Rauta ja petrooli 2014

(1/2) > >>

Bearshead:
...Riihimäellä 14.9.2014. Seuraavassa huonoja pokkarikuvia.

Matkaan lähdettiin asiaakuuluvan arvokkaalla laitteella eli "Hotellilla". Vanha Lady odottaa matkustajia Malmin usvaisessa aamussa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/DC-yhdistys



Perillä Hyvinkäällä kiinnostuneita vastaanottajia oli leegio. Näytti hurjalta kun yleisö pääsi puikkelehtimaan platalla ja väisteli rullaavan DC-3:n potkureita.



Hyvinkäältä matkattiin Riihimäellä asiaankuuluvalla pelillä. Kutter-Scania 111 vm 1977. Autolla oli ajettu vain 838.000 km mikä on linja-autolle todella vähän.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kutter_%28yritys%29



Suomessa on tiettävästi ainoastaan kaksi toimivaa Stirling-moottoria. Ne molemmat olivat Riihimäellä ja molemmat kävivät. Hiljaista ja sivistynyttä voimaa mutta ei paljon.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Stirlingmoottori



Voiman puute ilmeisesti rupesi häiritsemään tämä harmaan Fergun omistajaa, alkuperäisessä kun oli 24 hv. No mitämaks, laitetaan bensa-V8 ja peltipakosarjat, niin riittää sekä ääntä että voimaa.



Aika uskomatonta, mutta tässä on Mercedes-Benz 540K vm 1939. K niin kuin Kompressor eli Roots-ahdin. Suora kahdeksikko. Vieressä oleva punainen M-B 300 kuuluu samalle omistajalle.
Edit 16.9.2014: Lisätty Mersun vuosimalli
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_540K
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Type_300



Mersu on nelipaikkainen cabriolet. Tässä sisustaa.



Pokkari ei ole se oikea kuvauslaite maasta-ilmaan kuvauksiin.


kiikaroija:
Quote

Hyvinkäältä matkattiin Riihimäellä asiaankuuluvalla pelillä. Kutter-Scania 111 vm 1977. Autolla oli ajettu vain 838.000 km mikä on linja-autolle todella vähän.

Alkaakohan tässä tulla vanhaksi, kun teinivuosien ajan bussi on museokalustoa? En yhtään muista tarkemmin bussien malleja, kun ei juuri kiinnostanut, mutta vuosien 1975-82 välissä aamulla yleensä Satakunnan tuon värisellä bussilla menin keskikouluun ja lukioon, iltapäivisin sopi eri liikennöitsijän vuoro aikatauluihin. Silloin vielä kulki jopa ehkä 3-5 vuoroa aamuin illoin noin tunnin välein, nyt taitaa tuokin määrä olla puolittunut. Yhtä kuskia kutsuttiin "lippukiristäjäksi", hän kun pyysi meitä näyttämään pahvisen koululaislipun aina, vaikka oltiin vuosikausia siinä kuljettu. Ja sama kuski ajoi kerran 200m ennen tienpäätäni ojaan talvella, sinne se bussi mössähti ojaan 45 astetta kyljelleen, kuin hidastetussa filmissä sitä katselin. Vauhtia ei ollut nimeksikään, iso kallistus tiessä ja pääkallokeli veti ensin perän isoon ojaan ja nokan sitten. Olisi pitänyt olla enemmän vauhtia . Oja oli täynnä lunta, joten vahingot oli henkisiä vain, kuskille nekin. Tuskin pääosin teininuorisosta koostuva matkustajaporukka tykkäsi kyttyrää, kun koulusta myöhästyivät. Sitten se kuski tuli meiltä soittamaan(nuoriso-osastolle tiedoksi, ei ollut kännyjä joskus ennen vanhaan ) varikolle, Säkylään tai Raumalle ehkä, että näin kävi. Kyllä sitten joskus parin tunnin päästä korvaava bussikin tuli, ehdittiin vielä ruokatunniksi kouluun .

mikojan:
Quote

Alkaakohan tässä tulla vanhaksi, kun teinivuosien ajan bussi on museokalustoa? En yhtään muista tarkemmin bussien malleja, kun ei juuri kiinnostanut, mutta vuosien 1975-82 välissä aamulla yleensä Satakunnan tuon värisellä bussilla menin keskikouluun ja lukioon, iltapäivisin sopi eri liikennöitsijän vuoro aikatauluihin.

Saman näköisellä ja saman värisellä bussilla tein itsekin koulumatkoja noina samoina vuosina, mutta liikennöitsijän nimi oli V. Ventoniemi. Autojen värityskaavio lähes sama. Ventoniemellä oli käytössään pääasiassa Scania- ja Volvo-kalustoa, molemmat merkit samanlaisilla Kutterin koreilla. Tuohon aikaan bussin merkin tunsi äänestä, noissa Scanioissa oli kaunis "laulava" ääni, joka oli selvästi voimansiirrosta peräisin. Samanlainen ääni lähtee suorahampaisista vaihteistoista, joita Kanikoissa tuskin kuitenkaan oli. Olipa Ventoniemellä tosin 70-luvun lopussa vielä jostakin 60-luvulta peräisin ollut Scania-Vabis, jossa oli myös se sama Scanioille tyypillinen ääni ja jonka vaihteistoa nuoremmat kuskit joskus rusauttelivat vaihtaessaan. Synkronoimaton laatikko vaiko loppuunkulunut synkronointi? Niin, ja sitten oli takatuuppari-Scania V8-moottorilla! Siinäkin sisätiloissa hallitsevana äänenä se voimansiirron miehekäs jurina.

Volvoissa oli paljon karumpi ääni.

Uusi vuosikymmen toi sitten uutta kalustoa, jonka myötä osa bussimatkustamisen tunnelmasta hiipui.

t. Mikko

kiikaroija:
Sitten muistuu mieleen jokin (luultavasti vanhempi??)bussityyppi, jossa oli sellainen suuri penkkimäinen koroke edessä keskellä ja oikealla 1 (tai 2) penkin tapaista istuinta. Mutta kun usein oli bussi tupaten täynnä, niin siinä korokkeellakin istui helposti 5-6 koululaista helposti, osa taisi jo melkein olla jalat kuskin jaloissa. Ei ollut paljoa puhetta mistään turvavöistä yms vehkeistä. Kuitenkin ihan maaseutuajoa oli vauhdit. Sitten eräänä aamuna 25-30v myöhemmin yhtenä räntäsateisena aamuna kun töihin ajelin, oli yhden mäen alla kurvissa n 10-15min kodin ohi aikaisemmin mennyt bussi aivan kyljellään penkalla. Siinä se oli pöpelikön reunassa 1m tietä alempana lähes paljaalla maalla, ei sentään silloin enää ollut paljon vauhtia kun oli kellahtanut, eikä tainnut muistaakseni kenellekään mitään kummempaa käydä, mutta aineksia pahempaan oli paljon enemmän kuin tuossa aikaisemmassa tapauksessa.

Flatus:
Quote

... jossa oli sellainen suuri penkkimäinen koroke edessä keskellä...

Sehän oli moottorin suojakoppa! Suosikkipaikkani koulumatkoilla talvisin, aina lämmin istua.

Navigation

Up one level

Next page