Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water

(1/4) > >>

Wanhis:


Tämmöinen lisäosa tuli hankittua tuolta eBaysta. Minulla ei olekaan juurikaan aiemmin ollut näitä lentoveneitä, joten vaihtelu voisi virkistää ajattelin ja pistin tilauksen vetämään. Toki tässä oli mukana taas tuo keräilynäkökulmakin, tokihan noin näyttävän näköinen boxi pitää hankkia oli kone sitten millainen tahansa.
 
Lisäosa on jo melko iäkäs ja se on aiemmin ilmestynyt vanhemmillekin simuversioille kuin fs-2004. Mistään harvinaisuudesta ei silti ole vielä kysymys sillä tätä löytyy suht helposti sekä ladattavana, että boxiversiona. Yllättävää kyllä boxina tuote on halvempi, noin 6-10 euroa kun taasen latausversiona voi olla jopa 40,- euron pinnassa.
Kun koneen on installoinut ja sitä kokeilee ensimmäistä kertaa on yllätys takuuvarmasti myönteistä laatua. Ulkomalli on loistava, efektit ovat loistavia, paneelit monipuolisia ja näyttäviä joissa kaikki napit toimivia. Lisäosan ikä näkyy oikeastaan vain virtual-cokpitissä joka on aikakudelleen tyypillistä laatua.

Koneen ulkomalli ei jätä kylmäksi, se on erittäin hieno. Alumiini kiiltelee upeasti ja yksityiskohdat ovat tarkkoja. Koneen mallinnosta on ollut tekemässä seitsenhenkinen tiimi joilla on kullakin ollut oma vastuualueensa. Valmis lopputulos vaikuttaakin huolitellulta. Mukana lienee maalaukset kaikista valmistuneista 12-koneesta.





Sodan aikana B314 otettiin siviililiikenteestä armeijan käyttöön kuljetuskoneeksi, tässä käytössä niillä lennettiin erittäin paljon ja kone suorittikin varsin asiokkaan palvelusuran. Osa niistä maalattiin myös tämmöisiin naamioväreihin.
Koneen voi vetää myös maalle tämmöisen siirtotelin avulla. Simulaattorissa se tapahtuu ottamalla teli alle ja koneen omien moottoreiden avulla sitten tullaan kuivalle maalle. Taustalla näkyy B-314 staattinen malli joita on mukana lisäosaan kuuluvissa maisemissa mutta niistä lisää myöhemmin.



Tuossa jo kehuskelin noita efektejä ja paras niistä on tietysti näyttävä ja aidon näköinen peräaalto. Vedessä rulaaminen tai siis siellä kääntyminen tapahtuu moottorien tehoja säätämällä. Kone kääntyy hyvin ketterästi lähes paikallaan kun käyttää vain toisen puolen moottoreita. Varsinaista vesiperäsintä ei ole kuten pienemmissä vesikoneissa on tapana.



Jäähdytys pelaa! Engine Cowl Flapsit ovat säädettävissä monipuolisesti tilanteen mukaan. Joko kaikki kerralla samalla tavoin viemällä hiiren kursori vipujen keskelle tai sitten joka moottori erikseen tarpeen mukaan. Moottoreina tässä B314:sessa käytetään kaksirivisiä Wright GR2600 tähtimoottoreita. Yksi moottori tuottaa tehoa 1600 hevosvoimaa.

Tässä videolinkki tuommoisen moottorin käynnistystunnelmiin: https:  https://www.youtube.com/watch?v=0PXek9VGEl0
Muista kokoruututila ja volumet kaakkoon!



2-D paneeli ja moottorinsäätövivut avattuna näkyviin, ohjaus-sauvan olen tuossa piilottanut näkyvistä. Kone on mallinnettu jokseenkiin tarkkaan esikuvansa mukaan mitä tulee laitteistojen ja nappuloiden toimintaan. Äkkiseltään yksinkertaisen näköinen ohjaamo onkin itseasiassa vaativaa lajia, eikä lentoveneen käytöstä oikein tule mitään ilman ohjekirjan apua.

Kuvassa oikealla näkyvä mittarikokonaisuus on koneen autopilotti, tai "Gyro-pilot" kuten sitä ohjeissa kutsutaan. Kaasuvipujen alla oleva valkonuppinen vipu paineistaa gyro-pilotin hydraulijärjestelmän. Mitään ei kuitenkaan tapahdu ellei avaa jotakin kolmesta gyroon kytketystä hydrauliventtiilistä jotka ohjaavat nestepaineen käsiohjaimilta gyron hallitsemaan järjestelmään.
Lentotiloja voi sädellä hyvin hienovaraisesti tai laittaa koneen seuraamaan gyrokompassin ylintä esiasetettavaa suuntaa. Paineventtiilin voi myös sulkea kompassilta ja koneen voi laittaa lentämään esim. jatkuvaa ympyrää. Mielenkiintoine laite kieltämättä . . . .

Punaisten tehovipujen oikealla puolella olevasta pienestä keinukatkaisimesta voi näppärästi säätää potkurien lapakulmia yhtäaikaisesti kaikille moottoreille. Myös erilliset mottorikohtaiset säädöt löytyvät toisaalta.



Lentoinsinöörin paneelista pääsee moottoreiden hyvinvointia tarkkailemaan kattavasti. Pitkillä jopa lähes vuorokauden mittaisilla lennoilla on mäntämoottorien hyvinvoinnista huolehtiminen tärkeää. Sylinterien ylä alapuolen lämpötiloja voi tarkkailla hyvinkin tarkasti tuolla "Pyrometer potentiometrillä"
Virheiden välttämiseksi moottorin testisylinteiparien mittausanturit on kalibroitava jokaisella mittauskertalla erikseen. Se tapahtuu samaisella pyrometer potenttiometrillä.



Pitkien matkojen lentoveneen radiosuunnistuslaitteet poikkeavat myös totutusta. Com-radion lisäksi on vain yksi suunnistusradio, jonka taajuudet poikkeavat nykypäivän systeemeistä.
Laite toimii kuten Adf mutta kantomatkat ovat satakertaisia. Asemien kuuluvuudet ovat varsinaista "Atlanttiluokkaa" ja singnaalin saa napattua hyvinkin pitkien matkojen takaa. Ohessa lista radioasemista taajuuksineen. Nuo ovat juuri niitä B-314 kohdesatamia mihin koneilla yleensä lennettiin.



Ohessa vielä kuva sähkö ja polttoainepaneeleista joita en nyt kuitenkaan ryhdy tässä selostamaan tarkemmin. Mainittakoon kuitenkin, että koneessa on kahdet akustot, koneen perässä ja keulassa. Sähkögeneraattorit sijaitsevat moottoreiden 2 ja 3 yhteydessä.



Virtual cokpit on tämän näköinen. Tärkeimpiä toimintoja pääsee napsuttelemaan myös täällä. Matkustamoa ei ole mallinnettu.



Lisäosan mukana tulee myös kohdesatamien sceneryt joista tässä osa nähtävänä. Laiturit, ihmisiä, veneitä, rakennuksia ja staattisia B-314 koneita. Aikamoinen pro-pilot kyllä olisi kyseessä mikäli kaikissa tarjolla olevissa lentosatamissa kävisi lentämällä, etäisyydet kun ovat aikamoisia.



Manuaalista löytyy myös ilmeisesti alkuperäiskarttoja mukana tuleviin lentosatamiin.




Lauri FIN918:
Kun suo nuo vanhat koneet kiinnostavat, niin kokeileppas tätä. Joka pennin arvoinen .

https://a2asimulations.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=25&zenid=333fc3095e66b0a6b8005772f7a6b34e

Wanhis:
Quote

Kun suo nuo vanhat koneet kiinnostavat, niin kokeileppas tätä. Joka pennin arvoinen .

https://a2asimulations.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=25&zenid=333fc3095e66b0a6b8005772f7a6b34e


joo, olen lukenut tuosta kirjoituksia tällä foorumilla, kyseessä saattaa tosiaankin olla yksi parhaista ellei kenties paras vanha isompi konemallinnos. Eiköhän tuonkin vuoro tule sitten ajallaan kunhan saan tuon Fsx-tietokoneeni tilalle semmoisen aparaatin jossa on vähän tuhdimmat muskelit.
 
Tuohon lentoveneeseen palatakseni. Oivalsin tuossa juuri, että nämä erilaiset lentoveneet lentosatamineen voisi olla ihan kiehtova ja omanlaisensa harrastekohde noin niinkuin laajemminkin mikäli niihin keskittyisi. Hyviä malleja ja satamia saattaisi löytyä sieltä täältä.
 

Lauri FIN918:
No jos FS9, niin sitten tämä?

https://a2asimulations.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=20

pho201:
Accusim-lisäkkeen avulla nuo A2A:n tuotteet nousevat ihan uudelle tasolle. Se tosin ei taida toimia lainkaan FS9:ssä.

Navigation

Up one level

Next page