A321ER-toimintamenetelmät

(1/8) > >>

Starchild:
Hei,

Kuten varmaan on tullut jo esille, Finnair on luopumassa kaikista B757-koneistaan ja ne tullaan korvaamaan Airbus A321ER-koneilla (A321-231WL), joita tätä kirjoittaessa onkin saapunut jo kaksi laivastoon (OH-LZG ja OH-LZH) ja kolme on vielä tulossa.

Erona A321ER-koneilla A321-koneisiin:
Istuinkonfiguraatio on Y209Koneessa on IAE:n toimittamat moottorit, E/WD:lla EPR N1%:n tilallaSiipiväli on 35,8mMaksimilentoonlähtömassa on 93500kg ja polttoainetankkeihin mahtuu 23700kg polttoainetta. MZFM sekä MLM ovat samat kuin muillakin A321-koneilla.Koneessa on lisäpolttoainetankit, joita simulaattorissa simuloidaan kasvattamalla keskitankin kokoa

A321ER-lentoja saavat lentää kaikki A32S-laivastossa palvelevat lentäjät. Poikkeuksena on kuitenkin Funchal, jonne saa lentää vasta kapteenin arvon saatuaan, sekä Helsinki-Sharjah-Goa -lento, jonne saa lentää vain MFF-kelpuutetut lentäjät (A320/A340 tai A320/A330). Lentolistat pyritään tekemään niin, ettei perämiehille tule lentoa Funchaliin. Mikäli lentolistalle on päätynyt lentoja FNC:lle on osastonjohtajan virheestä, ei sitä saa lentää. Näiden kohteiden lisäksi A321ER-koneilla liikennöidään joitain ruuhkaisimpia reittejä Euroopan liikenteessä, mutta todennäköisesti näitä ei tulla saamaan aikataulutietokantaan. Muutokset tullaan myös kirjaamaan toimintamenetelmät.pdf:n lähiaikoina.

Nykyiset A32S-lentäjät saavat alkaa lentää A321ER-lentoja heti. B757-lentäjiin tullaan olemaan yhteydessä viimeistään koneyksilön poistuessa laivastosta.


Lisäosat

Aerosoftin Airbus X A321 IAE NEO toimii pienin muutoksin tällä hetkellä parhaana A321ER:n korvikkeena. Lisäksi myös Wilcon A321:lle löytyy alempaa tarvittavat muutokset. Ilmaista lisäosaversiota ei ole vielä keretty etsiä ja muokata. Muutokset tehdään aircraft.cfg:hen, joka tulee avata muistiolla tai vastaavalla ohjelmalla ja muutoksien jälkeen tallentaa tiedosto vanhan päälle.

Muokkaa Aerosoftin A321 IAE NEO:n aircraft.cfg:hen (FSX\SimObjects\Airplanes\Aerosoft Airbus X A321 Extended IAE NEO) seuraavat muutokset:

Korvaa [FUEL]-kohdan alla Center1-rivi:Center1               = -2.55,   0.00, -0.00, 3676, 0

Korvaa A321:n [WEIGHT_AND_BALANCE]-kohdasta (cfg:ssa on myös A320:lle kohta) rivi:max_gross_weight         = 206133
Ja Aircraft.xml:n ([Käyttäjänimi]\Documents\Aerosoft\AerosoftAirbusExtended\) </ArrayOfAircraftConf>-riviä ylemmälle riville

   <AircraftConf>
      <type>A321</type>
      <displayname>A321ER</displayname>
      
      <paxmax>209</paxmax>
      
      <!-- Set one if available, then set max value -->
      <paxpayloadposition>1;1;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadposition>
      <paxpayloadmax>16;170;0;0;0;0;0;0;0;0</paxpayloadmax>
      
      <!-- Weight of one passenger -->
      <paxweight>84</paxweight>
      
      <maxcargo>17000</maxcargo>
      <!-- Set one if available, then set max value -->
      <cargopayloadposition>0;0;1;1;0;0;0;0;0;0</cargopayloadposition>
      <cargopayloadmax>0;0;8500;8500;0;0;0;0;0;0</cargopayloadmax>
      
      <!-- Bag weight -->
      <bagweight>25</bagweight>
      
      <!-- Design weights -->
      <mtow>93500</mtow>
      <mtw>93900</mtw>
      <mlw>77800</mlw>
      <bow>46856</bow>
      <mzfw>73800</mzfw>
      <maxpayload>19900</maxpayload>
      <centertank>11221</centertank>
      <lefttank>6263</lefttank>
      <righttank>6263</righttank>
      <maxfuelonboard_kg>23747</maxfuelonboard_kg>
      <maxusablefuel_kg>23747</maxusablefuel_kg>
      <maxusablefuel_gal>6327.6</maxusablefuel_gal>
      
      <!-- CoG values -->
      <max_cog_value>40</max_cog_value>
      <min_cog_value>17</min_cog_value>
      <opt_cog_value>25</opt_cog_value>
      <cog_data>-3.76;-30.05;-4.60;6.24;-13.76</cog_data>
      
      <!-- Fuel burn values -->
      <taxi>1500</taxi>
      <climb>6000</climb>
      <descent>2000</descent>
      <holding>2900</holding>
      <contingency>900</contingency>
      <apu>130</apu>
      
      <!-- Cruize, descent & climb factors - for fine adjustments along A320 family -->
      <climb_factor>1.0</climb_factor>
      <cruize_factor>1.3</cruize_factor>
      <descent_factor>1.0</descent_factor>
      
      <!-- Values that A320 family share -->
      <climb_fuel_FL330>1900</climb_fuel_FL330>
      <climb_time_FL330>23</climb_time_FL330>
      <climb_dist_FL330>160</climb_dist_FL330>
      <descent_fuel_FL370>400</descent_fuel_FL370>
      <descent_time_FL370>17</descent_time_FL370>
      <descent_dist_FL370>100</descent_dist_FL370>
      <cruize_tas>450</cruize_tas>
      
   </AircraftConf>

Wilcon A321 IAE:ssa (FSX\SimObjects\Airplanes\feelThere PIC A321IAE tai FS2004\Aircrafts\feelThere PIC A321IAE) tehtävät muutokset ovat seuraavat:

Korvaa [FUEL]-kohdan alla Center1-rivi:Center1=      0.0,  0.0,   0.0,   3796.000000,  0.000000

Korvaa [WEIGHT_AND_BALANCE]-kohdasta rivi:max_gross_weight=206133
Kummankin koneen omaa load manageria voi käyttää matkustajien sekä rahdin lastaamiseen normaalisti, mutta polttoaineet pitää ladata Wilcoon käsin simulaattorin fuel&payloadin kautta. Polttoainelaskelmien tekoon suositellaan käytettäväksi jotain kolmannen osapuolen tekemää laskuria. Koneet kuluttavat normaaliin tapaan polttoainetta, joten A321:lle tehdyllä profiililla voi polttoaineet laskea.

Airbus-teoriapaketin mukana tulevalla TPC-ohjelmalla ei pysty laskemaan yli 90000kg painoiselle koneelle lentoonlähtöasetusta, joten V-nopeudet voi laskea käyttämällä lentoonlähtömassana 90000 kg:a ja käyttämällä tehoasetusta TOGA:ssa. Tällä menetelmällä ei tullut ongelmia vastaan nopeuksien riittämättömyyksien suhteen testilennoilla.

Näillä ohjeilla sitten vaan viemään turisteja aurinkorannoille.

Terveisin,

Santeri Lehtonen
Virtual Finnair

Lisäys: Huom! Toistaiseksi A321ER-lennot erottaa muista A321-lennoista vain istuinkonfiguraation perusteella lennon tiedoissa. Asia pyritään korjaamaan jossain vaiheessa vaihtamalla konekoodiksi 32B.

mato zxc:
Nämä uutiset kyllä ainakin FSX pilotin kannalta herättävät tämän firman kiinnostusta. Tuo Madeira rajoitus kaiketi tulee 05 kiitotien lähestymiskuvioista? Millä perustein tuo toinen rajoitus tulee?

Starchild:
Quote

Tuo Madeira rajoitus kaiketi tulee 05 kiitotien lähestymiskuvioista? Millä perustein tuo toinen rajoitus tulee?

Finnairilla FNC:lle lentää vain kapteeneista kasattu ryhmä, joten sitä simuloidaan myös VFinnillä. Tarkkoja syitä en tiedä, mutta voi liittyä lähestymiskuvioihin.

EDIT. Luetaanpa kunnolla koko teksti. Finskillä siis Goalle myös ko. rajoitus. Syytä ei ole kerrottu, mutta näin siellä toimitaan.

Osguu:
Tämän postauksen innoittamana tuli otettua LZH alle ja sunnattua Hei Gran Canarialle  Muistanko oikein, että bussissa kapteeniksi on mahdollista kouluttautua, kun tiimaa on yli 500h? Jos on, niin täytyykin olla yhteydessä osastonjohtajaan.

Voisin myös joutessani koittaa vääntää tuon A321ER paintin valmiiksi tuolle Aerosoftin versiolle niin saisi senkin puolen kuntoon.

Starchild:
Quote

Tämän postauksen innoittamana tuli otettua LZH alle ja sunnattua Hei Gran Canarialle  Muistanko oikein, että bussissa kapteeniksi on mahdollista kouluttautua, kun tiimaa on yli 500h? Jos on, niin täytyykin olla yhteydessä osastonjohtajaan.

Voisin myös joutessani koittaa vääntää tuon A321ER paintin valmiiksi tuolle Aerosoftin versiolle niin saisi senkin puolen kuntoon.

700h on raja A32s-kapteeniksi. OH-LZG:lle on jo repaint olemassa, olisi paintti mahdollista saada LZH-rekisterillä?

Navigation

Up one level

Next page