Pages: 1 [2] 3
|
 |
|
Author
|
Topic: Mikä tätä yhteiskuntaa riivaa (Read 13006 times)
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
Olaus Petrin tuomarin ohjeissa 1500-luvulta on aika hienosti asetettu lain ja kohtuuden suhteet. Näitä pitäisi käyttää ohjenuorana myös nykyisin, vaikka vaikuttaa siltä, että kirjaimellinen tulkinta on aika usein päällimäiksenä. Ohessa otteita noista tuomarinohjeista:
- Kaikki lait pitää olla sellaiset, että ne ovat yhteiseksi hyödyksi, ja sen tähden, kun laki tulee vahingolliseksi, ei se enää ole laki, vaan vääryys, ja on hylättävä. - Hyvä ja älykäs tuomari on parempi kuin hyvä laki, sillä hän voipi asetella kaikki kohtuuden mukaan. Mutta missä paha ja väärä tuomari on, siinä ei auta hyvä laki mitään, sillä hän vääntää ja vääristelee sitä oman mielensä mukaan. - Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan; sen kohtuuden tähden, joka laissa on, se hyväksytään. - Kaikkea lakia on älyllä käytettävä, sillä suurin oikeus on suurin vääryys, ja oikeudessa pitää olla armo mukana.
Erityinen suosikkini on tuo toiseksi viimeinen ja se heijastuu tästä keskustelustakin aika voimallisesti. Juuri tuo, että nopeusrajoitsumerkit tuntuu unohtuvan tielle senkin jälkeen kun tietyö tms on jo loppunut ja miehet kotona. Kun autoilija ei näe mitään suoranaista syytä nopeusrajoitukselle tai muulle säännökselle, vaan se vaikuttaa aivan sattumanvaraiselta, alentaa tämä varmasti autoiliojoiden määräysten kunnioitusta.
Timo
Pikkuhiljaa päästään asiaan. Nämä periaatteet pitää aina muistaa, myös ilmailulakia ja määräyksiä tehtäessä sekä kaikessa sääntelyssä.
|
|
|
|
Mikko Kärkkäinen
Offline
Posts: 1311
Date Registered: 11.12.11
|
Olen aivan eri mieltä kaikkien ketjussa esitettyjen mielipiteiden kanssa; rajoituksia liikenteelle vaan lisää... en vain jaksa ruveta vääntämään asiasta. Jatkakaa 
|
A mile of road will take you nowhere, a mile of runway will take you anywhere.
|
|
|
Jan Fredriksson
Offline
Posts: 1100
Date Registered: 15.07.01
|
Terkut Saksasta.
En voi mitään muuta sanoa kuin että näin tämän pitää toimia. En voi sanoin kuvailla miten ihanaa täällä on taas autoilla. Poissa on Suomen kyttäyskulttuuri. Tiet on kunnossa, alla CLS 350 ja mittarissa 200-250kmh eikä mitään ongelmia. Porukka antaa nopeammalle tietä eikä jää tahalleen ajelemaan vasemmalle kaistalle tukoksi, ei valojen vilkuttelijoita - ei tähän voi kun lainata Applea - It just works.
|
When once you have tasted flying, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and you will always yearn to return- Leonardo da Vinci
|
|
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
Terkut Saksasta.
En voi mitään muuta sanoa kuin että näin tämän pitää toimia. En voi sanoin kuvailla miten ihanaa täällä on taas autoilla. Poissa on Suomen kyttäyskulttuuri. Tiet on kunnossa, alla CLS 350 ja mittarissa 200-250kmh eikä mitään ongelmia. Porukka antaa nopeammalle tietä eikä jää tahalleen ajelemaan vasemmalle kaistalle tukoksi, ei valojen vilkuttelijoita - ei tähän voi kun lainata Applea - It just works.
Kieltämättä minuakin on kaduttanut että aikoinaan muutin sieltä takaisin suomeen. Muista kuitenkin, että siellä hanat auki vetää lähinnä ulkomaalaiset ja osa nuorista, paikalliset pitävät järjen mukana ja säännöstelevät nopuden vapaaehtoisesti tilanteen mukaan.
|
|
|
|
Jaakko Männistö
Offline
Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07
|
Kieltämättä minuakin on kaduttanut että aikoinaan muutin sieltä takaisin suomeen. Muista kuitenkin, että siellä hanat auki vetää lähinnä ulkomaalaiset ja osa nuorista, paikalliset pitävät järjen mukana ja säännöstelevät nopuden vapaaehtoisesti tilanteen mukaan.
Todellakin,tuota Janin kertomaa ei kannata missään tapauksessa yleistää.Jos kaikki ajaisivat 200-250 sehän päättyisi aika lyhyeen,se siitä.Kymmenisen vuotta kun oon viimeksi siellä tuhonnut menovettä ja silloin kyllä keskimäärin tuo luvun kakkonen oli kyllä ykkönen  Toki huiput käy tuolla parinsadan paremmalla puolella.
|
There are no atheists in dropping airplane.
|
|
|
Olavi Uotila
Offline
Posts: 1429
Date Registered: 07.02.08
|
Terkut Saksasta.
En voi mitään muuta sanoa kuin että näin tämän pitää toimia. En voi sanoin kuvailla miten ihanaa täällä on taas autoilla. Poissa on Suomen kyttäyskulttuuri. Tiet on kunnossa, alla CLS 350 ja mittarissa 200-250kmh eikä mitään ongelmia. Porukka antaa nopeammalle tietä eikä jää tahalleen ajelemaan vasemmalle kaistalle tukoksi, ei valojen vilkuttelijoita - ei tähän voi kun lainata Applea - It just works.
Aivan. Kun huonon näkyvyyden vallitessakin ajetaan kunnon nopeuksia, niin lehdissä ja TV:ssä näytetään niitä sadan auton romukasoja. Kaiken lisäksi, kun saksalaiset ovat tunnetusti muutoin tarkkoja rahankäytön suhteen, hämmästyttävää on että bensaan on varaa tuhlata. Tai ehkä säästävät niitä rahojaan juuri moottoritiebensaan. Mitä kyttäyskulttuuriin tulee, niin peltipoliiseja niitä on Saksassakin. Tiet ovat siellä kunnossa, kun ei routa riivaa eikä niitä jyrsitä nastoilla. 
|
Olavi Uotila; avioniikan eläkeläinen Finnairilta (1.3.2007) DC-3 > Convair 440 > Caravelle > DC-8 > DC-9 > DC-10 > F.27 > MD-80 > ATR-42/72 > A300 > MD-11 > A320
--- .... ..--- -.. .--
|
|
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
Tuo nastarengaskielto pitäisi saada tännekin, kunnossapidosta säästyneet eurot voitaisi jakaa eläkeläisille, jotka ovat aikoinaan maksaneet eläkekertymänsä, mutta nyt niiden saamaa eläkettä leikataan täysin armotta.
|
|
|
|
Ilkka Mannikainen
Offline
Posts: 14183
Date Registered: 06.11.03
|
Tuo nastarengaskielto pitäisi saada tännekin, kunnossapidosta säästyneet eurot voitaisi jakaa eläkeläisille, jotka ovat aikoinaan maksaneet eläkekertymänsä, mutta nyt niiden saamaa eläkettä leikataan täysin armotta. Aiheet seilaa tolpista ja peltilevyistä nastoihin ja eläkkeisiin. Tiedätkö Erkki mistä tulee pääosin tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeet ja paljonko niistä on "itsemaksettua" eli sitä "ansaittua" rahastoitua osuutta? Niistä tolpista vielä, että ainakun tolpan edessä joku latvakakkonen painaa jarrua ja kiihdyttää vauhdin takaisin tolpan jälkeen, niin tulee mieleen että mikä mahtaa olla ongelma siellä penkin ja ratin välissä ja mikä riivaa.
|
|
|
|
Mikko Tuomi
Offline
Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06
|
Tein muutama vuosi sitten empiirisen tutkimuksen Suomen iloisen sakkopolitiikan ansiosta(lähinnä siitä, miten suhtautuvat ulkomaalaisilla kilvillä olevan auton sakotukseen). Helsingistä nelostiellä Rovaniemelle välähti tasan yksi kameratolppa. Ja pidin huolta, että nopeutta oli joka tolpan kohdalla riittävästi.
|
|
|
|
Patrick Ojanen
Offline
Posts: 4608
Date Registered: 13.04.09
|
Tein muutama vuosi sitten empiirisen tutkimuksen Suomen iloisen sakkopolitiikan ansiosta(lähinnä siitä, miten suhtautuvat ulkomaalaisilla kilvillä olevan auton sakotukseen). Helsingistä nelostiellä Rovaniemelle välähti tasan yksi kameratolppa. Ja pidin huolta, että nopeutta oli joka tolpan kohdalla riittävästi.
No vain yksi välähtää, koska vain yksi ollut kiinni. Eikös nuo kamerat ota maasta sen tunnistuksen jolloin se joko välähtää tai ei välähdä?
|
|
|
|
Matias Hurtta
Offline
Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07
|
Niin, siis ei kai sillä ole mitään merkitystä välähtämiseen millä kilvillä se auto on, ei ne kamerat kilpeä tunnista? Se on sitten asia erikseen kuuluuko perästä vai ei.
|
|
|
|
Mikko J Virtanen
Offline
Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06
|
No vain yksi välähtää, koska vain yksi ollut kiinni. Eikös nuo kamerat ota maasta sen tunnistuksen jolloin se joko välähtää tai ei välähdä?
Jep.. asfaltin sisään on asennettu ne "mittalaitteet", jotka lähettää sitten tolpalle kuvauskäskyn. Jos ei ole asfalttia uusittu kameroiden asentamisen jälkeen niin ainakin kehä III:llä näki sen mittauspaikan niistä paikkauksista ja saumoista. Muistaakseni sijaitsee jokusen metrin ennen kameratolppaa.
|
|
|
|
Kalle Keihänen
Offline
Posts: 1537
Date Registered: 31.12.04
|
Yleistä kansanhuvia lienee että varsinkin yöaikaan kun on vähen liikennettä, nuo kameratolpat (tai siis ne niiden mittaussilmukat) kierretään vastaantulevien kaistan kautta. Näin ei tarvitse tolpan kohdalla turhaan jarrutella.  Mutta turhaanpa minä tähän keskusteluun osallistun. Motoristihan ei jarruttele muutenkaan noiden tolppien kohdalla, korkeintaan hymyilee ja heilauttaa kättä tervehdykseksi, jotta on sitten sakkoa kirjoittavalla poliisilla parempi mieli tuntemattomatonta tienkäyttäjää siitä kuvasta tiiraillessaan. 
|
|
|
|
Jaakko Männistö
Offline
Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07
|
Yleistä kansanhuvia lienee että varsinkin yöaikaan kun on vähen liikennettä, nuo kameratolpat (tai siis ne niiden mittaussilmukat) kierretään vastaantulevien kaistan kautta. Näin ei tarvitse tolpan kohdalla turhaan jarrutella.  Mutta turhaanpa minä tähän keskusteluun osallistun. Motoristihan ei jarruttele muutenkaan noiden tolppien kohdalla, korkeintaan hymyilee ja heilauttaa kättä tervehdykseksi, jotta on sitten sakkoa kirjoittavalla poliisilla parempi mieli tuntemattomatonta tienkäyttäjää siitä kuvasta tiiraillessaan.  Tai sitten nuoska ja pyrykelillä kilpi paksussa kuorrutuksessa,niin ja jos olet tuupannut keulan lumipenkkaan parkkipaikalla  Niin laissa on kai joku maininta rekisterikilven puhtaanapidosta...kohtuuden rajoissa tietty!
|
There are no atheists in dropping airplane.
|
|
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
Mutta turhaanpa minä tähän keskusteluun osallistun. Motoristihan ei jarruttele muutenkaan noiden tolppien kohdalla, korkeintaan hymyilee ja heilauttaa kättä tervehdykseksi, jotta on sitten sakkoa kirjoittavalla poliisilla parempi mieli tuntemattomatonta tienkäyttäjää siitä kuvasta tiiraillessaan.  Vaikka olen myös motoristi, niin en silti uskaltaisi ajaa tolppaan tahallaan. Tiet ja risteykset ovat niin hyvin varustettuna "kelikameroilla", että virkavallalla on halutessaan mahdollisuus tarkistaa tietokannoista "kelikameran" ohi kulkeneideen "pilvien" tunnukset.
|
|
|
|
Jaakko Männistö
Offline
Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07
|
Vaikka olen myös motoristi, niin en silti uskaltaisi ajaa tolppaan tahallaan. Tiet ja risteykset ovat niin hyvin varustettuna "kelikameroilla", että virkavallalla on halutessaan mahdollisuus tarkistaa tietokannoista "kelikameran" ohi kulkeneideen "pilvien" tunnukset.
Mutta kun noi poliisin resurssit ei kuulemma,eikä todennetusti,riitä edes kaikkien tunnistettujen ylinopeuksien sakottamiseen 
|
There are no atheists in dropping airplane.
|
|
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
Mutta kun noi poliisin resurssit ei kuulemma,eikä todennetusti,riitä edes kaikkien tunnistettujen ylinopeuksien sakottamiseen  Näinhän se on ja kokoajan pelieurot menevät kireämmälle ja valtiokin pitää YT-neuvotteluita. Siinä ei kohta auta muu kun käyttää pelkästään vanhaa konstia, eli propakandaa, koska se on kohtuullisen edullista saada liikkeelle.
|
|
|
|
Erkki Pulkkinen
Offline
Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08
|
Jäälissä sattui tiistaina kolmen auton kolari, tulin itse paikalle muutaman minuutin tapahtuman jälkeen, siviilit olivat ottaneet tilanteen haltuun ja ensimmäiset paloautot jo näkyivät saapuvan vastakkaisen mäen päällä. Jatkoin matkaani ja mäen takana kirosanat tulivat väistämättä suuhuni, juuri tuon aloitusviestiin kuvaamani kameratolpan kimpussa olivat poliisit virkakuteissaan ja siviilimaijalla. Ei kiinnostanut edes katsella kolarin suuntaan, vaan kamera oli ensin saatava viritettyä. Toinen oli vielä puhelimessa, varmaan tilaamassa ABC:lta pizzaa, että pääsevät tauolleen.
|
|
|
|
Jussi Koivukangas
Offline
Posts: 25
Date Registered: 21.01.06
|
Ootko varma että olivat poliiseja? Nimittäin VR Track taitaa hoitaa nykyään noiden kameratolppien huollot yms.
|
|
|
|
Jaakko Männistö
Offline
Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07
|
Ootko varma että olivat poliiseja? Nimittäin VR Track taitaa hoitaa nykyään noiden kameratolppien huollot yms.
No kyllä ainakin Jalasjärvellä vielä kuukausi sitten oli Maija ja motskaripoliisi yhdessä tyhjäämässä kameratolppaa.
|
There are no atheists in dropping airplane.
|
|
|
|
Pages: 1 [2] 3
|
|
|
|
|
|