Kylmän sodan muisteloita

(1/2) > >>

MBK:
Mimmosia muistoja kylmän sodan ja Neuvostoliiton ajoilta?

mmniemi:
No siinäpä ne tärkeimmät...

tequila:
No jos nyt jotain 
80-luvulla Suomen passi tuntui olevan kätevin Berliinissä. Kun meni itäpuolelle oli kaksi jonoa. Se  nopea jota pitkin pääsi ossit DDR:n ja suomalaiset Suomen passeilla vähän vain passia vilauttamalla ja se hitaampi muille. Länteen tullessa taas oli linja jota pitkin pääsi nopeasti wessit ja suomalaiset. Muut tutkittiin tarkemmin.
Oltiin silloin kaikkien kavereita 

timopartanen:
Taisi olla vuosi 1980, kun olimme Tallinnassa konserttimatkalla Polyteknikkojen orkesterin kanssa, jossa siis soitin silloin 1-trumpettia. Konsertti oli järjestetty Tallinnan teknillisen korkeakoulun juhlasalissa, ja siellä oli, tietysti juhlasalissa päätyseinällä iso speden (pieni kirjain ihan tarkoituksella, ja kaikki varmaan ymmäärtää, ketä tämä tarkoittaa, voidaan kai myös sanoa, että kuva oli vilenin) kuva. Konserttiohjelmassa oli Brahmsin c-mollisinfonia ja Sibeliuksen Finlandia. Muistan vieläkin, kuinka eestiläiset vetistelivät kuullessaan Finlandian. Olin luonnollisesti takarivissä ja siten olo oli jotenkin omituinen, kun spede oli suoraan takanani ja yläpuolellani. Eipä A-salissa ollut tuollaista...

Silloin erityisesti tuntui siltä, että se hanttiinpaneminen 39-44 oli tarkoituksenmukaista - sen verran omituinen oli olo Finlandiaa soittaessa sen kuvan alla.

Timo

tlahtine:

Mimmosia muistoja kylmän sodan ja Neuvostoliiton ajoilta?

Olen syntynyt v. -72, joten NL:n hajotessa juuri ja juuri täysi-ikäinen.

Muistan, että koulussa vieraili Neuvostoliitolaisia nuorisoryhmiä (jotka teini-ikäisen mielestä oli hirveän vanhoja) punaisilla Ikarus-busseilla.

Dipolissa oli Neuvostoliiton avaruusnäyttely, mikä jäi pikkupojan mieleen.

Olen ihmetellyt, kun tästä nykyään puhutaan propagandana. Tuntuu omituiselta, ei kai se sen enempää tai vähempää propagandaa ollut kuin USA:n avaruusohjelmakaan. Jostain syystä vain kuulennosta ei koskaan puhuta propagandana, vaikka sitähän se(kin) oli.

Navigation

Up one level

Next page