FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.05.17, 17:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  180° visuaali käytännössä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: 180° visuaali käytännössä  (Read 931 times)
Mikko Lindström
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 21.02.05

180° visuaali käytännössä
« on: 01.11.13, 10:10 »

Suunnittelupöydällä eräs Roll Eyes projekti ja tällä hetkellä mietinnässä visuaalin osuus. Yhtäkään palikkaa ei tähän vielä tehdä fyysisesti ennenkuin kaikki on tarkasti mallinnettu ja testattu piirrustuspöydällä. Täällä kun on noita kaarevien visuaalien tekijöitä jo niin kysytään guruilta vähän neuvoa:

  • miten määrittää optimikoko visuaalikaarta varten? Tällä hetkellä mallinettu 2,5m radiuksella
  • tykkien asettelu, ristiin, päällekkäin vai mikä on optimitapa linjata tykit vääristymien minimoimiseksi

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Tällä hetkellä visuaali kattaa ensimmäisistä sivuikkunoista näkyvät alueet mutta kun tarkemmat tykkien sijannit saadaan määritettyä niin nähdään voiko nokkaa hilata lähemmäs screeniä jolloin näkee pitemmälle "takavasemmalle".

[ attachment removed / expired ]

Monessa paikassa näkynyt noita ristiin laitettuja tykkejä tähän tapaan. Onko tämä se paras tapa vai onko parempi lyödä tykit rinnakkain siten ettei valonsäteet "törmää" matkalla?

[ attachment removed / expired ]

- Mikko


« Last Edit: 02.11.13, 09:58 by Mikko Lindström »

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: 180° visuaali käytännössä
« Reply #1 on: 04.11.13, 12:22 »

Moi,

Alla Porin visuaalikaaren elementin mitat (yhteensä 8 kpl):
[ attachment removed / expired ]

Oman käsitykseni mukaan parhaimman tuloksen kaarevalla visuaalilla saa, kun sivutykit ampuvat mahdollisimman etäältä ristiin.
Näin ainakin Porissa, SIO:lla ja Patrialla:

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Frasca käyttää normaalien videotykkien edessä optista linssiä millä suurennetaan kuva kaarelle. Lisäksi Frascan kaari on tehty lasikuituelementeistä joissa on myös n. 20cm syvyyssuuntaista kaarevuutta.
Patrian visuaali on tehty metallirunkoon kiinnitetystä kankaasta ja siinä ei ole syvyyssuuntaista kallistusta, kuten ei myöskään Porin Cessna-simulla.
Videotykkien edessä kaupallisissa simuissa käytetyt linssit voi korvata short throw -projektoreilla. Nämä ampuvat lyhyeltä matkalta riittävän ison kuvan. Tavallisen tykin kanssa ongelmaksi tulee tykin pitkä
heittomatka riittävän ison kuvan aikaansaamiseksi. Tästä syystä short throw tykki on käytännössä pakollinen.

Kuvissa tykkien edessä näkyvät maskilevyt himmentävät tykkien kuvien rajoja ja niillä saadaan myös tarkkaan rajattua minkälaisen alueen visuaalikaaresta kukin tykki näyttää. Saman saa tehtyä esim. Warpalizer tai Nthusim -ohjelmilla. Näillä saa softalla korjattua kaarevan kuvan vääristymät ja molemmissa ohjelmissa on myös tykkien rajojen reunapehmennys millä tykkien kuvasta saadaan yhtenäinen, ilman rajoja.
Kuvien haalistumista tai kuvanlaadun huononempista en ole havainnut vaikka sivukuvat ammutaankin ristiin.
« Last Edit: 04.11.13, 13:24 by O-P Pietila »
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1