FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 18:36

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen  (Read 7565 times)
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« on: 06.11.14, 13:10 »

Moro,

Käyn tässä pienen esitelmän, kuinka rakentaa nopeasti oma lentokenttä x-plane 10:ssä.Tehdään vaikka esimerkki Kymin kentälle, x-plane 10 oletus materiaaleilla.
Aloitetaan luomalla kansio x-plane 10/custom scenery kansioon ja nimetään se vaikka EFKY Kymi airport.

http://kuvauppi.fi/l/8D4F5724-CD4B-10A2-75EA-2C84C1096F9E

Ladataan world editor ohjelma (WED), x-planen suosituin scenery editor.Toinen ohjelma on overlay editor , joka on saman tyyppinen, mutta paljon yksinkertaisempi ja
3D näkymällä.WED on 2D näkymällä.
http://forums.x-plane.org/index.php?app=downloads&showfile=726

WED http://developer.x-plane.com/tools/worldeditor/ ( ei vaadi installoimista, vain pelkkä exe tiedosto tulee paketin mukana)

Käynnistetään WED ja valitaan simun pääkansio poluksi ja avataan custom scenery listasta juuri luotu tyhjä EFKY Kymi airport.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/44821BC8-AA5B-1062-00B3-533C555159A1/size/default/2014-11-06131129.jpg


Tuo apt.dat tiedosto --> File/import apt.dat, polusta xplane 10/default scenery/default apt.dat/earth nav data
Tämä tiedosto tuo kaikki x-plane 10 sisältämät tiedot kentästä, kiitotiet, taajuudet , ILS, majakat,tuulipussit jne.Näitä ei tarvitse itse luoda.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/3A98D993-10B0-85AA-203D-E839EF869B3A/size/default/2014-11-06131257.jpg

Laitetaan hakuun EFKY ja valitaan import.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/A9DE3F8C-B4A6-7A83-9F27-3C610977607D/size/default/2014-11-06131557.jpg

Nyt saatiin WED:iin se kenttä mikä oletuksena simussa on.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/33B4221F-19AD-8E2E-EE26-79359B8C0DE9/size/default/2014-11-06131628.jpg

Seuraava askel on määrätä lentokentän alue, airport boundary.Tässä en käytä ilmakuvaa apuna.Määrätään esimerkkinä jotain.
Ilmakuvan saa kyllä view/ pick overlay image.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/6EE66116-92DA-FE16-FAC3-49D6B3ED02A4/size/default/2014-11-06132959.jpg

Seuraavaksi poistetaan xplane omat tuotokset alueelta muutamalla exlusion zonella.Määrätään listalta mitä poistetaan.Poistetaan metsät ja objectit suurinpiirtein"airport
boundary" alueen sisältä.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/5DBDE133-D66E-F158-384A-7F51A8FB26CC/size/default/2014-11-06133245.jpg

Seuraavaksi piirretään apron aluetta, valitaan materiaali listasta asfalttia.Valitaan, ettei sisällä reunavaloja.Pyöristetään hieman reunoja...
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/4A169403-043D-CE7F-0BE9-66AD3EDDC685/size/default/2014-11-06133706.jpg

Piirretään omat metsät.WED valikko systeemi on sellainen, että vasemmassa olevassa listassa ovat kaikki ne, joita tuodaan sceneryyn ja oikean puoleinen valikko
näyttää sen mitä scenery sisältää.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/84CFF32A-AEC4-F967-8B34-349431EE73C6/size/default/2014-11-06133959.jpg

Seuraavaksi objecteja.Halleja, polttoaine kenttiä ynm.
X-Plane 10 kirjastoissa on valtava määrä valmiita objecteja, puustoa, ynm niinkuin listoilta voi huomata.Open scenery x, ff library ,R2 library täydentää vielä entisestään valikoimaa.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/EC54FEC9-04EC-E76A-A0D9-6E21725143DA/size/default/2014-11-06134721.jpg

Seuraavaksi vaikka valaistukset kentälle.Kaikissa valmiissa valo-objecteissa on HDR ominaisuus.Eli itse valaistus mallinnusta ei tarvitse tehdä.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/1C4A87A2-C301-6BC7-5EB2-E43325BDDB32/size/default/2014-11-06135210.jpg

Seuraavaksi kyltit ja kiitotieviivat.
Kyltti kirjasto toimii xplane:ssa täällä ohjeistetulla tavalla, sivun alimmat kappaleet. http://developer.x-plane.com/manuals/wed/
Kirjoitan malliksi yhen kiitotie kyltin, otetaan vaikka rullaustie A.Valitaan listasta kyltit, kirjoitetaan ohjeen mukaan kyltille nimi {@L}A , jälkimmäinen A on sama mitä kyltissä tulee
lukemaan simussa, alkuosa koodista määrää kyltin väritykset.Lopuksi valitaan rullaustien kyltin koko.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/ACEFA326-A524-DA49-E863-00BBD613C4FF/size/default/2014-11-06140825.jpg


Sitten rullaustien keskiviivat, valitaan listalta yleinen keltainen rullaustie viiva ilman valoja.Lopuksi reunavalot keltaisen viivan kera.Kiinnitetään ne samoihin pisteisiin kun
rullaustie ja samalla pyöristyksellä.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/CBF3818F-36CE-28EB-4980-F803B368A9C3/size/default/2014-11-06135813.jpg
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/ED42F82A-F0A4-2CD2-A065-D7771651513F/size/default/2014-11-06140631.jpg


Lopuksi laitetaan startti paikka.Määrään mitkä konetyypit saavat ko. parkille ilmestyä.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/C3767057-8A25-7DD2-F9F2-515077FB3C10/size/default/2014-11-06141654.jpg

Tallennetaan scenery (ensin save ja sitten export scenery pack) Tältä se näyttää simussa, ei kauheen realistinen  Shocked
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/3739F000-5B58-9F34-5FDE-504FE7812292/size/default/f1689.jpg

Täältä löytyy sit lisää tietoa, miten voi customoida kaiken http://developer.x-plane.com/docs/specs/


X-Plane 10 ssä on meneillään kampanja, jossa voi luoda tällaisia kenttiä xp:n omista materiaaleista ja olla mukana täydentämässä XP:n maailmaa oletuslentokenttien osalta.Parhaimmat teokset palkitaan lahjakorteilla add-on kauppoihin.Aiheesta  lisää  ---> http://flyawaysimulation.com/news/4707/

Omien objectien luonti onnistuu esim sketchup ohjelmalla, silloin omat objectit sijoitetaan EFKY Kymi airport kansioon luomalla kansio "objects".
WED listaa silloin omat objectit vasempaan listaan, samalla tapaa kuin xplane kirjastot näkyvät vasemmassa listassa.Omien objectien käyttö tuossa default kenttä kampanjassa on kielletty.

Ilmakuvan asetamisesta sceneryyn lyhyesti :

Sen voi tehdä 2:della tapaa, photoscenery x ohjelmalla luodaan oma scenerynsä, joka tuodaan import toiminnolla Kymi sceneryyn.Eli se yhdistää nämä 2 sceneryä
yhdeksi sceneryksi.Toinen tapa on tehdä se suoraan WED:ssä, view/ pick overlay image ja kirjoitetaan polygonit siinä käsin kuvalle.Lopuksi ilmakuva leikataan nk. power of
two mittoihin, esim 1024 x 1024 tai 2048 x 2048 tai 4096 x 4096 ja viedään kuvat kymin kansioon, textures <--- luodaan taas samanlailla kuin object kansio.
Silloin ilmakuva ilmestyy simun maisemaan.
Jälkimmäinen on hieman työläs sillon, jos ilmakuva on iso.Photoscenery x on laajemissa mittakaavoissa helppo, se kirjoittaa polygonit itse, kun sille määrätään vain
koordinaatit ja tulevan ilmakuvan yhden tekstuurin koko.

Testi kymin voi ladata tästä
« Last Edit: 06.11.14, 21:58 by Olli Laine »
Tapio Kallberg
Offline Offline

Posts: 129
Date Registered: 02.02.05

Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #1 on: 06.11.14, 13:50 »

Moi

Mites tuo kenttä sitten asennetaan simuun, en ole kerennyt vielä niin pitkälle ohjeita lukiessani ?
Vasta säätelen joikkariin asetuksia  Grin
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #2 on: 06.11.14, 13:55 »

Toi testi scenery asennetaan x-plane 10/custom scenery kansioon.
Ohjeen perässä kun rakentaa sceneryn niin sitä ei tarvi asentaa erikseen, se on jo asennettu heti ensimmäisessä tyhjän kansion luomisessa.Save ja export scenery pack WED tallentaa roippeet aina sinne.
Joonas Haveri
Offline Offline

Posts: 254
Date Registered: 15.02.14

WWW
Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #3 on: 06.11.14, 14:01 »

Unohtukos exclusionit? Minulla oli puita parin rakennuksen päällä Cheesy

Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #4 on: 06.11.14, 14:18 »

Unohtukos exclusionit? Minulla oli puita parin rakennuksen päällä Cheesy

Oho  , laitoin uuden paketin  laugh
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #5 on: 17.12.14, 09:18 »

Moi!

Miten saadaan .jp2 tyyppinen tiedosto parhaiten muunnettua Geotiffiksi? Kyseessä MML:n data. Eli haluaisin laittaa ortokuvan vain lentokentän alueelle WED:iin. Pitääkö asetella käsin kohdalleen tms?

Olen ottanut työn alle Piikajärven (EFPI) ja Jämijärven (EFJM). Tulee joskus valmiiksi :-)


« Last Edit: 17.12.14, 19:09 by Ville Pietilä »

//Vipu
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #6 on: 17.12.14, 21:07 »

Moi!

Miten saadaan .jp2 tyyppinen tiedosto parhaiten muunnettua Geotiffiksi? Pitääkö asetella käsin kohdalleen tms?

FWTools:lla ajetaan projektio muunnossa MML kuvalle, WGS84 formaattiin.Samassa .jp2 muuntuu Geotiffiksi prosessin aikana.
http://fwtools.maptools.org/

Janne Sinkkosen step by step ohje...
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,103665.msg1371007.html#msg1371007

X-Planeen asentaminen käy parhaiten Photoscenery X ohjelmalla (maksullinen, mutta hankinnan arvoinen).Valmis projisoitu kuva leikataan Image tools x:llä 2048 palasiks ja kirjoitetaan alueelle koordinaatit photoscenery x ohjelmaan.Ohjelma tekee siitä valmiin sceneryn, jonka voi avata sitten WED: iin, tai WED:n import toiminnolla tuoda toiseen scenery pakettiin.

http://www.photosceneryx.com/

Photot pystyy asentamaan suoraan myös WED ohjelmassa kirjoittamalla käsin polygonit.
« Last Edit: 17.12.14, 21:30 by Olli Laine »
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #7 on: 18.12.14, 06:25 »

Tarvitaanko myös GeoTIFFin uudelleenprojektio x-plane käytössäkin?




FWTools:lla ajetaan projektio muunnossa MML kuvalle, WGS84 formaattiin.Samassa .jp2 muuntuu Geotiffiksi prosessin aikana.
http://fwtools.maptools.org/

Janne Sinkkosen step by step ohje...
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,103665.msg1371007.html#msg1371007

X-Planeen asentaminen käy parhaiten Photoscenery X ohjelmalla (maksullinen, mutta hankinnan arvoinen).Valmis projisoitu kuva leikataan Image tools x:llä 2048 palasiks ja kirjoitetaan alueelle koordinaatit photoscenery x ohjelmaan.Ohjelma tekee siitä valmiin sceneryn, jonka voi avata sitten WED: iin, tai WED:n import toiminnolla tuoda toiseen scenery pakettiin.

http://www.photosceneryx.com/

Photot pystyy asentamaan suoraan myös WED ohjelmassa kirjoittamalla käsin polygonit.

//Vipu
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Online Online

Posts: 9063
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #8 on: 18.12.14, 06:42 »

Tarvitaanko myös GeoTIFFin uudelleenprojektio x-plane käytössäkin?

Olli ainakin sanoi juuri tarvittavan formaatin olevan WGS84.  Wink MML kuvat eivät ole sitä lähtiessään.

Kaiken kaikkiaan Huomattavasti helpompaa tehdä kenttä X-planeen kuin FSX:ään.

'Don't panic'
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #9 on: 18.12.14, 10:38 »

Tarvitaanko myös GeoTIFFin uudelleenprojektio x-plane käytössäkin?
Ei tarvi, Fwtools muuttaa mml projektion lopulliseen kansainväliseen muotoon jota xp ymmärtää.MML kuvat on ns.  väärässä formaatissa.
Voin rustaa ohjetta kun kerkeilen.
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #10 on: 18.12.14, 20:31 »

Moi!

Kuva on nyt käännetty jp2->tiff.

Sen jälkeen olisin asettanut kuvan overlay imageksi, mutta ei tule reunaan kun vain pieni siivu. Eikös tässä geotiffissä tyyppisessä kuvassa ole koordinaatit suoraan mukana vai? Voiko kuvasta leikata vain tuon lentokenttä osan. Miten saadaan oikeaan kohtaan WED:issä?

[ attachment removed / expired ]


Mikä mättää ylläolevassa kuvassa?


//Vipu
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #11 on: 19.12.14, 09:08 »

Näyttäisi siltä ettet ole uudelleenprojisoinut ilmakuvaa WED:n tunnistamaan WGS84 formaattiin. MML ilmakuvat ovat "väärässä" koordinaattijärjestelmässä maisemanluontia varten, joten simppeli muuttaminen jp2 > tiff ei riitä, vaan se pitää tehdä eri ohjelmalla. http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,103665.0.html tässä linkissä puhutaan juurikin tästä ongelmasta

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #12 on: 19.12.14, 09:19 »

Mulla on myös tuo WGS84-formaatissa oleva tiff, mutta tekee saman homman  Undecided

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 19.12.14, 09:27 by Ville Pietilä »

//Vipu
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #13 on: 19.12.14, 18:54 »

Mulla on myös tuo WGS84-formaatissa oleva tiff, mutta tekee saman homman  Undecided


Tuo saattaa johtua korruptoituneista koordinaatti tiedoista TIFF:ssä, ehkä FWTolss ei osaa kirjottaa niitä uuteen projektioon oikein/ WED tukevaan muotoon.WED manuaali kertoo kyllä että se osaa laittaa heti sen oikeeseen sijaintiin, jos koordinaattitiedot ovat TIFF:ssä.
« Last Edit: 19.12.14, 21:16 by Olli Laine »
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #14 on: 19.12.14, 19:32 »

Tehdään esimerkki ortoscenery Forssan lentokentälle.Erillinen scenery, joka voidaan liittää toiseen sceneryyn.
Käytän Maanmittauslaitoksen ortokuvaa, johon joudutaan tekemään koordinaatiomuunnos FWTools:lla WGS84 muotoon.

Siitä hyvä ohje ennestään täällä...
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,103665.0.html

Jos ei jaksa vaivautua muunnostöihin, voi käyttää yksityiseen käyttöön bingmaps tai google ortokuvia UMD ( universal map downloader) ohjelmalla ,jotka ovat
valmiiksi WGS84 muodossa.Kuvien laillisuudesta en tiedä, monet niitä tuntuu käyttävän, eikä google eikä bing plokkaa tuota ohjelmaa.
http://allmapsoft.com/umd/index.html
Suositaan kuitenkin MML:ää, jota voi käyttää miten lystää, myös kaupalliseen tarkoitukseen.  thmbup

Aloitetaan valmiin WGS84 muotoon muunnetun ortokuvan leikkauksella.

1.Avataan kuva photoshop:iin ja rajataan kuva niin, että koordinaatio muunnoksen jäljiltä jääneet musta reunat häviävät tai vaihtoehtosesti voi leikata jonkun pienemmän alueen, vaikka vain lentokenttä alueen.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/78C35937-366E-9DA3-F0A7-87CDCD4F43D5/size/default/2014-12-19170623.jpg

2. Muutetaan kuvan kokoa lähimmäksi jaolliseksi power of two sääntöä, niin vähän kuin mahdollista , jotta laatu säilyy.Tässä tapauksessa saan photoshop slice työkalulla 4 kappaletta 2048 kuvia niin, että koko kuva-alue saadaan sceneryksi.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/A8E80BE3-E564-DEC3-0A06-6843A424FE04/size/default/2014-12-19170805.jpg

Isompia scenery alueita on hyvä leikata photoscenery x sivulton image tool x:llä, joka jaottaa ja leikkaa automaattisesti kuvan.http://www.photosceneryx.com/

Leikataan ja tallennetaan 4 kuvaa png tai dds formaattiin.Eli ison kuvan koko on tässä tapauksessa 4096 x 4096.
Tämäkin sinällään jo käy X-Plane 10; neen leikkaamattakin, mutta mennään näin.
Tuetut tekstuuri koot ovat : 256x256 | 512x512 | 1024x1024 | 2048x2048 | 4096x4096

Nimetään leikatut 4 kuvaa esim. näin ; (Huom ei saa olla välilyöntejä eikä ä ja ö kirjaimia)

Forssa_01.png
Forssa_02.png
Forssa_03.png
Forssa_04.png

Seuraavaksi kirjoitetaan kullekkin kuvalle polygons tiedostot : (Photoscenery x tekee tämän myös itse)
Tallenna liitteenä löytyvä pol-tiedosto (Right click / save) ,avaa notepad tai vastaavaan, sisältö näyttää tältä ;

LIITE

I
850
DRAPED_POLYGON

TEXTURE           Forssa_01
SCALE           4 4
LAYER_GROUP   roads 4
SURFACE           grass

Muutetaan TEXTURE kohtaan juuri luodun ensimmäisen tekstuurikuvan nimi = Forssa_01.Pelkkä nimi riittää, mikäli textuuri sijaitsee samassa kansiossa kuin polygons tiedostokin.Muutoin kirjoitetaan polku eteen.
SCALE :lla ei ole väliä, piirretään tekstuuri itse oikeaan scaleen.
LAYER_GROUP roads 4 , tarkoittaa tiet-layeri ryhmää, jossa ortokuva on xplane omien 3D teiden päällä tasolla 4 ja vain autot kulkevat orton päällä.
SURFACE grass , pinnoitteeksi ruohoa.Tarkoittaa mitä pinnoittetta simulaattorissa halutaan simuloida, esim, jos laittaa water, on se päällä ajaminen simussa kuin vedessä.Pintoja on muutamia erilaisia ;
water, concrete, asphalt, grass, dirt, gravel, lakebed, snow, shoulder, blastpad, kullakkin oma ominaisuutensa.

Tallennetaan pol tiedosto lopuksi nimellä Forssa_01.
Tehdään vastaavasti 3:lle muulle Forssa_02,03,04 kuville oma polygons tiedosto.Vaihtamalla vain TEXTURE kohtaan nimi ja lopuksi tallennus textuuria vastaavalla nimellä.

Siirretään nämä kaikki scenery kansioon "objects" kansioon.

Avataan WED ja valitaan vasemmasta listasta Forssa_01.pol tiedosto, valitaan yläpalkista ruksi kohtaan Use Texture Map.Sitten piirtelemään.
Oikeet koordinaatit saa esim. Flasheart sivustoa apuna käyttäen.
http://www.flashearth.com/
Huom,klikkaa kerran latitude ja longitude saraketta, jotta saadaan näkymään oikea muoto koordinaatista.

Kun kuvat ovat oikeissa koordinaateissa,  save ja export scenery pack, ortokuva ilmestyy myös simuun sekä pysyy samalla WED:ssä taustakuvana.
Lopuksi kannattaa tehdä polyistä ryhmä ja lukita ne sijainteihinsa,yhdistelmällä ctrl + g ja laittamalla ruksista lukko päälle.


Valmiin photosceneryn tuominen toiseen sceneryyn :

Siirrä luodut pol ja -tekstuuri tiedostot toisen sceneryn object kansioon.Avaa WED:llä scenery, johon haluat siirron tehdä.

Tuo (File/Import dsf file.)dsf tiedosto tuotavan sceneryn kansiosta, ( Earth nav data/+60+20/ )ja siirto on valmis.Saattaa vaatia WED:n uudelleen käynnistyksen, jotta photoscenery ilmestyy taustalle.
Lopuksi poista custom scenerystä vanha scenery pois.
« Last Edit: 19.12.14, 21:02 by Olli Laine »
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #15 on: 19.12.14, 19:49 »

Upea ohje!

Ainoa mikä jäi mietityttämään on tuo flashearthin käyttö. Miten koodrinaatit määritellään tuohon forssaan?

//Vipu
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #16 on: 19.12.14, 20:00 »

Upea ohje!

Ainoa mikä jäi mietityttämään on tuo flashearthin käyttö. Miten koodrinaatit määritellään tuohon forssaan?

Ainii se jäi kertomatta, näin, piirrä ensin sinnepäin...
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/82B361B4-CF2D-8D58-18BA-FC04652465C0/size/default/2014-12-19215710.jpg

(huom,vain demokuva, jossa ei ortokuva näy)
« Last Edit: 19.12.14, 20:09 by Olli Laine »
Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #17 on: 19.12.14, 20:12 »

Siksi tätä kysyn kun tuo defu jämi on ihan pielessä Xp10:ssä. Haluaisin vaan kiitoradat oikeaan kohtaan, jotta voin lisätä myöhemmin kaikki muut elementit.

Siksi on tarvetta oikeassa kohdassa olevalle ilmakuvalle, josta pystyy mallaamaan perusjutut.

Mitä tarkoitat "piirrä sinnepäin" jutulla?


On hienoa että näitäkin juttuja avataan tänne, saadaan varmasti lisää uutta materiaalia tuotettua  thmbup

//Vipu
Olli Laine
Offline Offline

Posts: 354
Date Registered: 05.09.09

Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #18 on: 19.12.14, 20:22 »


Mitä tarkoitat "piirrä sinnepäin" jutulla?


Joo eli, kun WED:ssä valkkaa jonkin noista Forssa polygoneista vasemassa listassa ja alkaa sillä piirtämään / klikkailemaan pisteitä sceneryyn, niin klikkailee siitä aluksi jonkin muotosen neliön vain.Sitten aktivoi piirretyn neliön kulmapisteet ja niille asettaa oikeat koordinaatit ja painaa enter niin se singahtaa oikeelle paikalleen.Tekee samoin kullekkin 4:lle kulmapisteelle.Sitten onkin helpompaa heitellä muita forssa polyjä rinnalle, kun ensimmäinen 4:stä slaisissa on paikallaan.
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen
« Reply #19 on: 20.12.14, 10:09 »

Itse olen käyttänyt gdalia ilmakuvan rajaamiseen haluttuun kokoon, sillä kun tekee niin gdal muistaa ne koordinaatit mitkä kuvassa on ja ne pysyvät uudessa rajatussa kuvassakin, juuri niille paikoille mihin se on tarkoitettu. Ainoa rasitus on että tämä tehdään taas tietty komentoriviltä, ja visuaalisesti ne rajat täytyy katsoa esim photoshopilla.

http://www.gdal.org/gdal_translate.html

"-srcwin xoff yoff xsize ysize:
Selects a subwindow from the source image for copying based on pixel/line location."

Tällä tavalla ei tarvitse arvailla koordinaatteja, vaan saat kuvassa olevat tarkat koordinaatit säilytettyä 4096x4096 kokoisessa kuvassa

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1