FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.05.17, 03:14

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  A321ER-toimintamenetelmät
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: A321ER-toimintamenetelmät  (Read 9522 times)
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2575
Date Registered: 04.09.07

WWW
A321ER-toimintamenetelmät
« on: 31.10.13, 15:59 »

Hei,

Kuten varmaan on tullut jo esille, Finnair on luopumassa kaikista B757-koneistaan ja ne tullaan korvaamaan Airbus A321ER-koneilla (A321-231WL), joita tätä kirjoittaessa onkin saapunut jo kaksi laivastoon (OH-LZG ja OH-LZH) ja kolme on vielä tulossa.

Erona A321ER-koneilla A321-koneisiin:
  • Istuinkonfiguraatio on Y209
  • Koneessa on IAE:n toimittamat moottorit, E/WD:lla EPR N1%:n tilalla
  • Siipiväli on 35,8m
  • Maksimilentoonlähtömassa on 93500kg ja polttoainetankkeihin mahtuu 23700kg polttoainetta. MZFM sekä MLM ovat samat kuin muillakin A321-koneilla.
  • Koneessa on lisäpolttoainetankit, joita simulaattorissa simuloidaan kasvattamalla keskitankin kokoa


A321ER-lentoja saavat lentää kaikki A32S-laivastossa palvelevat lentäjät. Poikkeuksena on kuitenkin Funchal, jonne saa lentää vasta kapteenin arvon saatuaan, sekä Helsinki-Sharjah-Goa -lento, jonne saa lentää vain MFF-kelpuutetut lentäjät (A320/A340 tai A320/A330). Lentolistat pyritään tekemään niin, ettei perämiehille tule lentoa Funchaliin. Mikäli lentolistalle on päätynyt lentoja FNC:lle on osastonjohtajan virheestä, ei sitä saa lentää. Näiden kohteiden lisäksi A321ER-koneilla liikennöidään joitain ruuhkaisimpia reittejä Euroopan liikenteessä, mutta todennäköisesti näitä ei tulla saamaan aikataulutietokantaan. Muutokset tullaan myös kirjaamaan toimintamenetelmät.pdf:n lähiaikoina.

Nykyiset A32S-lentäjät saavat alkaa lentää A321ER-lentoja heti. B757-lentäjiin tullaan olemaan yhteydessä viimeistään koneyksilön poistuessa laivastosta.


Lisäosat

Aerosoftin Airbus X A321 IAE NEO toimii pienin muutoksin tällä hetkellä parhaana A321ER:n korvikkeena. Lisäksi myös Wilcon A321:lle löytyy alempaa tarvittavat muutokset. Ilmaista lisäosaversiota ei ole vielä keretty etsiä ja muokata. Muutokset tehdään aircraft.cfg:hen, joka tulee avata muistiolla tai vastaavalla ohjelmalla ja muutoksien jälkeen tallentaa tiedosto vanhan päälle.

Muokkaa Aerosoftin A321 IAE NEO:n aircraft.cfg:hen (FSX\SimObjects\Airplanes\Aerosoft Airbus X A321 Extended IAE NEO) seuraavat muutokset:

    Korvaa [FUEL]-kohdan alla Center1-rivi:
  • Center1               = -2.55,   0.00, -0.00, 3676, 0


  • Korvaa A321:n [WEIGHT_AND_BALANCE]-kohdasta (cfg:ssa on myös A320:lle kohta) rivi:
  • max_gross_weight         = 206133

Ja Aircraft.xml:n ([Käyttäjänimi]\Documents\Aerosoft\AerosoftAirbusExtended\) </ArrayOfAircraftConf>-riviä ylemmälle riville

       <AircraftConf>
          <type>A321</type>
          <displayname>A321ER</displayname>
          
          <paxmax>209</paxmax>
          
          <!-- Set one if available, then set max value -->
          <paxpayloadposition>1;1;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadposition>
          <paxpayloadmax>16;170;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadmax>
          
          <!-- Weight of one passenger -->
          <paxweight>84</paxweight>
          
          <maxcargo>17000</maxcargo>
          <!-- Set one if available, then set max value -->
          <cargopayloadposition>0;0;1;1;0;0;0;0;0;0</cargopayloadposition>
          <cargopayloadmax>0;0;8500;8500;0;0;0;0;0;0</cargopayloadmax>
          
          <!-- Bag weight -->
          <bagweight>25</bagweight>
          
          <!-- Design weights -->
          <mtow>93500</mtow>
          <mtw>93900</mtw>
          <mlw>77800</mlw>
          <bow>46856</bow>
          <mzfw>73800</mzfw>
          <maxpayload>19900</maxpayload>
          <centertank>11221</centertank>
          <lefttank>6263</lefttank>
          <righttank>6263</righttank>
          <maxfuelonboard_kg>23747</maxfuelonboard_kg>
          <maxusablefuel_kg>23747</maxusablefuel_kg>
          <maxusablefuel_gal>6327.6</maxusablefuel_gal>
          
          <!-- CoG values -->
          <max_cog_value>40</max_cog_value>
          <min_cog_value>17</min_cog_value>
          <opt_cog_value>25</opt_cog_value>
          <cog_data>-3.76;-30.05;-4.60;6.24;-13.76</cog_data>
          
          <!-- Fuel burn values -->
          <taxi>1500</taxi>
          <climb>6000</climb>
          <descent>2000</descent>
          <holding>2900</holding>
          <contingency>900</contingency>
          <apu>130</apu>
          
          <!-- Cruize, descent & climb factors - for fine adjustments along A320 family -->
          <climb_factor>1.0</climb_factor>
          <cruize_factor>1.3</cruize_factor>
          <descent_factor>1.0</descent_factor>
          
          <!-- Values that A320 family share -->
          <climb_fuel_FL330>1900</climb_fuel_FL330>
          <climb_time_FL330>23</climb_time_FL330>
          <climb_dist_FL330>160</climb_dist_FL330>
          <descent_fuel_FL370>400</descent_fuel_FL370>
          <descent_time_FL370>17</descent_time_FL370>
          <descent_dist_FL370>100</descent_dist_FL370>
          <cruize_tas>450</cruize_tas>
          
       </AircraftConf>

Wilcon A321 IAE:ssa (FSX\SimObjects\Airplanes\feelThere PIC A321IAE tai FS2004\Aircrafts\feelThere PIC A321IAE) tehtävät muutokset ovat seuraavat:

    Korvaa [FUEL]-kohdan alla Center1-rivi:
  • Center1=      0.0,  0.0,   0.0,   3796.000000,  0.000000


  • Korvaa [WEIGHT_AND_BALANCE]-kohdasta rivi:
  • max_gross_weight=206133

Kummankin koneen omaa load manageria voi käyttää matkustajien sekä rahdin lastaamiseen normaalisti, mutta polttoaineet pitää ladata Wilcoon käsin simulaattorin fuel&payloadin kautta. Polttoainelaskelmien tekoon suositellaan käytettäväksi jotain kolmannen osapuolen tekemää laskuria. Koneet kuluttavat normaaliin tapaan polttoainetta, joten A321:lle tehdyllä profiililla voi polttoaineet laskea.

Airbus-teoriapaketin mukana tulevalla TPC-ohjelmalla ei pysty laskemaan yli 90000kg painoiselle koneelle lentoonlähtöasetusta, joten V-nopeudet voi laskea käyttämällä lentoonlähtömassana 90000 kg:a ja käyttämällä tehoasetusta TOGA:ssa. Tällä menetelmällä ei tullut ongelmia vastaan nopeuksien riittämättömyyksien suhteen testilennoilla.

Näillä ohjeilla sitten vaan viemään turisteja aurinkorannoille. Cool

Terveisin,

Santeri Lehtonen
Virtual Finnair

Lisäys: Huom! Toistaiseksi A321ER-lennot erottaa muista A321-lennoista vain istuinkonfiguraation perusteella lennon tiedoissa. Asia pyritään korjaamaan jossain vaiheessa vaihtamalla konekoodiksi 32B.
« Last Edit: 22.07.14, 23:00 by Santeri Lehtonen »


"When we left earth it changed our world"
Iiro Helminen
Offline Offline

Posts: 964
Date Registered: 04.02.10

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #1 on: 31.10.13, 22:20 »

Nämä uutiset kyllä ainakin FSX pilotin kannalta herättävät tämän firman kiinnostusta. Tuo Madeira rajoitus kaiketi tulee 05 kiitotien lähestymiskuvioista? Millä perustein tuo toinen rajoitus tulee?

ASUS P8Z68-V/GEN3 || Core i5 2500K @4,8Ghz || HyperX 1600Mhz 16Gb || ASUS GTX1070 8Gb || Corsair TX650 V2 || Corsair H100i || 120Gb SSD || 1,5 Tb HDD || FD Define R4
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2575
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #2 on: 31.10.13, 22:24 »

Tuo Madeira rajoitus kaiketi tulee 05 kiitotien lähestymiskuvioista? Millä perustein tuo toinen rajoitus tulee?
Finnairilla FNC:lle lentää vain kapteeneista kasattu ryhmä, joten sitä simuloidaan myös VFinnillä. Tarkkoja syitä en tiedä, mutta voi liittyä lähestymiskuvioihin.

EDIT. Luetaanpa kunnolla koko teksti. Grin Finskillä siis Goalle myös ko. rajoitus. Syytä ei ole kerrottu, mutta näin siellä toimitaan.
« Last Edit: 31.10.13, 22:32 by Santeri Lehtonen »


"When we left earth it changed our world"
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #3 on: 01.11.13, 10:37 »

Tämän postauksen innoittamana tuli otettua LZH alle ja sunnattua Hei Gran Canarialle  Grin Muistanko oikein, että bussissa kapteeniksi on mahdollista kouluttautua, kun tiimaa on yli 500h? Jos on, niin täytyykin olla yhteydessä osastonjohtajaan.

Voisin myös joutessani koittaa vääntää tuon A321ER paintin valmiiksi tuolle Aerosoftin versiolle niin saisi senkin puolen kuntoon.

Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2575
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #4 on: 01.11.13, 11:03 »

Tämän postauksen innoittamana tuli otettua LZH alle ja sunnattua Hei Gran Canarialle  Grin Muistanko oikein, että bussissa kapteeniksi on mahdollista kouluttautua, kun tiimaa on yli 500h? Jos on, niin täytyykin olla yhteydessä osastonjohtajaan.

Voisin myös joutessani koittaa vääntää tuon A321ER paintin valmiiksi tuolle Aerosoftin versiolle niin saisi senkin puolen kuntoon.
700h on raja A32s-kapteeniksi. OH-LZG:lle on jo repaint olemassa, olisi paintti mahdollista saada LZH-rekisterillä? Grin


"When we left earth it changed our world"
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #5 on: 01.11.13, 11:05 »

700h on raja A32s-kapteeniksi. OH-LZG:lle on jo repaint olemassa, olisi paintti mahdollista saada LZH-rekisterillä? Grin

Allright. Nojoo, onnistuuhan se LZH:kin vaikka mulla tässä on jo G melkein valmiina  Grin

E: Mistäs tuo LZG mahtaa löytyä? Nevermind
« Last Edit: 01.11.13, 11:37 by Osku Leskinen »

Jorma Tyyskä
Offline Offline

Posts: 564
Date Registered: 16.08.02

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #6 on: 01.11.13, 16:21 »

Siis tällä saa lentää vain näihin kohteisiin ?

A321ER:n reitit talvella 2013-2014:

Helsinki – Dubai eff 04OCT13
Helsinki – Las Palmas eff 27OCT13
Helsinki – Sharjah – Goa eff 12DEC13
Helsinki – Tenerife North eff 25DEC13
Helsinki – Tenerife South eff 26DEC13
Helsinki – Funchal eff 20JAN14
Helsinki – Marsa Alam eff 23JAN14
Helsinki – Fuerteventura eff 26JAN14

Vai lentää kaikkia listani lentoja myös tällä? Kuten ennenkin...

Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #7 on: 01.11.13, 16:52 »

Siis tällä saa lentää vain näihin kohteisiin ?
Vai lentää kaikkia listani lentoja myös tällä? Kuten ennenkin...

Siis nuo on noita A321ER:n erikoisempia kohteita. Kyllä sillä saa lentää ja lennetäänkin noihin ns. "normaalikohteisiin" kuten tuolla ensimmäisessä viestissä mainitaan.

Quote
Näiden kohteiden lisäksi A321ER-koneilla liikennöidään joitain ruuhkaisimpia reittejä Euroopan liikenteessä

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3243
Date Registered: 18.12.01

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #8 on: 05.11.13, 22:55 »

Voisin myös joutessani koittaa vääntää tuon A321ER paintin valmiiksi tuolle Aerosoftin versiolle niin saisi senkin puolen kuntoon.

Ei onnistuisi paintti Wilcolle?

Kiitos VF:lle näistä tärkeistä editointiohjeista ym... Vielä en ole itse päättänyt mitä Airbusryhmää lähtisi viis-seiskan jälkeen kokeilemaan, mutta toki tuo A32S/A330 kiinostaa näin lomalentojen jatkon kannalta eniten.

Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3045
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #9 on: 06.11.13, 05:11 »

Mitenkähän muuten tuo keskitankin suurentaminen, miten MCDU osaa sitten laskea performansseja sun muita?

Happy landings!

HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2575
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #10 on: 06.11.13, 09:55 »

Ei vaikuta CDU:n toimintaan mitenkään. Nopeudet jatkaa kasvamista ja koska MLM kuitenkin pysyy koneilla samoina ei aiheuta sen ihmeempiä ongelmia. Smiley


"When we left earth it changed our world"
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #11 on: 06.11.13, 13:43 »

Ei onnistuisi paintti Wilcolle?

Eipä ole itsellä wilcoa koneella, eikä siihen mallliin taida winglettejäkään olla saatavilla eli sikälimikäli olisi vähän turhaa työtä rueta vääntämään. Sivuojan Lauri on ilmeisesti tuota uudempaa ulkoasua maalaillut wilcolle, eli kannattaa varmaan ottaa häneen yhteyttä.

LZH näyttää tältä. Vielä siivessä oleva rekkari oikeaksi niin se alkais olla kondiksessa.
[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

FSX varjot näköjään vähän kummallisia näin torninäkymästä. Paintissa ei siis ole noita tumman ja vaalean alueen rajoja tuossa nokassa.
[ attachment removed / expired ]

Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3247
Date Registered: 06.12.10

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #12 on: 07.11.13, 07:12 »

http://library.avsim.net/search.php?SearchTerm=lauri+sivuoja&CatID=root&Go=Search

Sinne män. Linkistä löytyy muutkin finskin paintit wilcoille.


FSLabs Support Team
Henri Juhantila
Offline Offline

Posts: 1635
Date Registered: 18.08.09

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #13 on: 07.11.13, 14:04 »

http://library.avsim.net/search.php?SearchTerm=lauri+sivuoja&CatID=root&Go=Search

Sinne män. Linkistä löytyy muutkin finskin paintit wilcoille.

Niin siis toi uusinhan on nyt ilmeisesti A320 OH-LXD? A321 kumminkin haussa ilmeisesti eli LZH tai ZG?

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4410
Date Registered: 13.04.09

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #14 on: 07.11.13, 18:05 »

Ei taida olla Fs9:lle tehty vielä mallinnosta jossa olisi nuo sharkletit.

Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #15 on: 07.11.13, 19:32 »

Ei taida olla Fs9:lle tehty vielä mallinnosta jossa olisi nuo sharkletit.

Mun käsittääkseni ainakaan wilcolle ei ole ja silläpä tuolla aiemmin laitoinkin että käytännössä turhaa työtä olisi rueta erikseen sharklettibussia maalailemaan.

Sen verran nyt kuitenkin tuli askarreltua, että LZHn nahkat löytyy allolevasta linkistä. Olen valmiiseen painttiin muokannut vaan uudet rekkarit joten en rupea tuota tätä enempää jakamaan ilman alkuperäisten tekijöiden lupia.

KlikKlik

disclaimer: Mitään käryä ei ole ton sivuston toiminnasta, lähetin vaan filun ensimmäiseen mikä ilmaiseksi sen mahdollisti.  Grin

Jaakko Koponen
Offline Offline

Posts: 542
Date Registered: 05.03.07

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #16 on: 17.11.13, 11:47 »

Finnairilla FNC:lle lentää vain kapteeneista kasattu ryhmä, joten sitä simuloidaan myös VFinnillä. Tarkkoja syitä en tiedä, mutta voi liittyä lähestymiskuvioihin.

EDIT. Luetaanpa kunnolla koko teksti. Grin Finskillä siis Goalle myös ko. rajoitus. Syytä ei ole kerrottu, mutta näin siellä toimitaan.

Minulla oli hieno tilaisuus muutama vuosi sitten jututtaa juuri silloin eläköitymässä ollutta Finnairin B757 kipparia. Madeiralle lentääkseen ainakin koneen kapteenilla tulee olla Portugalin ilmailuviranomaisen hyväksyntä, joka ilmeiseti tietyin väliajoin tarkastuslennolla päivitetään. En muista koskiko vaatimus myös apupilottia. Sertifikaatin voimassaolossa taisi vielä olla vaatimuksia lentomääristä, joten se selittäisi Madeiran lentojen keskittämistä pienemmälle kipparijoukolle, jotta lentoja tulee riittävä määrä. Tarkastuslennot tuskin ovat ilmaisia, joten sekin varmasti saa pääkonttorin suunnittelijat miettimään asiaa.
Sami Puro
Moderator
Offline Offline

Posts: 15340
Date Registered: 03.07.01

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #17 on: 17.11.13, 17:04 »

En muista koskiko vaatimus myös apupilottia.

Miiiikä helevatun apupilotti?


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #18 on: 17.11.13, 17:18 »

Miiiikä helevatun apupilotti?
Oisko perämies? laugh

Eikö noilla ole vielä joku simulaattorikoulutus tuossa pohjalla, ennen kuin sinne Madeiralle päästetään lentämään? Jostain ainakin muistan näin kuulleeni...
Jaakko Koponen
Offline Offline

Posts: 542
Date Registered: 05.03.07

Re: A321ER-toimintamenetelmät
« Reply #19 on: 17.11.13, 18:13 »

No anteeksi, jos sotkin. Apupilotti on se henkilö ohjaamossa, joka vastaa Auxiilary Power Unitin käytöstä, tietenkin.  Embarrassed
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1