Hong Kongista Lontooseen B777:llä

(1/2) > >>

Joona:
Loman päättymisen kunniaksi on tarkoitus paukutella vielä yksi pidempi siivu. Tänään tiedossa on Cathayn vuoro 257 Hong Kongista Lontooseen Boeing 777:llä. Aikataulun mukainen lähtöaika on klo 9:50 (0150Z) aamulla paikallista aikaa ja tulo Lontooseen klo 15:00 (1500Z) paikallista aikaa. Kone on lastattu lähestulkoon maksimiin asti jääden n. 900kg vajaaksi MZFW:stä. Polttoainetta lasketaan mukaan ~105 tonnia. Tämä antaa kokonaispainoksi 313 tonnia eli aika painavana lähdetään liikkeelle. Ilmaan päästyä lennetään hetken matkaa länteen ja kaarretaan sitten kohti pohjoista aina Kiinan halki Mongolian rajalle, jossa kaarretaan taas länteen päin, ylitetään Mongolia, Venäjä ja Tallinnan eteläpuolelta jatketaan Pohjois-Saksaan ja Alankomaiden ylle, josta aikanaan aloitetaan liuku Lontooseen. Reittinä moinen näyttää tältä:

Quote

BEKO3C BEKOL A461 YIN G586 QP B330 SJG/K0936S0980 B330
YBL/K0899S1010 B330 MORIT/K0886S1060 B330 NIGOR/K0890F340 B928 AMRAD
A489 ABESA A487 BABUK B236 OL A305 TINRI A300 MANEB G358 AR/K0873F360
G358 GIMUN B210 SU R30 SPB B141 RANVA/N0480F360 P863 DEREX/N0479F380
P863 KOTAM L990 MARIP Z701 GOBOT UZ701 GORLO UL980 LOGAN WEAL1E

Sää reitillä suurimmaksi osaksi melko pilvinen ja turbulenssiakin on odotettavissa. Vastatuulta keskimäärin n. 40 solmun verran. Nousu tapahtuu kiitotieltä 07L BEKOL3C lähtöreittiä noudattaen. Arvioitu lentoaika n. 12 tuntia 30 minuuttia.


Lentoreitti kartalla punaisella viivalla.


Sama tarkemmalla kartalla.



Polttoaine- ja painotuloste



Pirssi, tuttu ja turvallinen B777-200LR, löytyy portilta N22.



Palotesti käynnissä sekä ADIRU kohdistumassa.



Reitti on helppo valita listasta ja ladata FMC:hen.



Performanssitiedot.



Valmistaudutaan lähtöön, konffitaan kattopaneeli. Kytketään hydrauliikka, polttoainepumput, turvavyön merkkivalo sekä packit.



Before start checklist complete. Nousussa V1 166, Vr 175 ja V2 177. En tässä vaiheessa huomannut PMDG:n bugia eli jos PERF INIT sivulle on käsin syötetty polttoainemäärä ja sen jälkeen FUEL-sivulta (fs actions menun kautta) asettaa pa-määrän kohdalleen, lisätään sen ja FMC:lle kerrotun määrän erotus FMC:hen. Tästä syystä tässä näyttää kokonaispainoksi 378tn. Huomasin vasta ilmassa nousun jälkeen



Työnnetään portilta ja käynistellään moottorit.



Valmiina rullaamaan.



Rullataan B A1 odotukseen 07L.



Suomalaisittain tuttu paikka



Nokkaa varovasti ylöspäin ja potkaistaan pallo pois alta..



Kaarrellaan lähtöreitillä. Massan tuntu on huomattava.



Hong Kong



Raketti ei näillä massoilla ole enää raketti Alkuun noustaan pinnalle 9800M (FL322). Gobin autiomaan yllä kiivetään pinnalle 10100M (FL331) ja Venäjän rajalla pinnalle 340..






Steppi FL340.



Keskitanki tyhjä. Kytketään keskitankin polttoainepumput yksitellen pois ja varmistetaan, jotta imu siirtyy siipitankkeihin.



Neuvostoliitossa on jo talvi



Melko pilvistä tuntuu olevan.



Näytöllä näkyy jotain...



Tässä vaiheessa yleensä alkaa tulla se voittajafiilis



Jaha, jarruissa vikaa..



DESCENT CHECKLIST COMPLETE. Lontooseen tullaan WEALD1E tuloreittiä pitkin suoraan ILS-lähestymiseen 27R. Ratkaisukorkeus 262ft baro ja laipalla 30 Vref 137kts, johon A/T päällä lisätään 5 solmua sekä tuulikomponenttia. Tuuli Lontoossa on suunnasta 230 23 solmua.



Kohta kaaaretaan kiitotielle päin..



Lontoota.



Edelleen.



Piina on silkkiä vaille valmista...



Rullaillaan T3:een kaverin viereen.



Ja siihen on hyvä päättää! 12 tuntia 34 minuuttia noususta ja portilla klo 14:49 11 minuuttia aikataulusta etuajassa.

pho201:
Hieno kertomus! 

Yhden pienen virheen kyllä huomasin. Neuvostoliitossa on ollut ikuinen kesä jo pitemmän aikaa. Sehän on routarajan alapuolella ja pari metriä multaa päällä.

Pade:
Hyvät kuvat ja stoori Joonalta kuten aina 

kummis:
Meinasin ehtiä kehua ensimmäisenä, mutta Pekka olikin nopein.

Huomasin itsekin tuon olemattoman valtion nimen, joka vilahti yhdessä kuvatekstissä.

Erinomainen juttu, Joona!

yES

Ilves:
Heippa Joona!
Kun katselin noita sinun kuviasi ja luin textiä, niin heräsi kysymys: Oletko ammatiltasi ansiolentäjä?

Navigation

Up one level

Next page