FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.07.17, 18:47

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Vfr:ää TriPacerilla
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Vfr:ää TriPacerilla  (Read 803 times)
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

Vfr:ää TriPacerilla
« on: 27.10.13, 15:59 »

[ attachment removed / expired ]

Innostuinpa väsäämään ihan tavallisen perus kuvasarjan pienestä VFR-lennosta tuolla Ruotsin puolella. Kone on Abacus TriPacer. Smiley

Alkuvalmisteluja ja yhteydenotto lennonjohtoon. Tapaan käyttää apuna Vorria ja Dme:tä lähialueen ulosmeno-ilmoittautumispaikan löytämisessä, ellei kenttä ole poikkeuksellisen tuttu.

Kohta tulikin lupa nousta ilmaan, TriPacer ei paljoa kiitotietä mittaile kun se jo kohoaa siivilleen.

Nousin noin 1000 jalkaan ja kohta ryhdyin kaartamaan kohti MARK ilmoittautumispaikkaa. Hakeuduin Vor-radiaalille 351 ja seurasin Dme:n etäisyyslukemaa.

Tässä on sitten jo päästy ulos lähialueelta ja napsasin gps:n hetkeksi näkyviin josta vielä varmistuu oikea paikka. Nyt sitten jatkan paperikartan kanssa lentämistä. Gps:ään en senkummemmin ole reittiä mitenkään ohjelmoinut, siinä on vain tuo simun plaanin suora viiva jota en nyt kuitenkaan aio lentää.

Pilvet ovat melko matalalla ja sää on hieman epävakaa, saattaa tulla vielä vettä tai räntää niskaan. Maisema on syksyisen harmaa. Suunnistan lähinnä vesistöjä ja autotietä seuraillen. Koneessa on myös autopilotti mutta tälläkertaa en käytä sitä.

Jonkin ajan kuluttua edessä häämöttää lumine maasto. Täällä on tullut lunta ja edessä olevat pilvet ovat varsin uhkaavan näköisiä. Valkoisesta maastosta on vaikeampi erottaa maamerkkejä, onneksi järvet eivät vielä ole jäässä vaan erottuvat vielä selvästi.

Tuo pyörien alla näkyvä vesistö on "bygdetr. ja gögsjön" niiden takaa ryhdyn kaartamaan kohti ESNS:ää.

Tästä kuvasta näkyy Renforsin sijainti kenttään nähden. Siitä lennän sisään lähialueelle. Sain lennonjohdolta luvan tulla kiitotie  no: 28:lle.

Tässä lennetään sitten jokseenkin radiaalia 223 ja dme:n mukaan ylitetään pian sisääntulopiste. Napsautan gps:n hetkeksi päälle josta vallitseva tilanne ilmenee.

Siellähän se kenttä näkyy. Tässä olen jo kaartanut lähialueen sisällä kiitotien suuntaiseen lentoon ja ryhtynyt kelaamaan kohti 28:in alkupäätä.

Sinne mennään . . .

Näin sitä tullaan, hitaasti ja arvokkaasti!

Jonne Pitkänen

Date Registered: 02.11.12

Re: Vfr:ää TriPacerilla
« Reply #1 on: 27.10.13, 16:24 »

Hieno stoori Tyranni-Vanhikselta.  thmbup Mukava lueskella välillä ihan perus yleisilmailusta olevia tarinoita. Ja sinulta kun vielä luonnistuu tuo tarinankerrontakin.

"Live your dream, don't dream your live"
Jari Vanhatupa

« Reply #2 on: 28.10.13, 06:13 »

Hieno stoori Tyranni-Vanhikselta.  thmbup Mukava lueskella välillä ihan perus yleisilmailusta olevia tarinoita. Ja sinulta kun vielä luonnistuu tuo tarinankerrontakin.

Juu, kiitios vaan! Aikoinaan oli muuten hilkulla etten mennyt lentokoulutukseen, olikohan se lupakirja A2 josta silloin haaveilin. Myöhemmin tuli vielä ystäväpiiriin oikea lentäjä joka koitti innostaa puuhaan mutta kun ei, niin ei . . . . päätin pysyä maassa ja Flight Simulator sai luvan riittää.
 Tongue
Itseä viehättää eniten lentää simulla semmoisia lentoja jotka olisivat parhaassa tapauksessa toteutuneet oikeillakin koneilla. Eli juuri tuota tavallista Vfr-lentelyä pienkoneilla. Mittarilentokin olisi saattanut todellisuudessa toteutua joten sekin kiinnostaa.
Haave ja utopiaosastolle menee sitten sotakoneilla lentäminen, seikka mikä ei olisi todellisuudessa koskaan toteutunut mutta simulaattorilla olen kokeillut ja puuha onnistuu juuri ja juuri turvallisesti. Samoin on helikopterien kanssa.
Sensijaan matkustajakoneella lentäminen ei olisi minun kohdallani koskaan todellisuudessa toteutunut. Koulutukseni ei olisi moiseen rutistukseen millään riittänyt. Eikä puuhaa pahemmin kiinnosta yrittää simulaattorillakaan . . . tai ei nyt sanota lopullisesti mitään varmaa mutta tuskin jaksaisin ruveta lukemaan liikennelentäjäksi.

Pertti Lode

Date Registered: 12.01.03

« Reply #3 on: 28.10.13, 12:13 »

Mukava katella sun kuvia kun niitä näkee niin harvoin nykyään, ja toi Tripacer on varmaan ensikerran esittelyssä jollei mun muisti heitä voltteja,
Jari Vanhatupa

« Reply #4 on: 28.10.13, 15:08 »

. . . . ja toi Tripacer on varmaan ensikerran esittelyssä jollei mun muisti heitä voltteja,

Juu voi olla, en minäkään muista sitä nähneeni. Siksipä sen valitsinkin ja kyllä se minulle kelpaa, ihan hyvin toimii ja kelvollista kuvasarjaa silläkin saa aikaan. On minulla hyllyssä kyllä kaikki Carenadon pienkoneet ja muutkin parhaat mitä saa, ettei se siitä ole kiinni mutta ajattelin näyttää ettei kuvasarjan tekemisessä kaiken tarvitse olla aina "maailman parasta"
Itse ainakin toivoisin tänne foorumille mahdollisimman monipuolisia ja erilaisia kuvasarjoja. Vähän tuntuu siltä, että porukalta puuttuu rohkeutta tehdä näitä "tavallisia" vaatimattomampia kuvasarjoja. Pro-tason heput kyllä osaavat hommansa ja se osasto toimii hyvin, ei siinä mitään mutta enemmän harrastelijamaisuuttakin kyllä saisi olla esillä.
 Undecided

Harri Lonnqvist

Date Registered: 15.11.01

« Reply #5 on: 30.10.13, 17:20 »

Moro!

Hiton hienoja kuvia taas kerran Jari!!!

Harri

[center]"It is important to understand that the sign of the early Finnish Air Force has nothing to do with the Nazi Germany.The blue swastika was the symbol of good fortune used by the Swedish Count Eric von Rosen!"[/cente
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #6 on: 31.10.13, 10:28 »

Juuri niin. Jari, olet nähnyt paljon vaivaa tuottaaksesi meille muille iloa. Suuri kiitos siitä!

thmbup

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1