BU0836X kortti ja kytkimet (kysymys)

(1/2) > >>

seme:
Moi Kaikki,

Olen tuossa vähän tutkiskellut aihetta ja kun tässä nyt on kotiohjaamon rakentaminen käynnistynyt (kuviakin tuossa toisessa poustissa) niin näyttää siltä että pitää alkaa kallistumaan BU0836X kortin ja siihen liittyvien nappuloiden hankinnan puoleen

Nyt vaan tässä mietin, että siis kun ajatus olisi saada esimerkiksi kytkimet, joista toinen ohjaa vaikkapa vasemman ja toinen oikean puoleista pyyhkijää (olkoon vaikka 737), niin olenko nyt jotakuinkin oikein ymmärtänyt että hankkisin siis tämän kortin ja sen lisäksi vaikkapa 2 x 30 asteen rotary switchin (12 positiota) ja sitten vielä itse fyysisen B737 näköiset nappulat? (luonnollisesti tarvittavat kaapelit myös ) Tai jos haluan vaikkapa tehdä autobrake kytkimen niin sama juttu?

Kuinka itse olette touteuttaneet näitä? Tietoa on paljon tarjolla netissä ja kaikenlaisia namiskuukkeleita, mutta nämä löysin tuolta cockpitsimparts.co.uk sivuilta ja ennenkuin tilaisi niin olisi hyvä tietää vähän ettei sitten tule ihan huti ostoksia tehtyä

Vinkkejä?

Kiitokset taas jo kaikille etukäteen

T. Seme

JylhaMi:
Terve,

Tämä on siitä mainio harrastus, ettei ole oikeaa eikä väärää tapaa tehdä. On se tapa jolla haluaa itse edetä ajan, budjetin ja taitojen mukaisesti.
Tuolla sinun tavalla onnistuu mainiosti. Tosin et kerro mikä softa kyseessä. Mutta jos nyt vaikkapa MSFS, niin bodnarin korttiin 4kpl inputteja/pyyhkijä ja 45 asteen rotary. Asennothan ovat PARK, INT, LOW ja HIGH. Lisäksi tarvitset varmasti rekisteröidyn FSUIPC:n jotta saat nuo linkitettyä oikeisiin paikkoihin.
Toinen vaihtoehto on alkaa miettimään OpenCockpits tai SIMIO kortteja. Sitten noita toimitoja voi alkaa ihan koodissakin toteuttamaan ja laajennusvaraa löytyy tarvittaessa lähes joka nappulan toteuttamiseen.
Omasta mielestä tärkein järjestys simun osissa: 1.) YOKE kunnollinen 2.) Lentomittarit omille näytöille 3.) Kaasut ja laippojen asetusvivut 4.) MCP 5.) Polkimet  Tuosta eteenpäin sitten landing gear radiot yms. Mutta kuten alussa sanoin oma tapa on ainoa oikea tapa

seme:
Morjens Mika,

Kiitokset vastauksestasi. Olinpa Urpo, en älynny tosiaan mainita platformia, mutta siis joo, tuo FSX kyseessä. FSUIPC on jo hommattuna, että se on sillä tavalla tuttu. Juuh, mietin tuota että olisiko toi leo bodnarin vaihtoehto untuvikolle kuitenkin se helpoin, kun aika on muutenkin rajallinen ja jos pitäs vielä ruveta jotain koodia värkkäämään niin suattaapi olla että vaimo on entistä "onnellisempi" 

Itellä tosiaan on suht koht hyvä yoke, goflightin kaasuhanat ja muitakin paneeleja, mukaanlukien landing gear, mcp:t (vrinsight) jne. Tarkoitus on siis kyhätä ihan general ohjaamo (ks kuvat mun projektista) kun kuitenkin tulee lennettyä 737/777/747/MD-11 pelkästään. Lähinnä olis tarkoitus erilaisia kytkimiä saada pelittämään niin ei tarttis niin paljon EZDOKia käyttää ja saisi sitä vähän realistisempaa kokemusta aikaiseksi.

Kiitos siis vastauksestasi, luulen että tuon perusteella osaan taas edetä vähän etiäpäin

T. Seme

JylhaMi:
Tutustu ihan piruuttaan noihin SIMIO-kortteihin... Itsellä ei myös oikein aika riitä koodailuun, joten siirryin käyttämään niitä. Heidän sivuilta löytyy oiva video kuinka helppoa kytkimet on linkittää oikeisiin nappeihin.
Jos ja kun tuo kotiohjamopäivä 2015 toteutuu, voin mielelläni demota noita kortteja ja niiden linkityksiä...
Kuitenkin jos nälkä kasvaa on kaikki mahdollisuudet koodailla toiminnot itse SC-Pascal ohjelmalla.

Jalmari:
Noita Jylhän mainitsemia kortteja tsekkaisin itsekin mieluusti, etenkin jos niissä on ok rotaryt...

mutta näistä on kokemuksia:

Leon kortti on jees. Siihen saa kaikki tarvittavat potikat, kiertokytkimet, keinu- ja painonapit, jopa hatswitchin. Thank god Leo!

Kustanuksista sanoisin, että itse tehdyt ohjaimet on helppo toteuttaa. MCP:n voi tehdä itse, mutta opencockpitsin MCP ja radiot toimii heti, joten
hintalaatu on kyllä kohdallaan, jos omalle työlle haluaa laskea jonkin arvon. Itselläni oli aikanaan opencockpitsin main-, expansion- ja displaykortit, muta en pitänyt niiden kanssa pelaamisesta. Johdotus oli aika hilpeetä. Niinpä nöyrryin valmiisiin ratkaisuihin, ehkä joskus retroillaan, jos aikaa on...Bodnarin kortin ainoa heikkous on kiertokytkimen hitaus. Sen saa toimimaan vain joys to key ohjemilla. eli käytännössä radiot saa toimimaan, mutta vaatii kikkailua...ja en enää muista, miten toimii SIOC:n kanssa...

Lahden "Stepsystems" firmasta löytyy osia moneen menoon. Rauman Kouluelektroniikka on myös hyvä vaihtoehto.

Olen toistaiseksi pitäytynyt FS2004 ympäristössä, jolle löytyyy edelleenkin yllättävän hyviä ja ilmaisia/ edullisia lisäosia. Niinpä viimeisin hankintani sceneryjen pyörittämiseen maksoi 5 €: ! Ostin kirpparilta 2,5 gt tuplaprsossun sisältävään pöytäkoneen ja sain kaupan päälle 1 gt nvidian näyttiksen ja jopa FSX:kin pyöri nykimättä, vaikka päällä oli kohtuullinen määrä liikennettä yms. dencityä. (siis pelkkä maisema/Wideview) eli kaikki ei välttämättä maksa maltaita! Olen juuri testaamassa kolmen win7 tai XP tietokoneen yhdistelmää, ne kun ei maksa näemmä mitään ja jos tuplaprossu on 2,5 luokkaa, niin...

Bodnarin kortti on sikäli varma hankinta, että se toimii myös X-plane ympäristössä, johon ainkin itse olen pikkuhiljaa valmistautunut. Sitten onkin aika vaihtaa, ainakin syöttävä kone.  

PS
Mun ohjaamo perustuu Super Caravelleen, joten siinä simuloidaan konventionaalisia mittareita ja lamppuja. Lasiohjaamon periaattet on hieman toiset. Esim varoitus yms. valot on toteutettu Opencockpitsin usb outs kortilla, joka toimii helposti ja hyvin. Esim Bojon koneile on iso määrä valmista koodia, jolle ei tarvi tehdä juuri mitään.

Navigation

Up one level

Next page