LOWI - EFHK

(1/1)

vanhaevinrude:
Tervetuloa Finnairin lennolle Innsbrucktista Helsinkiin
Alkuun voisimme hieman perehtyä niihin numeroihin ja faktoihin, joiden pohjalta lento tullaan lentämään.
Operoi: Finnair
Konetyyppi / Rekisteritunnus: DC8 / OH-LFZ
Kutsutunnus: FIN557
Matkustajia mukana: 90
Miehistöä: 3+4
Lähtöaika paikallista aikaa: 10.00
Gross Weight: 128245 kg
Fuel Weight: 54904 kg
Suunniteltu matkalentokorkeus: FL330
Airport elevation: 1907 ft
Lentoreitti: KOGOL UM726 MAH UL132 BODLA L132 DEMUR N746 ALAMI PEXEN
Kokonaislentomatka: 961 nm
1.   Varalaskupaikka EFTU
2.   Varalaskupaikka EFTP
Voimassa oleviin NOTAM tiedotteisiin on tutustuttu

Kelloni näyttää 0910 kun suoritan walk-around kierrosta hennossa lumisateessa, parkissa kiiltelevän DC8 koneemme ympäri. Varsin hyvältähän kaikki näyttää..siivekekkeet, luukut..renkaat..laskutelineet, jotenka mitäs tässä viivyttelemään, astutaan sisälle koneeseen vain. Astun sisälle koneeseen takaoven kautta, koska samalla voin luoda silmäyksen matkustamon tilanteeseen. Matkustamohenkilökunta valmistelee kiireisenä matkustamoa valmiiksi, ja osa heistä asettelee aterialaatikoita oikeille paikoilleen. ” Juu huomenta vaan, Hörkkö, koneen kapteeni”  kättelen matkustamon esimiehen. Hyvän ruuan ystävänä en malta olla kysymättä, että mitähän ateriaa minulle tänään tarjoillaan, ” no sitä sinun suosikkia, pekonia ja muusia” kuuluu iloinen ääni koneen takaosasta. Noniin, voiko päivä paremmin enää alkaa. Astun sisälle ohjaamoon ja laitan kädessä olleeni lakkini naulaan, lentoperämies ja flight engineer jo ovatkin valmiina. He ovat jo hyvän aikaa sitten pyytäneet koneemme yhdistettäväksi maavirtaan. Päästyäni paikalleni istumaan, lentoperämies muistuttaa minua, että koneen lokikirjassa on merkintä, joka koskee tänä aamuna suoritettua pientä huoltotyötä. Työ on merkkilampun vaihtaminen konsoliin, jossa palaa kolme vihreää valoa merkkinä laskutelineiden lukittumisesta. Muita ajankohtaisia merkintöjä lokikirjassa ei ole. Tässä vaiheessa ehdotan, että käymme lävitse BEFORE START tarkistuslistan.
0925 Matkustamon esimies käy ohjaamossa ilmoittamassa, että matkustamo on valmiina boarding:n aloittamiseen. Sopii myös ohjaamon puolesta, ja siis annan luvan alkaa ottamaan matkustajia sisään. Tässä vaiheessa lentoperämies kuuntelee viimeisimmän ATIS tiedotuksen, josta selviää mm että lämpötila on -3, kastepiste -8 ja tuuli lähes olematonta. Käytössä on kiitotie 08, ja tiedotuksen tunnus oli siis TANGO.
0930 Ohjaamon puolella olemme melkoisen valmiita. Selvityshän meillä jo onkin, mutta tässä vaiheessa emme voi vielä pyytää käynnistys yms lupia.
0935 Lastausesimies käy ohjaamossa tuomassa meille koneen lastaus ja tankkaustiedot, jotka nimikirjoituksellani hyväksyn. Kaikki näyttää olevan lukujen mukaan juuri niin miten lentosuunnitelmassa on ajateltu.
0940 Meillä on pieni hetki aikaa epäviralliseen keskusteluun. Kyselen lentoperämieheltä, että miten hän on viihtynyt yhtiössämme, hänhän on aika uusi tulokas. Minulla on DC8 koneen lentämisestä 6 vuoden kokemus, mutta perämies on ollut näissä töissä vasta kaksi kuukautta. Rohkaisen häntä kyselemään aina, jos on jotain kysyttävää operoimisestani tai jostain muusta. Lennon flight engineer kuuluu sitten jo kokeneeseen joukkoon, hänet olen tuntenut jo kolmisen vuotta.
0948 Matkustamon esimies käy ohjaamossa ilmoittamassa, että kaikki 90 matkustajaa ovat koneessa. Kiitoksia, sitten menoksi vain, totean. Nyt annan kuulutuksen:  cabin crew please close door and cross check
0949 Pyydän radiolla luvat käynnistykseen sekä työntöön ja rullaukseen. Luvat tulevat heti.
0950 START CHECKLIST please.
0953 AFTER START CHEKLIST please
0955 Koneemme irtoaa parkista traktorin työntämänä.
0958 TAXI CHECKLIST please
1000 Aloitamme rullauksen kohti kiitotietä 08, ALFAN kautta.
1005 Olemme valmiina kiitotien 08 odotuspaikalla. Tässä vaiheessa pyydän BEFORE TAKEOFF tarkistuslistan. Kun tarkistuslista on käyty lävitse, pyydän meille luvan lentoonlähtöön. Lupa tulee heti.
1010 CLIMB CHECKLIST please
1025 Saavutamme matkalentokorkeutemme FL330. Tästä eteenpäin lento eteen lennonjohtoyksiköltä toiselle, koneen toimintaa tarkkaillessa.
1035 Ruokatarjoilu ohjaamoon alkaa. Kyllä näitä maisemia kelpaa katsella ja syödä samalla omaa suosikki ruokaa. Mukavasti tuntuu tämä DC8 kulkevan. Toistaiseksi kaikki sujunut erittäin hyvin. Tässä vaiheessa etäisyys Helsinkiin noin 810 nm.
1040 Ilmanopeus noin 445 solmua / 0,78 mach. Polttoaineen kulutus noin 7200kg/tunti ja pakokaasujen lämpötila hieman alle 400 astetta.
1150 Takana on hyvät ateriat sekä kahvitarjoilut ja onkin jo aika alkaa hieman valmistautumaan lähestymään Helsinkiin. Matkaa on tosin vielä noin 190nm mutta tässä vaiheessa on hyvä alkaa kiireettömästi valmistautumaan pikkuhiljaa.
1156 Kytken turvavyön ja tupakoinnin merkkivalot päälle ja kuulutan: Hyvät matkustajat tässä puhuu koneen kapteeni, aloitamme lähestymisvalmistelut Helsinkiin, ja pyydän, että tässä vaiheessa sammutatte savukkeenne ja kiinnitätte istuinvyönne, toivottavasti matkanne on ollut miellyttävä ja olette tunteneet olonne kotoisaksi sinivalkoisilla siivillä.
1157 Etäisyys Helsinkiin noin 145 nm. Tässä vaiheessa käymme jo lävitse ohjaamossa DESCENT tarkistuslistan.
1203 lupa laskeutua FL270. Etäisyys Helsinkiin noin 98nm.
1208 Käymme lävitse APPROACH tarkistuslistan. Etäisyys Helsinkiin noin 59nm. Samalla olemme laskeutumassa 17.000 jalkaan.
1218 Etäisyys Helsinkiin noin 18 nm ja tässä vaiheessa käymme lävitse BEFORE LANDING tarkistuslistan. Meillähän on selvitys ILS lähestymiseen kiitotielle 22L.
1234 Laskeutumislupa kiitotielle 22L
1240 Pysähdymme portille 30. Hyvän aikaa sitten kävimme AFTER LANDING tarkistuslistan lävitse. Nyt on PARKING tarkistuslistan aika. Turvavyön merkkivalot pois päältä, Kiitoksia kun olitte mukana.










































Pade:
Ihan mukavat kuvat, mutta tuota tarinaa voisi vähän jakaa kuvateksteihin kun on melko vaikeaa pysyä perässä kun on ensin tarina ja sitten kuvat.

LekaP:
Hyvä tarina. Sinulla on kyllä hyvät stoorit. Noilla pienillä yksityiskohdilla tarina tuntuu tulevan viellä uskottavammaksi.
Yhdyn Patricin kommentiin tekstin jaosta.

Lisää näitä historiikkitarinoita 

AxuMies99:
Kenen tekemä toi DC-8?

zetair:
Kiitokset nostalgiasta

Tässä vuosi 1981, ja LFR. Ready to go from RHO to HEL....



T: Mika.

PS: Pahoittelen kuvanlaatua.

Navigation

Up one level