FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 14:09

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Catalinaa testailemassa
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Catalinaa testailemassa  (Read 1927 times)
Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Catalinaa testailemassa
« on: 24.09.14, 13:59 »

Kyseessä on Aerosoftin vanhempaa tuotantoa ja tämä on lojunnut virtuaalihangaarissa käyttämättömänä jo melko kauan. Wanhis kaipaili otoksia vähän vanhemmalla avioniikalla varustetuista koneista, joten päätin tarjoilla muutaman otoksen konerikkoon päättyneeltä lennolta. Tarkoitus oli lentää Bowermaniin (KHQM), mutta toisin kävi. Onneksi tällä voi laskeutua myös veteen ilman ongelmia.

Tämä mielenkiintoinen kone, johon olen vasta tutustumassa. Käynnistys tuntui ensialkuun hieman konstikkaalta ja jos ei toimintoja suoriteta oikeassa järjestyksessä, niin myllyt ei käynnisty. Sylinterin lämpöjä pitää tarkkailla huolellisesti samoin kuin muitakin mittareita tai muuten käy kuin minulla alla olevassa kuvasarjassa. Äänet ovat ihan omaa luokkaansa ainakin minun makuuni ja kun ne muuttuvat, niin voi vain todeta, että huoleen saattaa olla aihetta.

Military-versio on varustettu Sperry Autopilotilla ja moderdimpi Bendix Kingillä. Minulle tuo autopilotin käyttö ei oikein ole auennut ja niinpä lentelen manuaaliohjauksella.

Lähtö on Orcas Islandilta. Lähtö sujui ongelmitta. Lentokorkeus 2 000 jalkaa ja matkaa kerkisin tehdä reilut 30 nm (kokonaismatka olisi ollut n. 185 nm) ennen kuin jonkin sortin konevika iski...



[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #1 on: 24.09.14, 18:05 »

Mukavat kuvat Rolfilta. Tuo konehan se sopisi mainiosti erämaiden järvien koluamiseen. Välillä voisi käydä sivistyksenkin parissa jollain lentokentällä kun siinä näyttäisi olevan nuo pyörätkin. Tavallaan tuo on vähän niinkuin "lentävä kesämökki"
Smiley

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #2 on: 24.09.14, 18:34 »

Oliko sulla räppänät auki moottorin ympärillä? se voi ylikuumentua sen moottori.

Katoin niitä moottoripeltejä omasta koneesta kun otin sen esiin ja siinä oli ne puoliauki joten ei se siitäkään voi johtua
« Last Edit: 24.09.14, 19:56 by Pertti Lode »
Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #3 on: 25.09.14, 09:17 »

"Lensin" sakeassa pilvimassassa jonkin aikaa ja ilmeisesti kaasariin muodostui jäätä. Tässä on mielestäni hyvin mallinnettu nuo efektit ja niiden kanssa pitää olla koko ajan valppaana. Yleensä teen niin, että silmäilen manuaalin läpi puolihuolimattomasti ja sen jälkeen teen pari koelentoa, käyn foorumilla sekä You Tubessa, jonka jälkeen luen ajatuksella koko manuaalin läpi. Catalinan manuaali käsittää yli 400 sivua, joten se on luettava näytöltä. Tämän jälkeen otan riittävän pitkän lennon ja pidän manuaalia avoimena läppärillä.

Kuten Jari sanoi, tämä lentovene sopii hyvin monipuoliseen toimintaan niin Alaskassa kuin Brittiläisessä Kolumbiassakin. Voi hyödyntää kaikki kentät niin maalla kuin merelläkin ja lisäksi muut lätäköt päälle. Mikään huippunopea menopeli tämäei ole - marssivauhti on noin 95 solmua ja joo, tässä siviiliversiossa ei todellakaan ole autopilottia, mutta vanhan liiton Bendix King näyttää hyvin reitin pisteineen, etäisyyden ja ajat sekä yllättävän paljon muuta informaatiota. Haittapuoli on se, että sen näyttö on niin pieni ettei siitä saa mitään selvää jollei käytä pop-up -ikkunaa, joka vie mielestäni askeleen pois realistisuudesta syystä, että tässä on tottunut jo hyvin toimiviin Virtuaaliohjaamoihin. Asiaa tietenkin auttaa EZOK-kamera, jonka sain tässä jokin aika sitten toimimaan melko hyvin parin paljon kattavan You Tube-tutoriaalin avulla.

Aerosoft voisi tehdä tälle paketille saman kuin tekivät Twin Otterille eli rakentaa se kokonaan uusiksi - pitäisi mennä foorumille ehkä ehdottelemaan asiaa  Smiley

Tässä muuten yksi video - espanjankielinen tosin - joka antaa hyvän kuvan koneesta. Vähän pitkähän se on eikä musiikki pauhaa, mutta jos jotakuta kiinnostaa, niin:

http://www.youtube.com/watch?v=cpvsPQJBnyA

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #4 on: 25.09.14, 15:08 »


Oletko saanut selville mikä sen konevaurion teki? mulla teki samaa se rupes pätkiin ja savuaan.
en muista sen aikaisemmin tätä tehnyt
Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #5 on: 25.09.14, 15:15 »

Lue edellisen viestini alku - kaasariin kertyi jäätä lennettyäni sakeassa pilvimassassa jonkin aikaa enkä seurannut mittareita tai tuota Carburettorin varoitusvaloja Yokessa. Manuaalista löytyy hyvät ohjeet, miten toimia erilaisissa vaihtelevissa sääoloissa. Talviaika on kuulemma paras Catalinalla lentelyyn ilman ollessa kuivaa...

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #6 on: 25.09.14, 18:58 »

"Lensin" sakeassa pilvimassassa jonkin aikaa ja ilmeisesti kaasariin muodostui jäätä. Tässä on mielestäni hyvin mallinnettu nuo efektit ja

A

Kirjoitit "ja ilmeisesti" mikä ei sano että se on varma että kaasariin tuli jäätä, sen takia kysyin siitä.
Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #7 on: 25.09.14, 20:13 »

Kirjoitit "ja ilmeisesti" mikä ei sano että se on varma että kaasariin tuli jäätä, sen takia kysyin siitä.
No niin, mutta joo - tässä koneessa on kädet täynnä yksin ilman autopilottia ja näkyvyyttä lennettäessä. Kone täytyy pitää kurssissaan ja korkeuskin olisi hyvä pitää suunnitellulla tasolla ja samaan aikaan pitäisi seurata lämpöjä. Käytän reaaliaikaista säätä ja se on mitä kulloinkin tarjolla on. Tuolla, missä yleensä liikun on erittäin harvoin hyvällä näkyvyydellä tarjottua säätä.

Tein muutamasta elintärkeästä asiasta pienen koosteen, josta löytyy asiat nopeasti selaamatta koko manuaalia edes takaisin, joten eiköhän tähänkin saa jonkin asteista rutiinia pienen harjoittelun jälkeen.

Sinulla siis on tämä sama lisäosa - mitä itse pidät siitä?

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #8 on: 26.09.14, 07:39 »

Joo, mulla on ollut se pari kolme vuotta ja lentelin sillä alussa aika paljon siellä alaskassa mutta sitten se jäi niinkuin vähän unholaan kun tuli toisia koneita tilalle. Kyllä se siinä menee kuin joku toinenkin, ei siinä mitään.
Viitsitkö lähettää sen koosteen jonka olet tehnyt.  lähetän PM niin saat e-mailin
Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #9 on: 26.09.14, 09:14 »

Joo, mulla on ollut se pari kolme vuotta ja lentelin sillä alussa aika paljon siellä alaskassa mutta sitten se jäi niinkuin vähän unholaan kun tuli toisia koneita tilalle. Kyllä se siinä menee kuin joku toinenkin, ei siinä mitään.
Viitsitkö lähettää sen koosteen jonka olet tehnyt.  lähetän PM niin saat e-mailin
Minulla on siis käytössä WIN7 pöytäkone, jossa FSX pyörii ja vanha kunnon XP läppärissä. Windows 7:ssä on kätevä ruudunkaappaus-toimiinto, jolla otin suoraan Catalinan manuaalista muutaman kuvan kuvan asioista, joita pidin tärkeinä ja mielestäni helpottavat asioiden ymmärtämistä. Siirsin ne sitten läppärille omaan kansioonsa, josta ne on kätevästi löydettävissä...

Voin lähettää malliksi nuo viisi kuvaa - minulla taitaa olla osoitteesi, jonka sain jossain toisessa yhteydessä. Tarkistan asian.

Edit

Löytyi ja kuvat lähetetty - kerro, jos niistä oli mitään hyötyä.
« Last Edit: 26.09.14, 09:20 by Rolf Niemi »

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #10 on: 29.09.14, 10:40 »

RedBull antaa sulle siivet

[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #11 on: 29.09.14, 14:27 »

Kuuluisa merentutkija Philippe Cousteau menehtyi tehdessään laskua erääseen jokeen tälläisellä Catalinalla. Potkurinlapa irtosi kesken laskun ja iskeytyi ohjaamoon. Harvinainen ja ikävä onnettomuus. Saakohan tuohon muuten repainttia siihen kyseiseen Cousteaun merentutkijoiden koneeseen?

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #12 on: 30.09.14, 21:25 »

Kuuluisa merentutkija Philippe Cousteau menehtyi tehdessään laskua erääseen jokeen tälläisellä Catalinalla. Potkurinlapa irtosi kesken laskun ja iskeytyi ohjaamoon. Harvinainen ja ikävä onnettomuus. Saakohan tuohon muuten repainttia siihen kyseiseen Cousteaun merentutkijoiden koneeseen?

En ole siihen vielä törmännyt mut voi se ollakin jossain.
Rolf Niemi
Offline Offline

Posts: 1861
Date Registered: 14.02.05

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #13 on: 01.10.14, 08:09 »

Flying Calypso-paintti kuuluu peruspakettiin...

Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2374
Date Registered: 12.01.03

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #14 on: 01.10.14, 17:26 »

Flying Calypso-paintti kuuluu peruspakettiin...

Toiko se on se Costoon kone?
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Catalinaa testailemassa
« Reply #15 on: 02.10.14, 05:49 »

Toiko se on se Costoon kone?

joo, se on! Kävin aerosoftin sivuilla katsomassa ne repaintit. Koneen kyljessä lukee "Callypso" mikä oli sen heidän laivansa nimi, laivan joka on vielä olemassa huonokuntoisena ja jonka entisöinti takkuaa pahasti vaikka olisi itseasiassa melkein "maailmanperintökohde"

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1