Sisäsiisti kotiohjaamo

(1/4) > >>

Nikke72:
Suunnitteluasteella ja vakavassa harkinnassa sisäsiistin GA kotiohjaamon rakentaminen. Kommentteja, kehitysehdotuksia ja rakentavaa kritiikkiä otetaan ilolla vastaan, tavoitteena ei ole 100 % autenttisuus vaan saada general aviation tyyppisestä lentämisestä jatkossa enemmän irti. Aikoinaan haaveilin 737 ohjaamosta, mutta sellaiselle ei oikein nykyisessä kodissa ole tilaa + nykyinen elämäntilanne ei oikein mahdollista noin suurta projektia.

Tarkoitus on rakentaa kotiohjaamo työpöydän ympärille tähän tapaan:



Tässä vaiheessa simua lennetään FS9:llä mutta päivitys FSX:ään harkinnassa. Koneena lähtökohtaisesti Cessna 182, mutta tarkoitus on että kotiohjaamon setupilla pitäisi kyllä pystyä lentämään "uskottavasti" muitakin GA tyyppisiä pienkoneita.

Yoke ja pedaalit löytyvät jo nyt, eli oikeastaan tuon kaarevakattoisen paneelin rakentaminen + siirtyminen yhdestä näytöstä kolmeen näyttöön ovat projektin keskeisin ydin. Paneelin taakse olisi tarkoitus laittaa 19" litteä näyttö ja siihen sommitella 10-12 keskeisintä mittaria.  Lisäksi paneeliin upotettavaksi tulisi neljä uutta Saitekin paneelia (radio panel, multi panel, switch panel ja tpm panel). Mittareista yläriviin vasemmalta lukien speed, attitude, altimeter ja MRI. Keskiriviin vasemalta lukien turn coordinator, heading indicator, vertical speed ja CDI. Alimpaan riviin kaksi ensimmäistä mahdollisesti polttoaine + joku muu (tai sitten Cessna tyyliin suorakaiteen muotoinen polttoainemittaristo), kaksi viimeisintä mittaria RPM ja manifold pressure.

Mittaristoon kiinnostaisi laittaa noitten mittareiden yhteyteen niitä säätönuppeja (rotary switch?), mutta taitaa osaaminen loppua niiden osalta kesken.... Tässä vielä suunnitelma paneelin layoutista...



Tästä se taas lähtee, paluu virtuaalitaivaille... Sen verran vielä tuosta paneelisuunnitelmasta, että tekstiksi ei tule Carenado vaan built for Carenado... 

Nikke



Transisto:
Kommentti maisemanäyttöihin liittyen. Ottaisin näytöistä jalustat pois ja laskisin muutenkin tuota hyllyä alemmas. Muuten tuossa käy niin, että maisemanäytön horisontti jää liian korkealle.
Mittaripaneelin /kojelaudan yli voisi tulla n. 60% maisemanäyttöä. Näin se toimisi luonnikkaammin. Voit vielä pelata horisontin korkeuden kanssa myös softan puolelta myöhemmin (shift + enter, shift + backspace), mutta tuossa havainnekuvassa näytöt liian korkealla.

Toinen mittasuhteisiin liittyvä juttu on sitten myös penkki ja polkimet. GA-koneen penkkihän on reilusti matalammalla kuin esim. toimistotuolin istuin.
http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction+of+the+fuselage,+September+2006+-+March++2012/1298139659-32.jpg

Tästä johtuen (esim. C172) jalkojen asento polkimille on suorempi kuin toimistojakkaralta lennettäessä. Tähän kehittäisin jonkinlaisen ratkaisun, esim. rakentaisin
polkimet pöydän alle jonkinlaisen korotetun "lattian" päälle. Esim. joku vaneriboxi minkä verhoilisi kokolattiamatolla. Koteloon saisi samalla piiloon poljinten mekaniikat,
esim. jos käytät valmista rudder-pakettia, näkyviin jää vain pelkät polkimet. Jos haluat hifistellä, osta Ebaystä aidot poljin-osat ja korvaa muoviset näillä.
Ehkä jotain tämän tapaista:
http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Construction+of+the+fuselage,+September+2006+-+March++2012/105.JPG

Setuppiisi sopisi hyvin myös moottorin tärinöitä, yms. tärähdyksiä mallintava Buttkicker-laite.

Emo selittää:
http://www.youtube.com/watch?v=ILbhBVcsC0I

Polkimien osalta kallistuisin todennäköisimmin näihin Saitekin Cessna-pedaaleihin:
http://www.youtube.com/watch?v=8LES42dKqNM

masawee:
Hei itsellä melkein täysin vastaavan lainen "TYÖ" nurkkaus ja tekeillä siihen myös cockpit.

Mietin tuota CH yoken korkeutta tuossa,Mikähän olisi oikea korkeus ? Mietin että pitäiskö pöydästä ottaa pala, Yoken kokoinen, Pois saisi hieman laskettua sitä ?

ja bedalit on tekeillä lastulevyllä jo eka koe yksilö, Saisi vain loput osat jostain(raakaaineet) ja jatkettua sitä, Puuttuu polkimien välille jokin alumiini tanko johon potikka keskelle. ja varvas jarrujen mekanikkaa miettinyt. (nyt vain laudanpalat saranoiden kanssa pystyssä tuossa)

Entä penkin oikea korkeus?

Näyttöjen korkeus? (siirrän tuon hyllyn alemmas)Nyt 495mm pöydän pinnasta.

Samoin 3 näytöllä/pc +1 näyttö/pc nettikäyttöön. Kuin voikin olla just samanlainen tuo pöytä ja projecti (Tosin itsellä alkuvaiheessa vasta 1 näyttö visuaalille ja 2 muuta mittareille) Vasen mittareille, Oikea radio+gps.
itsellä ajossa cessna 172+182+piper+joku carenado mitä en nyt muista isompi kumminkin,mitä nyt reaalimailmassakin tullut näpisteltyä.

Tsemppiä projectillesi,pistä tänne välillä miten edistyy. 

Transisto:
Parhaiten mittoja saa vierailemalla paikallisessa lentokerhossa, tms. rullamitta taskussa. Käy kerralla mittailemassa kaiken tarvittavan.

CH Yoke -pakettia en sijoittaisi sellaisenaan suoraan mittarinäytön alle, koska tästä seuraa se, että yoken yläpuolelle tulevaa mittaripaneelia (LCD-näyttö) pitää nostaa ylemmäs.
Sen sijaan pidentäisin yoken putkea niin paljon, että varsinainen yoken ohjaus & mekaniikat jäisivät kotiohjaamon taakse.
Näin mittaripaneelia (LCD-näyttö) saisi pudotettua ainakin 10 - 15cm (mikä taitaa olla tuon CH yoken korkeus).

Jotain tämän tapaista:



Tässä setupissa istuimena voisi siis toimia ihan normaali kotitalousjakkara. Poljinkotelon ja penkin korkeuden välisellä erolla saadaan jäljiteltyä oikeassa pienkoneessa matalammalla
olevaa penkkiä ilman, että koko pöytäyksikköä pitäisi pudottaa alaspäin. Jos vielä haluaa hifistellä, voisi poljinkotelon etureunaan tehdä saranoilla 90-astetta taittuvan lisälattaipalan mikä peittäisi poljinkotelon ja jakkaran välisen kolon. Näin "lattia" olisi penkkiin asti yhtenäinen ja samalla korkeudella.

Nikke72:
Hyviä kommentteja! Maisemanäyttöjä täytyy tosiaan varmasti viilata hieman alemmaksi. Ajatus pedaalien nostamisesta erillisen korokkeen avulla on myös harkitsemisen arvoinen idea, tarkoituksenani on hyödyntää olemassa olevia Saitek Pro Flight polkimia.

Yoken ajattelin kuitenkin pitää tuossa pöytätason korkeudessa kahdestakin eri syystä: 1) kotiohjaamosta on tarkoitus tehdä sen verran kevyt rakenteinen, että pöydän palauttaminen normaaliksi toimistopöydäksi onnistuu kohtuullisella vaivalla, näin ollen varsinaiseen pöytälevyyn en tee muutoksia 2) Kuten tuosta suunnitelmasta näkee 4 Saitekin paneelia vaativat tilaa myös korkeussuunnassa, joten näytön laskemisesta saatava hyöty on marginaalinen (joskin jokainen senttihän tuollaisessa projektissa vaikuttaa).

Mitä tulee projektin edistymiseen niin ongelmiin on törmätty jo alkumetreillä. Eli käytännössä ongelma on se, etten saa näkyviin uutta versiota Carenadon Cessna 182 -koneeseen. Eli teen Carenadon alla panel -kansiosta duplikaatin ja nimeän sen juoksevasti panel.3 -nimiseksi. Muokkaan siellä panel.cfg tiedostoa poistamalla tarpeettomia näkymiä. Muokkaan aircraft.cfg tiedostoa lisäämällä sinne uuden version [fltsim.9] jonka osalta paneelissa viittaus panel.3 -kansioon. Mutta ei vaan tule näkyviin uutta versiota FS9:ssä... Siitä on muutama vuosi aikaa kun tein omia repainteja FS9 koneisiin, joten olenko unohtanut jotain olennaista? Tarkoitus on siis laittaa tuon 19" monitorin päälle paperinen sapluuna ja sen avulla muokata panel.cfg:ssä halutut mittarit oikeille kohdilleen. Ajetaanko konetta muuten 3 näytön setupissa yleensä virtuaali cockpit moodissa vai 2D cockpit moodissa?

Nikke

Navigation

Up one level

Next page