FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.07.17, 20:40

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Austrian Airlines Vienna (LOWW) - Sharm el-Sheikh (HEISH) Aerosoft Airbus X
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Austrian Airlines Vienna (LOWW) - Sharm el-Sheikh (HEISH) Aerosoft Airbus X  (Read 1076 times)
Henri Lapinniemi
Offline Offline

Posts: 645
Date Registered: 15.01.03

Austrian Airlines Vienna (LOWW) - Sharm el-Sheikh (HEISH) Aerosoft Airbus X
« on: 24.09.13, 17:37 »

Ajattelin kokeilla ja väsätä jonkinmoista stooria tämän päivän lennolta. Risuja ja ruusuja otetaan kiitollisuudella vastaan!  Smiley

[ attachment removed / expired ]

Tervetuloa Austrian Airlines -lennolle OS9533 Vienna Schwechat (VIE) - Sharm el-Sheikh International Airport (SSH). Aikataulun mukainen lähtöaikamme on 07:30Z eli 09:30 paikallista aikaa ja perillä pitäisi olla 11:30Z paikallista aikaa 13:30. Lentokorkeutemme on aluksi FL350 ja myöhemmin teemme step climb:n pinnalle 370.

Koneenamme tänään toimii Airbus A320-214, OE-LBX ja kutsutunnuksemme on AUA9533.

Matkustajia on tänään kyydissä 153 ja koneen kokonaispaino ilman polttoainetta (ZFW) on 59859 kg ja polttoainetta matkaan tulee 13656 kg. Eli lentoonlähtöpainomme on 73405 kg.
Kokonaispainomme on reilusti yli maksimi-laskupainomme, eli jos meillä tulee tarve kääntyä takaisin lähtökentälle täytyy meidän polttaa/dumpata keroa reilusti.  Grin

Quote
Loadsheet
-------------------------------------
Total Payload                16790 kg
Dry Operating Weight      43069 kg
ZFW Actual                  59859 kg
Take Off Fuel                13656 kg
Take Off Weight Actual    73405 kg
Trip Fuel                       9573 kg
-------------------------------------

Katsotaan sitten hieman säitä:

LOWW 240550Z 30015KT 9999 FEW040 BKN047 16/09 Q1016 NOSIG

Ja ATIS lupaa lähteville kiitotietä 34. Eli kone esiin ja laskemaan:

[ attachment removed / expired ]

RWY34
Flaps CONF2 UP0.7
Flex +55°C
V1 154
VR 154
V2 157


Mahdollisen keskeytetyn lentoonlähdön jälkeen rataakin pitäisi jäädä huimat 215m jäljelle.  Wink Moottorivian sattuessa V1-nopeuden jälkeen lennämme suoraan WGM -vorrille odotukseen korkeutena 5000ft.

Rettimme näyttää tältä tuulikarttoineen. Välimerellä pitäisi alkaa sitten puhaltamaan kunnolla sivulta, joten pientä pomputtelua saattaa olla luvassa.

[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]

Seuraavaksi lennokkiimme, joka sijaitsee kylmänä portilla C34.

[ attachment removed / expired ]

Ei muuta kun systeemejä tulille!  Grin

[ attachment removed / expired ]

Sitten tulikin muutos, eli kiitotie 29 ja lähtöreitti SASA2D. Kiitotien vaihtaminen passaa meille, koska rullausmatka vähenee puolella.

Boxiin oikea kiitotie ja SID

[ attachment removed / expired ]

Maahenkilöstö otti kuvan  Tongue

[ attachment removed / expired ]

Muutama minuutti vielä... 

[ attachment removed / expired ]

Pushback tornista kuvattuna... N. 7 minuuttia aikataulusta jäljessä.

[ attachment removed / expired ]

... ja matkustamosta

[ attachment removed / expired ]

"You are cleared to disconnect and go to hand signals"

[ attachment removed / expired ]

"Flight controls check"

[ attachment removed / expired ]

Sitten on aika vilkaista rullausreittiämme. Koneessamme on sen verran painoa, että käytämme koko kiitotien pituuden hyväksemme.

[ attachment removed / expired ]

Terminaali rullaustieltä kuvattuna

[ attachment removed / expired ]

Nousukiidossa, V1 -nopeus lähestyy... Kohta ei ole enään paluuta  Roll Eyes

[ attachment removed / expired ]

SID:n mukaista tiukkaa vasenta käännöstä melkein välittömästi

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Kevyemmällä koneella steppiä FL370

[ attachment removed / expired ]

Jossain keskellä Välimerta  Grin

[ attachment removed / expired ]

Navlogin täyttöä, laiskaa sellaista!

[ attachment removed / expired ]

Afrikan mantere siintää jo edessä. Enään ei ole kauaa jäljellä.

[ attachment removed / expired ]

Kairo

[ attachment removed / expired ]

Sitten laskuvalmisteluihin. Metaria:

HESH 240900Z 03007KT CAVOK 32/15 Q1011 NOSIG Eli melkoisen lämmintä keliä luvassa!

Luvassa kiitotie 04L, MENLI:n jälkeen saatiin selvitys DCT KAPIT ja IVUTA1F

[ attachment removed / expired ]

Gulf Of Suez

[ attachment removed / expired ]

Joku vuoristo edessä

[ attachment removed / expired ]

Käännymme kohti finaalia

[ attachment removed / expired ]

Laskuasussa

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Vapautetaan 04L Charlie:stä

[ attachment removed / expired ]

Asematasolla 14 min. aikataulusta edellä. Maahenkilöstö tekee kovasti töitä että saadaan kone nopeasti lähtökuntoon paluumatkaa varten

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Vielä paperityöt lennon jälkeen  Tongue

[ attachment removed / expired ]

Kiitos jos jaksoit seurata tänne saakka!  thmbup


Jouka Ahponen
Offline Offline

Posts: 894
Date Registered: 03.07.09

Re: Austrian Airlines Vienna (LOWW) - Sharm el-Sheikh (HEISH) Aerosoft Airbus X
« Reply #1 on: 24.09.13, 17:46 »

Yllättävän realistiseksi voi mennä myös ton Aerosoftinki Airbussin kanssa. Toi plaanaus vaihe etenkin toi stooriin sitä jotain. Kuvatkin toki hienoja!  thmbup


UPL
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Austrian Airlines Vienna (LOWW) - Sharm el-Sheikh (HEISH) Aerosoft Airbus X
« Reply #2 on: 24.09.13, 17:50 »

Millä sää kattelet karttoja tolla tabilla? Ihan suoraan adobella?

Killerhangar
Henri Lapinniemi
Offline Offline

Posts: 645
Date Registered: 15.01.03

Re: Austrian Airlines Vienna (LOWW) - Sharm el-Sheikh (HEISH) Aerosoft Airbus X
« Reply #3 on: 24.09.13, 17:51 »

Millä sää kattelet karttoja tolla tabilla? Ihan suoraan adobella?

Juu, Adobella suoraan  thmbup Helpottaa hommaa kummasti!
Miko Verno
Offline Offline

Posts: 3198
Date Registered: 21.11.10

Re: Austrian Airlines Vienna (LOWW) - Sharm el-Sheikh (HEISH) Aerosoft Airbus X
« Reply #4 on: 24.09.13, 17:51 »

Quote
Ihan suoraan adobella?

Abode Grin

Kiva stoori tosiaankin! Tosin suhtkoht kotoisalta näyttää maa tuolla Sharmissa Cheesy
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Austrian Airlines Vienna (LOWW) - Sharm el-Sheikh (HEISH) Aerosoft Airbus X
« Reply #5 on: 24.09.13, 23:40 »

Juu, Adobella suoraan  thmbup Helpottaa hommaa kummasti!
Asiasta voi olla montaa mieltä. Itteä ketuttaa kun Android-Chrome ei anna suoraan selaimessa kattella karttoja. :/

Killerhangar
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Austrian Airlines Vienna (LOWW) - Sharm el-Sheikh (HEISH) Aerosoft Airbus X
« Reply #6 on: 25.09.13, 19:59 »

Hyvät kuvat sullakin. Smiley

Jos saa muutamaan asian kommentoida tässä, kun pyysit palautetta. Grin Silmään pisti turvavyön merkkivalo, joka laitetaan päälle vasta ennen moottoreiden käynnistystä. Tässä stoorissa ainakin jo alusta asti käynnissä. Sitten kategoriassa "useimmat firmat tekee näin" (ei ole tietoa miten Austrian tekee) no smoking sign on koko lennon auto-asennossa. Samaan kategoriaan menee myös strobo auto-asennossa maassa, jolloin se menee päälle, mikäli unohtuu lentoonlähdössä laittaa on-asentoon sekä TCAS RA TA-asennossa koko lennon. Ongelmaksi lähinnä TCAS:in kanssa tulee, jos se on konffittu Squawkboxin tai IvApin kanssa toimimaan yhdessä, jolloin lennonjohtajat tietenkin valittavat, kun simu ei ymmärrä olla lähettämättä maassa tutkalle infoa koneesta.

Stepatessa taas uuden pinnan syöttäminen boksiin on turhaa, sillä se siirtyy sinne automaattisesti FCU:lle uuden pinnan laittamisen ja ALT push/pullin yhteydessä. Oikea kone näyttäisi "NEW CRZ ALT-XXXXX" tekstin MCDU:lla, mutta Aerosoftiin ei sitä ole mallinnettu. Lähestymisessä myös kannattaa käyttää managed-moodissa nopeutta ellei ole jotain eristyistä syytä lentää selectedillä. Vähentää ylösvedossa työtaakkaa, kun kone hoitaa nopeudensäätelyn automaattisesti. Wink Laskun jälkeen kannattaa painaa HDG-nuppia, jotta saa trackin pois ND:lta ja FD ottaa pois.


"When we left earth it changed our world"
Henri Lapinniemi
Offline Offline

Posts: 645
Date Registered: 15.01.03

Re: Austrian Airlines Vienna (LOWW) - Sharm el-Sheikh (HEISH) Aerosoft Airbus X
« Reply #7 on: 26.09.13, 03:44 »

Hyvät kuvat sullakin. Smiley

Jos saa muutamaan asian kommentoida tässä, kun pyysit palautetta. Grin Silmään pisti turvavyön merkkivalo, joka laitetaan päälle vasta ennen moottoreiden käynnistystä. Tässä stoorissa ainakin jo alusta asti käynnissä. Sitten kategoriassa "useimmat firmat tekee näin" (ei ole tietoa miten Austrian tekee) no smoking sign on koko lennon auto-asennossa. Samaan kategoriaan menee myös strobo auto-asennossa maassa, jolloin se menee päälle, mikäli unohtuu lentoonlähdössä laittaa on-asentoon sekä TCAS RA TA-asennossa koko lennon. Ongelmaksi lähinnä TCAS:in kanssa tulee, jos se on konffittu Squawkboxin tai IvApin kanssa toimimaan yhdessä, jolloin lennonjohtajat tietenkin valittavat, kun simu ei ymmärrä olla lähettämättä maassa tutkalle infoa koneesta.

Stepatessa taas uuden pinnan syöttäminen boksiin on turhaa, sillä se siirtyy sinne automaattisesti FCU:lle uuden pinnan laittamisen ja ALT push/pullin yhteydessä. Oikea kone näyttäisi "NEW CRZ ALT-XXXXX" tekstin MCDU:lla, mutta Aerosoftiin ei sitä ole mallinnettu. Lähestymisessä myös kannattaa käyttää managed-moodissa nopeutta ellei ole jotain eristyistä syytä lentää selectedillä. Vähentää ylösvedossa työtaakkaa, kun kone hoitaa nopeudensäätelyn automaattisesti. Wink Laskun jälkeen kannattaa painaa HDG-nuppia, jotta saa trackin pois ND:lta ja FD ottaa pois.

Kiitos Santeri kommenteista!  thmbup Osan näistä ensin mainituista asioista olen tehnyt Fs2Crew:n "oppien" mukaisesti ja strobot ja TCAS:it hoitaa PNF, eli FO tässä tapauksessa. Jos lähestymisessä käyttää managed-moodia, täytyykö nopeudet syöttää MCDU:lle, vai osaako poimia itse PERF-sivulta?

Hieno harrastus tämä, aina oppii uutta!  Smiley
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Austrian Airlines Vienna (LOWW) - Sharm el-Sheikh (HEISH) Aerosoft Airbus X
« Reply #8 on: 26.09.13, 05:41 »

Se osaa laskea VLS+5kt, mutta kovempien tuulien kanssa se pitää itse vaihtaa APPR-sivulle. Lähestymisessä täytyy muustaa aktivoida APPR PHASE yleensä manuaalisesti, koska Aerosoft laskee yleensä decelin liian lähelle IAF:ia, jolloin ei enää kerkeä hidastamaan nopeutta.

Kentästä vähän riippuen ajan yleensä selected speedillä sekä vertocal speedillä pinnalta 100 alaspäin (pelkästään jo sen aerosoftin bugin takia, ettei se osaa pitää nopeutta siinä halutussa nopeudessa, vaan ajaa aina ihan alueen alarajalla), ja napautan samalla appr phasen päälle, niin ei sitten unohdu, kun sitten loppuosalla taas vaihtaa managedille nopeuden. Jos sitä ei aktivoi, niin se lyö tehot täysille ja lähtee kiihdyttelemään CDU:lle laitettuun viimeisimpään speed constraintiin, yleensä siis 250 solmuun. Grin


"When we left earth it changed our world"
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1