FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 12:06

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)  (Read 1855 times)
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)
« on: 21.11.13, 18:17 »

Tervehdystä vaan.

Edellisestä kuvastoorista lienee taas kulunut riittävästi aikaa joten aika korjata asia. Tällä kertaa vuorossa tiistaina lennetty Transavian "lonkkari" Dubaista Amsterdamiin. Lentoaikaa hieman vajaa seitsemän tuntia. Auringonvalosta saa tällä lennolla valitettavasti nauttia vain pienen hetken, sillä aikataulunmukainen lähtöaika on 1335z, eli 17:35 Dubain aikaa mutta eiköhän sitä pimeässäkin perille päästä.

Reitti Amsterdamiin on kutakuinkin seuraavanlainen. Dubaista lähdetään kiitotieltä 12R käyttäen DARAX2G vakiolähtöreittiä Iranin ilmatilaan, jossa meneekin lennon pari ensimmäistä tuntia. Iranista siirrytään Turkin ilmatilaan, josta Mustan meren yli hetkeksi Bulgarian päälle. Sen jälkeen alle jäävät Romania, Unkari, Slovakia, Puola ja Saksa, kunnes Hollannin ilmatila saavutetaan NORKU pisteellä ja suoritamme NORKU2A tuloreitin ja kurvailemme kiitotielle 06. Tämän lystin on suunniteltu kestävän kuusi tuntia ja viisikymmentä minuuttia ja sen suorittamista varten on laskettu kuluvan 16907 kiloa JET A-1:stä
[ attachment removed / expired ]

Lentosunnittelma näyttää seuraavalta:

-(FPL-TRA6902-IS
-B738/M-SDE2E3FGIRWXY/L
-OMDB1025 (tämä siis IRL kellonaika, simussa kello hieman enemmän)
-N0443F280 DARAX N440 MOBON/N0455F360 W10 SITEN UP574 SYZ W3 MESVI UL223 UMH UL124 BONAM UG81 VAN UA4 ERZ UL851 TOLUN/N0445F380 UL851 KUGOS/K0828F380 L851 ADINA/N0445F380 UL851 CND UP193 KARIL UL624 LABUK UY444 ELMEK UZ608 ABITO UZ606 NORKU
-EHAM0650 EHRD
-PBN/B1D1O1 DOF/131119 REG/PHHSI SEL/GQBC CODE/4841A5 OPR/TRA RVR/200 RMK/TCAS ACFT CERTIFIED NOISE STAGE 4

Kuljetettavana kyydissä on 142 aikuista, 6 lasta, sekä 1 sylivauva. Heidän laukkujaan 2220kg verran, sekä muuta rahtia 1397kg. Siitä seuraa se, että koneen massa ilman polttoainetta on noin 58100kg.
Kaiken tämän massan kuljettamiseksi Amsterdamiin vallitsevissa tuuliolosuhteissa meille tankataan kaikenkaikkiaan 19700kg kerosiinia, joka takaa meille kahdeksan tunnin ja yhdentoista minuutin toiminta-ajan. Näin ollen lentoonlähtömassaksi tulee hieman yli 77700kg. Melko täyttä siis...  thmbup

Sen pidemmittä turinoitta on siis aika siirtyä Dubain halppisterminaaliin, eli terminaali kahteen ja tarkemmin ottaen seisontapaikalle E6, jonne edellisen lennon miehistö on koneen jättänyt. Arpaonni on suosinut, ja ko. paikalla meitä odottaa Transavian uudempaa kalustoa edustava PH-HSI.

Kone on valmiina piuhan päässä, eli kovin pimeään (eikä toisaalta kylmäänkään Grin) ohjaamoon ei jouduta. Taustalla ilta-auringon valaisemaa Dubain kaupunkia
[ attachment removed / expired ]

Ei siis muuta kuin nappuloiden kimppuun. Yläpaneelin kuntoon saamisen jälkeen käydään tietokoneen kimppuun. Aloitetaan syöttämällä nykyinen paikkatieto. (Tankeissa väärä määrä keroa)
[ attachment removed / expired ]

Sitten syötetään reitti
[ attachment removed / expired ]

Ja sen jälkeen painot.
[ attachment removed / expired ]

Kone alkaa olla lähtökunnossa. Kuten tarkkasilmäiset voivat FMC:n näytöltä erottaa, lentoonlähtö suoritetaan seuraavin asetuksin:

Laipat asennossa 5, lentoonlähtötehona TO, vähennettynä 35c de-rate. Trimmiasetuksena 6.10.

Nopeudet:
V1: 155 (jos ja kun V1 on sama kuin VR, tykkään asettaa boksiin hieman pienemmän arvon, ettei molemmat call-outit tule päällekkäin)
VR: 155
V2: 157

Parhaillaan menossa system test
[ attachment removed / expired ]

Noin 1340z aloitamme työnnön. Työnnön aikana Emiraattien 777 tuli laskuun.
[ attachment removed / expired ]

Käynnistyksen jälkeinen flow työn alla. Laipat lentoonlähtöasetukseen, startterit jatkuvalle, virrantuotto APUlta moottoreille, ilmastoinnin säätö sekä APUn sammutus, ohjainpintojen tarkistus, sekä Recall (Eli painamme master caution nappulaa, ja jos valoja ei jää palamaan, kaikki on kunnossa)
(Jokin aivopieru näköjään iskenyt, kun MCP:lle on asetettu väärä nopeus  Embarrassed)
[ attachment removed / expired ]

Näkymää ykkösterminaalille kääntyessämme kiitotielle. Tässä vaiheessa strobot, laskuvalot ja rwy turnoff valot päälle, rullausvalo pois ja autokaasun "virittäminen"
[ attachment removed / expired ]

ja noin 1350z asetamme lentoonlähtötehot ja lähdemme kiihdyttämään.
[ attachment removed / expired ]

Matkustajan ottama kuva lentoonlähdön aikana
[ attachment removed / expired ]

Kiihdyttellään kohti 4000ft korkeutta LNAV + FLCH yhdistelmällä. Laipat juuri tulossa asentoon 1 ja kiihdytellään kohti flaps-up nopeutta. Sen jälkeen otetaan viimeisetkin laipat sisään, asetetaan laskutelinevipu OFF asentoon ja käännetään autobrake OFF asentoon. Samalla napataan myös VNAV päälle.
[ attachment removed / expired ]

MOBON pisteellä noustaan lentopinnalle 360
[ attachment removed / expired ]

Iranin pohjoisosissa heilutti oikein urakalla. Painavalla koneella lentäessä pinnalla 360 nopeusmarginaalit olivat niin pienet, että nopeus pomppi lähes jatkuvasti ylinopeudesta alinopeudeksi ja toisin päin. Tultiin siis alaspäin lentopinnalle 340 jossa nopeudeksi .76
[ attachment removed / expired ]

Puolisen tuntia rynkytystä kesti, ennenkuin Turkin rajalla hellitti ja päästiin nousemaan takaisin ja päästämään matkustajat vöistään.
[ attachment removed / expired ]

Pinnalla 380 jossain päin Tsekkiä. Firman kaverit painaa tuhat pintaa korkeammalla kohti Budapestiä
[ attachment removed / expired ]

Langen selvitti meidät alaspäin pinnalle 260, joka pitäisi saavuttaa NORKUlla. Suoritetaan siis ILS lähestyminen Kiitotielle 06, minimit 190. Autobrake 1 ja Vref 144 (Vapp 151)
[ attachment removed / expired ]

Ylitetään SPL-VOR josta jatkamme omilla vektoreilla loppulähestymiseen  Grin
[ attachment removed / expired ]

Kaupungin valot loistaa pilvien välistä
[ attachment removed / expired ]

Hidastellaan nopeutta ja lasketaan laippaa sitä mukaa... Suuntäsäde otetaan kiinni laippa vitosella ja flaps 5 manouvering speedillä.
[ attachment removed / expired ]

Liukupolku herää eloon.. Siispä telineet alas, laipat viiteentoista, siipijarrut armille ja käynnistys jatkuvalle.
[ attachment removed / expired ]

Pientä sorvausta nähtävissä  Smiley
[ attachment removed / expired ]

Baana vapauteltu suunnitelman mukaan S4:stä. Rullaillaan Bravoa pitkin kohti D-Terminaalia KLM:n puten perässä. Kello pysähtyi aikaan 0652, eli melko tarkkaan piti suunnitelmat kutinsa.
[ attachment removed / expired ]

Ja homma pulkassa. Kerosiinä kului ~16900kg, Blockkiaikaa kertyi seitsemän tuntia ja seitsemän minuuttia.
[ attachment removed / expired ]

Jätetään maahenkilökunta koneen kimppuun ja painutaan itse kotiin.
[ attachment removed / expired ]

Sen pituinen se. Eikun seuraavaan kertaan.

Miko Verno
Offline Offline

Posts: 3199
Date Registered: 21.11.10

Re: Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)
« Reply #1 on: 21.11.13, 19:29 »

Erittäin kivat kuvat, mutta miten joku voi oikeasti lentää F/O:n paikalta? Grin
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4430
Date Registered: 13.04.09

Re: Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)
« Reply #2 on: 21.11.13, 19:38 »

Kyllä nämä pimeätkin kuvat Oskulta näyttää hyvältä  thmbup Ja mikäs vika siinä oikeassa jakkarassa on?  Grin
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)
« Reply #3 on: 21.11.13, 20:10 »

Tack tack.

No eiks se mee niin et jos kapteeni on menolennolla PF niin paluulegillä on apumiehen vuoro? Grin Olihan tuo alussa vähän erikoista vetää oikeella jakkaralla, mutta kun nyt on jo pidemmän aikaa tullut tosiaan lennettyä toiseen suuntaan vasemmalla ja toiseen suuntaan oikealla niin tohon on jo tottunu  Grin

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)
« Reply #4 on: 22.11.13, 07:19 »

Tyylikkäät ruudut taas kerran! Muy bien. Cool
Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re: Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)
« Reply #5 on: 22.11.13, 09:41 »

Tässä tilanteessa ei varmaankaan ole rajoittava koska V1 on jo ylärajalla mutta pieni knoppikysymys silti: jos olet pienentänyt V1:stä 5 solmua, kuinkahan paljon enemmän kiitotietä vaatii lentoonlähtö mahdollisessa V1-cut tilanteessa?
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3235
Date Registered: 06.12.10

Re: Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)
« Reply #6 on: 22.11.13, 09:48 »


Kiihdyttellään kohti 4000ft korkeutta LNAV + FLCH yhdistelmällä. Laipat juuri tulossa asentoon 1 ja kiihdytellään kohti flaps-up nopeutta. Sen jälkeen otetaan viimeisetkin laipat sisään, asetetaan laskutelinevipu OFF asentoon ja käännetään autobrake OFF asentoon. Samalla napataan myös VNAV päälle.


Muistanko aivan väärin, että laippaa otetaan ylös, kun ollaan ohitettu sen hetkisen laippa-asetuksen nopeusmerkintä(flaps maneuvering speed)? Eli jos flaps 5, niin asetetaan kohtaan 1 kun ohitetaan 5 nopeus?

Lauri
« Last Edit: 22.11.13, 10:02 by Lauri Sivuoja »


FSLabs Support Team
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)
« Reply #7 on: 22.11.13, 10:28 »

Muistanko aivan väärin, että laippaa otetaan ylös, kun ollaan ohitettu sen hetkisen laippa-asetuksen nopeusmerkintä(flaps maneuvering speed)? Eli jos flaps 5, niin asetetaan kohtaan 1 kun ohitetaan 5 nopeus?

Lauri
Juuh. Flap5 lentoonlähdössä laipat otettiin ainakin aikanaan 1 jo kiihdytyskorkeudessa sillä ne nostetaan jo V2+15 (silloin ainakin lennettiin V2+15-20 kiihdytyskorkeuteen asti). Flaps up sitten kun ohitetaan flap1 täppä speedtapella. Tiedä sitten josko prösedyyrit jo muuttuneet jotenkin tässä parin vuoden aikana.
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)
« Reply #8 on: 22.11.13, 22:32 »

Juuh. Flap5 lentoonlähdössä laipat otettiin ainakin aikanaan 1 jo kiihdytyskorkeudessa sillä ne nostetaan jo V2+15 (silloin ainakin lennettiin V2+15-20 kiihdytyskorkeuteen asti). Flaps up sitten kun ohitetaan flap1 täppä speedtapella. Tiedä sitten josko prösedyyrit jo muuttuneet jotenkin tässä parin vuoden aikana.

Noin se Transaviallakin hyvin pitkälti menee. Lähdössä laippa 5, kiihdytyskorkeuden jälkeen valitaan laipat asentoon 1, sekä asetetaan MCP:lle flaps-up manouvering speed (laipat vihreen ykkösen kohdalla sisään) ja FLCH moodia käytetään niin pitkään että laipat on saatu sisään. Sen jälkeen vaihdetaan VNAV.

Quote
after takeoff we climb with climb speed (N1 selected) untill the ACC height, there after we set the speed to flaps up maneuvering speed and when we reach that we change to VNAV (CLB SPEED)

Hieman huonoja sanavalintoja tuossa kuvatekstissä kun niistä väärän käsityksen saa, mutta se pistettäköön sen piikkiin että parin saunalonkeron jälkeen tuota kirjoittelin  Grin

Tässä tilanteessa ei varmaankaan ole rajoittava koska V1 on jo ylärajalla mutta pieni knoppikysymys silti: jos olet pienentänyt V1:stä 5 solmua, kuinkahan paljon enemmän kiitotietä vaatii lentoonlähtö mahdollisessa V1-cut tilanteessa?

Olen pistänyt tohon boksiin pienemmän arvon vain silloin, kun V1 ja VR on sama nopeus. Muuten tuppaa nuo calloutit menemään myöhäiseksi. Eihän toi mikään täysin pätevä menetelmä ole, mutta olen silti ottanut vapauden sitä käyttää. Grin Tuossa kiihdytyksessä "rotate" huudahdus tuli heti samantien tuon "v1" huudon perään, eli mahdollisen häiriön sattuessa ei enää olisi tarvinnut kuitenkaan kiihdytellä vaan heti olisi noustu.

Pikaisella haulla löytyi vanha PPRunen keskustelu, jonka mukaan joillain firmoilla huudellaan (tai ainakin joskus on saatettu huudella) V1 kolme solmua ennen oikeaa nopeutta, mutta tiedä sitten sen paikkansapitävyydestä.
« Last Edit: 22.11.13, 22:38 by Osku Leskinen »

Thomas Schmiedeke
Offline Offline

Posts: 49
Date Registered: 15.03.13

Re: Putella pitkää matkaa (HV6902 DXB-AMS)
« Reply #9 on: 04.02.14, 10:51 »

Pitkästä aikaa tulin katsomaan mitä uutta FSNordicin kuvakaappauksista löytyy... Täytyy sanoa etten kylmäksi ainakaan jäänyt.

Hienoja kuvia ja kiva stoori. Olisi mukava kuulla fellow simmereiden fsx asetuksista ja lisäosista enemmänkin tällaisen suomenkielisen foorumin kautta....

Kiitos!

T. Seme
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1