X-Plane 10 oman lentokenttä sceneryn luominen

(1/9) > >>

OLaine:
Moro,

Käyn tässä pienen esitelmän, kuinka rakentaa nopeasti oma lentokenttä x-plane 10:ssä.Tehdään vaikka esimerkki Kymin kentälle, x-plane 10 oletus materiaaleilla.
Aloitetaan luomalla kansio x-plane 10/custom scenery kansioon ja nimetään se vaikka EFKY Kymi airport.

http://kuvauppi.fi/l/8D4F5724-CD4B-10A2-75EA-2C84C1096F9E

Ladataan world editor ohjelma (WED), x-planen suosituin scenery editor.Toinen ohjelma on overlay editor , joka on saman tyyppinen, mutta paljon yksinkertaisempi ja
3D näkymällä.WED on 2D näkymällä.
http://forums.x-plane.org/index.php?app=downloads&showfile=726

WED http://developer.x-plane.com/tools/worldeditor/ ( ei vaadi installoimista, vain pelkkä exe tiedosto tulee paketin mukana)

Käynnistetään WED ja valitaan simun pääkansio poluksi ja avataan custom scenery listasta juuri luotu tyhjä EFKY Kymi airport.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/44821BC8-AA5B-1062-00B3-533C555159A1/size/default/2014-11-06131129.jpg


Tuo apt.dat tiedosto --> File/import apt.dat, polusta xplane 10/default scenery/default apt.dat/earth nav data
Tämä tiedosto tuo kaikki x-plane 10 sisältämät tiedot kentästä, kiitotiet, taajuudet , ILS, majakat,tuulipussit jne.Näitä ei tarvitse itse luoda.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/3A98D993-10B0-85AA-203D-E839EF869B3A/size/default/2014-11-06131257.jpg

Laitetaan hakuun EFKY ja valitaan import.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/A9DE3F8C-B4A6-7A83-9F27-3C610977607D/size/default/2014-11-06131557.jpg

Nyt saatiin WED:iin se kenttä mikä oletuksena simussa on.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/33B4221F-19AD-8E2E-EE26-79359B8C0DE9/size/default/2014-11-06131628.jpg

Seuraava askel on määrätä lentokentän alue, airport boundary.Tässä en käytä ilmakuvaa apuna.Määrätään esimerkkinä jotain.
Ilmakuvan saa kyllä view/ pick overlay image.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/6EE66116-92DA-FE16-FAC3-49D6B3ED02A4/size/default/2014-11-06132959.jpg

Seuraavaksi poistetaan xplane omat tuotokset alueelta muutamalla exlusion zonella.Määrätään listalta mitä poistetaan.Poistetaan metsät ja objectit suurinpiirtein"airport
boundary" alueen sisältä.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/5DBDE133-D66E-F158-384A-7F51A8FB26CC/size/default/2014-11-06133245.jpg

Seuraavaksi piirretään apron aluetta, valitaan materiaali listasta asfalttia.Valitaan, ettei sisällä reunavaloja.Pyöristetään hieman reunoja...
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/4A169403-043D-CE7F-0BE9-66AD3EDDC685/size/default/2014-11-06133706.jpg

Piirretään omat metsät.WED valikko systeemi on sellainen, että vasemmassa olevassa listassa ovat kaikki ne, joita tuodaan sceneryyn ja oikean puoleinen valikko
näyttää sen mitä scenery sisältää.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/84CFF32A-AEC4-F967-8B34-349431EE73C6/size/default/2014-11-06133959.jpg

Seuraavaksi objecteja.Halleja, polttoaine kenttiä ynm.
X-Plane 10 kirjastoissa on valtava määrä valmiita objecteja, puustoa, ynm niinkuin listoilta voi huomata.Open scenery x, ff library ,R2 library täydentää vielä entisestään valikoimaa.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/EC54FEC9-04EC-E76A-A0D9-6E21725143DA/size/default/2014-11-06134721.jpg

Seuraavaksi vaikka valaistukset kentälle.Kaikissa valmiissa valo-objecteissa on HDR ominaisuus.Eli itse valaistus mallinnusta ei tarvitse tehdä.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/1C4A87A2-C301-6BC7-5EB2-E43325BDDB32/size/default/2014-11-06135210.jpg

Seuraavaksi kyltit ja kiitotieviivat.
Kyltti kirjasto toimii xplane:ssa täällä ohjeistetulla tavalla, sivun alimmat kappaleet. http://developer.x-plane.com/manuals/wed/
Kirjoitan malliksi yhen kiitotie kyltin, otetaan vaikka rullaustie A.Valitaan listasta kyltit, kirjoitetaan ohjeen mukaan kyltille nimi {@L}A , jälkimmäinen A on sama mitä kyltissä tulee
lukemaan simussa, alkuosa koodista määrää kyltin väritykset.Lopuksi valitaan rullaustien kyltin koko.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/ACEFA326-A524-DA49-E863-00BBD613C4FF/size/default/2014-11-06140825.jpg


Sitten rullaustien keskiviivat, valitaan listalta yleinen keltainen rullaustie viiva ilman valoja.Lopuksi reunavalot keltaisen viivan kera.Kiinnitetään ne samoihin pisteisiin kun
rullaustie ja samalla pyöristyksellä.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/CBF3818F-36CE-28EB-4980-F803B368A9C3/size/default/2014-11-06135813.jpg
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/ED42F82A-F0A4-2CD2-A065-D7771651513F/size/default/2014-11-06140631.jpg


Lopuksi laitetaan startti paikka.Määrään mitkä konetyypit saavat ko. parkille ilmestyä.
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/C3767057-8A25-7DD2-F9F2-515077FB3C10/size/default/2014-11-06141654.jpg

Tallennetaan scenery (ensin save ja sitten export scenery pack) Tältä se näyttää simussa, ei kauheen realistinen 
http://kuvauppi.fi/view/output/GUID/3739F000-5B58-9F34-5FDE-504FE7812292/size/default/f1689.jpg

Täältä löytyy sit lisää tietoa, miten voi customoida kaiken http://developer.x-plane.com/docs/specs/


X-Plane 10 ssä on meneillään kampanja, jossa voi luoda tällaisia kenttiä xp:n omista materiaaleista ja olla mukana täydentämässä XP:n maailmaa oletuslentokenttien osalta.Parhaimmat teokset palkitaan lahjakorteilla add-on kauppoihin.Aiheesta  lisää  ---> http://flyawaysimulation.com/news/4707/

Omien objectien luonti onnistuu esim sketchup ohjelmalla, silloin omat objectit sijoitetaan EFKY Kymi airport kansioon luomalla kansio "objects".
WED listaa silloin omat objectit vasempaan listaan, samalla tapaa kuin xplane kirjastot näkyvät vasemmassa listassa.Omien objectien käyttö tuossa default kenttä kampanjassa on kielletty.

Ilmakuvan asetamisesta sceneryyn lyhyesti :

Sen voi tehdä 2:della tapaa, photoscenery x ohjelmalla luodaan oma scenerynsä, joka tuodaan import toiminnolla Kymi sceneryyn.Eli se yhdistää nämä 2 sceneryä
yhdeksi sceneryksi.Toinen tapa on tehdä se suoraan WED:ssä, view/ pick overlay image ja kirjoitetaan polygonit siinä käsin kuvalle.Lopuksi ilmakuva leikataan nk. power of
two mittoihin, esim 1024 x 1024 tai 2048 x 2048 tai 4096 x 4096 ja viedään kuvat kymin kansioon, textures <--- luodaan taas samanlailla kuin object kansio.
Silloin ilmakuva ilmestyy simun maisemaan.
Jälkimmäinen on hieman työläs sillon, jos ilmakuva on iso.Photoscenery x on laajemissa mittakaavoissa helppo, se kirjoittaa polygonit itse, kun sille määrätään vain
koordinaatit ja tulevan ilmakuvan yhden tekstuurin koko.

Testi kymin voi ladata tästä

tapiok:
Moi

Mites tuo kenttä sitten asennetaan simuun, en ole kerennyt vielä niin pitkälle ohjeita lukiessani ?
Vasta säätelen joikkariin asetuksia 

OLaine:
Toi testi scenery asennetaan x-plane 10/custom scenery kansioon.
Ohjeen perässä kun rakentaa sceneryn niin sitä ei tarvi asentaa erikseen, se on jo asennettu heti ensimmäisessä tyhjän kansion luomisessa.Save ja export scenery pack WED tallentaa roippeet aina sinne.

Joonas97:
Unohtukos exclusionit? Minulla oli puita parin rakennuksen päällä

OLaine:
Quote

Unohtukos exclusionit? Minulla oli puita parin rakennuksen päällä


Oho  , laitoin uuden paketin 

Navigation

Up one level

Next page