ATC-610-projekti

(1/3) > >>

cos:
Tälläinen siirtyi osta/myy-palstalta kotiohjaamopuolelle. Päivittelen tilaa labin blogiin:

http://5w.fi/5blog/2015/03/29/atc610-projekti-alkaa/

Jos jollakin foorumilaisella olisi noista tietoa niin kysyttävää riittäisi. Löysin lisäksi yahoo groupsista aiheeseen liittyvän ryhmän.

Kaskelin:
Suosittelen, että et edes yritä kytkeä laitteeseen virtoja. Lähesty ratkaisua mittari/piirikortti kerrallaan. Tutki mille kortille johdot menevät ja millainen ohjaus kyseiseltä piirikortilta tulee (ohjauspiirien datalehdet auttavat). Sitten kun jännitetasot ja ohjauslinjat ovat selvitetty, voit tutkia mittarin toimintaa vaikkapa säädettävällä virtalähteellä.

Salapoliisityön jälkeen sinulla pitäisi olla selvillä jokaisen mittarin toimintaspeksit. Vasta tässä vaiheessa kannattaa päättää millaisella raudalla mittareita ohjataan.

Voit vaikka tehdä attiny85 piirikortteja jotka emuloivat kaupallisia servoilla toimivia mittareita. Kortti muuntaisi servon ohjauksen muutaman kHz:n taajuiseksi pwm lähdöksi joka suodatetaan ja skaalataan mittarien ymmärtämäksi analogisignaaliksi. Tähän riittää Attiny85 prosessori joka maksaa noin euron ja sille voi kirjoittaa ohjelmia Arduino- ympäristössä. Piirikortit saa teetettyä Kiinassa kuukauden toimitusajalla parin euron kappalehintaan. Lupaan konsultoida tarvittaessa piirilevyn suunnittelussa ja attiny85:n hyödyntämisessä.

Juhak:
Tuollaiseltako se näyttää sisältä  En saanut koskaan aikaiseksi avata laitetta. Valmistajahan on edelleen olemassa, kai sieltäkin voisi kysyä tuota virtahommaa?

Joka tapauksessa tätä seurataan suurella mielenkiinnolla

Juha

cos:
Quote

Suosittelen, että et edes yritä kytkeä laitteeseen virtoja. Lähesty ratkaisua mittari/piirikortti kerrallaan. Tutki mille kortille johdot menevät ja millainen ohjaus kyseiseltä piirikortilta tulee (ohjauspiirien datalehdet auttavat). Sitten kun jännitetasot ja ohjauslinjat ovat selvitetty, voit tutkia mittarin toimintaa vaikkapa säädettävällä virtalähteellä.

Tarkoitus olisi pala kerrallaan selvittää miten tuo toimii. Tällä hetkellä ainakin toinen vaihtovirjalinja on oikosulussa maan kanssa aiheuttaen todnäk sulakkeen palamisen jos tuon kytkee virtoihin. Testaan kyllä virtalähteet erikseen ennenkuin annan korteille sähköä. Yksittäisiä kortteja en kyllä ala tutkimaan, tuskin toimivat irrallisina muutenkaan. Kortit ovat ihan siistin näköisiä ja tasajännitteellä niiden hajottaminen on epätodennäköistä. Hyvällä säkällä laitteen vika on vaihtojännitepuolella jonka korjaus on helppoa (mutta työlästä).

Quote

Voit vaikka tehdä attiny85 piirikortteja jotka emuloivat kaupallisia servoilla toimivia mittareita. Kortti muuntaisi servon ohjauksen muutaman kHz:n taajuiseksi pwm lähdöksi joka suodatetaan ja skaalataan mittarien ymmärtämäksi analogisignaaliksi. Tähän riittää Attiny85 prosessori joka maksaa noin euron ja sille voi kirjoittaa ohjelmia Arduino- ympäristössä. Piirikortit saa teetettyä Kiinassa kuukauden toimitusajalla parin euron kappalehintaan. Lupaan konsultoida tarvittaessa piirilevyn suunnittelussa ja attiny85:n hyödyntämisessä.

Suurin osa mittareista (pl. ainakin kompassi ja korkeusmittari) ovat oikeasti jännitemittareita. Todnäk niitä pystyy ohjaamaan kohtuu helposti Arduinon pwm:llä. Hyvällä säkällä 0-5V riittää, muuten pitää tehdä jokin fettiviritys nostamaan jänniteskaalaa. Servomoottoreilla toimivat mittarit ovat mysteeri ja niiden käänteisinsinöörauksessa olisi hyötyä jos tuon saisi herätettyä henkiin. Oma piirilevy voisi hyvinkin tulla tarpeeseen sitten kun noita mittareita alkaa tosissaan modaamaan.

tigert:
Eiks tohon löytyisi speksejä tai kytkentäkaavioita jostain?

FlightGear-projektin Curtis on tehnyt käsittääkseni tuolle tuen Flightgeariin:

http://sourceforge.net/p/flightgear/flightgear/ci/next/tree/src/Network/ ja sieltä ATC-* -filet. Tuossa on toki tonkimista enkä tiedä edes miten tuo tietokoneeseen tökätään kiinni, mutta tyhjää parempi toki.

Curtin kautta voisi kenties löytyä myös kontaktia ATC-firmasta, ne myös uudistelevat noita vanhoja simujaan nykyaikaan ja ajavat niissä flightgearia ihan FAA-hyväksyttynä lennonharjoittelulaitteena uusin mittarein ja uudella visuaalilla, en toki tiedä onko vanhaa rautaa pc:ssä kiinni niissä tapauksissa enää. Mutta kysymällä voinee selvitä.

//T

Navigation

Up one level

Next page