Uskomattoman hienosti tehty B 737-simulaattori!

(1/2) > >>

kummis:
Kävin eilen Kirkkonummella tutustumassa Jouni Laulajaisen itse rakentamaan B 737-800- simulaattoriin. Simulaattori on rakennettu hänen autotalliinsa viisivuotisena projektina. Työtunteja lienee kulunut tuhansia, sillä Jouni on tehnyt lähes kaiken itse. Simu on todella hieno kopio B 737:n ohjaamon etuosasta mukaan lukien kapteenin ja perämiehen penkit. Maisema näkyy ohjaamosta erittäin luonnollisena, koska kolme videotykkiä levittävät maiseman lähes 180 asteen kuvana kaarevalle pinnalle.

Simua ohjaa neljä pöytätietokonetta. Erityisen aidoilta tuntuivat ohjaamon paneelit mukaan lukien yläpaneeli. Moottorinsäätökonsoli ansaitsee erityismaininnan. Simussa käytännöllisesti katsoen kaikki vivut, mittarit, radiot ym. toimivat kuten esikuvassaan.

Lentomalli Jounin simussa on IFlyn maksullinen B 737 ja simulaattorina toimii FSX. EFHK:n kenttä oli maksullinen (en muista mikä) ja Suomen maisemaksi oli asennettu FinnlandX ja kaikki photosceneryt.

Suoritimme koelennon EFHK:lta Poriin ja takaisin. Jouni toimi kapteenina ja minä perämiehenä menomatkalla ja takaisin olin itse lentovuorossa, Jounin ollessa edelleen kapteeni ja "minun avustajani". Jouni suoritti kaikki lennonvalmistelut ja zekkaamiset ammattimaiseen tapaan kuten myös reitin suunnittelun ja syötön lentotietokoneeseen. Sitten ilmaan Jounin ohjaamana radalta 22R, vakionousu 4000 ja sitten 20000 jalkaan, hieman matkalentoa ja laskeutuminen Poriin ILS:n avulla. Tunnelma oli erittäin realistinen vaikka simussa ei ole liikemallinnusta. Itse kun lensin takaisin Helsinkiin, kiinnitti huomioita ohjaussauvan pitkät liikkeet verrattuna kotona olevaan joystickiin. Oma laskeutumiseni kyllä onnistui, mutta B 737 ensin hieman pomppasi Jounin sanontaa käyttäen "hylylle".

Tutustuminen simuun ja lento sillä oli minulle jälleen uskomattoman hieno kokemus. Mielestäni on todella kunnioitettavaa, että Jouni Laulajainen on viitsinyt nähdä todella paljon vaivaa valmistaessaan itselleen tämän simulaattorin.

Ohessa on muutamia kuvia simusta ja koelennoltamme.

yES

Pade:
Mikäli yhtään on enemmän kuvia niin laita ihmeessä, näitä on aivan liian vähän 

Wanhis:
Hieno on ohjaamo, oikein hieno . . . Lisää kuvia, olen samaa mieltä. Itseasiassa tuli mieleen semmoinen juttu ja luulen, että moni muukin olisi samaa mieltä, nimittäin että . . . Näiden kotiohjaamoiden omistajat voisivat tehdä "kuvasarjoja" lennoistaan ja pistää kuvasarjan tänne kuvankaappauksiin samoin kuin nämä "normaali simuilijoidenkin" kuvasarjat ovat.
Olisiko hieman pro juttu? No olisi kyllä. Siinähän voisi näkyä mukana myös itse pilottiakin ym. mikä olisi erikoista ja varsin aidon näköistä.
Eikös näitä tämäntasoisia ohjaamoja ole suomessa muutamia? Ei muuta kuin kuvasarjaa vaan kehiin tyyliin: "Kuvasarja kotiohjaamolla EFPO-EFVA"

kummis:
Voisin laittaakin, mutta muut kuvat ovat lähes kaikki laadultaan sen verran heikkoja etten viitsi panna niitä tänne. Katson kuitenkin, jos joku kuva vielä voisi kelvata FSNordicciin.

yES

kummis:
Tässä muutama lisäkuva Jouni Laulajaisen simulaattorista yleisön pyynnöstä, vaikka kuvien laatu onkin "vaihtelevaa".

Elektroniikkaa koneen nokan sisältä

Kolme tykkiä muodostavat maiseman kaarevalle screenille

Hienoa käsityötä nämä paneelit ja säätimet

Kapteenin työtilaa

Kaarrossa kohti pohjoista

Jouni kipparoimassa meitä Poria kohti

yES

Navigation

Up one level

Next page