EFHK - LIRF

(1/1)

vanhaevinrude:
Tervetuloa Finnairin Lennolle Helsingistä Roomaan. Alkajaisiksi on syytä perehtyä hieman tulevan lennon taustatietoihin.
Konetyyppi / rekisteritunnus: DC9-40 /  OH-LNB
Matkustajia mukana: 80+ 4 Miehistön jäsentä
Gross Weight: 44620 kg
Fuel Weight: 12943 Kg
Lentoreitti: DOBAN P870 BOKSU M857 BULEP M857 PODAN UZ500 TPS UM986 PUSTA UY552 VEBAL UL196 SPL UL5 OKARA UL5 TUNAL UZ924 MOPUV
Lähtöportti: 12
Aikataulun mukainen lähtöaika: 09:30
Arvioitu lentoaika 3t 15m
Suunniteltu lentokorkeus: FL330

Astukaamme hetkeksi aikakoneeseen, ja siirrytään vuoteen 1986. Kauniina kesäkuun aamuna kellon näyttäessä 8.45, suoritan tavanomaista walk-around kierrosta koneemme ympäri, ja sillä välin lentoperämies valmistelee ohjaamoa, preflight briefing listaa seuraten.
Kelloni näyttää 8.50 kun saan suoritetuksi walk around kierroksen ja astun sisälle koneeseen, koneen ovella tapaan matkustamon esimiehen joka kertoo matkustamon olevan lähes valmis boardingin aloittamiseen.
Päästyäni paikalleni ohjaamoon, käyn perämiehen kanssa lävitse PRESTART listan, jonka mukaisesti tarkistamme mm. moottoreiden palovaroitusjärjestelmät sekä hydrauliikkapuolen. Tässä vaiheessa käynnistämme APU:n.
Jahas kello onkin jo ehtinyt 0900 kun ilmoitan matkustamohenkiläkunnalle, että voivat ilmoittaa lähtöportille boardingin aloittamisesta. Tässä vaiheessa perämies kuuntelee vielä kertaalleen viimeisimmän ATIS sanoman, joka tässä vaiheessa on GOLF sekä sen jälkeen pyytää lennollemme selvityksen; meidät selvitetään lentämään kiitotien suuntaisesti 14.000 jalkaan asti, samalla saamme lentomme tutkakoodin joka tällä kertaa on 2975.
Kello näyttää 0915 kun lastausmies käy ohjaamossa tuomassa lennon lastaus ja painotodistukset. Tässä vaiheessa vielä matkustajia virtaa tasaisesti koneeseen. Ohjaamossa olemme jo melko valmiita joten meillä on hetki aikaa myös epäviralliseen keskusteluun. Perämies kyselee minulta miten olen ollut tyytyväinen uuteen Volvooni jonka ostin jokunen kuukausi sitten, Hyvinhän se on kaikin puolin toiminut, ison auton mukavuus isossa autossa, totean. Tiedän perämiehen olevan enemmän Mersu miehiä, mutta mitäpä siitä, eri merkkejä on tarjolla juuri siksi että jokaiseen makuun löytyy se oikea. Puheenaiheeksi nousee myös kesän kuumuus ja sen vaikutukset yöuniin.
0925, matkustamon esimies käy sanomassa, että matkustajat on laskettu ja kaikki mukana, sitten menoksi vaan, tokaisen.
0925 annan kuulutuksen: cabin crew: close doors and crosscheck please
0928 Pyydän koneelle käynnistysluvan, lupa tulee heti, ja tällä kertaa perämies suorittaa käynnistyksen, minä vain seuraan tarkasti mittareista, että molemmat moottorit käynnistyvät normaalisti ja ettei missään tapauksessa pääse tapahtumaan ns. hot start vahinkoa.
0930 Pyydän koneelle työnnön sekä rullausluvan, molemmat saadaan heti. Rullaus kiitotielle 4R
0940 Olemme valmiina 4R:n odotuspaikalla, tarkistuslista käyty lävitse ja on aika pyytää nousulupa, joka tuleekin heti. Näkemiin Helsinki, parin päivän päästä taas nähdään.
0940 Nousutehot asetettu, PF:n roolissa tällä hetkellä minä.
0955 Saavutamme matkalentokorkeutemme FL330. Jo hyvän aikaa sitten olemme käyneet lävitse CLIMB tarkistuslistan ja nyt ainoa toimenpide tässä vaiheessa on tehonsäätö oikeaksi matkalentoa varten. Nyt on myös sopiva hetki kuuluttaa matkustamoon: Hyvää päivää hyvät matkustajat ja tervetuloa kotimaisten siipien matkaan, kohti Roomaa. Lentoaikamme on tänään noin kolme tuntia ja viisitoista minuuttia, ja lentosää on viimeisten sanomien mukaan varsin tasainen tänään. Korkeutemme on kolmekymmentä kolme tuhatta jalkaa, ja nopeutemme on noin kolmesataa solmua. Koneen ulkopuolella vallitsee -55 asteen pakkanen. Ohjaamon puolesta toivottelemme hyvää matkaa.
Tästä eteenpäin lento etenee lennonjohtoyksiköltä toiselle, koneen toimintaa tarkkaillessa. Mukavasti tuntuu kone kulkevan, 1500 kg tunnissa/moottori kuluu polttoainetta, ja lentonopeus noin 0,8 mach, eli minuutissa matkaa taittuu noin 8nm.
1005 Matkustamopuolen esimies tarjoilee meille ”pojille” aterian ohjaamoon. Minulle on tarjolla kanaa ja perunoita, lentoperämielle tarjotaan pekonia ja perunamuusia. Mikäs tässä on ruokaillessa, maisemakonttorin vaihtuvaa näköalaa katsellessa ja kotimaista ruokaa ruisleivän kera syödessä.
Jahas kello näyttääkin jo 1147, takana on hyvät ateriat ja kahvit ja samalla onkin jo aika ottaa yhteyttä Milanon aluejohtoon. Samalla Aluejohto ilmoittaa meille lentosään nopeasta huononemisesta, ja että Rooman kentälle on saapumassa näinä hetkinä voimakas ukkosmyrsky.
1205 Matkaa Roomaan noin 165nm, tässä vaiheessa turvavöiden ja tupakoinnin merkkivalot päälle kuulutan myös matkustamoon; Hyvät matkustajat tässä puhuu koneen kapteeni, aloitamme lähestymisvalmistelut ja tässä vaiheessa pyydän että kiinnitätte turvavyönne ja sammutatte savukkeenne. Roomassa meitä odottaa hieman heitteisä lentosää runsaine sateineen, joten voi olla että tunnette pientä turbulenssia laskeutumisen aikana. Ohjaamon puolesta toivotamme hyvää loppu matkaa ja nyt ohjataan kotimaiset siivet Italian maaperälle.
1206 Etäisyyttä Roomaan noin 158nm, tässä vaiheessa käymme ohjaamossa lävitse DESCENT tarkistuslistan. On parempi toimia hieman etuajassa näiden asioiden kanssa. Turvallisuudesta ei voida puhua jos kone on lentäjää edellä. Tutustumme myös jo hieman kentän karttoihin, ja käymme hieman läpi laskeutumis proseduuria, koska edessä on ukkosmyrsky, niin kaikki valmistelut on syytä tehdä hyvissä ajoin ilman kiirettä, että sitten on aikaa ja mahdollisuuksia keskittyä täydellisesti lentämiseen myrskyn lävitse mentäessä. Minä toimin myös laskeutumisen ja lähestymisen aikana pf:n roolissa.
Tässä vaiheessa laskemme koneelle myös laskeutumisnopeudet, sekä päätän että käytämme laskusiivekkeitä 25 astetta finaalissa. Perustelen ratkaisuni sillä, että myrskyn aikana konetta on helpompi hallitta pienemmillä siivekkeillä koska käytössä silloin suurempi lähestymisnopeus, ja samalla koneen GA kyky on parempi. Laskeutumisnopeudet perustuvat 35000kg laskeutumispainoon. Nopeudet siis: 139 ja 123 solmua.
1212 Yhteys Rooman aluejohtoon, josta saamme viimeisimmät tiedot ukkosmyrskystä
1215 Lupa laskeutua korkeudelle FL210
1221 Saamme selvityksen kiitotielle 16L, ja samalla otamme ohjaussuunnaksi 115astetta
1228 Olemme laskeutumassa 2500 jalkaan, meillä on yhteys Rooman torniin. Tässä vaiheessa käymme läpi APPROACH listan.
1245 Pysähdymme portille. APU turbiini käyntiin, moottorit sammuksiin ja tsekkauslista käteen. Samalla turvavyön merkkivalo otetaan pois päältä.
 Polttoainetta käytimme matkan aikana 9643kg.
Kiitoksia kaikille jotka olitte mukana 

Ja loppuun kuvia lennolta



















































AxuMies99:
Hieno stoori! DC-9 on mielestäni hieno kone vaikken siitä paljoa tiedä. kenenkäs tekemä DC-9 sulla oli?

AmiGo98:
Vähintäänkin mielenkiintoinen SSR-koodi.

Wanhis:
Quote

Astukaamme hetkeksi aikakoneeseen, ja siirrytään vuoteen 1986.

Aivan . . . tämä on se juttu mikä on mahdollista tehdä lentosimulaattorissa!  Virtuaalisella aikakoneella vaan halutulle vuosikymmenelle ja sitten vaan lentämään mieleisellä koneela. Hieno juttu, että näkee pitkästä aikaa kuvankaappauksissa lennettävän DC-9:llä. Hyvät kuvat ja tekstiäkin sinulta näyttää syntyvän kuin tyhjää vaan. Mielenkiintoinen selostus lennon eri vaiheista.

Toivottavasti kuvasarjasi innostaa muitakin matkustajakoneilla lentäviä tarttumaan välillä tälläisten museokoneiden ohjaimiin.
Ai, ai mitä helmiä niitä onkaan . . Caravelle, Tri-Star, Vickers Vc-10, venäläiset koneet ja monet, monet muut. Aikakoneella vaan 70-luvulle ja siinä se . . .
 

Navigation

Up one level