FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 18:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 Reply Print
Author Topic: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen  (Read 9416 times)
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #20 on: 10.02.15, 09:32 »

Mutta itse aiheeseen. Keskeinen kysymys kuuluu: miten pitkälle pystyvät P3D:tä jalostamaan? X-planessa on ollut jo kauan volumetriset sumut ja pilvet sekä varjot ja heijastukset, jotka ovat fsx:stä puuttuneet. Kuitenkin jos saavat jonain päivänä P3D:stä 64-bittisen version ulos ja tukemaan useampaa ydintä, niin heitän x-planella vesilintua. Paitsi että 64bit tarkoittaisi, että useampi lisäri ei toimisi suoraan. Pitäisköhän huvikseen tiistai-illan ratoksi ostaa P3D ja testata, missä mennään kehtyksessä, jos vaikka sattuisin pitämään?
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3234
Date Registered: 06.12.10

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #21 on: 10.02.15, 12:01 »

Jos jollain on sama ongelmaa kuin minulla, ettei kiitotievaloja näy, niin tässä olisi kai ratkaisu:

http://www.prepar3d.com/forum-5/topic/nvidia-347-09-no-more-taxirunway-lights/


FSLabs Support Team
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5224
Date Registered: 14.12.05

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #22 on: 10.02.15, 13:41 »

...
jotka ovat fsx:stä puuttuneet. Kuitenkin jos saavat jonain päivänä P3D:stä 64-bittisen version ulos ja tukemaan useampaa ydintä, niin heitän x-planella vesilintua. Paitsi että 64bit tarkoittaisi, että useampi lisäri ei toimisi suoraan. Pitäisköhän huvikseen tiistai-illan ratoksi ostaa P3D ja testata, missä mennään kehtyksessä, jos vaikka sattuisin pitämään?

Jos XPlaneen jonain päivänä pystyttäisiin lisäämään toimiva ja kunnollinen AI, tulisi siitä heti ainakin minulle varteenotettava vaihtoehto. En lennä lainkaan verkossa (IVAO, VATSIM) joten AI-liikenne ja mahdollisimman realistinen on minulle must.

Jokainen rakentaa itselleen sellaisen simun jonka itselleen haluaa. "Yhtä oikeaa tapaa" käyttää sitä ei edes ole. Jokaisen oma on jokaiselle se oikea. Minä pyrin mahdollisimman suureen realismiin. Kun asennan simun, teen siihen ensiksi kaikki tarvittavat säädöt ja tweakit. Sen jälkeen "kalustan" sen maa kerrallaan mahdollisimman pitkälle eli kaikki saatavilla olevat kelvolliset kentät yms. lisäosat: Suomi, Ruotsi, Norja, Neuv..., Puti..., äh Venäjä, Saksa, Englanti, Ranska, Espanja, Italia jne. Euroopan maat. Isoille kentille pääasiassa kunnon paywarea ja pienemmille etupäässä kunnon freewarea. Lisäksi joka kentälle pitää lentää sellaista (AI-) liikennettä kuin todellisuudessakin. Huonoja lisäosia en edes asenna.

Tuon jälkeen FSX-simu kolkutteleekin jo käytettäessä muistinsa 4 gigan rajaa (FSUIPC piip, piip, ...) koska noissa maisemissa on aina hemmetisti myös foto-osia, joita ei huomaa/kannata/voi kaikkia poiskaan nyppiä. Muista maanosista en ole vielä muutamia suurkaupunkeja lukuun ottamatta päässytkään maita kalustamaan tämän muistin kesken loppumisen takia. Fotomaisemat ovat ihan mukavia lisiä (minulla ei ole mitään niitä vastaan sinänsä), mutta viime aikoina minun on pitänyt poistaa niitä, koska muisti ei riitä.

Siis...

minun tavalleni käyttää simua (tuhansia maisemia, tuhansia koneita, kymmeniä tuhansia AI-koneita,...  Grin) simun 64-bittisyys on käytännössä hyvin tärkeää. Silloin muistin käytön rajana ei meidän elinaikanamme ole kuin riittämätön rahapussin sisältö. Olikos se Bill Gates, joka aikoinaan sanoi, että PC-tietokoneissa ei meidän elinaikanamme tarvita 1 megatavua enempää muistia (urban Legend)?  Cheesy

Pekka

Edit:

P3D:lle parasta olisi, jos siitä voitaisiin tehdä 64-bittinen versio. Koska se on kasattu FSX:n pohjalle/pohjalta, oletan että siinä tulee ennen pitkään vastaan myös tämä sama 32-bittisen ohjelman 4 gigan muistinkäytön raja, vaikka sitä muuten olisikin hiottu sujuvammin tai näyttävämmin toimivaksi.


« Last Edit: 10.02.15, 14:04 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #23 on: 10.02.15, 14:03 »

P3D:n forumilta luin, että bgl-tiedostoja käyttävät sceneryt eivät toimi 64bit versiossa ja tuo lisäosien toimimattomuus ylipäätään on iso syy miksi p3d ainakin toistaiseksi on 33bit.
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5224
Date Registered: 14.12.05

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #24 on: 10.02.15, 14:10 »

P3D:n forumilta luin, että bgl-tiedostoja käyttävät sceneryt eivät toimi 64bit versiossa ja tuo lisäosien toimimattomuus ylipäätään on iso syy miksi p3d ainakin toistaiseksi on 33bit.

Jos noin on, koko paska pitäisi siis panna uusiksi - riippuu tietenkin simun käyttötavasta. Monille sopii varmasti perus-FSX:kin, koska onhan näitä FS9:kin vielä pitäytyviä  Tongue. Nyt harmittaa vielä enemmän, että M$ lopetti simunsa kehittelyn FSX:ään, koska seuraava (tai ainakin sitä seuraava) luonnollinen vaihe olisi ollut koodin siirtäminen 64-ympäristöön. Lieneeköhän Lockheedillä täydet oikeudet lähdekoodin käyttöön ja muuttamiseen vaiko vain johonkin rajoitettuun "kosmetiikkaan"? Nuo lisenssin käyttöehdot panevat epäilemään, että rajoituksia on.

Täytynee edetä kompromissien tiellä kuin mikäkin poliitikko  laugh ja katsoa mitä XPlane:in tekijät saavat aikaan.

Pekka
« Last Edit: 10.02.15, 14:16 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Niko Leppänen
Offline Offline

Posts: 846
Date Registered: 01.02.10

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #25 on: 10.02.15, 14:25 »

P3D:n forumilta luin, että bgl-tiedostoja käyttävät sceneryt eivät toimi 64bit versiossa ja tuo lisäosien toimimattomuus ylipäätään on iso syy miksi p3d ainakin toistaiseksi on 33bit.
32bit
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #26 on: 10.02.15, 21:51 »

32bit

Puhelimella typo Roll Eyes

Nyt harmittaa vielä enemmän, että M$ lopetti simunsa kehittelyn FSX:ään, koska seuraava (tai ainakin sitä seuraava) luonnollinen vaihe olisi ollut koodin siirtäminen 64-ympäristöön. Lieneeköhän Lockheedillä täydet oikeudet lähdekoodin käyttöön ja muuttamiseen vaiko vain johonkin rajoitettuun "kosmetiikkaan"? Nuo lisenssin käyttöehdot panevat epäilemään, että rajoituksia on.

PMDG ennakoi Prepar3D V3:n olevan 64bit.

Quote from: PMDG Facebookissa
Some have expressed concern about forward compatibility with LM version changes. We have already indicated that our current product licensing will carry you through at least v3.x and x64bit conversion, which we anticipate taking place in v3.x... based on publicly available information.)

Toki viittaavat julkiseen saatavilla olevaan tietoon mutta jotenkin epäilen, että PMDG viittaisi moiseen huhuun, mikäli ei jotain sisäpiirin tietoa P3D:n kehityksestä olisi.
Jorma Wallenius
Offline Offline

Posts: 49
Date Registered: 25.06.07

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #27 on: 10.02.15, 22:19 »

Moi!

Juuri julkaistu versio 2.5. Edellyttää puhdasta asennusta koska kansiorakennetta muutettu.

Jorma

Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3820
Date Registered: 19.06.07

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #28 on: 11.02.15, 07:22 »

Kiitoksia vinkistä, täytyypä laittaa lataukseen  Wink
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5224
Date Registered: 14.12.05

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #29 on: 11.02.15, 09:24 »

...
PMDG ennakoi Prepar3D V3:n olevan 64bit.

Toki viittaavat julkiseen saatavilla olevaan tietoon mutta jotenkin epäilen, että PMDG viittaisi moiseen huhuun, mikäli ei jotain sisäpiirin tietoa P3D:n kehityksestä olisi.

Sitten odotellaan sitä.


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #30 on: 11.02.15, 09:30 »

uninstall ja uusiksi Angry
Jorma Wallenius
Offline Offline

Posts: 49
Date Registered: 25.06.07

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #31 on: 11.02.15, 11:24 »

Kannattaa ehkä odottaa muutama päivä uudelleen asennusta koska ainakin ASN ja ORBX tarvitsee uuden asennusohjelman.

T:Jorwma

Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3820
Date Registered: 19.06.07

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #32 on: 11.02.15, 18:42 »

Tässä linkki jonkinsortin lisurilistaan mitkä toimivat tällä hetkellä 2.5:ssa http://forum.avsim.net/topic/461899-25-is-out/?p=3174991
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #33 on: 12.02.15, 18:00 »

Kannattaa ehkä odottaa muutama päivä uudelleen asennusta koska ainakin ASN ja ORBX tarvitsee uuden asennusohjelman.

T:Jorwma

http://www.hifitechinc.com/forums/showthread.php?4300-Prepar-3D-2-5&p=22160#post22160

ASN päivitys on tulossa piakkoin tuon mukaan.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #34 on: 13.02.15, 21:44 »

Mielenkiintoista huomata, että FSX VAS Monitor sanoo, että ~1,4gb 40% käytetty mutta task manager väittää, että 8 gigasta 7,5gb muistia on käytetty eli muistinkäyttö koko koneella kasvaa kyllä reippaasti. Ilmeisesti täytyy varmuuden vuoksi hakea toiset 8gb lisää niin luulisi riittävän.
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3234
Date Registered: 06.12.10

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #35 on: 13.02.15, 21:56 »

Mitä asetuksia sä oot Joona tarkalleen muutellut P3D:n ulkopuolella?


FSLabs Support Team
Mikael Leinonen
Offline Offline

Posts: 3820
Date Registered: 19.06.07

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #36 on: 13.02.15, 23:10 »

REXiltä tullut ulos update P3D 2.5:lle  Wink
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #37 on: 14.02.15, 06:57 »

Mitä asetuksia sä oot Joona tarkalleen muutellut P3D:n ulkopuolella?

Prepar3d.cfg:tä konffinu. Lisäsin allaolevat rivit:

Quote
[Display]
TextureMaxLoad=6

[Main]
FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.33
AlwaysFullLoad=1

[TERRAIN]
SWAP_WAIT_TIMEOUT=30

[JOBSCHEDULER]
AffinityMask=84

Sen lisäksi selvitin, että tärkeätä on pitää simusta MSAA ja Nvidia Inspectorista Supersampling samalla "teholla". Mulla on P3D:ssä MSAA 8 samples ja Inspectorissa:

[ attachment removed / expired ]


Ilmeisesti DX11 vaatii AA-asetuksia näin ja kyllä tuntuu toimivan paljon paremmin mopolla GTX560:lla kuin FSX:ssä, jossa ajoin 8xSQ:na AA:ta. Tosin pitää huomioida, että FSX:n AA oli lähinnä vitsi verrattuna siihen mitä Inspectorilla sai simusta puskettua ulos.
« Last Edit: 14.02.15, 07:05 by Joona Väisänen »
Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3234
Date Registered: 06.12.10

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #38 on: 14.02.15, 10:16 »

No huh. Lätkäsin nuo asetukset .cfg:hen, nvidiaInspectoriin ja vielä HT päälle BIOS:sta. Johan FPS:t pomppas 30->50 thmbup.


FSLabs Support Team
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6079
Date Registered: 27.10.01

Re: Siirtyminen FSX:stä P3D:hen
« Reply #39 on: 14.02.15, 12:17 »

No huh. Lätkäsin nuo asetukset .cfg:hen, nvidiaInspectoriin ja vielä HT päälle BIOS:sta. Johan FPS:t pomppas 30->50 thmbup.

Tuoko HT mitään hyötyä P3D:ssä? FSX:ssähän siitä ei ole mitään iloa. Näin jotain testailua AffinityMaskista ja HT:n käytöstä P3D:ssä mutta en jaksanut lukea asiasta, koska ei kosketa mua.

Tällä suorituskyvyllä ei kyllä ole FSX:ää yhtään ikävä Cool
Pages: 1 [2] 3 4 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1