FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
15.12.18, 06:27

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Project Oulu | EFOU | FSX
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 3 [4] Reply Print
Author Topic: Project Oulu | EFOU | FSX  (Read 44788 times)
Niko TP Palokangas
Offline Offline

Posts: 34
Date Registered: 07.02.15

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #60 on: 25.11.15, 18:28 »

Oulun osalta tuli testattua photosceneryitä ja autogeniä, siitä pari kuvaa.
Autogenit on ajettu ScenProcilla Maanmittauslaitoksen datasta. Itsessään photoscene on Googlen satelliittikuva, joka ei mitenkään kaksinen ole, joten katsotaan josko siihen sais fiksattua parempaa kuvaa.


Tuon lisäksi aloin vilkuileen josko Maanmittauslaitoksen datasta sais ajettua helpohkosti watermaskit. Helpottais hieman tekemistä photosceneryjen osalta. Alustavasti näyttäis että onnistuu, mutta pitää vielä testata miten validia tuo rantaviiva on. Cheesy

ps. Ei kellää ois tiedossa GIS-dataa jossa ois metsätki polygoneina? Niitä ei tuossa maanmittauslaitoksen datassa ole, pellot ja hakkuuaukeat sen sijaan on, ilmeisesti Suomi oletuksena on metsää  Grin


Win10, FSX::SE, i5-7600K, GTX 980 HoF, 16 Gt DDR4, SSD, REX4, GEX, UTX, GSX
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #61 on: 25.11.15, 19:01 »

Googlen ilmakuvaa ei voi jakaa noin vain. Luvan saaminen lienee älyttömän työlästä ja vaikeaa.
Maanmittauslaitoksen ilmakuvat ovat ihan hyviä. Luulisin Oulunkin olevan ihan ok dataa.

Vesistössä on monesti sellaisia "pyöreämpiä muotoja", joita ei ole vektoridatassa, voi olla vähän karkeaa generoida MML-vektoreista. En tiedä. Lisäksi FSX:lle pitää tehdä Blendmask, jossa voi myös ottaa vesistön huomioon.

Corine 2006 tai Corine 2012 datassa on metsät, mutta aika karkeaa vektoridataa. Corine 2012 datassa on tosin hieno rasteri, siitä ehkä pystyy generoimaan metsät vektoreiksi. Googlaa "Corine 2012 Suomi", niin löytyy data. Palveluun piti kirjautua, mutta sen saa sieltä kuitenkin helposti ladattua sen jälkeen.


'Don't panic'
Niko TP Palokangas
Offline Offline

Posts: 34
Date Registered: 07.02.15

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #62 on: 25.11.15, 21:05 »

Googlen ilmakuvaa ei voi jakaa noin vain. Luvan saaminen lienee älyttömän työlästä ja vaikeaa.
Maanmittauslaitoksen ilmakuvat ovat ihan hyviä. Luulisin Oulunkin olevan ihan ok dataa.

Vesistössä on monesti sellaisia "pyöreämpiä muotoja", joita ei ole vektoridatassa, voi olla vähän karkeaa generoida MML-vektoreista. En tiedä. Lisäksi FSX:lle pitää tehdä Blendmask, jossa voi myös ottaa vesistön huomioon.

Corine 2006 tai Corine 2012 datassa on metsät, mutta aika karkeaa vektoridataa. Corine 2012 datassa on tosin hieno rasteri, siitä ehkä pystyy generoimaan metsät vektoreiksi. Googlaa "Corine 2012 Suomi", niin löytyy data. Palveluun piti kirjautua, mutta sen saa sieltä kuitenkin helposti ladattua sen jälkeen.



Juu blendmaski on tuossaki käytössä. Tuo Googlen ilmakuva ei muutenkaan houkuta vesileimojen takia. MML: n kuvia on tarkoitus käyttää kunhan saan ne työstettyä. Ei ihan heittämällä taivu kohdalleen, mutta ei tuo iso ongelma oo. Lisäksi latauskuvissa on pieniä kirkkauseroja, mutta eiköhän tuostaki Photoshopilla selvitä.
Vesistöjen vektorit MML:n datassa vaikutti ihmeenki hyviltä, kun sitä mallailin valmiin watermaskin päälle. Tokihan sen vasta kunnolla testaamalla näkee onko käyttökelpoista. Manuaalisesti tuo vesistöjen värkkääminen on vaan aika "aivot narikkaan"-hommaa Smiley

Pitääpä tsekata tuo Corine. Kyllä tässä monenlaista uutta oppii värkkäillessä. Kiitokset Tatu vinkeistä.


Win10, FSX::SE, i5-7600K, GTX 980 HoF, 16 Gt DDR4, SSD, REX4, GEX, UTX, GSX
Niko TP Palokangas
Offline Offline

Posts: 34
Date Registered: 07.02.15

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #63 on: 08.12.15, 15:48 »

Värkkäämistä ja virittämistä Groundpolyn ja viivojen kans, kyllä se pikkuhiljaa (overlayta päälle yms...)
Välissä piti jo vähän rakennuksiaki tehä ettei ihan nuppi sekoa (hitusen valotukset vaatii säätämistä vielä tuossa) Grin
Niin ja onhan tuota terminaaliaki tullu optimoitua ja korjailtua, mutta siitei kuvia ny oo saatavilla.




Win10, FSX::SE, i5-7600K, GTX 980 HoF, 16 Gt DDR4, SSD, REX4, GEX, UTX, GSX
Niko TP Palokangas
Offline Offline

Posts: 34
Date Registered: 07.02.15

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #64 on: 14.12.15, 15:29 »

Rakennuksia tuli tuossa mallinnettua, mutta niistä ei oo vielä kuvia... Groundpolyn overlayn sain värkkäiltyä kasaan ja siitä kuvat



edit 19:09: Lisätty rakennuksista pari kuvaa

« Last Edit: 14.12.15, 17:10 by Niko TP Palokangas »


Win10, FSX::SE, i5-7600K, GTX 980 HoF, 16 Gt DDR4, SSD, REX4, GEX, UTX, GSX
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3656
Date Registered: 27.03.08

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #65 on: 15.12.15, 04:08 »

Hyvältä näyttää! Toivotan jaksamista noiden pohjien teossa, työmäärä lienee melkoinen. Tähän mennessä jälki näyttää kyllä jo erittäin lupaavalta. Smiley

Jaakko Polet
Offline Offline

Posts: 991
Date Registered: 17.07.10

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #66 on: 16.12.15, 09:26 »

Todella nättiä thmbup

Canon EOS 60D,18-55mm IS EF-S,24-105/4 IS USM L 70-200/4 IS USM L
koettu: OUL HEL TKU LAX MDW SAN AMS FCO WAW JFK ARN CPH MUC VIE SZG NCE LPA LHR VAA LLA KUO JYV MXP GVA CTA REG NAP CIA RMI TMP VCE LCY STN KTT RVN KEM OSL FRA TGL MYF EVE SJV LKN SOJ SUF KRK KRN ENF LIRU EFAH EFPA EFPU EFME EFLA EFKO EFRH EFML EFJM EFNU EFKN EFVT EFAL EFHF ORD PHL OSH MKE PEK tulossa:CPH MXP OSL | PPL(A) |
Niko TP Palokangas
Offline Offline

Posts: 34
Date Registered: 07.02.15

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #67 on: 29.12.15, 12:27 »

Hyvältä näyttää! Toivotan jaksamista noiden pohjien teossa, työmäärä lienee melkoinen. Tähän mennessä jälki näyttää kyllä jo erittäin lupaavalta. Smiley
Pari mallinnosta lisää tehty ja valojen kans taisteltu (jatkuu edelleen).
Projektin etenemistä varten raapaisin tiedot Exceliin ja valmiusprosentti näyttäisi 41%, tosin tuo on aika suuntaa antava.


Win10, FSX::SE, i5-7600K, GTX 980 HoF, 16 Gt DDR4, SSD, REX4, GEX, UTX, GSX
Niko TP Palokangas
Offline Offline

Posts: 34
Date Registered: 07.02.15

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #68 on: 05.05.16, 09:58 »

Tilannepäivitystä: Tällä hetkellä olen luovuttanut sen suhteen, että saisin ennen syksyä jotain julkaistuakin EFOUsta, pahoittelut tästä  thmbdn. Kaikki aika näin keväällä ja kesällä menee frisbeegolfhommissa, jossa tulee kilpailtua satunnaisesti ja vedettyä paikallisen seuran puheenjohtajan pestiä. Simulentoja on ehtinyt suoritella helmikuun jälkeen kolme tai neljä Shocked Katsotaan saisinko ennen syksyä jo pukattua jotain ulos, tyyliin ADE-kenttä ja siihen mennessä mallinnetut rakennukset. Toivon mukaan jouluksi sais groundpolytki kuntoon ja loput mallinnokset valmiiksi Cheesy


Win10, FSX::SE, i5-7600K, GTX 980 HoF, 16 Gt DDR4, SSD, REX4, GEX, UTX, GSX
Jaakko Polet
Offline Offline

Posts: 991
Date Registered: 17.07.10

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #69 on: 29.09.16, 18:57 »

Mitäs tälle projektille kuuluu? Huh

Canon EOS 60D,18-55mm IS EF-S,24-105/4 IS USM L 70-200/4 IS USM L
koettu: OUL HEL TKU LAX MDW SAN AMS FCO WAW JFK ARN CPH MUC VIE SZG NCE LPA LHR VAA LLA KUO JYV MXP GVA CTA REG NAP CIA RMI TMP VCE LCY STN KTT RVN KEM OSL FRA TGL MYF EVE SJV LKN SOJ SUF KRK KRN ENF LIRU EFAH EFPA EFPU EFME EFLA EFKO EFRH EFML EFJM EFNU EFKN EFVT EFAL EFHF ORD PHL OSH MKE PEK tulossa:CPH MXP OSL | PPL(A) |
Niko TP Palokangas
Offline Offline

Posts: 34
Date Registered: 07.02.15

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #70 on: 05.12.16, 07:47 »

Mitäs tälle projektille kuuluu? Huh
Jos mun projektista kyse (FSX), niin hiljaista on ollu. Embarrassed
Työkiireet ja muutama muihin harrastuksiin ja töihin liittyvä projekti on pitänyt kiireisenä syksyn ja alkutalven. Missään tapauksessa en projektia vielä ole haudannut ja vahvasti elättelen toiveita että pääsisin tälle talvelle vielä EFOUtakin rakentelemaan.


Win10, FSX::SE, i5-7600K, GTX 980 HoF, 16 Gt DDR4, SSD, REX4, GEX, UTX, GSX
Niko TP Palokangas
Offline Offline

Posts: 34
Date Registered: 07.02.15

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #71 on: 16.01.17, 17:27 »

Huhhuh, muistelin tuon edellisen viestin kirjoittaneeni marraskuun lopulla, mutta... ääh.
Saas nähdä miten käy kun tuli hommattua uutta rautaa koneeseen (kyllä, Inteliä), potkaiseeko FSX-innostus taas sen verran että sais EFOUtaki edistettyä. Intoa siis syönyt aika pahasti tuo AMD-raudan tuoma luokaton fps-taso plugarikentillä (5-15 fps), koita siinä sitte Vatsimissä laskeutua virtuaaliyhtiön vaatimukset täyttäen Undecided AMD-raudallaki (ainaki FX-8350 kellotettuna 4,7GHz) pärjää, jos tiputtaa nuo vaativimmat lisurit pois, tai puskee laskeutumiset "automaatilla".
Huomenna, tai jos huonosti käy niin ylihuomenna uudet rojut sisään ja varmaan loppupäivän saa säätää winkkua ja FSX:ää kuosiin. thmbup


Win10, FSX::SE, i5-7600K, GTX 980 HoF, 16 Gt DDR4, SSD, REX4, GEX, UTX, GSX
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 9454
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #72 on: 16.01.17, 17:41 »

Mulla on kaikenlaista lentokenttähärpäkettä valmiina maisemaan, jos haluat apuja. Siis oletan, että noita tolppia ja kylttejä jne. löytyy samanlaisia Oulusta kuin Rovaniemeltäkin.

Sitten SODE animoidut matkustajasillat ja kohta varmaan ilmestyy SODE Docking system paketti, josta löytyy muutama erilainen näyttö.  Smiley

'Don't panic'
Niko TP Palokangas
Offline Offline

Posts: 34
Date Registered: 07.02.15

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #73 on: 18.01.17, 08:21 »

Mulla on kaikenlaista lentokenttähärpäkettä valmiina maisemaan, jos haluat apuja. Siis oletan, että noita tolppia ja kylttejä jne. löytyy samanlaisia Oulusta kuin Rovaniemeltäkin.

Sitten SODE animoidut matkustajasillat ja kohta varmaan ilmestyy SODE Docking system paketti, josta löytyy muutama erilainen näyttö.  Smiley
Pistänpä "korvan taakse". Jos/kun tässä pääsee takas projektin kimppuun ja näkee mille vois olla käyttöä, nii pitää huudella perään.
Uus kokoonpanoki potki paljon paremmin FSX:ää, ja kovasti ois ny poltetta päästä ainaki lentämään, ja kunhan aikaa löytyy niin eiköhän modaushommiinki päädytä  thmbup


Win10, FSX::SE, i5-7600K, GTX 980 HoF, 16 Gt DDR4, SSD, REX4, GEX, UTX, GSX
Henry Weber
Offline Offline

Posts: 173
Date Registered: 28.02.13

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #74 on: 29.10.17, 14:54 »

Mitäs tälle projektille kuuluu?

Niko TP Palokangas
Offline Offline

Posts: 34
Date Registered: 07.02.15

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #75 on: 01.12.17, 12:49 »

Mitäs tälle projektille kuuluu?
thmbdn Kertonee paljon ettei ehdi edes foorumeita lueskella. Yhden lennon oon ehtiny koko syksyn aikana tehdä  Sad
Niin paljo ku haluttaiski tehdä projekti loppuun edes jollain tasolla, niin pahalle vaikuttaa ettei ehdi tähän panostaan.


Win10, FSX::SE, i5-7600K, GTX 980 HoF, 16 Gt DDR4, SSD, REX4, GEX, UTX, GSX
Niko TP Palokangas
Offline Offline

Posts: 34
Date Registered: 07.02.15

Re: Project Oulu | EFOU | FSX
« Reply #76 on: 10.12.17, 17:01 »

Sen verran nyt piti vaivaa nähdä, että tekaisin tällä hetkellä kutakuinkin valmiina olevista objekteista ja ADE-kentästä beta-version. Kaikki muu, kuten groundpolyt on vielä niin kesken, tai päin p.....tä ettei niitä viitsi julkaista.
Perusasennus, eli pura FSX:n Addon Scenery -hakemistoon (tai mihin nyt haluatkaan) ja lisää FSX:ssä scenulistaan.

http://www.palokangas.name/fsx/EFOU_by_Nixe.zip

Tekstuurit vielä aika raakileita varsinki terminaalin osalta. ADE-kentässä myös puutteita ja varmasti korjattavaakin, mm. viivoja ja opasteita.
Vikoja voi kommentoida, niin ehkä jossain välissä jotain ehdin korjailemaan. Puutteita ei kannattane, koska niitä riittää, mm. rakennuksia kasapäin.

[edit]Pientä fiksailua heti kättelyssä. Rullausteiden keskilinjat parkeille asti, apronille vähän valoja ja kiitotien 30 opasteet oikein.[/edit]

« Last Edit: 11.12.17, 12:56 by Niko TP Palokangas »


Win10, FSX::SE, i5-7600K, GTX 980 HoF, 16 Gt DDR4, SSD, REX4, GEX, UTX, GSX
Pages: 1 2 3 [4] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1