Suomen kielen ilmiöitä

(1/14) > >>

MBK:
Tulin uuteen työpaikkaan n. 10 v. sitten ja siellä joku alkoi puhua jostakin työtehtävästä, että sen suorittaminen on HAASTEELLISTA.
Sanoin, että minusta se ei ole yhtään haastellista vaan kylläkin aika VAIKEAA.

Itse olin siihen saakka käsittänyt, että jos jokin on 'haasteellista' niin se on mielenkiintoista ja innoittavaa, siis haastavaa tekemistä eikä suinkaan vaikeaa..... 

Eli siis nykysuomessa, kun tarkoitetaan, että joku asia on vaikea, niin sitä sanotaan haasteelliseksi.

jamann51:
  Ajatellaanpa asia niin,että vaikeaa tehtävää ei olekaan,on vain haasteellista

MBK:
Laulaminen on nykysuomessa vetämistä 

pho201:

...
Itse olin siihen saakka käsittänyt, että jos jokin on 'haasteellista' niin se on mielenkiintoista ja innoittavaa, siis haastavaa tekemistä eikä suinkaan vaikeaa..... 

Eli siis nykysuomessa, kun tarkoitetaan, että joku asia on vaikea, niin sitä sanotaan haasteelliseksi.

Olet ihan oikeassa kuten aina  . Haasteellinen ja vaikea ovat kaksi eri sanaa, joilla on hieman eri merkitys. Se onkin asian ydin.

Jo kauan on ollut tapana muutella virallisia ja muita sanoja siten, että ne miellettäisiin positiivisemmiksi (tai negatiivisemmiksi - tarpeen mukaan) kuin ovatkaan. Vaikeasta tulee haasteellista, voitosta katetta, opetusvirastosta koulutuspalvelukeskus, luokanvalvojasta luokanohjaaja, todellisuudesta oikeasti (entisaikojen "lastenkieltä"), sosialismin irvikuvasta kommunismia, jne. Osa näistä synnytetään ihan tarkoituksella (ne viralliset) - osa vääntyy kansan suussa itsestään (usein suolanniksi eli fingelskaksi eli finglishiksi).

Eniten minua kuitenkin ärsyttävät nämä nuoret "besser wisserit", jotka kirjoittavat esimerkiksi historiallisen romaanin ajasta, jonka itse olen elänyt, ja jolloin siinä käytetyn kielen kaltaista kieltä ei käyttänyt kukaan.

Pekka - ärsyttävä vanha ukko

jamann51:
  Varsinaisen hirviön möläytti toissa-illan uutislähetyksessä ministeri Urpilainen ,ilmoittaessaan että vanhusten täytyy saada viettää vanhuutensa omassa kotonaan !

Navigation

Up one level

Next page