DC-9 Waking up

(1/3) > >>

Juhak:
Taustaa
Douglas DC-9 -simulaattori on englantilaisen General Precision Systems ltd:n 1960-70-lukujen taitteessa valmistama. Simulaattori on Suomen ensimmäinen motion-liikejärjestelmällä varustettu simulaattori. Simulaattoriin asennettiin Suomen ensimmäinen viusuaali-järjestelmä vuonna 1976.

Simulaattori oli Finnairin koulutuskäytössä 2000-luvulle. Viranomaishyväksynnän ja koulutustoiminnan päättymisen jälkeen Suomen Ilmailumuseo operoi simulaattorilla erittäin suosittuja elämyslentoja. Simulaattori poistettiin käytöstä lopullisesti vuoden 2012 keväällä.

Simulaattorin ohjaamo-osa siirrettiin Suomen Ilmailumuseolle toukokuussa 2013. Simulaattori on tällä hetkellä sijoitettuna museon lämmittämättömään II-halliin. Simulaattorista siirtyi museolle vain ohjaamo-osa. Motion-järjestelmä, alkuperäinen GP4-tietokone jne. hylättiin. Ohjaamo-osa on täydellinen, simulaattorin käytöstä poistamisen mukaisessa varustuksessa. Ohjaamo mallintaa DC-9-50-lentokonetta.

Esisuunnittelu
Syksyllä 2013 Suomen Ilmailumuseo päätti aloittaa selvitykset simulaattorin jatkokäyttömahdollisuuksista. Selvitystä varten päätettiin kutsua koolle harrastajia ja asiasta kiinnostuneita. Ensimmäinen keskustelutilaisuus järjestettiin 15.10.2013. Keskustelutilaisuuksia järjestettiin useampi loppu- ja alkuvuoden aikana. Innokkaita harrastajia oli paikalla aina toistakymmentä. Esisuunnittelun aikana mm. inventoitiin ohjaamon kaikki laitteet ja tehtiin niille alustava priorisointi simulaattorikäyttöä ajatellen, digitoitiin simulaattorin dokumentaatiota mm. kaikki simun kytkentäkaaviot.

Jatko kesällä 2014
Esisuunnittelun pohjalta laadittiin alustava suunnitelma siitä miten simulaattorin eri osa-alueita voisi lähteä herättelemään henkiin. Koska simulaattori on sijoitettu museon lämmittämättömään näyttelyhalliin, ei mitään lopullista ja valmista pysty rakentamaan. Mutta koska projekti on lähtenyt hyvin liikkeelle, sovittiin museon kanssa jatkosta. Kesän 2014 aikana simulla on tarkoitus tehdä sellaisia selvitys- ja rakennushommia jotka nykyisessä sijoituspaikassa onnistuvat. Näitä ovat mm. valaistuksen herättely, kytkentöjen selvittäminen ja kokeileminen jne.

Lopullinen tavoite olisi: palauttaa DC-9-simulaattori käyttökuntoon niin, että Suomen Ilmailumuseo voi operoida simulaattorilla elämyslentoja Jotta tämä tavoite täyttyisi pitäisi simulaattorille löytyä rakennustila jossa simua pääsisi rakentamaan ilman näyttelyhallin rajoituksia. Museo kuuntelee ehdotuksia tällaisesta tilasta, yhteyttä saa joko minun kautta privalla tai sähköpostilla sim.simulaattori(ät)gmail.com Jos kiinnostaa tulla mukaan rakentelemaan simua, ei muuta kuin yhteyksiä tai tulkaa nyppimään hihasta jos museolla käydessänne näette jonkun puuhaavan simulla.

Näistä asetelmista lähdetään liikkeelle...

Juhak:
Käytännössä hommat alkoivat simusta ulostulevan kaapelinipun siirtämisellä sellaiseen paikkaan, että sen kanssa voi rauhassa puuhata.




Kaikki simulaattorin ohjaamo-osassa olevat laitteet, kytkimet, valot jnejne ovat tämän nipun päässä. Yksinkertaisten: ei tarvitse kuin löytää oikeat kaapelit ja kytkeä ne...

Samaan aikaan alkoi myös simulaattorin valaistuksen kokeilu uusilla virtalähteillä. Alkuperäiset virtalähteet sijaitsivat GP4:n yhteydessä.


Juha

Juhak:
Parin viikon puuhastelu porukan avioniikkamekaanikon johdolla, ja simulaattorissa on ensimmäiset elomerkit kahteen vuoteen 

Uudet 5v powerit etsivät paikkaansa simusta


Ja kun nämä kaksi poweria on kytketty, saadaan simun mittari- ja panelivalot toimimaan



Sykähdyttävä hetki nähdä ensimmäiset elonmerkit... Seuraavana olisi vuorossa simun yleisvalaistus (flood lights).

Juha

tigert:
Ooh!  Upea fiilis ihan varmasti. Koska te rakentelette?

Kannattaisi ehkä myös laittaa Stefan Hilmerby:lle viestiä (www.hilmerby.com) - kaverihan on ruotsalainen eläkkeellä oleva SASin kippari joka on lentänyt paljon ysiä, tehnyt fs:lle lisäosan ja lentää verkossa kutsulla SAS093. Saattaisi olla hyvää referenssiä ja kommentteja käytännön tuntumasta ym tarjolla? Eikös Stefan ole vielä ollut aktiivisena verkkolentämässä?

//T

Juhak:
Kas, olinkin jo unohtanut Hilmerbyn sivut kokonaan! Paljon hyvää tieto ysistä ja kasikymppisestä.

Rakentelulla ei ole kiinteää aikataulua. Mennään sen mukaan milloin kukakin paikalle ehtii.

Juha

Navigation

Up one level

Next page