FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.11.17, 07:40

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Tilanne VR:n suhteen simumaailmassa
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Tilanne VR:n suhteen simumaailmassa  (Read 1669 times)
Harri Eskelinen
Offline Offline

Posts: 18
Date Registered: 31.08.06

Tilanne VR:n suhteen simumaailmassa
« on: 01.10.14, 10:23 »

En ole kohta kymmeneen vuoteen simuillut (FS2004) mutta nyt kyllä tulevaa kaamosta ajatellen ajatus kiehtoisi - etenkin jos Oculus Rift tms vr-laite oikeasti pelaisi jo ja näin pääsisi TrackIRstä ja useasta monitorista eroon.

Onko näitä toimivia komboja olemassa vielä vai vieläkö odottelen vuoden? Siviili- tai sotilassimu, kunhan lentomalli on kohdallaan. Mäkkimiehenä tiedän että PCkin pitää ostaa, tuskin maailma on niin fiksuksi mennyt että pelikonsolilla voisi pyörittää vakavasti otettavaa simua.

Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3947
Date Registered: 19.06.07

Re: Tilanne VR:n suhteen simumaailmassa
« Reply #1 on: 01.10.14, 13:25 »

Tuosta hieman videonpätkää miten toimii. On kys. sälli sitten rakentanut "hydrauliikankin" simuunsa  thmbup
http://www.youtube.com/watch?v=1OAZqJPBAeM

Tuossa vielä toinen
http://www.youtube.com/watch?v=SHHqs0VwxDw

DCS:stä+Oculus Riftistä
http://www.youtube.com/watch?v=uU0Faan49nI
« Last Edit: 01.10.14, 14:34 by Mikael Leinonen »
Samuli Niemi
Offline Offline

Posts: 159
Date Registered: 05.10.11

Re: Tilanne VR:n suhteen simumaailmassa
« Reply #2 on: 01.10.14, 14:10 »

Varsinaiseen simuiluun Riftien yms. kanssa on vielä jonkin verran matkaa. Ensinnäkin normaalisti simun ulkopuolella tehtävät toiminnot, kuten esimerkiksi karttojen luku ja matkalogin täyttely, pitää tuoda sisälle VR-maailmaan. Toiseksi pitänee odottaa jotain tämän kaltaista lisäkettä: https://www.kickstarter.com/projects/controlvr/control-vr-motion-capture-for-vr-animation-and-mor

Itse en ole lainkaan kokeillut, mutta voisin arvella että DCS ja kunnolliset HOTAS-ohjaimet antaa toistaiseksi parhaan kokemuksen. Wink
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3947
Date Registered: 19.06.07

Re: Tilanne VR:n suhteen simumaailmassa
« Reply #3 on: 01.10.14, 14:24 »

Mitä näitä videoita simuilusta tuota Oculusta käyttäen on tullut katseltua niin tosiaankin simun ulkopuoliset toiminnot tuottavat vaivaa kun ei tuo härpäke päässä näe muuta kuin simun näkymän. Useissa videoissa on hiiri hukassa tms.... eli kuten sanoit niin suurin osa toiminnoista integroituna ohjaimiin varmasti tuottaa paremman kokemuksen  Wink
Harri Eskelinen
Offline Offline

Posts: 18
Date Registered: 31.08.06

Re: Tilanne VR:n suhteen simumaailmassa
« Reply #4 on: 02.10.14, 03:34 »

Epäilemättä navigointi tms ei yksinkertaisesti onnistu. Itseä kiinnostaa kuitenkin selvästi enemmän "lentämisen tuntu" ja aistien huijaaminen joten tuo Rift + Hotas + pedalit + peliläppäri voisi olla just se kombo joka pitää hankkia. Harmi ettei missään oikein pääse kokeilemaan, iso hukkahankinta jos homma ei vastaakaan mielikuvaa.. Youtuben simuvideot on kyllä hienoja Riftin kanssa.

Kuulisin silti miellelläni joltain käyttäjältä fiiliksiä?
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3947
Date Registered: 19.06.07

Re: Tilanne VR:n suhteen simumaailmassa
« Reply #5 on: 17.06.15, 23:48 »

Epäilemättä navigointi tms ei yksinkertaisesti onnistu. Itseä kiinnostaa kuitenkin selvästi enemmän "lentämisen tuntu" ja aistien huijaaminen joten tuo Rift + Hotas + pedalit + peliläppäri voisi olla just se kombo joka pitää hankkia. Harmi ettei missään oikein pääse kokeilemaan, iso hukkahankinta jos homma ei vastaakaan mielikuvaa.. Youtuben simuvideot on kyllä hienoja Riftin kanssa.

Kuulisin silti miellelläni joltain käyttäjältä fiiliksiä?

Nyt kun tuli hommattua tuo Oculus Rift DK2 ja ympättyä se aluksi yhteen P3D:n kanssa niin voin kyllä sanoa että lentämisen fiilis muuttui melkoisesti, on aivan erilainen fiilis kuin tuijotellessa lättänää tietokoneen näyttöä, täytyy kokeilla tuota vielä DCS:ssa/Warthunderissa Grin Laitetaan pikkupätkä DCS:stä ja ylipäänsä miltä noiden VR-lasien kanssa lentely tuntuu http://www.youtube.com/watch?v=4xiV5Y4nhQE Tosin tämäkään video ei kerro sitä miltä tuo oikeasti tuntuu, lasien kanssa saatava "immersio" puuttuu  Sad Lasien resoluutio ei ole vielä huipussaan mutta vaikutelma ohjaamossa olemisesta todellakin löytyy  thmbup
« Last Edit: 18.06.15, 07:04 by Mikael Leinonen »
Jere Aarnia
Offline Offline

Posts: 181
Date Registered: 07.10.06

Re: Tilanne VR:n suhteen simumaailmassa
« Reply #6 on: 19.06.15, 05:18 »

Asia mihin yleensä törmätään on framerate 60fps alle sen aiheuttaa nykimistä ym. ei niin mukavaa tunnetta.

Ville Ranki
Offline Offline

Posts: 88
Date Registered: 23.11.10

Re: Tilanne VR:n suhteen simumaailmassa
« Reply #7 on: 22.06.15, 14:19 »

Uusimmassa Skrollissa on juttua DK2:sta ja kokemuksia sen käytöstä muutamassa eri simussa ja pelissä.
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3947
Date Registered: 19.06.07

Re: Tilanne VR:n suhteen simumaailmassa
« Reply #8 on: 01.07.15, 16:39 »

FSX:lle julkaistu preview FlyInside FSX:stä  http://alpha.flyinside-fsx.com/
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1