Juneausta Yakutaan

(1/1)

ametlib:
Minulla on Juneaussa pieni yritys, joka kuljettaa tarvittaessa mitä tahansa, mikä Cessnaan mahtuu eikä kohteellakaan ole niin suurta väliä. Tietenkin hankin koneen käytettynä ja maksoin käteisellä. Saatuani koneen Juneauhun piti minun tietenkin tehdä muutama koelento ennen töihin ryhtymistä - olin toki ollut koelennolla ennen kuin ostin tämän kuvissa näkyvän härvelin, mutta nyt piti varmistaa, että kaikki todellakin toimii luvatulla tavalla.

Noooh - kaikki ei mennyt kuitenkaan aivan putkeen. Trimmissä oli pieniä vikoja ja autopilotti toimi omin päin eikä niin kuin oli takoitus. Em. mainituista syistä ja ehkä osin omastakin taitamattomuudestani johtuen tulin pari kertaa tonttiin - onneksi enemmän tai vähemmän hallitusti siten, etten hajottanut koko konetta. Alaskassa on pitkät välimatkat eikä varaosia niin vain mennä hakemaan lähimmästä varaosaliikkeestä ja tilatut osat maksavat rahteineen maltaita ja kaiken lisäksi niitä pitää odotella toisinaan melko kauan.

Onneksi maastosta (toisten onnettomuuksista johtuen,mikä ei tietenkään ole hyvä asia) löytyy paljon koneen raatoja ja 172 on aika yleinen malli, joten eipä hätää. Löysin tarvittavat osat ja näppäränä miehenä laitoin koneen kuntoon. Se ei noin ulkoisesti tutkailtuna näytä ihan pakasta vedetyltä, mutta se toimii tai ainakin melkein...

Näinä tiukkoina aikoina kilpailu on kovaa ja hinnat ratkaisevat - siispä hommaa on pyörittettävä vain pieni voitto mielessä. Yrityksen nimi on Trusted Flight ja tunnuslauseeni on: "Trust me".

Tänään sain hyvän keikan, joka suunatutui Yakutaan. Kyytiin tuli kaksi naista rinkkoineen ja koska tiedossa oli paluurahti, niin tämä oli myös yritykseni kannalta kannattava retki.

Säätila oli mitä mainioin Alaskan oloihin...

Ensin Juneau:

Sitten Yakuta:

Ankaran remontoinnin tulos.

Ensimmäiseksi on tehtävä kaikkien pilottien sääntö numero yhteen kuuluva lentokoneen huolellinen tarkastus ulkopuolella.

Sitten on aika pyytää matkustajat koneeseen, antaa heille tarvittavat turvallisuusohjeet ja keskittyä laitteiden sekä toimintojen tarkistukseen ennen käynnistystä.

Käynnistys suoritettu ja pari pientä vikaa avioniikassa havaittu. Kaikesta huolimatta olen päätänyt jatkaa lentoa suunnitellulla tavalla sovitun aikataulun mukaan. Kommunikaatio ATC:n kanssa ei oikein toimi ja lähettimissä vikaa...

Tässä ollaan matkalla kiitotielle luottavaisin mielin.

Take off meneillään. Kuva napsaistu kaikessa kiireessä, sillä tässä vaiheessa lentoa oli paljon tähdellisempääkin tekemistä kuin keskittyä räpsimään kuvia.

Ollaan turvallisessa 3200 jalan korkeudessa. Autopilotti toimii siltä osin, että se pitää asetetun korkeuden Heading moden.

Kuten edellä sanoin - korkeuden kanssa ei näytä olevan mitään ongelmia. Näkyvyyskin on hyvä, joten ylemmä ei ole tarvetta nousta, sillä GPS näyttää vain keltaista. Pian tämän jälkeen voinkin tiputtaa alemmas.

Yakuta alkaa lähestymään. GPS toimii sen verran, että voin asettaa siihen lähestymiseen tarvittavan reitin. ILS-vastaanotin ei toimi, ADF toimii kuitenkin kuin myös DME eli näillä mennään kun kerran tänne asti on tultu - hmmm...

Tässä vaiheessa tai juuri vähän ennen tämän kuvan ottoa minua loivasti sanottuna hieman huolestutti näkyvyyden ajoittainen huonontuminen lähestymisvaiheessa.

Kaikki meni kuitenkin lopulta hienosti ja sain leidit turvallisesti Yakutaan. Seuraavaksi pienen tauon jälkeen oli aika suunnitella palumatkaa rahteineen.

Trust me 

Lonkka:
Moro!

"Hieman" aikaa pois olleena huomaan että tää GA toimii vielä,hyvät kuvat ja tärkeimmät höpinät!

Harri

Wanhis:
Jotensakin laadukasta kuvasarjaa Rolfilta . . . olikos tämä Cessna nyt se uusi . . . mikä se nyt olikaan lisäosa . . .

ametlib:
Joo - kiitoksia! Konehan on A2A:n Traineri. Todellisuudessa vika ATC:n kanssa johtui ORBX:n Juneausta, johon löysin pienen korjaustidoston. Avioniikkaan löytyi taas vastaavasti pätsi A2A:n sivuilta, joka korjaa Reality XP:n ongelman eli voinen nyt todeta, että avioniikka on huollettu ja toiminta jatkunee suotuisimmissa olosuhteissa 

Mitä tähän koneen mallinukseen tulee, niin kyllähän se on tehty mielestäni aika hienosti. Proseduurit on tehtävä huolella ja oikeassa järjetyksessä. Mittareita on tarkkailtava ja moottoria kuunneltava. Autopilotti mallintaa ilmeisesti melko tarkkaan vastinetta oikeassa elämässä. Minulla ei tietenkään ole kokemusta oikeasta Cessnasta, mutta verrattuna moneen muuhun kaupalliseen lisäosaan nykymarkkinoilla sanoisin tämän olevan yksi parhaista simuiluun tehdyistä koneista. Nippeleitä ei montaa ole, mutta siitä huolimatta Cold & Dark -tilanteesta rullaukseen kiitotielle homma ei suju kädenkäänteessä. Niin no - toki aidan matalin kohta on Autostart, mutta ei ole mitään järkeä hankkia tällaista lisäosaa ja sitten oikoa.

Eräs seikka minulla on tämän vehkeen kanssa hämärän peitossa ja se on painojakauman laskeminen - polttoaine, lasti ja matkustajat. - balanssi pitäisi löytää. Puskapilotit näkyvät elävässä elämässä kokeilevan käsipelillä, että onko kone taka- tai etupainoinen. Asiaan saattaisi löytyä jotain tietoa manuaalista johonkin kohtaan kätkettynä, mutta sataan sivuun on sisällytetty myös koneen historiaa enkä rehellisesti sanottuna ole jaksanut tavailla sitä kokonaan läpi...

Mutta niin - hieno tuote on kyseessä - trust me 

Navigation

Up one level