FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 10:35

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  DC-9 Waking up
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: DC-9 Waking up  (Read 2896 times)
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
DC-9 Waking up
« on: 06.06.14, 20:35 »

Taustaa
Douglas DC-9 -simulaattori on englantilaisen General Precision Systems ltd:n 1960-70-lukujen taitteessa valmistama. Simulaattori on Suomen ensimmäinen motion-liikejärjestelmällä varustettu simulaattori. Simulaattoriin asennettiin Suomen ensimmäinen viusuaali-järjestelmä vuonna 1976.

Simulaattori oli Finnairin koulutuskäytössä 2000-luvulle. Viranomaishyväksynnän ja koulutustoiminnan päättymisen jälkeen Suomen Ilmailumuseo operoi simulaattorilla erittäin suosittuja elämyslentoja. Simulaattori poistettiin käytöstä lopullisesti vuoden 2012 keväällä.

Simulaattorin ohjaamo-osa siirrettiin Suomen Ilmailumuseolle toukokuussa 2013. Simulaattori on tällä hetkellä sijoitettuna museon lämmittämättömään II-halliin. Simulaattorista siirtyi museolle vain ohjaamo-osa. Motion-järjestelmä, alkuperäinen GP4-tietokone jne. hylättiin. Ohjaamo-osa on täydellinen, simulaattorin käytöstä poistamisen mukaisessa varustuksessa. Ohjaamo mallintaa DC-9-50-lentokonetta.

Esisuunnittelu

Syksyllä 2013 Suomen Ilmailumuseo päätti aloittaa selvitykset simulaattorin jatkokäyttömahdollisuuksista. Selvitystä varten päätettiin kutsua koolle harrastajia ja asiasta kiinnostuneita. Ensimmäinen keskustelutilaisuus järjestettiin 15.10.2013. Keskustelutilaisuuksia järjestettiin useampi loppu- ja alkuvuoden aikana. Innokkaita harrastajia oli paikalla aina toistakymmentä. Esisuunnittelun aikana mm. inventoitiin ohjaamon kaikki laitteet ja tehtiin niille alustava priorisointi simulaattorikäyttöä ajatellen, digitoitiin simulaattorin dokumentaatiota mm. kaikki simun kytkentäkaaviot.

Jatko kesällä 2014

Esisuunnittelun pohjalta laadittiin alustava suunnitelma siitä miten simulaattorin eri osa-alueita voisi lähteä herättelemään henkiin. Koska simulaattori on sijoitettu museon lämmittämättömään näyttelyhalliin, ei mitään lopullista ja valmista pysty rakentamaan. Mutta koska projekti on lähtenyt hyvin liikkeelle, sovittiin museon kanssa jatkosta. Kesän 2014 aikana simulla on tarkoitus tehdä sellaisia selvitys- ja rakennushommia jotka nykyisessä sijoituspaikassa onnistuvat. Näitä ovat mm. valaistuksen herättely, kytkentöjen selvittäminen ja kokeileminen jne.

Lopullinen tavoite olisi: palauttaa DC-9-simulaattori käyttökuntoon niin, että Suomen Ilmailumuseo voi operoida simulaattorilla elämyslentoja Jotta tämä tavoite täyttyisi pitäisi simulaattorille löytyä rakennustila jossa simua pääsisi rakentamaan ilman näyttelyhallin rajoituksia. Museo kuuntelee ehdotuksia tällaisesta tilasta, yhteyttä saa joko minun kautta privalla tai sähköpostilla sim.simulaattori(ät)gmail.com Jos kiinnostaa tulla mukaan rakentelemaan simua, ei muuta kuin yhteyksiä tai tulkaa nyppimään hihasta jos museolla käydessänne näette jonkun puuhaavan simulla.

Näistä asetelmista lähdetään liikkeelle...


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: DC-9 Waking up
« Reply #1 on: 06.06.14, 20:42 »

Käytännössä hommat alkoivat simusta ulostulevan kaapelinipun siirtämisellä sellaiseen paikkaan, että sen kanssa voi rauhassa puuhata.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]
Kaikki simulaattorin ohjaamo-osassa olevat laitteet, kytkimet, valot jnejne ovat tämän nipun päässä. Yksinkertaisten: ei tarvitse kuin löytää oikeat kaapelit ja kytkeä ne...

Samaan aikaan alkoi myös simulaattorin valaistuksen kokeilu uusilla virtalähteillä. Alkuperäiset virtalähteet sijaitsivat GP4:n yhteydessä.
[ attachment removed / expired ]

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: DC-9 Waking up
« Reply #2 on: 06.06.14, 20:47 »

Parin viikon puuhastelu porukan avioniikkamekaanikon johdolla, ja simulaattorissa on ensimmäiset elomerkit kahteen vuoteen  thmbup

Uudet 5v powerit etsivät paikkaansa simusta
[ attachment removed / expired ]

Ja kun nämä kaksi poweria on kytketty, saadaan simun mittari- ja panelivalot toimimaan
[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]
Sykähdyttävä hetki nähdä ensimmäiset elonmerkit... Seuraavana olisi vuorossa simun yleisvalaistus (flood lights).

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: DC-9 Waking up
« Reply #3 on: 08.06.14, 17:41 »

Ooh!  thmbup Upea fiilis ihan varmasti. Koska te rakentelette?

Kannattaisi ehkä myös laittaa Stefan Hilmerby:lle viestiä (www.hilmerby.com) - kaverihan on ruotsalainen eläkkeellä oleva SASin kippari joka on lentänyt paljon ysiä, tehnyt fs:lle lisäosan ja lentää verkossa kutsulla SAS093. Saattaisi olla hyvää referenssiä ja kommentteja käytännön tuntumasta ym tarjolla? Eikös Stefan ole vielä ollut aktiivisena verkkolentämässä?

//T
« Last Edit: 08.06.14, 17:56 by Tuomas Kuosmanen »

Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: DC-9 Waking up
« Reply #4 on: 08.06.14, 18:51 »

Kas, olinkin jo unohtanut Hilmerbyn sivut kokonaan! Paljon hyvää tieto ysistä ja kasikymppisestä.

Rakentelulla ei ole kiinteää aikataulua. Mennään sen mukaan milloin kukakin paikalle ehtii.

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: DC-9 Waking up
« Reply #5 on: 08.06.14, 19:01 »

Pientä edistymistä.... Koska simulaattori oli oikeassa elämässään motionin päällä, tulee kaikki ohjaamo-osan yhteydet ulkomaailmaan yhden kaapelinipun kautta. Nipussa on ihan kaikki mitä simussa on sisällä. Onneksi nippu saatiin pelastettua, vaikka simua siirtänyt muuttofirma olikin jo kypsä katkaisemaan koko nipun pois simua ulos haalattessa. Nippu oli katkaistu jo aiemmin simun purun yhteydessä, mitään merkitönjä ei kaapeleihin jäänyt....

Aloittelin tänään selvittelemään ensimmäisiä kaapeleita. Kohteeksi valikoitu suuntaohjauksen Control Load Unitin potentiometri.

CLU simun nokalla. Keskellä oleva mötikkä on suuntaohjeuksen potentiometri
[ attachment removed / expired ]

Irroitin potikan yläpuolella olevan liittimen ja "soitin" siitä yhden kaapelin läpi kaapelinipun päähän. Soittaminen tapahtuu yksinkertaisella työkalulla jossa käytännössä on 9v paristoon liitetty summeri, yhdistämällä kaapelin päät soitettavan kaapelin kautta saadaan summeri soimaan.

Aikansa se otti, mutta lopulta summeri soi, ja oikea kaapelinippu oli lötynyt. Nippu on kuvan yläkulmassa käännettynä eroon muista kaapeleista.
[ attachment removed / expired ]

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3820
Date Registered: 19.06.07

Re: DC-9 Waking up
« Reply #6 on: 08.06.14, 20:31 »

On siinä hommaa saada tuo heräilemään, ei voi kuin nostaa peukkua  thmbup
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: DC-9 Waking up
« Reply #7 on: 09.06.14, 06:33 »

Onhan siinä, mutta pitäähän sitä harrastuksia olla. Ihan vakavastikin ottaen stressi kyllä noissa rakenteluhommissa katoaa aika hyvin Smiley

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: DC-9 Waking up
« Reply #8 on: 09.06.14, 18:42 »

Irroitin potikan yläpuolella olevan liittimen ja "soitin" siitä yhden kaapelin läpi kaapelinipun päähän. Soittaminen tapahtuu yksinkertaisella työkalulla jossa käytännössä on 9v paristoon liitetty summeri, yhdistämällä kaapelin päät soitettavan kaapelin kautta saadaan summeri soimaan.

Kannattaa olla 9v pariston kanssa varovainen. Sillä rikkoo jo reippaasti elektroniikkaa jos huolimattomasti sohii. Turvallisempaa olisi ehkä käyttää yleismittaria.

-JukSii-
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: DC-9 Waking up
« Reply #9 on: 10.06.14, 06:47 »

Kannattaa olla 9v pariston kanssa varovainen. Sillä rikkoo jo reippaasti elektroniikkaa jos huolimattomasti sohii. Turvallisempaa olisi ehkä käyttää yleismittaria.

Kaapeleita soittaessa yleensä soitetaan läpi se pelkkä kaapeli. Eikä tuolla hirveästi ole mitään elektroniikkaa, lähinnä jotain 6v polttimoita, jotka voisivat ottaa itseensä 9 voltista. Mutta niin kuin kaikessa puuhastelussa simujen ja sähkön kanssa, kannattaa aluksi miettiä mitä tekee.

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: DC-9 Waking up
« Reply #10 on: 10.06.14, 12:57 »

On siinä piuhaa kerrakseen, mutta pitkiä on myös kotimaan talvet. Juuri sopivaa hommaa talven pimeille. Pari piuhaa päivässä ja kun homma alkaa sujua ja
vauhtiin pääsette niin varmasti tekeminen nopeutuu. Olisiko muuten tuon nipun johtoja mitenkään mahdollista linkittää johonkin 'telakkaan', tms. niin, että
kaikki jo löydetyt ja testatut johdot olisivat helposti kytkettävissä jatkokäyttöä varten.
Jari Kaskelin
Offline Offline

Posts: 134
Date Registered: 13.10.08

Re: DC-9 Waking up
« Reply #11 on: 15.06.14, 14:28 »

Johtimien jäljityksen voi tehdä piuhan eristeen lävitse. Rautakaupat ja sähkötarvikeliikkeet myyvät sellaisia verkkovirran haistelu kyniä. Kynä havaitsee vaihtovirran aihettaman sähkökentän muutamien senttien päästä.

Kynä havaisee minkä tahansa vaihtovirran aiheuttaman kentän. Tunnistusetäisyyttä voi parantaa käyttämällä purskeista vaihtovirtaa tyyliin sekuntti 1kHZ:n pulssia ja sekunnin tauko. Johtimen tunnistuksesta voidaan olla varmoja sitten kun kynän ilmaisin vilkkuu kerran sekunnissa.

Korkeampi jännite, esim. 24 VAC takaa pidemmän tunnistusetäisyyden, mutta matalampikin jännite yleensä havaitaan. Mittalähettimen pitää olla galvaanisest erotettu mittauskohteesta (paristovirtalähde). Testisignaali syötetään jäljitettävään johtimeen. Siis vain vahvistmen signaali-karva. Maata ei kytketä mihinkään. Näin kytkettynä johtimessa sykkii vaihtovirta, mutta johtimessa ei kulje virtaa -> jännite ei riko mitään.

Vahvistimen voi tehdä operaatio-vahvistimesta ja se voi toimia vaikkapa parilla 9 Voltin neppariparistolla. Vahvistinta syöttävä oskilaattori voi olla vaikkapa Arduino-kortti.

Testikytkentä on helpointa tehdä käyttäen vaikkapa PC:n kaiutin lähtöä. PC:ssä ajetaan jollakin funktio- tai äänigeraattoriohjelmaa joka luo tarvittavan äänipurskeen. Kaiutinlähdön 'plus' kytketään haisteltavaan johtimeen. Jännitetunnistimen pitäisi vilkkua johtimen läheisyydessä.
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: DC-9 Waking up
« Reply #12 on: 15.02.15, 18:59 »

Ysiprojektia tunkkaillaan taas käyntiin...

Muutama kuva eiliseltä:
[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Testattiin simun peilin toimivuutta littunäytön kanssa. Näyttää toimivan kun vain näytön koko ja korkeus on oikein peiliin nähden. Vaikka kokeilua tehtiin pelkällä still-kuvalla, oli fiilis aika huikea  Roll Eyes

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1685
Date Registered: 25.10.08

Re: DC-9 Waking up
« Reply #13 on: 15.02.15, 19:11 »

Jokos mittaripuolen toteuttamisesta on tehty minkäänlaisia suunnitelmia? Kun tässä olisi allekirjottaneella käynnissä pieni opinnäytetyö proggis jonka aiheena on juurikin aitojen lentokonemittareiden ja FSX:n/P3D/X-Planen välinen kommunikaatio. Että jos taustatuelle olisi tarvetta, niin täältä saattaisi löytyä ainakin tietynlaista osaamista.  thmbup

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1