FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.11.17, 23:23

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water  (Read 1985 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« on: 07.09.14, 13:18 »

[ attachment removed / expired ]

Tämmöinen lisäosa tuli hankittua tuolta eBaysta. Minulla ei olekaan juurikaan aiemmin ollut näitä lentoveneitä, joten vaihtelu voisi virkistää ajattelin ja pistin tilauksen vetämään. Toki tässä oli mukana taas tuo keräilynäkökulmakin, tokihan noin näyttävän näköinen boxi pitää hankkia oli kone sitten millainen tahansa.
 Tongue
Lisäosa on jo melko iäkäs ja se on aiemmin ilmestynyt vanhemmillekin simuversioille kuin fs-2004. Mistään harvinaisuudesta ei silti ole vielä kysymys sillä tätä löytyy suht helposti sekä ladattavana, että boxiversiona. Yllättävää kyllä boxina tuote on halvempi, noin 6-10 euroa kun taasen latausversiona voi olla jopa 40,- euron pinnassa.
Kun koneen on installoinut ja sitä kokeilee ensimmäistä kertaa on yllätys takuuvarmasti myönteistä laatua. Ulkomalli on loistava, efektit ovat loistavia, paneelit monipuolisia ja näyttäviä joissa kaikki napit toimivia. Lisäosan ikä näkyy oikeastaan vain virtual-cokpitissä joka on aikakudelleen tyypillistä laatua.

Koneen ulkomalli ei jätä kylmäksi, se on erittäin hieno. Alumiini kiiltelee upeasti ja yksityiskohdat ovat tarkkoja. Koneen mallinnosta on ollut tekemässä seitsenhenkinen tiimi joilla on kullakin ollut oma vastuualueensa. Valmis lopputulos vaikuttaakin huolitellulta. Mukana lienee maalaukset kaikista valmistuneista 12-koneesta.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Sodan aikana B314 otettiin siviililiikenteestä armeijan käyttöön kuljetuskoneeksi, tässä käytössä niillä lennettiin erittäin paljon ja kone suorittikin varsin asiokkaan palvelusuran. Osa niistä maalattiin myös tämmöisiin naamioväreihin.
Koneen voi vetää myös maalle tämmöisen siirtotelin avulla. Simulaattorissa se tapahtuu ottamalla teli alle ja koneen omien moottoreiden avulla sitten tullaan kuivalle maalle. Taustalla näkyy B-314 staattinen malli joita on mukana lisäosaan kuuluvissa maisemissa mutta niistä lisää myöhemmin.

[ attachment removed / expired ]

Tuossa jo kehuskelin noita efektejä ja paras niistä on tietysti näyttävä ja aidon näköinen peräaalto. Vedessä rulaaminen tai siis siellä kääntyminen tapahtuu moottorien tehoja säätämällä. Kone kääntyy hyvin ketterästi lähes paikallaan kun käyttää vain toisen puolen moottoreita. Varsinaista vesiperäsintä ei ole kuten pienemmissä vesikoneissa on tapana.

[ attachment removed / expired ]

Jäähdytys pelaa! Engine Cowl Flapsit ovat säädettävissä monipuolisesti tilanteen mukaan. Joko kaikki kerralla samalla tavoin viemällä hiiren kursori vipujen keskelle tai sitten joka moottori erikseen tarpeen mukaan. Moottoreina tässä B314:sessa käytetään kaksirivisiä Wright GR2600 tähtimoottoreita. Yksi moottori tuottaa tehoa 1600 hevosvoimaa.

Tässä videolinkki tuommoisen moottorin käynnistystunnelmiin: https:  https://www.youtube.com/watch?v=0PXek9VGEl0
Muista kokoruututila ja volumet kaakkoon! Tongue

[ attachment removed / expired ]

2-D paneeli ja moottorinsäätövivut avattuna näkyviin, ohjaus-sauvan olen tuossa piilottanut näkyvistä. Kone on mallinnettu jokseenkiin tarkkaan esikuvansa mukaan mitä tulee laitteistojen ja nappuloiden toimintaan. Äkkiseltään yksinkertaisen näköinen ohjaamo onkin itseasiassa vaativaa lajia, eikä lentoveneen käytöstä oikein tule mitään ilman ohjekirjan apua.

Kuvassa oikealla näkyvä mittarikokonaisuus on koneen autopilotti, tai "Gyro-pilot" kuten sitä ohjeissa kutsutaan. Kaasuvipujen alla oleva valkonuppinen vipu paineistaa gyro-pilotin hydraulijärjestelmän. Mitään ei kuitenkaan tapahdu ellei avaa jotakin kolmesta gyroon kytketystä hydrauliventtiilistä jotka ohjaavat nestepaineen käsiohjaimilta gyron hallitsemaan järjestelmään.
Lentotiloja voi sädellä hyvin hienovaraisesti tai laittaa koneen seuraamaan gyrokompassin ylintä esiasetettavaa suuntaa. Paineventtiilin voi myös sulkea kompassilta ja koneen voi laittaa lentämään esim. jatkuvaa ympyrää. Mielenkiintoine laite kieltämättä . . . .

Punaisten tehovipujen oikealla puolella olevasta pienestä keinukatkaisimesta voi näppärästi säätää potkurien lapakulmia yhtäaikaisesti kaikille moottoreille. Myös erilliset mottorikohtaiset säädöt löytyvät toisaalta.

[ attachment removed / expired ]

Lentoinsinöörin paneelista pääsee moottoreiden hyvinvointia tarkkailemaan kattavasti. Pitkillä jopa lähes vuorokauden mittaisilla lennoilla on mäntämoottorien hyvinvoinnista huolehtiminen tärkeää. Sylinterien ylä alapuolen lämpötiloja voi tarkkailla hyvinkin tarkasti tuolla "Pyrometer potentiometrillä"
Virheiden välttämiseksi moottorin testisylinteiparien mittausanturit on kalibroitava jokaisella mittauskertalla erikseen. Se tapahtuu samaisella pyrometer potenttiometrillä.

[ attachment removed / expired ]

Pitkien matkojen lentoveneen radiosuunnistuslaitteet poikkeavat myös totutusta. Com-radion lisäksi on vain yksi suunnistusradio, jonka taajuudet poikkeavat nykypäivän systeemeistä.
Laite toimii kuten Adf mutta kantomatkat ovat satakertaisia. Asemien kuuluvuudet ovat varsinaista "Atlanttiluokkaa" ja singnaalin saa napattua hyvinkin pitkien matkojen takaa. Ohessa lista radioasemista taajuuksineen. Nuo ovat juuri niitä B-314 kohdesatamia mihin koneilla yleensä lennettiin.

[ attachment removed / expired ]

Ohessa vielä kuva sähkö ja polttoainepaneeleista joita en nyt kuitenkaan ryhdy tässä selostamaan tarkemmin. Mainittakoon kuitenkin, että koneessa on kahdet akustot, koneen perässä ja keulassa. Sähkögeneraattorit sijaitsevat moottoreiden 2 ja 3 yhteydessä.

[ attachment removed / expired ]

Virtual cokpit on tämän näköinen. Tärkeimpiä toimintoja pääsee napsuttelemaan myös täällä. Matkustamoa ei ole mallinnettu.

[ attachment removed / expired ]

Lisäosan mukana tulee myös kohdesatamien sceneryt joista tässä osa nähtävänä. Laiturit, ihmisiä, veneitä, rakennuksia ja staattisia B-314 koneita. Aikamoinen pro-pilot kyllä olisi kyseessä mikäli kaikissa tarjolla olevissa lentosatamissa kävisi lentämällä, etäisyydet kun ovat aikamoisia.

[ attachment removed / expired ]

Manuaalista löytyy myös ilmeisesti alkuperäiskarttoja mukana tuleviin lentosatamiin.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #1 on: 07.09.14, 13:37 »

Kun suo nuo vanhat koneet kiinnostavat, niin kokeileppas tätä. Joka pennin arvoinen thmbup.

https://a2asimulations.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=25&zenid=333fc3095e66b0a6b8005772f7a6b34e


FSLabs Support Team
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #2 on: 07.09.14, 14:22 »

Kun suo nuo vanhat koneet kiinnostavat, niin kokeileppas tätä. Joka pennin arvoinen thmbup.

https://a2asimulations.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=25&zenid=333fc3095e66b0a6b8005772f7a6b34e

joo, olen lukenut tuosta kirjoituksia tällä foorumilla, kyseessä saattaa tosiaankin olla yksi parhaista ellei kenties paras vanha isompi konemallinnos. Eiköhän tuonkin vuoro tule sitten ajallaan kunhan saan tuon Fsx-tietokoneeni tilalle semmoisen aparaatin jossa on vähän tuhdimmat muskelit.
 Tongue
Tuohon lentoveneeseen palatakseni. Oivalsin tuossa juuri, että nämä erilaiset lentoveneet lentosatamineen voisi olla ihan kiehtova ja omanlaisensa harrastekohde noin niinkuin laajemminkin mikäli niihin keskittyisi. Hyviä malleja ja satamia saattaisi löytyä sieltä täältä.
 Smiley

Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3239
Date Registered: 06.12.10

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #3 on: 07.09.14, 14:26 »



FSLabs Support Team
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5259
Date Registered: 14.12.05

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #4 on: 07.09.14, 14:36 »

Accusim-lisäkkeen avulla nuo A2A:n tuotteet nousevat ihan uudelle tasolle. Se tosin ei taida toimia lainkaan FS9:ssä.


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2381
Date Registered: 12.01.03

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #5 on: 08.09.14, 09:01 »

Onko tuossa B-314 yläkerta myös sen cockpittin takana?
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #6 on: 08.09.14, 13:38 »

Onko tuossa B-314 yläkerta myös sen cockpittin takana?

juu, siinä on se yläkerta kokonaisuudessaan mikä näkyy noissa kuvissa. Tuossa vielä yksi selventävä kuva pilottien tuolien välistä suoraan taaksepäin otettu. Lattialla oleva valkoinen laatta on luukku jonka alta menee portaat alas, se porraskäytävä on myös mallinnettu virtual-cokpitiin.
Sensijaan tuossa takaseinän oven takana ei ole mitään. Siitä pitäisi mennä jonkinlainen huoltokäytävä takana olevaan rahtitilaan ja ilmeisesti ainakin osittain siipien sisään.

[ attachment removed / expired ]

Koneen ulkomodelliin on kyllä mallinnettu matkustamoa ja sitä pääsee katsomaan mikäli skrollaa hiirellä koneen läpi.  Siellä on semmoisa pieniä osatoja ja hyttejä, kuin laivassa ikään.

[ attachment removed / expired ]

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2381
Date Registered: 12.01.03

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #7 on: 08.09.14, 16:28 »

Nuo lentoveneet olivat sen ajan "Jumbo Jettejä"
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #8 on: 09.09.14, 03:54 »

Nuo lentoveneet olivat sen ajan "Jumbo Jettejä"

Näin on, tosin nykyään nuo matkustajakoneet on sullottu täyteen ihmisiä kun ennen kaikki matkustivat samoin kuin presidentit tänäpäivänä yksityiskoneissaan.
Tällä B-314 Clipperillä pystyi myös avomerellä laskeutumaan veteen jos tarve niin vaati. Jumbojetilläkin voi niin tehdä pakkotilanteessa mutta yleensä kukaan ei jää henkiin. Tämä B314 oli jotenkin niinkuin inhimillisempi laite kun vertaa sitä tämänpäivän äärimmilleen rehostettuihin kulkimiin.  Haittapuolena oli tietysti hitaus ja matkan hinta.
 Undecided
Saattaisi olla kuitenkin niin, että mikäli olisi tarve ylittää atlantti lentokoneella ja vaihtoehtoina olisivat jumbojetti tai B314-Clipper niin kyllä minä taitaisin mielummin lentoveneen kyytiin lähteä.

Lentosimulaattorilla kun itse olisin puikoissa niin, silloin kyllä taitaisin ylittää atlantin mielummin sillä nopealla jummbojetillä. Senverran hitaasti tuo B-314 etenee ettei taida hevin löytyä semmoista tarpeeksi pitkää vapaa-ajan putkea lennon suorittamiseen.
Hmmm . . voisin ehkä lentää työpaikalla autopilotin avulla. Työpäivän päätyttyä tallentaisin lennon ja jatkaisin sitä sitten seuraavana päivänä. (Laitetaan tähän nyt silti  selvennykseksi, että olen yksityisyrittäjä, eikä tarvitse selitellä pomoille mitään.)
 Tongue

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2381
Date Registered: 12.01.03

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #9 on: 09.09.14, 07:59 »

Onhan sulla vaimo!
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #10 on: 09.09.14, 09:35 »

Onhan sulla vaimo!

On joo. kuis niin . . . .

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2381
Date Registered: 12.01.03

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #11 on: 09.09.14, 10:21 »

On joo. kuis niin . . . .

Kun sanoit että ei tarvii selitellä pomoille
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #12 on: 09.09.14, 11:31 »

Kun sanoit että ei tarvii selitellä pomoille

Aivan, niin, niin . . . ei vaimo ole pomottanut tuolla firmassa enään viiteentoista vuoteen. Lahjoitti putiikin minulle kun halusi semmoiseen työhön mistä saa palkaa.
 Grin

Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1341
Date Registered: 13.08.12

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #13 on: 13.09.14, 17:30 »

joo, olen lukenut tuosta kirjoituksia tällä foorumilla, kyseessä saattaa tosiaankin olla yksi parhaista ellei kenties paras vanha isompi konemallinnos. Eiköhän tuonkin vuoro tule sitten ajallaan kunhan saan tuon Fsx-tietokoneeni tilalle semmoisen aparaatin jossa on vähän tuhdimmat muskelit.
 Tongue
Tuohon lentoveneeseen palatakseni. Oivalsin tuossa juuri, että nämä erilaiset lentoveneet lentosatamineen voisi olla ihan kiehtova ja omanlaisensa harrastekohde noin niinkuin laajemminkin mikäli niihin keskittyisi. Hyviä malleja ja satamia saattaisi löytyä sieltä täältä.
 Smiley

Stratocruiser on mahtava kone! Sitä kannattaa kokeilla kun saat FSX:ää pyörittävän koneen. Omia suosikkejani A2A:lta on Spitfire ja B377.
Spitfire on hyvä ja ketterä ja sopii lyhyille ja pitkille lennoille. Manuaalissa sanottiin ettei se ole mikään "Long Haul" kone mutta olen mä sillä Forssasta Tallinnaan lentänyt. Se on nopea ja sillä pystyy lentämään korkealla.

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4443
Date Registered: 13.04.09

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #14 on: 13.09.14, 18:18 »

Stratocruiser on mahtava kone! Sitä kannattaa kokeilla kun saat FSX:ää pyörittävän koneen. Omia suosikkejani A2A:lta on Spitfire ja B377.
Spitfire on hyvä ja ketterä ja sopii lyhyille ja pitkille lennoille. Manuaalissa sanottiin ettei se ole mikään "Long Haul" kone mutta olen mä sillä Forssasta Tallinnaan lentänyt. Se on nopea ja sillä pystyy lentämään korkealla.


Melkoinen long-haul  laugh
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1341
Date Registered: 13.08.12

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #15 on: 13.09.14, 18:44 »

Melkoinen long-haul  laugh
No siinä varmaankin tarkoitettiin ettei spitfire ole matkalentokone. Kyllä sillä pitkälle lentää. Vähän yli puolet toisesta tankista meni EFFo-EETN lennolla.

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #16 on: 14.09.14, 06:27 »

Juu, minulla on yksi A2A:n kone nimittäin P47 Thundebolt Fs-9-versiona. Tarkoitus olisi kyllä hankkia ne muutkin sillä tuo P47 on kyllä oikein hyvä.
Tuo matkalento Spitfirellä ja muilla vastaavilla hävittäjillä on kyllä melko vaativaa siinä mielessä, että niitä on koko ajan ohjattava ja pideltävä aivan eri tavalla kuin jotain siviilikonetta jossa on autopilotti apuna. Mutta nehän onkin tehty semmoiseen kaartotaisteluun ja ovat siksi jokseenkin herkkiä pideltäviä.

Military-Meeting ketjussa lensin Spitfiren Vaasasta Turkuun. Kyllähän tuommoinenkin matka tosiaan tuntui "Long-Haulilta" sillä koneella.

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,97429.msg1427547.html#msg1427547

Toinen "uroteko" oli kun lensin Maam-Simin Avengerin Vaasasta - Ruotsin Norppan kun kävin moikkaamassa Esa Sulankoa. (mitähän Esalle muuten kuuluu)
No Avenger on jo melko iso ja vakaa kone joten se sopi paljon paremmin matkalentoon.

Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1341
Date Registered: 13.08.12

Re: Wanhiksen konekatsaus: B-314 Night over water
« Reply #17 on: 14.09.14, 11:04 »

Juu, minulla on yksi A2A:n kone nimittäin P47 Thundebolt Fs-9-versiona. Tarkoitus olisi kyllä hankkia ne muutkin sillä tuo P47 on kyllä oikein hyvä.
Tuo matkalento Spitfirellä ja muilla vastaavilla hävittäjillä on kyllä melko vaativaa siinä mielessä, että niitä on koko ajan ohjattava ja pideltävä aivan eri tavalla kuin jotain siviilikonetta jossa on autopilotti apuna. Mutta nehän onkin tehty semmoiseen kaartotaisteluun ja ovat siksi jokseenkin herkkiä pideltäviä.

Military-Meeting ketjussa lensin Spitfiren Vaasasta Turkuun. Kyllähän tuommoinenkin matka tosiaan tuntui "Long-Haulilta" sillä koneella.

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,97429.msg1427547.html#msg1427547

Ei spitfire ole niin vaikea lentää pitempää lentoa. Ei sitä tarvitse ohjata. koko aikaa. Ikarus c42 on kiikkerämpi. Ja lentää haluttuun suuntaan kun trimmaa. (jos joku ihmettelee mistä tiedän tämän niin olen lentänt C42:lla opettajan kanssa) Spitfirellä en sentään ole lentänyr. (vaikka uskaltaisinkin)

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1