EFKU-projekti FSX:lle ja maastonmuodot

(1/3) > >>

harski111:
Moikka!

Olen tässä jonkin aikaa etsiskellyt Kuopion kenttää FSX:lle ja ainakaan toistaiseksi ei ole tärpännyt. Olen löytänyt ainoastaan FISD:n sivuilta scenejä FS2004:lle, mutta ne eivät ilmeisesti (?) ole yhteensopivia FSX:n kanssa. Siispä sain hullun idean että ryhdyn tekemään tuota kenttää itse. Kokemusta minulla kenttien tekemisestä ei ole, mutta 3D-mallinnus sujuu jotenkuten. Olen saanut mallinnettua jo osan kentän rakennuksista, ja se työ sujuu ongelmitta. Mallinnukseen käytän SketchUp:ia. Kokeilin suosittelemaanne gmaxia mutta totesin että minulta menee kaikki into itse ohjelman käytön opetteluun jos käytän sitä. SketchUpilla pitäisi kuitenkin pystyä lähes samaan tulokseen, asiat vain hoidetaan hiirtä klikkailemalla 

Seuraavaan vaiheeseen kaipaisinkin apua. Olen huomannut että niin FSX:n oma default-scene kuin FinlandX-paketti eivät sisällä kovin tarkasti maastonmuotoja Kuopion kentän ympäristöstä. Tietääkö joku hyvää ohjetta tai vastaavaa tuohon maaston korkeuksien muokkaamiseen? Flightsim.com:sta lueskelin keskusteluja että tuon pitäisi onnistua ihan SBuilderX:llä, mutta miten? Ilmeisesti kyseessä on melko työläs ja hankala vaihe...
Maanmittauslaitoksen sivuiltahan saa hyvinkin tarkkoja ja hyviä karttoja korkeuskäyristä, mitä erilaisimmissa muodoissa. Myös jotain juutuup-videoita tästä hommasta olen löytänyt mutta ne ovat yleensä käsitelleet itse korkeuskarttojen lataamista (jenkkien maanmittauslaitokselta).

Onko kenelläkään kokemusta tästä maastonmuotojen muokkaamisesta, kuinka se helpoiten onnistuu, ja voiko nuita maanmittauslaitoksen aineistoja hyödyntää?
Olisi todella mukava kun saisi todellisemmat maastonmuodot kentän ympäristöön.

Kiitoksia jo etukäteen 

-miki-:
http://jpv.kapsi.fi/flightsim/downloads/

Tuolta löytyy versiot FSX:lle useista Suomen kentistä, myös Kuopiosta.

harski111:
Löysin aiemmin jo tuon linkittämäsi sivuston, mutta tuossa EFKU versiossa ainakin minulla osa rakennuksista näkyi mustana.
Liekkö vika omalla koneellani vai onko tuo jäänyt aikanaan kesken?? 
Myös suuri osa ympäröivistä rakennuksista puuttui eikä maastoa ollut taidettu korjata yhtään....
Kiitos kuitenkin avusta!

-miki-:
Unohtui sanoa, että ensin pitää asentaa FS9:n Kuopio (joka löytyy täältä) ja sitten tuo FSX-versio siihen päälle.

harski111:
No voihan rähmä 
Ei ihmekään kun ei toiminut..

Nooh olen jo tässä vaiheessa kuluttanut sen verran aikaa rakennusten mallintamiseen että jatkan tätä projektia ihan omaksi huvikseni...

Eli jos jollakulla on vinkkejä tuohon maaston korkeuksien muokkaamiseen niin apuja otettaisiin vastaan! 

Navigation

Up one level

Next page