19.10.2013 Graubünden / Engadin

(1/3) > >>

BOAC:

Terve.
Nyt minä menin kerran Graubündeniin / Engadiniin. Se oli kyllä vain yksi gakko päivän reise ,meno-palu matkan. Eli olin melkein kokko päivää junassa. Vain St.Moritz ja Brusio:ssa olin ositain p lyhyt pois junasta.
Matka oli Zürich -Chur:iin SBB:llä ja sitten sillä Rähtischen Bahn:illa  Churista Thusis-Filisur:iin-Samedaan-St. Moritz:iin. Siellä oli 45 minuutia aika liikua/kuvaminen. Sitten toisella Junalle  Pontresiina kautta- Ospitzio Bernina-Alp Grüm-Poschiavo-Brusioon.
Ospizio Bernina oli se korkein paikka. 2`253 m ja kaikki ilman hammasrata....
Valtava määrä Siltija ja tunnelitkin oli siinä tarpessa.
Siinä juna reitissä on moni Unescon kulttuuriperintö !
Lähtin Zürichistä noin aamulla 06 30 kello ja pääsin Zürichiin taas 19 30 .
Tervetuloa sinne matkalle! Suurin osa kuvasta on kuvattu ajava junasta. Aamulla ja illalla oli laaksoissa vielä palljon varjoja.

Ehkä kylä Reichenau-Tamins . ?

Landwasser Brücke tulossa. Tosi kuuluisa ja Uneskon kulttuuriperintö ! Niin kun moni tuossa reisussa!

"    "    "

"    "    "

"    "   "

Bergün -  Lomakylä

Kylä Bever

"    "     "

Rautatieasema Celerina

Kylä Celerina . Graubündenissä / Engadinissä on myös tosi erikkoisia taloja,niitä mä on voinut liian vähän kuvatta. Harmi tosi !

Celerina.

St.Moritz....

"     "     "

"     "    "

"     "    "

"     "    "

"    "    "

"    "     "

"     "    "

Täällä vielä kartta siitä Graubünden alueelta,siitä juna reittistä Chur:ista  - Filisur Samedan-St. Moritz- Pontresina- Berina Alp Grüm-Poschiavon asti Brusio:oon. Vain hieno ennon Tiranosta,Italiasta.

BOAC:
Ja nyt se osa St.Moritz - Brusio:oon.

Celerinassa. San Gian kirkko.  = Unescon Kulttuuriperintö 

Celerina-Pontresina:aan päin...

Katse taaksepäin on vielä Celerina.

Pontresina tulossa

"   "    "

Pontresina

Piz Palü / Piz Bernina 4049 M. ü.M. ja Morteratsch Gletscher

"    "     "

"     "     "

Bernina-Diavolezza Bahn

"    "    "

Bernina Pass.

Lago Bianco Bernina Pass.

Bahnhof / Rautatieasema Bernina Ospizo. = 2253 M.

"    "    "

Bernina Pass.

Ja alas ajo Alp Grüm:iin

"    "     "

"     "     "

"    "    "

Alp Grüm

"    "    "

"   "   "

Rautatieasema Alp Grüm

Alp Grüm.

Alas ajo Poschianvo:oon 

Ja tosi alaspäin ilman hammasrata

"   "    "

Cavaglia alue.

"    "    "

"     "    "

Rautatieasema Cavaglia

Poschiavo vielä kaukana...

"    "    "

Juna ikuna läppi,sorry.

Kylä San Carlo ( Poschiavo )

Lago/järvi Poschiavo.

Miralago kylä.

Ennen Brusio

"    "    "

"    "    "

Kylä Brusio tulossa....

Brusio

Brusio rautaieasema

"  "  "

"    "    "   

Brusio

"    "    "

"     "    "

Tuo juna tuo minut taas St. Moritz:iin takaisin

Ensin täytyy vielä tuo vasta juna odottaa....

ilkkapo:
Siellähän rupeaa paikka paikoin näyttämään talvelta. Kulkeeko tuo juna sydäntalvisinkin?

BOAC:

Siellähän rupeaa paikka paikoin näyttämään talvelta. Kulkeeko tuo juna sydäntalvisinkin?

Hei Ilkka.
Jo se juna pitäisi aina aja,kesä ja talviaikakin! Paitsi jos oli kerran kova lumimyrskyt ja ukkoset jne.( ehkä väliaikaisetsi ei? )Tuo on yksi hirven tärkeä Turisti ja urheilu  ja iso aluekin! Loppupysäkki olisi se Italialainen Tirano. Ajantakia känsin Brusiossa... Siellä pääsisi myös Autolla aja,mutta junalla on tosi hieno! Sanotan aina jos jotain erikoinen tule ja missä puolella: Saksaksi ja englantikin! Ihan etälässä puhutaan Italiaa SURII OSASSA MYÖS RUMANTSCH,eli Rähtoromaniaksi.
Myös Graubündenissa / Engadinessä on täydellinen iahana maisemia. Niin kun myös Wallis.sissa ja Berner Oberlandissakin esimekkissä . Löytyy myös muilla Kantonissa vielä hienot maisemiakin! Usein niilä aluella on myös Oma rakenustyyli jne.
Terveiset Sulle Tampereelle !

Chris

P.S. Meillä oli lyhyt aika hyvin viileä ja silloin satoi korkeelle paikoila luntakin- 40 cm Hospiz Bernina on tässä reitissä,junalla se korkein paikka.= 2253 Metri. Korkein vuori oli Piz Bernina = 4049 m.

yeeman:
OoooouuuWauuu! Tulee lämpimästi mieleeni unohtumaton Interrail-taival Tirano-St Moritz vuonna 1974 (ja tietenkin ne pikkureissut ympäri Graubündenia). Sondrion ratapihalla nukutun yön jälkeen Rhätische Bahnin modernit sähköjunat maisemaikkunoineen ja alppinäkymät olivat hykerryttävä yhdistelmä! Kiitos näistä kuvista

Navigation

Up one level

Next page