DC-9-simulaattorin jatkokäyttö

(1/8) > >>

Juhak:
Suomen Ilmailumuseo järjestää 15.10.2013 kello 18.00 alkaen keskustelutilaisuuden Douglas DC-9 -simulaattorin jatkokäytöstä.

Visio: palauttaa toukokuussa 2013 Suomen Ilmailumuseoon siirtynyt DC-9-simulaattori toimintakuntoon niin, että museo voi tarjota simulaattorilla elämyslentoja, ja simulaattori säilyy toimivana kokonaisuutena.

Suomen Ilmailumuseo aloittaa syksyn 2013 aikana selvitykset vision toteuttamisen vaatimista toimenpiteistä. Ensimmäisen askel tässä työssä on kaikille kiinnostuneille avoin keskusteltutilaisuus. Tilaisuudessa on tarkoitus ideoida ja keskustella ”aivoriihessä” erilaisista vaihtoehdoista liittyen simulaattorin jatkokäyttöön, teknisiin ratkaisuihin ja rakennusmahdollisuuksiin.

Keskustelutilaisuuteen ovat tervetulleet kaikki DC-9-simulaattorista ja sen rakentamiseen osallistumisesta kiinnostuneet. Erityisesti mukaan toivotaan henkilöitä joilla on kokemusta esimerkiksi: 

simulaattoriohjelmista (X-Plane tai Lockheed Martin Prepr3d)lentokoneavioniikasta ja -mittareista (DC-9)liikennelentokoneen sähköjärjestelmistäkoulutussimulaattoreistakotiohjaamorakentamisestavisuaalijärjestelmistäelektroniikkasuunnittelusta ja -rakentamisesta /sulautetuista järjestelmistähienomekaniikasta, mekatroniikasta, robotiikasta
Keskustelutilaisuus järjestetään Suomen Ilmailumuseossa osoitteessa Tietotie 3, 01530 Vantaa. Ennakkoilmoittautumiset ja lisätietoja sähköpostitse sim.simulaattori@gmail.com tai allekirjoittaneelle privaviestillä.

Museon psta:
Juha

Juhak:
Ja tässä ketjussa voi keskustella,heitellä ideoita, ehdotuksia yms. simulaattorin suhteen.

Askelmerkit ovat tällä hetkellä:
alkuperäinen GP4-tietokone ei ole käytettävissäalkuperäinen visuaali ei ole käytettävissäohjaamo-osa on täydellinen ja siitä ulostulevat kaapeloinnit ovat ehjätlähes kaikki mittarit ovat lentokonemittareita

vipu:
On melkoisen kova projekti pyöritettäväksi harrastepohjalla, olisiko staattinen malli silti se oikea vaihtoehto...

Nopeasti kun kartoittaa:

-Ohjainpinnat
-Mittarit
-Kaasut
-Merkkivalot
-Painonapit
-Motion

Tuossa on jo purtavaa...jos harrastepohjalta rakennetaan...

Wanhis:
Mikä on se alkuperäinen GP-4 tietokone?    Eikö sitä saa enään tulille?
Luulisi, että sillä sitä pitäisi pyörittää kun se simu on sille suunniteltu. Ei kai tuon visuaalin tarvitse olla tätäpäivää, onhan tuo elämys jo muutenkin.

Juhak:
GP4-tietokone oli tällainen:

Tuon 1960-luvun tietokonekokonaisuuden siirto, museointi, tilantarve, ylläpito, sähkönkulutus jne. teki sen säilyttämisestä mahdotonta. Visuaalin kanssa oli vähän sama juttu, alkuperäisiä kuvaputkinäyttöjä ei saa käytännössä mistään, ja simussa oli käsittääkseni kiinni vaihtelevasti toimineet viimeiset kaksi kuvaputkea. Kuvaputkia lukuunottamatta muu ohjaamo-osassa kiinni oleva (mm. peilit) visuaaliosa on tallessa.

Motionin voi jättää tässä vaiheesssa pois pohdinnoista. Toki esim. visuaaliratkaisut pitäisi suunnitella niin, että motion olisi joku päivä mahdollinen. I/O-puoli lienee helpoin osa-alue, simussahan on kaikki kytkimet yms. paikoillaan ja kaapelit tulee ulos simusta. Kaupallisia I/O-ratkaisuja löytyy pilvin pimein. Ohjaimet ovat toimineet osittain hydraulisesti, joten niille pitäisi tehdä jotain. Muuten siellä on ohjaimissa, kaasuissa jne. potikat yms. paikoilaan. En tosin ole vielä ehtinyt mittailemaan millaista rautaa esim. potikat ovat. Mittarikysymys on varmasti suurin haaste.

Juha   

Navigation

Up one level

Next page