Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)

(1/2) > >>

Osguu:
Tervehdystä vaan.

Edellisestä kuvastoorista lienee taas kulunut riittävästi aikaa joten aika korjata asia. Tällä kertaa vuorossa tiistaina lennetty Transavian "lonkkari" Dubaista Amsterdamiin. Lentoaikaa hieman vajaa seitsemän tuntia. Auringonvalosta saa tällä lennolla valitettavasti nauttia vain pienen hetken, sillä aikataulunmukainen lähtöaika on 1335z, eli 17:35 Dubain aikaa mutta eiköhän sitä pimeässäkin perille päästä.

Reitti Amsterdamiin on kutakuinkin seuraavanlainen. Dubaista lähdetään kiitotieltä 12R käyttäen DARAX2G vakiolähtöreittiä Iranin ilmatilaan, jossa meneekin lennon pari ensimmäistä tuntia. Iranista siirrytään Turkin ilmatilaan, josta Mustan meren yli hetkeksi Bulgarian päälle. Sen jälkeen alle jäävät Romania, Unkari, Slovakia, Puola ja Saksa, kunnes Hollannin ilmatila saavutetaan NORKU pisteellä ja suoritamme NORKU2A tuloreitin ja kurvailemme kiitotielle 06. Tämän lystin on suunniteltu kestävän kuusi tuntia ja viisikymmentä minuuttia ja sen suorittamista varten on laskettu kuluvan 16907 kiloa JET A-1:stä


Lentosunnittelma näyttää seuraavalta:

-(FPL-TRA6902-IS
-B738/M-SDE2E3FGIRWXY/L
-OMDB1025 (tämä siis IRL kellonaika, simussa kello hieman enemmän)
-N0443F280 DARAX N440 MOBON/N0455F360 W10 SITEN UP574 SYZ W3 MESVI UL223 UMH UL124 BONAM UG81 VAN UA4 ERZ UL851 TOLUN/N0445F380 UL851 KUGOS/K0828F380 L851 ADINA/N0445F380 UL851 CND UP193 KARIL UL624 LABUK UY444 ELMEK UZ608 ABITO UZ606 NORKU
-EHAM0650 EHRD
-PBN/B1D1O1 DOF/131119 REG/PHHSI SEL/GQBC CODE/4841A5 OPR/TRA RVR/200 RMK/TCAS ACFT CERTIFIED NOISE STAGE 4

Kuljetettavana kyydissä on 142 aikuista, 6 lasta, sekä 1 sylivauva. Heidän laukkujaan 2220kg verran, sekä muuta rahtia 1397kg. Siitä seuraa se, että koneen massa ilman polttoainetta on noin 58100kg.
Kaiken tämän massan kuljettamiseksi Amsterdamiin vallitsevissa tuuliolosuhteissa meille tankataan kaikenkaikkiaan 19700kg kerosiinia, joka takaa meille kahdeksan tunnin ja yhdentoista minuutin toiminta-ajan. Näin ollen lentoonlähtömassaksi tulee hieman yli 77700kg. Melko täyttä siis... 

Sen pidemmittä turinoitta on siis aika siirtyä Dubain halppisterminaaliin, eli terminaali kahteen ja tarkemmin ottaen seisontapaikalle E6, jonne edellisen lennon miehistö on koneen jättänyt. Arpaonni on suosinut, ja ko. paikalla meitä odottaa Transavian uudempaa kalustoa edustava PH-HSI.

Kone on valmiina piuhan päässä, eli kovin pimeään (eikä toisaalta kylmäänkään ) ohjaamoon ei jouduta. Taustalla ilta-auringon valaisemaa Dubain kaupunkia


Ei siis muuta kuin nappuloiden kimppuun. Yläpaneelin kuntoon saamisen jälkeen käydään tietokoneen kimppuun. Aloitetaan syöttämällä nykyinen paikkatieto. (Tankeissa väärä määrä keroa)


Sitten syötetään reitti


Ja sen jälkeen painot.


Kone alkaa olla lähtökunnossa. Kuten tarkkasilmäiset voivat FMC:n näytöltä erottaa, lentoonlähtö suoritetaan seuraavin asetuksin:

Laipat asennossa 5, lentoonlähtötehona TO, vähennettynä 35c de-rate. Trimmiasetuksena 6.10.

Nopeudet:
V1: 155 (jos ja kun V1 on sama kuin VR, tykkään asettaa boksiin hieman pienemmän arvon, ettei molemmat call-outit tule päällekkäin)
VR: 155
V2: 157

Parhaillaan menossa system test


Noin 1340z aloitamme työnnön. Työnnön aikana Emiraattien 777 tuli laskuun.


Käynnistyksen jälkeinen flow työn alla. Laipat lentoonlähtöasetukseen, startterit jatkuvalle, virrantuotto APUlta moottoreille, ilmastoinnin säätö sekä APUn sammutus, ohjainpintojen tarkistus, sekä Recall (Eli painamme master caution nappulaa, ja jos valoja ei jää palamaan, kaikki on kunnossa)
(Jokin aivopieru näköjään iskenyt, kun MCP:lle on asetettu väärä nopeus  )


Näkymää ykkösterminaalille kääntyessämme kiitotielle. Tässä vaiheessa strobot, laskuvalot ja rwy turnoff valot päälle, rullausvalo pois ja autokaasun "virittäminen"


ja noin 1350z asetamme lentoonlähtötehot ja lähdemme kiihdyttämään.


Matkustajan ottama kuva lentoonlähdön aikana


Kiihdyttellään kohti 4000ft korkeutta LNAV + FLCH yhdistelmällä. Laipat juuri tulossa asentoon 1 ja kiihdytellään kohti flaps-up nopeutta. Sen jälkeen otetaan viimeisetkin laipat sisään, asetetaan laskutelinevipu OFF asentoon ja käännetään autobrake OFF asentoon. Samalla napataan myös VNAV päälle.


MOBON pisteellä noustaan lentopinnalle 360


Iranin pohjoisosissa heilutti oikein urakalla. Painavalla koneella lentäessä pinnalla 360 nopeusmarginaalit olivat niin pienet, että nopeus pomppi lähes jatkuvasti ylinopeudesta alinopeudeksi ja toisin päin. Tultiin siis alaspäin lentopinnalle 340 jossa nopeudeksi .76


Puolisen tuntia rynkytystä kesti, ennenkuin Turkin rajalla hellitti ja päästiin nousemaan takaisin ja päästämään matkustajat vöistään.


Pinnalla 380 jossain päin Tsekkiä. Firman kaverit painaa tuhat pintaa korkeammalla kohti Budapestiä


Langen selvitti meidät alaspäin pinnalle 260, joka pitäisi saavuttaa NORKUlla. Suoritetaan siis ILS lähestyminen Kiitotielle 06, minimit 190. Autobrake 1 ja Vref 144 (Vapp 151)


Ylitetään SPL-VOR josta jatkamme omilla vektoreilla loppulähestymiseen 


Kaupungin valot loistaa pilvien välistä


Hidastellaan nopeutta ja lasketaan laippaa sitä mukaa... Suuntäsäde otetaan kiinni laippa vitosella ja flaps 5 manouvering speedillä.


Liukupolku herää eloon.. Siispä telineet alas, laipat viiteentoista, siipijarrut armille ja käynnistys jatkuvalle.


Pientä sorvausta nähtävissä 


Baana vapauteltu suunnitelman mukaan S4:stä. Rullaillaan Bravoa pitkin kohti D-Terminaalia KLM:n puten perässä. Kello pysähtyi aikaan 0652, eli melko tarkkaan piti suunnitelmat kutinsa.


Ja homma pulkassa. Kerosiinä kului ~16900kg, Blockkiaikaa kertyi seitsemän tuntia ja seitsemän minuuttia.


Jätetään maahenkilökunta koneen kimppuun ja painutaan itse kotiin.


Sen pituinen se. Eikun seuraavaan kertaan.

AmiGo98:
Erittäin kivat kuvat, mutta miten joku voi oikeasti lentää F/O:n paikalta?

Pade:
Kyllä nämä pimeätkin kuvat Oskulta näyttää hyvältä  Ja mikäs vika siinä oikeassa jakkarassa on? 

Osguu:
Tack tack.

No eiks se mee niin et jos kapteeni on menolennolla PF niin paluulegillä on apumiehen vuoro? Olihan tuo alussa vähän erikoista vetää oikeella jakkaralla, mutta kun nyt on jo pidemmän aikaa tullut tosiaan lennettyä toiseen suuntaan vasemmalla ja toiseen suuntaan oikealla niin tohon on jo tottunu 

Pe7e:
Tyylikkäät ruudut taas kerran! Muy bien.

Navigation

Up one level

Next page