Bygga en cockpit, av en byrå!

(1/3) > >>

Swesim:
Hej! För ett tag sedan köpte jag en uppsättning Saitekinstrument att använda till FS9. Skaffade Switch, Multi, Radio och TPM-panelen. Jag satte dom på varandra och satte en dataskärm bakom för FS9-instrumenten, alltså PFD, EICAS osv. Bakom den fick TV:n på 32" stå.

Men jag kände att jag ville ha mera som en panel istället, istället för att ha instrumenten uppstaplat på varandra. Dock så har jag begränsat med tid och vill inte lägga ut allt för många tusen så jag fick tänka om lite och kom fram till att jag var tvungen till att bygga en panel själv. Utmaningen är att bygga något enkelt, av det jag har hemma, utan att behöva köpa dyrt material (förutom skruv, verktyg etc.).

Nere i förrådet i källaren hade jag en gammal byrå ståendes, med fyra lådor. Plockade ur alla lådor samt rälsar och gjorde byrån till ett "FS-desktop". Kom på idén att använda en utav lådorna till att göra själva panelen, kanske inte supersnyggt men det är genomförbart och i stort sett gratis.

Mätte ut och ritade upp hål för instrumentpanelerna,  sedan blev det att såga. Skivan/lådbotten är en ganska tunn skiva så jag var orolig för att den skulle spricka eller bli för svajig med så pass stora hål i sig. Dock så gick det bra, och med instrumenten på plats så blev den genast stabil och känns "fast". Panelen är väldigt lätt att plocka bort, då den endast sitter på plats tack vare TPM-panelens monteringar i bordet, dock så är den stabil!

Nedan följer några bilder på hur långt jag kommit. Som sagt inte jättesnyggt och väldigt fyrkantigt men det är fortfarande bara en idé som jag vill testa, och det blir nog lite skillnad när det är klart.

Det som jag ska göra under veckan är att klä panelen på något sätt, istället för att ha en träbotten som panel. Möjligtvis i hård papp eller något annat tåligt material, svart eller mörkgrå färg. Sedan ska instrumenten skruvas fast med skruv och mutter.

Nästa problem blir att få tag på en liten skärm att använda som instrumentdisplay, som är helt customiserad med 737 instrument. Frågan är dock, ska jag ha en liten skärm att montera på panelen eller ska jag ha en som står bakom/i lådan och skära ut hål? Det visar sig, den ska vara ovanför TPM:n i alla fall.

Ska införskaffa en BIP-panel (Backlit information panel) som ska sitta ovanför TPM:n, där min trasiga multi-panel just nu sitter, syns på bilderna.

Ovanpå panelen ska jag sätta fast svarta träskivor så det blir lite mer "panelkänsla" över det hela. Funderar även på att sätta någon slags LED-belysning på undersidan utav dessa som kan lysa upp panelen ovanifrån vid behov, utan att blända.

Få se vart detta projekt leder, men ska försöka följa planen i alla fall. Om någon kan komma på någon bra skärm-lösning så skulle det vara uppskattat. Små skärmar verkar vara lite svårt att få tag på tydligen!

Tips eller idéer är varmt välkomna!

Mvh Navid

rannug:
Vilken fin idé!
Lycka till med bygget - hoppas man får se lite mer efterhand!
Låter bra med LED-ljus.

/Gunnar

Swesim:
Idag har det hänt lite grand! Fick hem min Saitek BIP, som jag hoppas ska funka med FS9.

Min nya Backlit Information Panel!

Detta blev panelen inklädd med, kostade 70kr för ett par meter.

Panelen inklädd, instrument fastmonterade och instrumentbrädan fastspikad ovanpå!

Det som ska göras härnäst är att klä in sidorna litegrand. Väntar på paket från ClasOlsson inehållande en LED-list som ska agera panelbelysning, ska monteras under instrumentbrädan (under dom svarta plankorna ovanpå  ).

Inväntar även en 13" skärm som ska visa instrumenten, den kommer sitta på panelen ovanför BIP:en.

Mer kommer!

mikced:
Vad intressant, håll oss uppdaterade med detta projekt. Kul med folk som är innovativa.

/Mikael

andm31:
Coolt!!!

Navigation

Up one level

Next page