Designerin muistilista

(1/1)

Wanhis:
Tuossa taannoin kun meni tuo kovalevy rikki ja vaihtoon niin jouduin asentamaan kaikki simuiluun liittyvät härpäkkeet uusiksi. Huomasin, että itse simun ja maisemien asennus meni jo rutiinilla mutta mallinnusohjelmat ja kaikki siihen liittyvä vaati jo kyllä varsin paljon muistelemista ja pähkäilyä, että mitä kaikkea tärkeitä virityksiä sitä olikaan ajan kanssa tullut asennettua. Olisi ollut kätevää jos olisi ollut joku lista mistä katsoa ja ne ohjelmat vaikkapa Cd:llä jonkinlaisessa järjestyksessä ladattavissa.
 
No kirjoitetaan nyt sitten lista kun homma ja asennukset on vielä tuoreessa muistissa, jos sitten seuraavalla kerralla menisi helpommalla ja voihan joku muukin tästä katsoa ja suunnitella mahdollista "Designerin" uran aloittamista. Tällähetkellä minulla on alla esitetyt ohjelmat asennettuna ja noilla tekee jo oikeastaan kaiken mitä Fs-2004:sen mallien tekemisessä tarvitaan ja hyvin pitkälle pärjäilee myös Fsx-mallien kanssa.

Simu on Fs-2004 ja käyttöjärjestelmät ovat Win XP-Home ja Win-7

Järeämpi Kuvankäsittelyohjelma on tietysti oltava, se on semmoista perustavaraa näissä puuhissa. Photoshop, Gimp, tai joku vastaava jolla pystyy työskentelemään "tasojen" kanssa.
Myös kevyempi ja nopeampi kuvankatseluohjelma on oltava, itse käytän InfranWiew:iä varustettuna lisäplugins-438 paketilla jolloin sillä voi esikatsella myös Maanmittauslaitoksen Jp-2000 ilmakuvia.

AFCAD2 tai ADE Lentokenttien afcad:ien katselemiseen, muokkaamiseen sekä kiito ja rullausteiden tekemiseen puhtaalta pöydältä. Myös lähestymisvalot ym valot sekä Ai-lentokoneiden parkkiruudut ja rullausreitit syntyvät tällä ohjelmalla.

TT-Tools. Ai-koneiden aikataulujen eli "Flight plaanien" tekemiseen avaamiseen ja muokkaamiseen.

DXTBmp. Bmp-textuuritiedostojen katseluun, formaattien, koon ym. juttujen muuttamiseen, alpha-kanavan luontiin sekä bmp.tekstuurien vientiin ja tuontiin kuvankäsittelyohjelmaan.

FS-Desing Studio-3  (maksullinen) 3-D mallien tekemiseen tarkoitettu mallinnusohjelma. Simun rakennukset, lentokoneet, objektit ym syntyvät tällä. Myös ilmainen G-Max käy samaan tarkoitukseen ja on selvästi monipuolisempi mutta vaikeampi käyttää ja sen aloituskynnys on korkeampi. Desing Studio tarvitsee toimiakseen seuraavat neljä ohjelmaa:

Fs2004 Makemdl-SDK
Fs2004-SDK_Blgcomp2
BGLC-9
msxml4.ddl

Nuo neljä edellämainittua ovat  helppoja asentaa ohjeiden tai autoinstallerien avulla. Näitä ohjelmia käyttävät myös monet muutkin mallintamisohjelmat, eli ne ovat sellaisia välttämättömiä perusjuttuja jotka tietokoneelta täytyy löytyä.

SBuilder. Lähes välttämätön mikäli haluaa muokata jollain tapaa simun maastoa. SBuilder on Visual-Basicilla tehty vanha ohjelma jonka asentaminen joko menee aivan lennosta tai sitten vie hulluuden partaalle.
Ohjelmaa tarvitaan esim. Flatten.bgl:n tekoon eli "maaston tasoittamiseen lentokenttää varten" Exlude.bgl:n tekoon, simun puiden, ylimääräisten rakennusten jne poistamiseen kenttäalueelta.Landclassin, Meshin tai vaikkapa järven tai saaren tekemiseen simuun. Erittäin tehokas ja aluksi hieman vaikea ohjelma mutta suosittelen jos asennus vain menee "putkeen"

Sbuilder tarvitsee Win-XP:ssä ainakin nämä lisäosat toimiakseen:

Fsuip
Scasm
Tabctl.32
Vblrun.ddl, Visual Basicin ajonaikaiset tiedostot.
Kaikesta huolimatta ohjelman toimimaan saaminen on henkimaailman hommaa. Sinänsä sääli, sillä tämä on edelleen yksi tehokkaimpia ja parhaimpia Fs-2004 maiseman yleis-työkaluja.

SBuilderin vakavammassa käytössä tarvitaan lisäksi:

CellCrind2004a ruudukko
glut32.ddl
TCalc 2004 laskin, jota tarvitaan myös photosceneryjen teossa. TCalc tarvitsee toimiakseen FDSC Connection.ddl:n

Modell Converter X 3-D mallien katseluun, lievään muokkaukseen, tallennus-formaattien vaihtamiseen, mallien convertoinmiseen eri simulaattoreiden kesken jne, jne. Erittäin tehokas, laaja ja nykyaikainen ohjelma jolla tekee ihmeitä. Itse olen käyttänyt lähinnä FinnObjectsin objektien siirtämiseen simussa.

Instant Scenery2 (maksullinen) Valmiiden objektien asetteluohjelma, tämä vaikuttaisi parhaalta.  Olen käyttänyt puuhaan myös EZ-Sceneryä ja kokeillut joitain muitakin. Jokatapauksessa näillä varsinaisilla objektien asetteluohjelmilla itsetehdyt objektit saa simuun helpommin, tarkemmin tai ainakin nopeammin kuin varsinaisilla 3-D mallinnusohjelmilla, edellyttäen tietysti, että objekti on muutettu ohjelmien ymmärtämään muotoon.

MdlTweaker Mdl muodossa olevan objektin tweakien asetteluun. Esim tekstuurin näkyvyys vuodenajan mukaan, varjo päälle/pois, objektin kääntyminen kun sitä kiertää simussa, objekti kääntyy tuulen mukaan jne.

Library Creator XLM2.0  Kirjasto bgl:n tekoon useammasta mdl ja xml tiedostosta. Itse olen käyttänyt tätä lähinnä mdl ja xml kääntämiseen EZ-scenery objektiksi.

FX-Editor Efektitiedostojen (Fx) katseluun ja arvojen muuttamiseen.

Photosceneryn tekemisessä tarvitaan lisäksi:

Kakadu Jp2000 muotoisen ilmakuvan muuntamiseen GeoTiff muotoon.

FW-Tools/GDAL GeoTIFF ilmakuvien yhdistämiseen ja muuntamiseen Fs-koordinaatistoon sopivaksi.

Landclass Assistant Photosceneryn reuna-alueiden määrittämiseen ja simun landclass maisemaruutujen vyöryttämiseen photosceneryn reunoihin kiinni. (Fs-2004) Landclass Assistant vaatii toimiakseen FS-Connect ddl:n

Vaikeasti löydettävän Landclass Assistantin voi korvata myös ilmaisella ja uudemmalla EZ-Landclass ohjelmalla joka tosin vaatii toimiakseen Microsoft Excel taulukonlaskentaohjelman. Myös Ez-Landclass vaatii toimiakseen  Fs-Connect.ddl:n

Fs-2004 Terrain_Sdk Tämä Sdk sisältää imagetool ja resample työkalut jota tarvitaan ison ilmakuvan pilkkomiseksi pieniksi photosceneryn kuvaviipaleiksi, sekä niihin liittyvän simuun asennettavan bgl. tiedoston tuottamiseksi.

Fs-2004 Autogen_sdk Tämä Sdk sisältää Autogen annotatorin jolla asetellaan simun autogen rakennukset sekä puut photosceneryn kuvaviipaleisiin.

Lisäilen tähän aloitusviestiin uusia ohjelmia sikäli mikäli semmoisia otan käyttöön. Tutustumisen alla on tällähetkellä ainakin yksi. Voit myös kommentoida tähän ketjuun ja ehdotella hyviksi havaittuja Fs-9/Fsx apuohjelmia näihin mallinnuspuuhiin liittyen. X-plane hemmot voivat tehdä tarvittaessa oman vastaavan ketjun, tämä ketju on riittävän sekava jo näilläkin eväillä.
 
Eipä muuta kuin em. ohjelmia etsimään ja asentelemaan niin hetkessä oletkin sitten arvostettu scenery-designeri ja teet simullesi mitä tahdot.

kummis:
Kiitos hienosta ohjelmaluettelosta, Jari.

Ainoa asia, joka ei mielestäni pidä paikkaansa, on juttusi viimeinen lause!

yES

ilkkapo:
Hyvä listaus. Laitoin ketjun pysyväksi, niin ei tipu ykkössivulta pois.

Navigation

Up one level