B777 MCP

(1/4) > >>

Joona:
Moro,

olen nyt jonkin aikaa tutustunut näihin ja yrittänyt selvittää asioita mutta jotenkin tuntuu, että menee yli hilseen. Eli, jos haluaisin hankkia tällaisen:

http://www.hispapanels.com/tienda/index.php?id_product=40&controller=product&id_lang=1#/add_components-yes

niin voisiko joku kirjoittaa tähän mahdollisimman yksinkertaisesti, että mitä kaikkea tuohon tarvitaan lisäksi, jotta sen saa pelittämään. Ilmeisesti tuon taakse tulee se PCB-kortti? Tuolla Hispapanelsissa oli 737:lle MCP ja sille PCB erikseen myynnissä mutta 777:lle en löytänyt eli pitääkö sellainen rakentaa itse vai pystyykö sen tekemään jostain geneerisestä kortista yms? Tietokoneeseen ilmeisesti tulee sitten joku kortti, johon tuo laitetaan kiinni?

Kysymyksiä kyllä riittäisi vaikka muille jakaa mutta olisi hyvä päästä vähän alkuun ja hahmottaa, että millä tavalla tuo paneeli rakentuu kokonaisuudessaan

EDIT: Tuolla on siis tällainen Generic autopilot PCB myynnissä http://www.hispapanels.com/tienda/index.php?id_product=382&controller=product&id_lang=1#/add_components-yes Pystyykö tuollaisen kautta saamaan tuon kokonaisuudessaan toimimaan?

Edit2: Tuolla myös mainitaan
•1 front panel size 412x86 mm in RAL8024
•2 auxiliary panels

Mitähän noi auxiliary panels mahtaa olla? Juurikin taakse tulevat kortit?

JylhaMi:
Terve Joona!

Tuo paketti pitää sisällään pelkät pleksilevyt maalattuna ja leikattuna. Lisäksi tarvitset komponentit siihen, jotka on listattu tuotteen sivuilla:

17 Kingsbright SC36-11YWA 7-segments displays
12 RAFI 15H tactile switches
13 white leds 3 mm
11 green leds 3 mm
24 1000 ohms resistors
4 ON-OFF switches
2 MON-OFF-MON switches
4 12-positions rotary switches
3 CTS288 encoders
3 small black buttons

EDIT: olitkin katsonut näköjään versiota, jossa nuo komponentit tulee jo mukana...

Näiden lisäksi olisi hyvä rakentaa napit, encoderit ja ledit piirilevylle, josta lattakaapelilla yhteys ohjaaviin kortteihin.

Tämän jälkeen tarvitset väliin rautaa, jolla kytket napit ja ledit toimimaan simun kanssa. Siinä onkin jo sitten monta vaihtoehtoa: on Opencockpits kortit, Sismo Solutions kortit, Arduinot yms. ja sitten nuo SIMIO kortit joita saa HispaPanels:n kautta. Itse tilasin sieltä Master kortin, 64 outputs kortin sekä 2 kpl displays kortteja. Ne sitten vielä linkitetään toimimaan simun kanssa. Vaihtoehtona, helppo ja kallis on ostaa Opencockpits MCP joka tulee suoraan USB:llä koneeseen kiinni.

Olen rakentamassa 737NG MCP:tä (ja siis koko helahoitoa) ja teen varmaan mahdollisimman paljon itse, jotta kulut pysyvät kurissa. Syy 737:ään on IFLY softa, josta voi suoraan linkittää hardiksen noilla SIMIO korteilla toimimaan.

Joona:

Terve Joona!

Tuo paketti pitää sisällään pelkät pleksilevyt maalattuna ja leikattuna. Lisäksi tarvitset komponentit siihen, jotka on listattu tuotteen sivuilla:

17 Kingsbright SC36-11YWA 7-segments displays
12 RAFI 15H tactile switches
13 white leds 3 mm
11 green leds 3 mm
24 1000 ohms resistors
4 ON-OFF switches
2 MON-OFF-MON switches
4 12-positions rotary switches
3 CTS288 encoders
3 small black buttons

Juu, nämä tulee pakettiin mukaan. Tuo hintaa n. 100e lisää ja kokonaishinnaksi tulee tuolle 155e.

Näiden lisäksi olisi hyvä rakentaa napit, encoderit ja ledit piirilevylle, josta lattakaapelilla yhteys ohjaaviin kortteihin.

Tähän kaipaisin hiukan tarkennusta. Eikö siis tuo piirilevy tule tuon pleksilevyn/kytkinten taakse? Eli siis ne kytketään kiinni piirilevyyn ja laitetaan tuon paneelin taakse vai kytkimet kiinnitetään tuohon paneeliin ja piirilevy sen taakse? Tarvitseekö piirilevy tehdä itse vai sopiiko siihen joku geneerinen, joka voidaan sitten ohjelmoida jälkikäteen?

Tämän jälkeen tarvitset väliin rautaa, jolla kytket napit ja ledit toimimaan simun kanssa. Siinä onkin jo sitten monta vaihtoehtoa: on Opencockpits kortit, Sismo Solutions kortit, Arduinot yms. ja sitten nuo SIMIO kortit joita saa HispaPanels:n kautta. Itse tilasin sieltä Master kortin, 64 outputs kortin sekä 2 kpl displays kortteja. Ne sitten vielä linkitetään toimimaan simun kanssa. Vaihtoehtona, helppo ja kallis on ostaa Opencockpits MCP joka tulee suoraan USB:llä koneeseen kiinni.

FDS taitaa olla ainoa, joka tarjoaa 777 MCP:tä ja sillä on hintaa 2500USD, joten se on aika poissuljettu vaihtoehto. Minkään muun konetyypin/geneerinen MCP ei kelpaa, vaan sen pitää ehdottomasti olla 1:1 777 MCP tai saa olla. Sillä projektia aloin hahmottelemaankin, kun tuo tuli pitkällisen etsinnän jälkeen vastaan. Koko touhusta ei vain ole mitään hajua ja kaikki on yhtä hepreaa, joten täytyy tässä nyt tutustua asiaan ja lähteä siitä sitten suunnittelemaan sitä eteenpäin.

Luin tuolta yleistietoa-ketjusta Jari Mikkilän viestin MCP:n suunnittelusta ja johan vähemmästäkin menee pää pyörälle

JylhaMi:
Moro,

Se hyvä tässä harrastuksessa on, ettei ole oikeaa eikä väärää tapaa tehdä! Kunhan saa toimivan laitteiston kasaan
Mutta siis kyllä tuon MCP:n saa toimimaan vaikka olisi vain napit liimattu pleksilevyyn ja juotettu irtojohdoilla I/O korteille.

Laitan myöhemmin kuvaa omasta suunnitelmasta. Itse olen suunnittelemassa piirilevyä, jossa on lattakaapeliliittimet suoraan noihin SIMIO kortteihin, sitten vaan SC-Pascal softalla kytkinten, nappien, encoderien, näyttöjen ja ledien linkitykset !

Makoy:

Mutta siis kyllä tuon MCP:n saa toimimaan vaikka olisi vain napit liimattu pleksilevyyn ja juotettu irtojohdoilla I/O korteille.

Kuulostaa meikäläisen MCP:ltä 

Navigation

Up one level

Next page