Wanhiksen konekatsaus: Data Becker JU-52

(1/2) > >>

Wanhis:
Pistetään tällä kertaa "konekatsauksena" tämä lisurihankinta. Juttua ja kuvia tuntui tulevan senverran etten laita tätä uusin hankintani ketjuun.


Katoavien tuotteiden hankinnat senkun jatkuvat. Tämmöinen Junkers JU-52 tuli ostettua. Tuotteen historia on hieman erikoinen. Tämä Data Beckerin Ju-52 oli suunnattu ymmärtääkseni lähinnä saksan markkinoille, päätellen boxin pääasiassa saksankielisistä dokumenteista ja onhan tuo JU-52 saksalainen kone joten eipäs siinä mitään.

Kaiken piti siis oleman kunnossa ja klassikkokoneen kaupan käydä mutta toisin kävi. Harrastajat eivät oikein sulattaneet boxin 40-euron hintalappua ja simulaattori foorumeilla asiasta olikin aikoinaan paljon keskustelua. Oli olemassa nimittäin erään Oliver Fisherin tekemä loistava freeware versio Ju-52:sta ja pian alkoikin tälläkin foorumilla jossain yhteyksissä tutuksi tulleet hokemat: "ei kannata ostaa kun yhtä hyvää saa freewarena jne."
 
Ajanmittaan boxin hinta sitten putosikin peräti viiteen euroon! Latausversiota kaupiteltiin halvimmillaan jopa alle kahdella eurolla. Mitä tämmöisesta sitten seuraa? Senhän arvaa, tuopte katoaa markkinoilta pikkuhiljaa ja enään ei ymmärtääkseni ole olemassa Data Beckeriä.
Uusia bokseja näyttäisi silti vielä olevan jäljellä siellä täällä, tätä Junkersia kaupitellaan nykyään pääasiassa alle 10- eurolla. Korkein pyynti näytti olevan 61-euroa!
 
Oliver Fisherin ja Data-Beckerin version vertaileminen ja paremmussjärjestykseen laittaminen on kuitenkin liian hätiköityä, kyseessä on nimittäin kaksi aivan erilaista konetta siinämielessä, että O.Fisher mallintaa alkuperäistä 30-luvun JU-52:sta, kun taasen Data-Becker mallintaa hyvinkin tarkasti nykyisinkin lentävää "D-AQUI" koneyksilöä joka on kylläkin vanhin lentävä JU-52 mutta varustettu nykyavioniikalla.
Eli kaikki ei ole niin yksinkertaista mitä äkkiseltään luulisi. Mikäli siis olet JU-52:sesta kiinnostunut niin joudut todennäköisesti hankkimaan molemmat koneversiot eli ilmaisen O.Fisherin ja jo pieneksi legendaksi reaalimaailmassa muodostuneen D-AQUI:N maksullisena Data-Becerin versiona.
 
No oli miten oli, itse tuotteessa ei ole mitään vikaa, se on tämmöinen:

Ulkomalli on ihan ok. Repainteja on vain yksi, tämä "D-AQUI" koska nimenomaan vain tätä koneyksilöä mallinnetaan. Konemallinnoksen on Data-Beckerille tehnyt "aeroXpert" tiimi ja mallin valmistuminen  vei aikaa kolme vuotta.







Koneen matkustamo on myös mallinnettu ja se on tämän näköinen:



2-D paneeli on tämän näköinen ja käyttäjä voi valita sen istuuko oikealla tai vasemmalla jakkaralla. Ihan kiitettävää työtä ovat tehneet tämän paneelin kanssa ja vaikutelma on hyvinkin samantyyppinen kuin esikuvassaan. Ero O.Fisherin 30-luvun alkuperäispaneeliin on radikaalisti erilainen.



Virtual cokpit päivä ja yönäkymät. Vc-paneeli on mutta valmistaja suosittelee käyttämään 2-D paneelia ja pop-up ikkunoita. Sen kyllä ymmärtää kun niitä käyttää, senverran tarkempaa ja monipuolisempaa käyttäminen tällöin on.



Otetaan vaikkapa radiot esiin pop-up ikkunassa. Tämä on toteutettu hienosti kokoruututilaan aukeavassa näkymässä jossa pääsee rauhassa touhuamaan radioiden kanssa, koneen hallintaa menettämättä. Olen tuonne vasemmalle ylös avannut myös audiopaneelin joka on tyyppiä Becker AS-3100, tyyliinsopiva merkki saksalaiskoneeseen. Huomaa keskellä alhaalla olevat DME:t numeroiden näytön kirkkautta voi säätää! Vasemmassa on nyt kirkkaampi näkymä. Vastaavia pikkuhienouksia löytyy sieltä täältä.
Eri näkymiin paneelissa pääsee klikkaamalla tuossa ala-vasemmalla näkyvää pientä ohjaamokuvaa halutusta kohdasta.



Täsätä minä tykkään, Dme on monipuolinen: vasemmalta alkaen ,matka radiomajakalle, lentoaika majakalle sekä, mikäli käytätä nyt tätä lennettävää nopeutta! Pieni tietokone siis . . .



Sulaketaulu ja sähkölaitetaulu. Kaikki toimii, eli jos otat sulakkeen irti niin vastaava laite pimenee!



Tuossa vielä pari po-up näkymää, moottorinsäätimiä ja toinen sulakerasia ym. Kokonaisuudessaan varsin kattavasti pääsee siis operoimaan tällä Data-Beckerin "Tante-Ju:lla" Oikeastaa ainoa mitä jäin kaipaamaan olisi jonkinlainen autopilotti.
Kone vaatii kohtalaisesti ohjaamista varsinkin tuulisemmalla kelillä. Autopilotin kanssa olisi hieman helpompaa, tosin semmoisen voi tietysti itsekin jälkiasentaa etti siinä mitään senpuoleen.



Koneen opiskelu on vielä hieman kesken. Saksankielisten manuaalien takia kaikki pikkuhienoudet eivät ole vielä valjenneet. Kuitenkin senverran, että tämän pikkujutun pystyin kirjoittamaan.

Laitan tähän kuvan Oliver Fisherin freeware JU-52 version paneelista. Näkymät ovat oikein hienot ja laitteistot ovat ehtaa 30-lukua. Hieno kone sekin joka ansaitsisi ihan oman juttunsa. Tästä kuvasta näkyy selvästi, että JU-52:sen sivuperäsimen polkimia  pystyy käyttämään noilla "käsivivuillakin" mikälie turvallisuustekijä on kyseessä?



Tässä vielä pari linkkiä laadukkaisiin Yo-Tube videoihin jotka esittelevät aitoa D-AQUI Junkersia.

https://www.youtube.com/watch?v=QTjqdn-AWm0

https://www.youtube.com/watch?v=Z8KfjgmdPx4

puijo:
* Tuolta nettikaupan maailmasta löytyy tällaisia mielenkiintoisia löytöjä.   

PerttiLode:
Luin jostain tuon D-AQUI entisöinnistä että jos sillä saisi lentää matkustajien kanssa niin siinä pitää olla modernit mittarit,
ja eihän siinä mitään vikaa ole, noita Dc3 ei varmaan ole kahta kappaletta jossa olisi samanlaiset mittaristo ja niitä on varmaan 2 tai 3 joita lentää maailmassa vielä liikenteessä.

Jape:
Eikös tuota saa  freewarenakin? 

Wanhis:
Quote

Eikös tuota saa  freewarenakin? 


Tuo viimeinen paneelikuva on O.Fisherin freewareversiosta johon muuten saa D-AQUI repaintin Avsimistä. Mutta joo . . voi olla, että Data Beceriäkin saisi freewarena, maailma on iso ja kaikenlaista tapahtuu? Kyllähän nämä monesti saattavat muuttua ilmaisiksi jos varsinainen myynti on jo päättynyt. En nyt tietenkään tarkoita mitään "Torrent ladattavia" niihin en koske pitkällä tikullakaan vaikka kone olisi kuinka kiinnostava.
Keräilijää ei tietenkään mahdollinen freeware paljoakaan lämmitä, sillä jos boxia vain vielä saa niin pakko olla sitten se.

Navigation

Up one level

Next page