Grillausvehkeet

(1/5) > >>

tare:
Nyt alkaa kohta grillauskausi lähestyä. Olen ollut aina hiiligrillin ystävä. Hiilien, brikettien ja sytytysnesteen kanssa puuhailu on ollut mukavaa hommaa.
Kaasugrillit ovat alkaneet myös kiinnostaa. Saako niillä aikaiseksi myös hyvää ruokaa?

Mainoksissa lukee että on monta poltinta ja sivupoltinta. Ehkä osa varusteista on tarpeettomia! Kuinka kauan sellaisella nykyaikaisella komposiittikaasupullolla grillaa? 5/10 kg? Meneekö pullo yhdessä illassa?

Eli hiili, vai kaasugrilli?

susiluoto:
Jos syvennyt asiaan, hiiligrilli ilman muuta, vähemmällä työllä ja erimakuisena kaasulla, honkkarilla ruostumaton nyt 299 suunnilleen, levy ja ritilä kuuluu pakettiin ja sellaisella minä.Iso hiiligrilli paras mielestäni mutta hyvää en suomesta ole silmähavainnolla löytänyt, voi toki olla.
Hiilimyyntikin suomessa melko kuralla, kaikenlaista sälää löytyy mutta lihan valmistamiseen heikkoa.Laiturilla pidän pallogrilliä jos?joku vesilentokone vahingossa paikalle eksyisi.
Onneksi on koivu/leppä klapeja jolla saa Campingit lämmitettyä.Kadehdin Orvon hiiligrilliä ja Fordin serkun hiiliä.

teepee1972:
Moi!
Tämä menee suoraan osastolle makuasiat. Monet on sitä mieltä että ainoa oikea on hiiligrilli ja toiset että kaasu on paras. Olen käyttänyt menestyksellisesti molempia tapoja. Hiiligrillillä on mahdollista saada kuumempi tuli aikaiseksi. Kaasugrillin vahvuus on taas helppo tehonsäätö. Ja viimeksi mainitusta ominaisuudesta taas ei ole lainkaan haittaa että tehoa voi säätää pienemmälle kesken grillaamisen. Hiiligrillissä tehoa voi käytännössä säätää poistamalla kuvun tai nostamalla ritilää, kaasugrillissä se käy kun säätää nupista pienemmälle.
Broilerin grillaamiseen liittyviä havaintoja: usein on käynyt kanan kanssa niin että jos sitä on grillannut hiilien päällä että se on jäänyt sisältä raa'aksi samaan aikaan kun pinta on palanut johtuen hiiligrillin liiasta kuumuudesta. Siksi suosittelen kanan esikypsentämistä hiiligrillin kanssa. Kaasugrillin yhteydessä (varauksella: ainakin ne kaasugrillit joiden kanssa olen itse operoinut) on mahdollista säätää teho niin pienenksi että broileri kypsyy myös sisältä mutta pinta ei pala kuin sen verran kuin se grillatessa kuuluukin palaa.
Kaasun riittävyydestä: 5 kg komposiittipullo riittää allekirjoittaneen aktiivigrillaajan käytössä koko kesäksi ellei peräti kahdeksi...

t. Tommi

mmniemi:

Nyt alkaa kohta grillauskausi lähestyä

Pallogrilli on ekan kerran lämmitetty jo kuukausi takaperin

HannaR:

.Kadehdin Orvon hiiligrilliä ja Fordin serkun hiiliä.

Että muuten harmitti, kunnei visiitti tuon grillin äärellä onnistunut Texasin reissulla, muuten kerettiin onneksi treffaamaan kisojen aikana.

Kunnon hiiligrilli olisi se "aito ja oikea", mutta helppouden takia haaveilen sopivaa kaasugrilliä - heti kun saan takapihan ( joka toivottavasti tapahtuu kesään mennessä, pitäkää peukkuja tai ostakaa mun kämppä pois! ).

Mökillä harvemmin grillataan, kun kallion päälle rakennetulla mökillä on pikkasen nihkeästi polttopuuta ja kukaan ei viitsi hiiliä kantaa tuonne juuttaan kauas, mutta siellä on "vanhan liiton Grilli", eli kaivonrengas ja siihen ihan itse hitsattu grilliritilä - mittojen mukaan tietysti

Säätövaraa ei ole yhtään joten kyllä sillä kabanossin grillaa ja viimeksi laitoin parilan toiselle puolelle kun värkkäsin hampurilaisia - toimi yllättävän hyvin ja ylämaan jauhettu karja muuntui varsin herkullisiksi burgereiksi.

Eli tilanteen mukaan. Jos nyt ensin sais sen takapihan, jotta voi alkaa sitten hifistelemään ja miettimään sitä "oikeaa grilliä"....

Navigation

Up one level

Next page