LSZH - EFHK

(1/1)

vanhaevinrude:
”Tervetuloa Finnairin DC9 koneeseen. Tämän koneen sinivalkoisessa matkustamossa tunnette varmasti olonne kotoisaksi. Tehdäksemme Teidän matkastanne miellyttävän, olemme rajoittaneet matkustajien lukumäärän sataan. Tehokkaat moottorit työntävät Teidät taivaalle vaivattomasti, ja korkealla pilvien yläpuolella nautitte varmasti viikottain vaihtuvasta menusta sekä hyvästä palvelusta. Olette kaikki sydämellisesti tervetulleita mukaan yhteiselle sinivalkoiselle lennolle.”

Elämme heinäkuun ensimmäisen päivän iltaa vuonna 1986 kun suoritan walk around kierrosta DC9-40 koneemme ympäri Zurichin lentokentällä. Päivä on ollut varsin helteinen ja lämpötila kävi päivän aikana 25 asteen paremmalla puolella, mutta nyt iltaa kohden lämpötila on laskenut hieman tutumpiin lukemiin, ja on tällä hetkellä noin 18c. Hyvässä kunnossa näyttää koneemme kaikin puolin olevan, tarkistuskohteitahan ovat mm: laskutelineet, renkaat, luukut, valolaitteet, siivekkeet yms. Ei tässä näytä mitään erikoista olevan, kierrokseni aikana maahenkilökunta liittää koneemme maavirtaan. Mitäs tässä sitten viivyttelemään, astutaan sisään tähän komeaan teräslintuun. Matkustamon puolella lentoemännät jo valmistelevat matkustamoa, asettavat ruokalaatikot omille paikoilleen ja tarkistavat muutenkin matkustamoa. Tervehdin matkustamon esimiestä ennen astumista ohjaamon puolelle. Astun ohjaamoon jossa lentoperämies onkin jo ehtinyt käymään lävitse POWER ON tarkistuslistan mukaiset kohteet. Totean hänelle, että preflight inspection sekä walk around ovat suoritettu ja mitään erikoista en huomannut. Tässä vaiheessa käymme läpi Receiving tarkistuslistan, jonka ensimmäisenä kohteena tulee eteen lokikirja, mitään ajankohtaisia tai huomiota vaativia merkintöjä ei näytä olevan, ja listan luku jatkuu. Kelloni näyttää 2020 kun saamme listan luetuksi. Varsinainen lähtöaikammehan on 2100, joten olemme aivan aikataulussa valmistelujen suhteen.










2030 Matkustamon esimies ilmoittaa meille, että heidän puolestaan voidaan aloittaa boarding, sopii myös ohjaamon puolesta, eli annan siis luvan alkaa ottamaan matkustajia sisään.
2040 Maahenkilökunnan edustaja käy ohjaamossa tuomassa koneen lastaus ja rahtikirjat. Näyttää olevan painot juuri niin miten olimme ajatelleet ja laskeneet lennon suunnitteluvaiheessa. Koneen gross weight on tänään laskennallisesti 44.000 kg. Nousussa käytämme flapseja 5 astetta, ja lentoonlähtönopeudet tällä konfiguraatiolla ovat: V1: 133 Vr: 137 V2: 145. Flapsit sisään nopeudella 151. Slatsit sisään nopeudella 176. CLEAN konfiguraatio nopeudella 201. Koneen laskennallinen laskeutumispaino (gross weight määränpäässä) on 36544kg, mutta tämän tietenkin tarkistamme lennon loppuvaiheessa jotta voimme katsoa taulukoista oikeat lähestymisnopeudet. Joka tapauksessa olen ajatellut suorittaa lähestymisen flpas 25 astetta – asetuksella. Ja koska Helsingin päässä kiitotien pituus on varsin riittävä, eikä keli ole jäätävä, ja siis kentän kitkakerroin on hyvä, niin voimme ottaa polttoainetankit täyteen täällä Zurichin lentoasemalla. Polttoaine kun on täällä hieman halvempaa kuin Suomessa. Suurempi paino siis merkitsee pidempää jarrutusmatkaa, mutta kuten todettu, olosuhteet ovat hyvät, niin ei haittaa.  Tässä vaiheessa keskustellemme ohjaamossa myös työkuorman jakamisesta ja päätämme, että minä vastaan rullaamisesta sekä laskeutumisesta, perämiehen tehtävä tänään on suorittaa lentoonlähtö. Käynnistämisvastuu on minulla myös.
2050 Matkustamopuolen esimies ilmoittaa meille sisäpuhelimella, että kaikki 100 matkustajaa ovat mukana, ja että matkustamo on muuten valmis, paitsi että sisäänkäynti on auki. Pyydän sulkemaan ovet, ja sanon, että sitten mennään.
2052 Pyydän perämiestä pyytämään meille luvat käynnistämiseen,työntöön. Saamme luvat heti. Käytössä kiitotie 28 johon rullamme INDIA, ALFAN kautta.
2053 APU STARTING checklist please
2054 BEFORE START checklist please. Jonka jälkeen alan käynnistämään moottoreita, ensin numero 2.
2057 Molemmat moottorit ovat käynnistyneet täysin normaalisti. On aika käydä lävitse AFTER START tarkistuslista. Listan jälkeen vilautan rullausvaloja merkiksi, että koneen työntö voi alkaa. Työnnön aikana sammutamme APU:n
2100 Työntö on valmis ja aloitamme rullauksen kohti kiitotietä 28




2110 Saavumme kiitotien 28 odotuspaikalle. Aika käydä lävitse: BEFORE TAKEOFF tarkistuslista. Jonka jälkeen pyydän meille luvan lentoonlähtöön, lupa tulee heti. Ohjaan koneen tarkasti kiitotien keskilinjalle ja sanon perämiehelle: You have controls, i have radios. Sitten perämies asettaa vasemman kätensä kaasuvivuille ja sanoo: Takeoff thrust, Säädän tehoja rauhallisesti kohti lentoonlähtötehoja siten, että ennen 60 solmun nopeutta on meillä tehonsäädöt oikein. Sanon perämiehelle: Takeoff thrust set, Perämies joutuu pitämään vasemman kätensä tehonsäätövivuilla aina V1 nopeuteen asti, jonka jälkeen hän voi ”lentää” kahdella kädellä. 80 solmun kohdalle toteamme nopeuden ja tarkistamme kumpikin että mittarimme toimivat ja näyttävät samaa. ”vii-one” ”rotate” ”vii two” . Totetan: ”positive rate”, gear up . (Positive rate todetaan kun korkeus mittari näyttää korkeuden kasvavan ja vertikaalimittari näyttää koneen nousevan.). Nousukulma on suurin suositeltu, eli 15 astetta.














2112 AFTER TAKEOFF tarkistuslistan käynti
2125 Saavutamme matkalentokorkeuden FL330



2130 Ruokatarjoilu aloitetaan ohjaamon puolelle. Matkalentonopeutemme on noin 0,77 mach ja polttoaineen kulutus noin 1400kg/tunnissa/moottori, eli tunnissa polttoaineen kulutus yhteensä noin 2800 kg.
22:28 Takana onkin jo hyvät ateriat ja kahvitkin saimme juuri juoduiksi. Tässä vaiheessa matkaa Helsinkiin hyvinkin yli 400nm. Kone kulkee mukavasti ja keventymisen johdosta lentonopeus noussut lukemaan 0,79 mach. Lentosää on erittäin kirkas, satunaisia pilviä ja olematon tuuli. Ysin ohjaamossa vallitsee oikein mukava ja rauhallinen tunnelma. Taidankin pyytää vielä itselleni yhden kupin kahvia.
23:01 Etäisyys Helsinkiin 193nm. Nav2 radio saa signaalin.
23:06 Etäisyys Helsinkiin 160nm. Kytken Päälle turvavöiden ja tupakoinnin merkkivalot ja kuulutan: Hyvät matkustajat tässä puhuu koneen kapteeni, aloitamme tässä vaiheessa lähestymisvalmistelut Helsinkiin. Pyydän että nostatte tuolinne selkänojat ylä-asentoon ja sammutatte savukkeenne. Toivottavasti olette viihtyneet sinivalkoisten siipien lennolla. Heti perään ohjaamossa käymme läpi PRELIMINARY LANDING tarkistuslistan. Laskennallinen laskeutumispaino on tänään 37.000kg. Tämä tarkoittaa seuraavia laskeutumisnopeuksia: Vref 140 Va 126 sekä Vth 124. Flaps 25.CLEAN 195 asti.
2312 Lupa laskeutua korkeudelle FL230






















2316 Lupa laskeutua 13000ft
2321 Saamme lähestymisselvityksen: VISUAL 4L ja samalla lupa laskeutua 2200ft. Etäisyys Helsinkiin 48nm
2324 Pyydämme ILS lähestymistä radalle 4L. Lupa tulee ja samalla uusi korkeus jolle laskeudumme nyt on 2300ft.
2332 Yhteys Helsingin torniin. Lupa ILS lähestymiseen 4L. Tässä vaiheessa LANDING tarkistuslista
2334 Olemme ILS suuntasäteessä. Landing checklist complete
2336 Cleared to land







Rullausselvitys tulee portille 14. Tämän jälkeen AFTER LANDING tarkistuslistan läpikäynti.
Rullauksen aikana kuulutan: cabin crew, please take your door positions for gate operations, gate one four.
2348 Pysähdymme portille. Aika käydä lävitse PARKING & SECURING tarkistuslista. Olemme rullauksen aikana käynnistäneet APU turbiinin, joten se jää käyntiin moottorien sammuessa. Nyt on ohjaamossa paperitöiden aika.Polttoainetta siis kului matkan aikana 7443kg (suunniteltu oli 7472kg). Koko matkan kone toimi täysin moitteettomasti. Lentoaika oli siis 3tuntia ja 5minuuttia. Kirjoitamme tämän koneen lokikirjaan ja laitan myös allekirjoitukseni. Tervetuloa mukaan taas toistekkin.













jarkkok:
Olipa mukava stoori!  Näitä sais tulla lisää tänne foorumille.

Joona:
Näpsäkän näköisiä kuvia vanharouvasta Oletko ajatellut Coolskyn DC9 lisäosaa hankkia? Erittäin upea ja haastava opeteltava. Uusimpien päivitysten myötä jopa ihan fps-ystävällinen.

AxuMies99:
Miten tällä navigoidaan? VORreja käyttämällä? Tässähän ei ole INS laitetta?

Navigation

Up one level