa ratkaise nyt sen vuosikausia spekuloidun ongelman yhden täysin taakse zoomatun VC näkymän ja useamman ikkunoidun ruudun hajoamisen välillä. 

Makoy:
Itelläkin kohta edessä kaikenlaisia testauksia. Näin äkkisiltään ajateltuna tuo yhden kuvan täysin taakse zoomaushan vie myös paljon FPS:siä. Jos vertais tuota esimerkiksi kolmeen kuvaan, joita ei olisi zoomattu/zoomattu vain vähän, niin luulisi että FPS:sät ei siitä hirveesti tippuisi? Vai olisko eroa paljon?

Transisto:
Quote

Itelläkin kohta edessä kaikenlaisia testauksia. Näin äkkisiltään ajateltuna tuo yhden kuvan täysin taakse zoomaushan vie myös paljon FPS:siä. Jos vertais tuota esimerkiksi kolmeen kuvaan, joita ei olisi zoomattu/zoomattu vain vähän, niin luulisi että FPS:sät ei siitä hirveesti tippuisi? Vai olisko eroa paljon?

Yhden kuvan virtual cockpit-näkymä vie tietysti tietyn määrän FPS:iä, mutta toinen vaihtoehto mitä tähän asti on käytetty on se, että ikkunoidaan useampia maisemanäkymiä vierekkäin ja saavutetaan näin haluttu +180".
Mitä useampia ikkunoita, sen enemmän laskentatehoa ja FPS-kuormitusta. Lisäksi useamman ikkunan ratkaisulla ei aikaisemmin olla päästy millään zoom-asetuksella tai kuvakulman säädöllä eroon suurimmasta ongelmasta,
ei eri maisemaikkunoiden sahalaidoista kaarroksessa. Ongelma näkyy hyvin kohdassa 1:40, kun Warpalizer otetaan pois päältä.

Tässä kahden tykin ja Warpalizerin ratkaisussa on ensimmäistä kertaa saavutettu yhden maisemaruuturatkaisun etuna oleva täysin ehjänä säilyvä horisontti, mutta myös aito 180"-maisemanäkymä. Ts. molempien ratkaisujen hyvät
puolet ilman kompromisseja. Vastaava ratkaisu toiminee suoraan myös FS9:ssä. On ainakin kokeilemisen arvoinen juttu. Marco, sinuna testaisin kyllä tätä ratkaisua. Säästäisit myös yhden tykin (kolmen sijasta vain kaksi).

jounipyh:
Yep,

Oli softa sitten warpalizer tai immersive display lite tai joku muu, sama lopputulos.
Toimii myös kolmella tykillä. Op tais unohtaa että kaiman simussahan on juuri tämä tekniikka kolmella tykillä tehtynä ja toiminnassa jo toista vuotta

Jouni

East:
Quote

kaiman simussahan on juuri tämä tekniikka kolmella tykillä tehtynä ja toiminnassa jo toista vuotta


Hetkinen.. tarkoitatko, että teillä on kolmella tykillä kahden ikkunan näkymä siinä kaarella? Ei kolmea eri näkymää, ymmärsinkö oikein?

Mulla on tällä hetkellä kahdella tykillä yksi leveä etunäkymä noin 140 asteen kaarella, johon olen testaillut eri zoomiasetuksia näkymän optimoimiseksi. Vielä vähän hakusessa.

Navigation

Up one level

Next page