FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 06:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Cessnaa hakemaan Itävallasta
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Cessnaa hakemaan Itävallasta  (Read 1632 times)
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Cessnaa hakemaan Itävallasta
« on: 24.06.14, 18:45 »

Iltoja vaan. Kun tuli tuossa lento lennettyä Hei me lennetään...Alpeilla! -ketjuun niin päätinpähä lähteä hakemaan virtuaalisesti ja fiktiivistä konetta sinne minne lentoni päättyi elikkä LOWK Kragenfurtiin. Kone on siis Cessna 182Q OH-NOU. Värit on itse suuniteltu ja maalattu, joten sen kyllä huomaa  Embarrassed. Simuna toimii FS9 ja sceneryistä ei ole tietoakaan ainakaan tällä ekalla lennolla. Lennot kirjaan itselleni ylös johon tulee ajat ja polttoaineen kulutus matkalla ja lisäksi reitti. Mutta kuviin  Smiley

Kone on siis Klagenfurtissa, Itävallassa. Se on maalailtu ja tankattu valmiiksi matkaan. Reittimme kulki tänään VFR pisteelle E1 josta jatkettiin rajan ylityksellä Sloveniaan ja takaisin Itävallan puolelle. Munchendorfin kautta sitten mentiin Schwechatin CTR:lle.
[ attachment removed / expired ]

Platalla kone jo odotteleekin. Suomeen kun päästään niin tulee vielä nokkapyörään tuo kotelo, mutta näillä näkymin tuon näköiseksi kone jää.  Smiley
[ attachment removed / expired ]

Sitten kone käyntii ja rullaus kiitotie 10, josta lentoonlähtöön ja suoraan kohti E1:stä
[ attachment removed / expired ]

Jokusen minuutin jälkeen pilvet väisti ja päästiin nousemaan hieman korkeammalle
[ attachment removed / expired ]

Matkalennosta ei ole kuvia kun ei ole maisemissakaan juuri ihailtavaa. Välillä hypittii ylös ja alas miten pilvet tahtoi ottaa ja vähentää korkeutta. Mainittakoot että Cessnaan asennettiin defu Cessnan radiopaneeli, jotta autopilotin käyttö onnistuu paremmin  Grin

Sitten yhden 360:sen jälkeen visuaalina laskuun 34
[ attachment removed / expired ]

Meidän jälkeemme tuli Condorin A320 joka sitten kiilasi eteen  Roll Eyes
[ attachment removed / expired ]

Mutta hetken päästä jäi  laugh
[ attachment removed / expired ]

Ja parkkiin.
[ attachment removed / expired ]

Blokki aikaa tästä kertyi 0143 ja polttoainetta meni 60litraa. Tästä on huomenna hyvä jatkaa eteenpäin, mutta vielä pitää miettiä, että Ruotsin läpi vai Baltian läpi  Smiley
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #1 on: 25.06.14, 05:28 »

Hmm . . mielenkiintoista. Harvinaista herkkua kun joku lentää pienkoneella ja selostaa lentoa jotenkin. Olisit vain laittanut kuvia ja selostusta enmmänkin sieltä matkalta, ei se haittaa mitään vaikka maisema olisi siellä ihan perus defaulttia, niinhän se on lähes kaikilla tuollapäin lennellessä.

Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1341
Date Registered: 13.08.12

Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #2 on: 25.06.14, 08:01 »

Lennä baltian läpi. "Cessnat ovat ilmajarruja: Hitaita ja kuluttaban paljon bensaa" Näin sanoi eräs lentokerholainen joka lentää Freedom S100.

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #3 on: 25.06.14, 09:13 »

Hmm . . mielenkiintoista. Harvinaista herkkua kun joku lentää pienkoneella ja selostaa lentoa jotenkin. Olisit vain laittanut kuvia ja selostusta enmmänkin sieltä matkalta, ei se haittaa mitään vaikka maisema olisi siellä ihan perus defaulttia, niinhän se on lähes kaikilla tuollapäin lennellessä.


No muistetaan ensi kerralla  Smiley

Lennä baltian läpi. "Cessnat ovat ilmajarruja: Hitaita ja kuluttaban paljon bensaa" Näin sanoi eräs lentokerholainen joka lentää Freedom S100.

Ehkä ilmajarruja, mutta simussa mukava lentää  Wink
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1341
Date Registered: 13.08.12

Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #4 on: 25.06.14, 09:20 »

Joo simussa ne on ihan ok. Simussahan bensa on ilmaista.

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #5 on: 25.06.14, 12:31 »

Matka jatkuu kohti Puolaa. Suunnitelmissa lentää aina Laskiin asti Tsekkien kautta. Reitti siis on tämän näköinen: STRASSHÖFF LEDVA REGLI EPKN. Ja sama kuvana.n Smiley
[ attachment removed / expired ]

Viennassa oli liikennettä, Austrianin tripla lähti jonnekin päin maailmaa ja jostain tuli Austrianin 767.
[ attachment removed / expired ]

Edelliseltä lennolta polttoainetta jäi 153litraa ja se riittää hyvin seuraavalle lennolle ja sitä pitäisi vielä sen jälkeen jäädä suurinpiirtein 40litraa. Arvioitu  lentoaika on noin 2 tuntia ja 15minuuttia.
Kone on käynistetty ja lähdetään rullaamaan kiitotie 16:lle.
[ attachment removed / expired ]

Sitten ilmoitus taajuuksille ja menoksi
[ attachment removed / expired ]

...
[ attachment removed / expired ]

Maisemaa
[ attachment removed / expired ]

Ledvasta on päästy läpi Tsekin ilmatilaan.
[ attachment removed / expired ]

Joitain pilviä kerääntyi alle, mutta maa jäi näköetäisyydelle joten ei anneta sen häiritä
[ attachment removed / expired ]

Kun navigaattorimme ei löytänyt pistettä REGLI heti niin päätin, että lennetään Ostravan lentokentän yli josta lennetään suuntaan 343 noin 10 minuuttia jolloin ylitetään piste REGLI.
Ja siellähän se kenttäkin on.
[ attachment removed / expired ]

Puolan ilmatilaan kun päästiin niin saman tien alkoi pilvet tulla alemmas pakottaen laskeutumaan FL080:lta aina 2500ft asti.
[ attachment removed / expired ]

Risteyksestä pohjoiseen piti tuon EPKN kentän olla, mutta ei näkynyt GPS:ssä ja näin jälkeenpäin ei ole mallinnettu ollenkaan joten etsittiin turhaankin sitä alueelta. Samaan aikaan alkoi sataa jo vettä.
[ attachment removed / expired ]

GPS:sään näppäiltiin seuraavaksi määränpää EPLK...
[ attachment removed / expired ]

...mutta sitäkään ei löytynyt. Sää alkoi huonontua koko ajan joten lähistöltä löytyi kaupunki ja GPS:ssä oli kenttä, joten siis sinne, Opoleen.
[ attachment removed / expired ]

Kaupungin yli itään päin.
[ attachment removed / expired ]

Ja hetken päästä löytyin Opoleen hiekka kenttä, tuulista ei ollut tietoa, mutta laskuun mentiin 31L:lle
[ attachment removed / expired ]

Kaartoa finaaliin
[ attachment removed / expired ]

Kone parkkiin nurtsille ja parempia säitä odottelemaan  thmbup
[ attachment removed / expired ]

Blokkiaikaa kertyi 0135 ja höyryjä kone vei 63 litraa. Loppu lennoista vielä, että balttian läpi tullaan ja kierrellään siellä sitten enemmän ja jätetään Puola vähän vähemmälle  Smiley
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1341
Date Registered: 13.08.12

Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #6 on: 25.06.14, 13:12 »

Ei noin pieni kone laippoja nousuun tartte.

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #7 on: 25.06.14, 15:27 »

Ei noin pieni kone laippoja nousuun tartte.

Axu ei kuitenkaan ole kiellettyä käyttää laippoja lentoonlähtöön  Wink
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1341
Date Registered: 13.08.12

Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #8 on: 25.06.14, 16:18 »

Joo ei ole tietenkään mutta ei niitä tarvitse noin pienell koneel noin pitkäl kiitoradalla.

Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #9 on: 25.06.14, 17:57 »

Ehkäpä ne laipat onkin ulkona tuomaan marginaalia operointinopeuksiin sekä kasvattamaan pystynopeutta alkunousun aikana eikä kompensoimaan kiitotien pituutta?  Huh


"When we left earth it changed our world"
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #10 on: 26.06.14, 11:19 »

Sitten matka jatkui kentälle EPLL. Kuvaa en ottanut suunitelmasta kun tarkoituksena ajaa suoraa PAPAn kautta CTR:lle ja suoraan laskuun. EPOP:lla sää on parantunut joten eiköhän lähetä matkaan.  Smiley
[ attachment removed / expired ]

Koekäyttöä suorittamassa
[ attachment removed / expired ]

Tarkoitus oli alunperin nousta suoraan 6000ft, mutta pilvet tulikin odotettua matalemmalle joten jäätiin sitten kahteen tonniin.
[ attachment removed / expired ]

...
[ attachment removed / expired ]

Jokin kaupunki jäi alle tai no sivulle.
[ attachment removed / expired ]

Ihan mukava sää lentää  thmbup
[ attachment removed / expired ]

Sitten ollaan peruksella 07:n vieressä olevalle nurmiradalle
[ attachment removed / expired ]

Laskuun mennään
[ attachment removed / expired ]

Ja tankkauspaikan viereen parkkiin, tankit täyteen ja matka jatkuu kohti Liettuaa
[ attachment removed / expired ]

Tästä kertyi blokkiaikaa 0057 ja polttoainetta käytettiin 40 litraa. Matkan puolessa välissä ollaan, tänään vielä Liettuaan ja sitten onkin viikonlopun ajan kone parkissa  Smiley
Sitten vielä yksi kysymys, minkä verran tuota seosta voi ja uskaltaa laihentaa cruisessa?
« Last Edit: 26.06.14, 11:32 by Patrick Ojanen »
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #11 on: 26.06.14, 12:43 »

Seosta voi laimentaa aina siihen asti, kunnes moottori sammuu. Grin

Laimennus tehdään EGT-mittarin kanssa. Seosta laimennetaan niin kauan kuin EGT-viisari nousee. Tietyn kohdan jälkeen viisari tipahtaa isosti alaspäin, jolloin tästä seosta rikastetaan hieman, kunnes EGT saadaan takaisin korkeimpaan (lämpimimpään) arvoonsa. Laimennus on välttämätöntä tehdä, mitä korkeammalle nousee, jotta saadaa moottorista optimitehot irti (ja vältetään moottorin tukehtuminen liian rikkaaseen seokseen)


"When we left earth it changed our world"
Harri Lonnqvist
Offline Offline

Posts: 7387
Date Registered: 15.11.01

Re: Cessnaa hakemaan Itävallasta
« Reply #12 on: 27.06.14, 21:10 »

Moro!

Hyviä kuvia...tunnelmaa ehkä pitää säätää?Kaiken puolin hieno setti!

Harri

P.S Täytynee asentaa taas 2004/FSX koneelle...kumminkin se 2004 on lähinnä sydäntä....



[center]"It is important to understand that the sign of the early Finnish Air Force has nothing to do with the Nazi Germany.The blue swastika was the symbol of good fortune used by the Swedish Count Eric von Rosen!"[/cente
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1