Tuplaprojektorivisuaali

(1/1)

cos:
Moro,

Ajattelin toteuttaa seuraavan visuaalini kahdella (ehkä jopa kolmella) halpisprojektorilla. Googlettelemalla en löytänyt valmiita vastauksia joten kysellään täällä.

Projektorit ovat halpoja 1024*768- tai 1280*720-resoisia ilman erityisempiä geometriasäätöjä. Simuna X-Plane Linuxissa ja yhdellä PC:llä ilman pro-lisenssiä jolloin maksimi FOV on käsittääkseni 170 astetta. Käytössä on kuitenkin huone joten projektorit voi sijoittaa melko vapaasti. Lopputuloksen ei tarvitse olla ammattilaatua, vaan simu on tarkoitettu omaan harjoitteluun ja hauskanpitoon.

Saako ylipäätään kaksi projektoria sijoitettua niin, että geometriaa ei tarvitse juurikaan korjata? Toimiiko homma parhaiten täysin suoralla valkokankaalla?

Yhtenä vaihtoehtona olisi myös sijoittaa 2 kangasta huoneen kulmaan niin, että niihin projisoitaisiin "ristiin". Tällöin keskelle jäänee väkisin näkyvä sauma. Tällöin vaadittaisiin myös aika hurjaa geometriakorjausta, eikös?
Koitin etsiä Linuxille warppaus / edgeblendaussoftia, mutta en löytänyt yhtään. Onko kellään kokemusta aiheesta, tukeeko esim X.Org suoraan jonkinnäköistä blendausta? Simukone on myös muussa käytössä, joten Windowsia siihen en ala ostamaan.

Transisto:
Moro,
Linux-ympäristöstä en tajua pätkääkään, mutta kahden tykin visuaaleja on toteutettu esim. Vaasan purjelento-simu projektissa.
Käytössä siellä on Matrox Dualhead2go ja 2 kpl projektoreita. Heidän kaarevaa ruutuaan ei muistaakseni ole korjattu millään
softalla tai linsseillä:
http://www.vaasanlentokerho.fi/.component/imageGenerator.php/.component/imageGenerator.php?fileName=%2Fha%2Fhtml%2Ffocus%2Fwww%2Fvlk%2Fmedia%2F15729%2F15738.jpg

Mitä enemmän kaarevuutta visuaalikaaressa on, sitä enemmän kuva vääristyy ja vaatii korjausta.
Porissa käytössä tähän tarkoitukseen on Nthusim-ohjelmisto. Muita vastaavia softia on mm. Warpalizer:
http://www.warpalizer.com/

Kahdella tykillä ei helposti pysty tekemään maisemavisuaalia suorille pinnoille koska silloinhan visuaalikaaresta tulisi edestäpäin katsottuna
loivan V-kirjaimen mallinen. Tälläisessä tosin ei tarvittaisi vääristymien korjaamiseen ohjelmistoa koska tykkien kuvat heijastuisivat
suorille pinnoille.

Sinuna käyttäisin kahta short throw-projektoria, koska tavallisella tykillä et saa pienessä tilassa lähellekään riittävän isoa kuvaa.
Short throw-tykki sen sijaan täyttää lyhyelläkin matkalla kokonaisen seinäpinnan.
Tässä meidän ekoja testejämme vuosien takaa. Vaikka tykkien ja testikankaan välissä on yli 10m ei tavallisten tykkien kuva ole
riittävän suuri:
http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/016.JPG

Pieneenkin huoneeseen saa kahdella tykillä kaarevan visuaalin. Ei tosin 180-astetta, mutta kaareva etunäkymäkin luo jo hyvin
sitä paljon puhuttua immersiota. Warpalizer-ohjelmassa on lisäksi oletuksen edge blending, eli tykkien kuvat menevät saumattomasti
yhteen ja vähän päällekkäin. Kumpaakin rajaa himmennetään 50%. Näin saadaan saumaton jatkumo kahden tykin kuvan välillä (niin kauan kuin lamppujen valoteho säilyy samanlaisena).

Isoimmat kuvat kaarevalle visuaalille saat, kun viet tykit huoneen takareunoihin ja 'ammut' sieltä ristiin. Optimaalinen ratkaisu on tietysti käyttää kolmea tykkiä.


Navigation

Up one level