Pallon ympäri tyylillä - Emiratesin siivin (40 kuvaa)

(1/5) > >>

Joona:
Yleisön suuren kysynnän johdosta päätin jonkinlaista tarinantynkää vääntää tämänpäiväisestä lennosta. Tällä kertaa on saavuttu Dallasiin, josta nyt on tarkoitus lähteä takaisin kotiin Dubaihin. Tämä mannertenvälinen lento on yksi pisimpiä nykyään lennettäviä. Isoympyräreittiä pitkin matkaa tulee n. 6980 mailia eli lähes 13000km. Lentoaika tulee tuulista riippuen 14-15 tuntia. Sopii siis vallan mainiosti konetyypillemme, B777-200LR:lle.

Päivän lento siis EK222 Dallasista Dubaihin. Aikataulun mukaisesti lähtöaika Dallasista 11:50 aamupäivällä ja Dubaihin saavutaan huomenna n. klo 12:20 päivällä. Koneena on jo edellä mainittu Boeing 777-200LR. Useimmille konetyypeille näin pitkät matkat saattaisivat tuottaa vaikeuksia, mutta 777:lle kyseessä on lähinnä aamiainen. Tuoton maksimoimiseksi kuormataan kone tänään maksimiin antaen tyhjämassaksi 209 tonnia. Tänään on poikkeuksellisen kovaa myötätuulta tiedossa lyhentäen hiukan matka-aikaa  mutta polttoaineeksi otetaan kuitenkin lopulta jäätävät 123 tonnia. Nousupainoksi tulee siis lopulta uskomattomat 332 tonnia.

Jos tutkitaan hiukan reittiä selviää, että aluksi lähdetään koilliseen kohti Kanadan koillisosia ja sieltä eteläisen Grönlannin päälle, josta aina suoraan Islantiin. Islannista jatketaan aika suoraan kohti Bergeniä ja Tukholmaa, josta Itämeren yli Itä-Euroopan ylle, josta pikkuhiljaa Ukrainan yli kohti etelää Mustanmeren itäpuolelta aina Iraniin ja lopulta Persianlahden yli Dubaihin. Etäisyyttä reitillä on 7150nm / 13240km. Kokonaislentoajaksi tulee tänään suotuisien tuulien ansiosta n. 14 tuntia 30 minuuttia. Erittäin pitkä työpäivä siis tiedossa. Sää on varsin mukava. Ennusteiden mukaan kevyttä turbulenssia saattaa esiintyä Pohjois-Amerikan ja Euroopan yllä mutta muuten ei mitään yllätyksiä ole tiedossa. Alkuun nousemme pinnalle 290. Hiukan ennen Chicagoa kiivetään pinnalle 310. Myöhemmin Kanadan koillisrajalla kiivetään pinnalle 330, hiukan ennen Norjaa pinnalle 350 ja lopulta Itä-Euroopan yllä pinnalle 370. Steppailua on siis tiedossa riittävästi.



Reitti kokonaisuudessaan kartalla



Tältä näyttää painotuloste



Kone löytyy D-terminaalin portilta 14. Siivous ja keittiöiden varustelu on jo käynnissä.



Valmistellaan kattoa, lähinnä vain tarkastetaan kaiken olevan kuten pitääkin.



Reitti kannattaa varmistaa PLAN-modessa, jotta se on oikein.



Syötellään step climbit käsin reitille.



Viimeistellään tiedot FMC:hen.



On tullut aika työntyä pois portilta. Kytketään kaikki valmiiksi. Hydrauliikat, polttoainepumput, majakka yms.



Hetki, jota naapurit varmasti vihaavat. GE90-110B1:t tulille.



Vielä ohjainpintojen tarkistus ennen rullausta.



Rullataan rullaustietä G pitkin WF odotukseen kiitotielle 18L.



Siivet painuu polttoaineen painosta



Siirrytään baanalle. Kello käyntiin, TCAS päälle ja menoksi!



Ujosti nokkaa ylöspäin. Matka Dubaihin on alkanut



Kaarrellaan oikealle lähdön jälkeen



 



Viimeinen vilkaisu vielä kohti lähtöpaikkaa



Cloudsurfingia







Newfoundlandin niemimaan yllä aurinko painuu mailleen. 777 sukeltaa yön pimeyteen. Moottorien tasainen jyrinä tuudittaa matkustajat uneen.



Nokalla lento etenee rutiininomaisesti mittareita tarkkaillen. Kaikki toimii luotettavasti.






Keskitankki tyhjenee. Kytketään pumput yksitellen pois käytöstä



 



Ulkolämpötila painui -65c, TAT -37c ja fuel temp -35c. Laskeudutaan pinnalle 330 ja kiristetään vauhtia vähän.



Ei juurikaan olut merkitystä. MIN temp -37c ja tällä hetkellä -35c. Tarkkaillaan tilannetta toistaiseksi. Kylmä ilmamassa jäi kuitenkin pian taakse ja lämpötilat nousivat sopivasti.



Aamuauringon näyttäytyessä ensi kertaa Valko-Venäjän yllä lennetään tuuhean pilvikaton päällä yön hiljaisuudessa.






Vuoristoa Kaukasuksella



Suunnitellaan tulo ajoissa. Tuulet 100/8 puoltaa 12 suuntaisen kiitotien käyttöä ja tänään arvotaan käyttöön 12L. Sille valitaan DESDI7K tuloreitti, jota pitkin päästään melko suoraan loppuosalle ja lopulta suoritetaan ILS-lähestyminen. Minimikorkeus 12L:lle on 210ft baro. Vapp tänään 143kts.



Descent checklist käyty läpi. Nyt juodaan kahvia ja odotellaan, että lähdetään alaspäin..



Kaarrellaan finaaliin



Pallukat keskellä



 



 






Rullaillaan portille F21



Ja perillä.... myöhässä tosin parikymmentä minuuttia.



Terminaalista 

Juhozzz:
Ae ae ae kun on kaunista settiä! 

B-7-5-7:
Komppaan Juhoa, komiaa on

Pe7e:
Tyylikäs setti tosiaan.

Pade:
Kyllä on upeaa jälkeä 

Navigation

Up one level

Next page